BioShock Infinite: Burial at Sea - Episode 1 Recenze BioShock Infinite: Burial at Sea - Ep. 1

BioShock Infinite: Burial at Sea - Ep. 1

Jiří Bigas

Jiří Bigas

15. 11. 2013 23:24 7

Něco vám povím. Existují dvě pravidla, která zásadně neporušuji. Nikdy nepíšu recenze v ich-formě a nikdy se nepřu se svým šéfredaktorem. V obou případech mám tentokrát dobrý důvod tento standard alespoň na moment porušit. BioShock je moje srdeční záležitost, a proto se při jeho hodnocení nemůžu ubránit emocím a vlastnímu zaujetí. A ze stejného důvodu jsem se nemohl smířit se třetím dílem, který u nás – podobně jako v jiných recenzích – obdržel skvostné hodnocení, zatímco mě zklamal. Kdybych chtěl být obzvlášť kritický, nazval bych ho nádhernou, ale kromobyčejnou střílečkou překypující hloupou akcí, která většině lidem očividně učarovala především díky pseudofilozofické zápletce, jejíž domnělá rafinovanost ve skutečnosti odhaluje, jak moc v této oblasti stále videohry pokulhávají za filmem a literaturou.

VTEŘINY PŘED KATASTROFOU

Dost ale trudomyslných stesků. To, co bylo napsáno, stojí v úvodu nikoli proto, aby vás rozladilo, ale naopak naladilo na stejnou frekvenci. Není možné vydávat výše uvedené za objektivní kritiku, nic takového ostatně ani neexistuje. Smyslem je poukázat na to, že se výlet do létajícího města Columbia nemusel po bezkonkurenčním dobrodružství v podmořském světě Rapture strefit do chuti tak docela všem. Ignorovat proto rozšíření Burial at Sea by bylo velkou chybou. Už proto, že se vracíme na místo činu. Vracíme se tam, kde to všechno začalo a dokonce v moment, kdy to všechno začalo. Píše se 31. prosinec 1958 a soukromé očko Booker DeWitt je zřejmě jediný, kdo v Rapture nevítá Nový rok. Poklimbává ve své kanceláři, když jej ze snění vytrhne pohledná známá i neznámá Elizabeth. Tahle kočka, co si od vás nechá připálit prstem, hledá děvčátko jménem Sally. A dobře ví, že Booker jí budete víc než ochotný pomoci.

Něco prohnilého je cítit na každém kroku, ale na povrchu – tam je vše blýskavé, třpytivé, naleštěné a krásné.

Vypotácíte se ze zakouřeného doupěte, které hraje dlouhými stíny a šeptá vám do ucha „film noir“ tak těsně, až bezmála cítíte dech na krku a obtisk křiklavé rtěnky. Pod povrchem Rapture už cosi bublá. Něco prohnilého je cítit na každém kroku, ale na povrchu – tam je vše blýskavé, třpytivé, naleštěné a krásné. Pohlední lidé si užívají svých posledních pěti minut štěstí, než se tohle město potopí až na dno a nad jeho obyvateli se zavře voda doslova i obrazně. Vychutnejte s nimi poslední okamžiky před katastrofou, jinak konec tohohle dobrodružství přijde rychleji, než byste se nadáli. Pokud budete hrát Burial at Sea jako střílečku, byť v první polovině vůbec nepřijde střelný prach ke slovu, prosvištíte k závěrečnému titulku jako blesk. Vyčítat to ale můžete jen sami sobě, jakkoli je určitě dvou až tříhodinová délka nečekaným zklamáním.

TROCHU NÁM TEČE DO BOT

Zkuste na to ale nemyslet a užijte si relativní svobody Rapture, jak ho neznáte. V plném rozkvětu se můžete procházet ulicemi, které doslova pulzují životem, navštívit všemožné krámky a zaposlouchat se do dialogů jeho obyvatel. Je to neopakovatelná podívaná, která vám zahraje na nostalgickou strunu, ale zároveň vás z ní bude mrazit. Procházet se známým podvodním světem po tolika letech a přitom v novém podání prozkoumat zcela neznámá zákoutí, to jsou okamžiky, po nichž fanoušci doslova prahli jako žíznivý po kapce vody. A zatímco pátráte po Sally a užíváte si všechen ten luxus, stylovou architekturu a velrybu za oknem, „cosi“ se zvrtne. A rázem se probouzíte do důvěrně známé noční můry. Jako by nikdy neskončila.

Vývojáři si naštěstí vzali stížnosti kverulantů k srdci a akce řádně zvolnila tempo. V Burial at Sea se opět můžete plížit a doufat, že vás nepřátelé nespatří. Budete se bát, že vám dojde munice, zdraví i EVE najednou. Přesto je soupeřů méně a přestřelky jsou lépe dávkovány. Přesně ve stylu prvního dílu. Na druhou stranu si ale budete moci užít i vymožeností z Infinite, což činí z hratelnosti DLC velice zajímavý koktejl. I noirová Elizabeth umí otevírat prostorové trhliny, hodit vám munici nebo lékárničku a vyvede vás z temnoty, pokud v akci padnete. Někdy to možná působí až trochu nepatřičně, třeba když po Rapture pochoduje mechanizovaný Patriot nebo když se začnete vozit na kolejnicích za pomoci háku jako v Columbii, ale to už je otázkou vkusu. Naštěstí pozitiva a vzpomínky na původní Rapture jednoznačně převažují. Když zmrazíte prvního nepřítele a následně jej rozstřílíte na ledový prášek samopalem Thompson, je to tam - déjà vu jako z praku. Vy nicméně z praku střílet nemusíte. Namísto něj máte k ruce mimo jiné novou hračku, kterou vygumujete jednoho i více nepřátele smrtícím paprskem energie.

JAK MÁLO JE MÁLO?

Dobrá recenze by vás neměla stát více času než dobrá hra. Rozplývat se nad rozšířením, které si lze pokazit expresním zdoláním v řádu desítek minut, je nesmírně těžké, pokud vám nemáme prozradit příliš. Tak se nechte trochu překvapit. Stojí to za to? Burial at Sea stojí na Xboxu 360 (tuto verzi jsme recenzovali) 299 korun. Není to moc ani málo. Tohle DLC mi bylo trochu málo, ale možná právě proto, že je tak dobré. Člověk by chtěl víc, i když chápe, že většinu času na vývoj spolklo znovuvytvoření samotného světa, který není jen recyklátem šest let staré hry. Na rozplétání pořádného mystéria je navíc potřeba trochu více času, aby se člověk mohl do všech těch záhad pořádně zamotat. Ale třeba nám to vše vynahradí druhá epizoda Burial at Sea, ve které si vyzkoušíme to, po čem hráči volají už několik měsíců – zahrajeme si za Elizabeth!

BioShock Infinite: Burial at Sea - Episode 1

Potopil jsem se na místo činu a přeběhl mi mráz po zádech. První epizoda Burial at Sea je nesmírně krátká, ale současně nesmírně intenzivní. Dobrodružství hodné jména BioShock.