BioShock Infinite: Burial at Sea - Episode 2 Recenze BioShock Infinite: Burial at Sea - Episode Two

BioShock Infinite: Burial at Sea - Episode Two

Jiří Bigas

Jiří Bigas

26. 3. 2014 23:03 7

Lebedím si na břehu Seiny a kochám se výhledem na jedinečnou dominantu Paříže od konstruktéra Gustava Eiffela. Z gramofonu zní nenapodobitelný hlas Édith Piaf a já si připadám jako v pohádce. Až na to že mám prsa! Zdeněk s Jardou mi nekoupili poukaz na kosmetický zákrok a neposlali mě na zaslouženou rekreaci do Francie jako výraz vděku za dobře odvedenou práci. Kdepak. Takhle idylicky začíná příběh závěrečného DLC s podtitulem Burial at Sea pro BioShock Infinite, které vychází přesně rok po původní hře, a hořkosladce tak završuje neopakovatelnou atmosférou série, s níž se Irrational Games tímto příspěvkem loučí. Jeho prostřednictvím velké části fanoušků navíc plní vývojáři jedno z velkých přání – konečně si zahrajeme za charismatickou Elizabeth.

LEPŠÍ NEŽ PŮVODNÍ HRA

Jako lusknutím prstů však úvodní pohádka končí a Elizabeth se probouzí ze snu se zpívajícími ptáčky jako vystřiženými z kýčovité disneyovky do děsivé noční můry na dně oceánu za doprovodu reklamních poutačů na lobotomii. Tam, kde spočívá hnijící vize utopického města Rapture, se odehraje zřejmě poslední kapitola, kterou do této skládačky přispěl Ken Levine. A to čekání rozhodně stálo za to. Nenechte si namluvit, že je závěr Burial at Sea, který si svou tíživou atmosférou v ničem nezadá s prvním dílem, labutí písní týmu, jemuž recenzenti odpouští drobné prohřešky. Irrational Games není co odpouštět, protože tímto fenomenálním závěrem překročili vlastní stín a naservírovali nám něco, co lze bez uzardění označit za bezchybné DLC.

K naší velké radosti vývojáři ještě trochu zvolnili tempo a Burial at Sea definitivně usadili svou hratelností vedle prvního dílu.

Všechna pozitiva, která jsme vyslovili na adresu první epizody, beze zbytku platí i pro velkolepé finále. Dočkali jsme se vrchovaté porce tísnivé atmosféry, z níž vám bude běhat mráz po zádech ještě dlouho poté, co dokoukáte závěrečné titulky. Až hororové motivy se v Burial at Sea mísí s výpravou à la film noir a to vše korunuje ohromující architektura s nevídaným množstvím detailů. Vizuálně úchvatnou podívanou ale nemá na svědomí modifikovaný Unreal engine třetí generace a pochopitelně ani dosluhující konzole. Ta je výsledkem estetického mistrovství, které vám žádná technologie nepropůjčí a na žádné škole vám jej nevštípí. Takhle vypadá skutečný next-gen. Takový, který není závislý na výpočetním výkonu, ale vkusu a obrazotvornosti jeho autorů.

STEALTH JAKO HOROR

To ovšem rozhodně neznamená, že by v Burial at Sea vítězila forma nad obsahem. Pakliže jsme první epizodě právem vyčítali skromnou délku, v případě pokračování se autoři výrazně polepšili. Za méně než čtyři hodiny by rozšíření pokořil jen blázen, který se ve snaze dospět z bodu A do bodu B co nejrychleji připraví o všechnu tu zábavu. Zdejší svět stojí za to prozkoumávat obezřetně a vychutnávat si každý krůček. K naší velké radosti vývojáři ještě trochu zvolnili tempo a Burial at Sea definitivně usadili svou hratelností vedle prvního dílu. Akce je mnohem lépe dávkovaná, soubojů je méně, stejně jako nepřátel a tyto chvályhodné kroky navíc podporují navazující změny v designu hry. Samotný základ se stočil mnohem víc k hororové stealth akci, jež vás svou jedinečnou atmosférou plnou napětí odmění za kradmý postup s minimem konfrontace.

Tyto změny jdou přirozeně ruku v ruce s některými novinkami. Elizabeth je křehká dívka a i když se i ona může chopit konvenčních zbraní, častěji se uchyluje ke lsti. Plíží se za nepřáteli, aby je uspala přesnou ranou do týlu, schovává se před jejich všetečnými zraky a vyhýbá se šplouchajícím kalužím vody nebo praskajícím střepům na podlaze. A když už přeci jen tasí, pak nejčastěji kuši s uspávací šipkou nebo nervovým plynem. Anebo plasmid, který Elizabeth odhalí nepřátele schované za zdmi a ji může učinit neviditelnou. Jistě, i téhle krasotince někdy ujede ruka, třeba když při páčení sejfu či zámku u dveří omylem aktivujete alarm, a nepřátelé se na vás sesypou ze všech stran. Pak se akce rozjede trochu víc v duchu Infinite, nedostatkem nábojů, lékárniček, peněz i ostatních nezbytností vás však vývojáři brzy zase usměrní.

OTÁZKY A ODPOVĚDI

Přirozeně bychom vám rádi naznačili, na jaká další překvapení se můžete těšit, ale v tomto případě raději pomlčíme. Sami jistě uznáte, že právě v tom tkví kouzlo celé série a odhalené překvapení už žádným překvapením není. Nezbývá vám tedy nic jiného, než věřit našemu tvrzení, že je to konec, o jakém mohl fanoušek jen snít. DLC možná nezodpoví všechny vaše otázky, v tom je ostatně BioShock trochu podobný seriálu Lost, kdy s sebou každá odpověď přináší další otazníky. Nicméně vám můžeme garantovat, že po tomto závěru vám nezůstane v ústech pachuť, kterou zakusili diváci zmíněného seriálu. To ovšem za předpokladu, že se v tomto světě vyznáte a jednoznačně platí, že čím hlubší je vaše povědomí o sérií, tím lepší si odnesete dojem. Ne snad, že by pro porozumění DLC bylo zapotřebí nutně hrát první dva díly série, zapomnětlivcům napoví i krátká rekapitulace událostí, ale bez osobní zkušenosti to zkrátka nebude ono. V opačném případě vás naopak čeká spousta pomrkávání a „ahá“ okamžiků.

A pak už nezbývá, než chválit. Takhle totiž vypadá dílo, které vedla jistá ruka zkušeného vývojáře. Je to téměř k dokonalosti vybroušený drahokam, u nějž kritizovat některé bezvýznamné kazy znamená být zbytečným hnidopichem. U primární stealth hry bychom asi byli přísnější, pokud jde o jeho možnosti, ale tohle je něco nad rámec původní hry, co běžně v DLC nedostaneme. Burial at Sea se nemůže pochlubit univerzální otevřeností, která naplní ty, kteří BioShock skoro neznají. Ale to přeci nemohl od rozšíření nikdo očekávat. Jediným skutečným kazem je tak v našich očích zcela zbytečné rozpůlení hry na dvě epizody. I ta první sice byla výjimečná, ale jako celek by působily dokonale. Takto jsou na místě obavy, zdali se rok od vydání původní hry dostane DLC takové pozornosti, jakou si zaslouží. Pro majitele Infinite by ale mělo být i při ceně 299 korun povinností. Svým dospělým pojetím a neuvěřitelně hutnou náladou jde o ryzí silicon art a pro mě osobně tu nejlepší hru, kterou jsem letos hrál.

BioShock Infinite: Burial at Sea - Episode 2

Mnozí mi vyčítají, že jsem často zbytečně kritický. Tentokrát ale nemohu zůstat při zemi. Druhý Burial at Sea je nejlepší BioShock od prvního dílu a jedno z mála DLC, které předčí originální hru, jíž rozšiřuje.