Below

Recenzovaná verze: PlayStation 4
8. květen 2020 07:00 / Vojta Dřevíkovský / Recenze / Diskuze (6)

Související hra

20876342
prof. Qwertius napsal 18. 5. 2020 v 22.14

Odpověď na otázky v prvním odstavci je prozaická: Capy dostali před dokončením vývoje Below zakázku od Cartoon Network udělat hru OK K.O. Let's Play Heroes, což byl tutový kšeft. A jelikož každá firma potřebuje mít na výplaty svých zaměstnanců, pozastavili svůj projekt, u kterého nebylo jisté, jak bude výdělečný, a zrealizovali pro jistotu jednoznačně ohraničenou a zaplacenou zakázku.
Dobré je, že i když byli čekatelé na Below nervózní a báli se, že hra nikdy nevyjde, Capy komunikovali, ujišťovali o dokončení a to taky splnili.
Horší je, že jsem se taky těšil a teď už se druhým rokem velmi zdráhám utratit peníze za to, aby mě zas nějaká hra šikanovala. Rovněž jsem se těšil na hudbu nesmírně talentovaného Jima Guthrieho (Sword & Sworcery, Planet Coaster) a soundtrack je... no jak jinak, ambientní jeskynní hodina nudy.

20922308
zaty napsal 12. 5. 2020 v 10.55

Ocelotr NN: Nepleť Rogue-like a Rogue-lite. Ty moderní hry jsou Rogue-lite, tedy že se po smrti něco z odehrané hry přenáší. V opravdové Rogue-like hře se nic nepřenáší, každá hra začíná od nuly.
Je to prostě samostatný žánr, který někoho baví, někoho ne. Já si třeba jednou za čas zapnu ADOM, udělám si pár runů a baví mě to. Rogue-lite vlna z hardcore her udělala trošku snesitelnější záležitost a třeba já mám za poslední roky v Rogue-lite hrách stovky hodin (Isaac, Dead Cells, Rogue Legacy, Hades a mnoho dalších).

20847380
Mitsurugi napsal 11. 5. 2020 v 17.36

catmeows: Podvod to není, ale je to trik, jak co nejvíc zrecyklovat stávající obsah neustálým opakováním.

20917754
catmeows napsal 11. 5. 2020 v 17.21

Ocelotr NN: Já jsem docela rogue-like pozitivní a RL za podvod nepovažuji, to byl pak podvod i každá závodní hra nebo FIFA. Ale prostě to chce i nějaké odměny pro hráče, za to že hraje dobře nebo aspoň slušně. Může to být boss, nové předměty v hlubších úrovních atd atd (překvapte mně). Co podle mne Bellow dělá fakt špatně je "information hiding" - je to jedno ze základních pravidel RL - ze začátku nevíte jak se označují svitky, jak nápoje, jestli zbraň není prokletá nebo jestli nemá modifikátor. Ale nikdy by pokus o identifikaci neměl být moc složitý ani by za normálních okolností neměl vést na instadeath (pokud ještě nevím, jak vypadá potion of flame, nepůjdu zkoumat novej nápoj do místnosti s hořlavou podlahou). V Bellow je ukrývání informací na levlu insane a to hned od začátku, je to jako hodit do puzzle hry simulátor Enigmy hned jako první úroveň. V Bellow není naděje a kde není očekávání, je jen nuda.
Mimochodem, solidní casual rogue-like je Pixel Dungeon, ten naopak s informacemi pracuje velmi dobře - např pokud je na úrovni místnost s truhlou, ke které se nedá přes propast dostat, je jedním z nalezených nápojů na dané úrovni Levitace. Takových zjevných i méně zjevných pravidel je tam poměrně hodně a právě odkrýváním těchhle skrytých zákonitostí se hráč "levluje" na soft úrovni. Natvrdo pak fakticky vybíjením monster. Když se tenhle poměr soft a hard levelingu namíchá dobře, je z toho dobrá hra. Ostatně právě tohle dělají DarkSouls.

Editováno: 11. 05. 2020 v 17.21

20876350
Ocelotr NN napsal 11. 5. 2020 v 09.06

Grafika je teda k sežrání.
Hrát nebudu, roguelike her mám plnej HDD a je čas si přiznat, že to neni pro mne. I když je často odlišuje grafické zpracování a některé je opravdu luxusní (SUNDERED), nemůžu si pomoct rogue-like hry jsou tak trochu PODVOD. Podvod, který nedohraju. Podvod daný tím, že indie firmy nemají dostatek lidí/financí/času a tak vás nutí neustále hrát od začátku a procházet ty samé úrovně, které vlastně nejsou ani tak důležité a často jsou náhodně generované. Důležité je to, jakým způsobem kydlíte nepřátele a co je po smrti. A po smrti je vždy leveling. Někdy je tak zajímavý, že dokáže táhnout celou hru (ROGUE LEGACY) a někdy je to standartní, nezajímavý a přežitý LEVEL-TREE (SUNDERED). Problém je, že vyjma nedůležitých pozadí, kde je jedno jestli jde o hrad/jeskyně/kanály/sníh, vám hra díky náhodnému generování časem ukáže veškerý obsah i v prvních úrovních a jednoho dne si člověk řekne, že viděl dost. Ví jak hra funguje, ví jak bude pokračovat a pokud nemá SPEED RUN ambice, hra mu nemá co nabídnout. Hratelnost je neustále stejná bez ohledu na to, jak daleko ve hře jste. A to že v 58. hře dostanete po čase double-jump, který zkrátí první úrovně, vás nenadchne.

P.S. Světlo je jen další SMRT. Obsahuje-li Rogue-like hra prvek světla, znamená to, že zhasne-li vaše louč jste DOOMED. Můžete zkusit chvilku bojovat ve tmě, ale časem člověk zjistí, že jednodušší nynější inkarnaci hlavního hrdiny zabít a jet od začátku.

Editováno: 11. 05. 2020 v 10.25

20917754
catmeows napsal 8. 5. 2020 v 13.18

Na Below je nejlepší intro a prvních pět minut. Dá se o něm napsat recenze, ale hrát Below je hlavně nuda. Pravda, je to nuda ve tmě. Below je vlastně herní parafráze soulože starých manželů. Kolem tohodle titulu byl v indies kruzích menší hype, který jsem nikdy nepochopil. Ale to už je holt úděl nás excentrických géniů :)

Below

• Vydavatel:
  • Žánr: Roguelike