Battlefleet Gothic: Armada 2 Recenze Battlefleet Gothic: Armada II

Battlefleet Gothic: Armada II

Jaroslav Burda

Jaroslav Burda

1. 2. 2019 11:37 8
Reklama

Z nezměrných hlubin nehostinného vesmíru, záhybů samotného času, proudícího v přímých liniích axonů kosmu, se vynořily přídě prvních bitevníků legií Chaosu. S takřka hmatatelným dozvukem a bezcitnou setrvačností se u předsunutých pevností, poslední linie Impéria, zhmotnila mohutná flotila pod velením Abbadona Despoilera. Despoiler - uctívač temných bohů. Despoiler - komandér Černé legie. Zrádce Impéria. Nyní, na prahu 41. tisíciletí, se Oko Teroru upírá k planetě Cadia a z trhlin mnohorozměrných linií warpu proudí gigantické křižníky, ba celá kolosální města. Impozantní válečná mašinérie kráčí neochvějně vpřed. Všecek lid, celé národy v naději vzhlížejí k výšinám, zdali koutkem oka nezachytí odlesk flotily admirála Spira. Nikdo však netuší, že lodě triumvirátu, složeného z imperiálního námořnictva, vesmírných mariňáků a strážců technologií chřadnoucí říše, vyčkávají v pásu asteroidů na svého nepřítele. Lord komandér Spiro, Adeptus Astartes - elita, císařův oštěp geneticky upravených válečníků, neznajících žádný strach a Adeptus Mechanicus - opatrovníci tajemství, správci děsivých mechanických sil. Spojenectví mocných, o něž se síly Chaosu roztříští jako příbojové vlnobití o zahrocené útesy. - Inkvizitor Corvus Von Corax (ca. 999.M41)

Bezpochyby jste se s tím již setkali - jeden lidský život je příliš krátký na to, aby bezezbytku obsáhl všechny ty báječné a do nejmenších podrobností s láskou vybudované (nejen) herní světy. V mládí někoho úspěšně minula Tolkienova Středozemě, jinému je úplně volný svět Zaklínače nebo hry postavené na pravidlech Dungeons & Dragons, Pathfinder, Shadowrun a myriády dalších. A ačkoliv mnozí z nás vedou všechny pojmy v patrnosti a mají jakýsi elementární přehled, málokdo disponuje časovým fondem, aby se mohl seriózně věnovat aspoň dvěma franšízám naráz. U mě je to případ (ne)skutečně rozsáhlého vesmíru Warhammer 40,000. Značka, zahrnující bezpočet deskových, knižních a samozřejmě herních odnoží a produktů. Ve své pětadvacetileté herní kariéře, už se jen nerad a s jistým sebezapřením, pouštím do nových značek a objevování nových pravidel, zvlášť u titulů, jež mají více jak 30letou historii (W40K je tu s námi již od roku 1987). Přesto bych apeloval na vás, kteří se této role-play stálici úspěšně vyhýbáte, přehodnoťte svůj názor. Vás ostatní nemusím k ničemu nabádat, protože Battlefleet Gothic: Armada 2 už dávno hrajete.

 TORPÉDA NA PRAVOBOKU

Jakožto náruživému hráči grand strategií typu 4X, mi vždy ve hře zásadně chyběla impozantní galaktická bitva. Tam kde (jinak vynikající) Stellaris či Master of Orion kladou důraz na správu celého hvězdného systému, politiku, průzkum a velení tisícovkám armád se nese spíše v duchu představivosti, se série Battlefleet Gothic: Armada 2 (jak už název napovídá) opírá především o mikromanagement flotily a o válečné běsnění tu jde v prvé řadě. Vývojáři z Tindalos Interactive se sídlem v Paříži ve druhém dílu veleúspěšného předchůdce servírují hned tři příběhové kampaně, do kterých zapojili rovnou dvanáct frakcí ze světa W40K. Prolog, který uvítá nováčky v sérii, obsahuje stručný, ale výstižný tutorial (jehož rekapitulaci si můžete ve hře kdykoliv vyvolat), následuje kampaň za Impérium lidí, bránící terestrickou planetu Cadia Prime, před legiemi Chaosu. Chmurným bohům oddané hordy, valící se z "červých děr" warpu, mají potenciál vyrýt zbrusu nové vrásky na čele.

Flotila Tyranidů, je živoucí masa, pohybující se hvězdnými systémy, které dokonale vyčerpá a posílí tak kolektivní "hmyzí" vědomí.

Druhý scénář přináší robotické skeletální válečníky Necronů. Před eony zbaveni původní organické formy a humanity, se po 60 milionech let probouzejí ze svých stázových krypt, aby dobyli a obnovili svou říši a dávno ztracenou slávu. Nemrtvá flotila se skládá z biomechanických lodí, schopných regenerace přímo uprostřed zuřící bitvy, nemluvě o smrtícím gaussově arsenálu na palubě. Kampaň uzavírá zvrácenost jménem Tyranidé. Už Inkvizitor Czevak z řádu Xenos, Konkláve Har napsal: "Tyranidé jsou rakovinou požírající Impérium. Ohavnost, která každým desetiletím postupuje hlouběji a hlouběji a zanechává po sobě zpustošené, mrtvé světy. Tato hrůza, tato ohyzdnost, má smysl a účel v nepředstavitelném, galaktickém měřítku. Vše, co můžeme udělat, je pokusit se zastavit roje biologicky zkonstruovaných netvorů, kteří jednají na základě instinktů." Taktikou Tyranidů je množství a neukojitelný apetit. Jejich flotila je živoucí masa, pohybující se hvězdnými systémy, které dokonale vyčerpá a posílí tak kolektivní "hmyzí" vědomí. Jakmile krmení začne, nic je nemůže zastavit! Rasa ne nepodobná starým známým Zergům či asimilujícím Borgům.

FREGATY NA LEVOBOKU

Vesmírné pískoviště, na kterém se odehrávají jednotlivé scénáře kampaně, mají primárně za cíl udržet válečné soukolí v chodu a tím pádem přilehlý kout galaxie pod vaší nadvládou. K tomuto bohulibému účelu, nehledě na válečné vdovy a sirotky, slouží klasická RTS formulka: budování infrastruktury na podrobených planetách, vysávání zdrojů, rozšiřování flotily (včetně detailní správy jednotlivých lodí) a slastné decimování soupeřů. Když už jsme u obsazování sektorů: první setkání s taktickou mapou mi přivodilo lehkou nevolnost. Nenechte se odradit houfem ikonek, povelů, rad a možností. Zakrátko vám vše přejde do krve a rozmanitost taktiky, zabírání strategických bodů a způsoby vítězství oceníte. Battlefleet Gothic: Armada 2 vyniká v pestrosti jednotlivých scénářů. Jednou bráníte outposty před dorážejícím nepřítelem, jindy prcháte se zuřícími flotilami v zádech a snažíte se přežít do příletu posil. Ne vždy je účelem soupeře pokořit.

To vše vynásobte třemi kampaněmi a dvanácti frakcemi, které svou přítomností přispívají k rozmanitosti a tudíž zábavě. Dalším oživením jsou všelijaké environmentální úkazy typické pro kosmos. Zhoubné sluneční erupce, které z křižníků, jež se nešťastně ocitly v kurzu prototurbulencí, nadělají hromádku metalurgické strusky, ponuré trosky vraků líně plynoucí prostorem, pásy asteroidů, obrovské devastující skalnaté planetky, či mračna, která poslouží jako dočasná taktická výhoda. Pohlcující mezihvězdný prostor potěší oko každého stratéga i astronoma amatéra.

NEKONEČNÝ VESMÍR

Z měřítka některých planet se vám zatočí hlava, imploze září jako výbuch supernovy, míra detailů lodí je fascinující. Ať už se na herní mapu díváte z ptačí perspektivy nebo si obraz přiblížíte takřka na roveň kapitánského můstku, budete si triumfálně pomlaskávat. Až "narámujete" 10kilometrovým Imperiálním křižníkem nepřátelskou fregatu, kov se začne bortit, paluby hořet a morálka mužstva klesat, uvědomíte si onu nepředstavitelnou sílu masy železa, plující vesmírem. Do toho zní žestě utržené ze řetězu, smíšené chorály a bicí nástroje a perkuse do vás vtloukají emoce takovou silou, že pověstný soundtrack z Morie, Pána prstenů se tiše stydí v koutku. Za pozornost stojí i fantastické, ručně kreslené příběhové cut-scény. Několik kousků naleznete v přiložené galerii. Jinými slovy, audiovizuální stránka nemá chybu.

VYŘAĎTE JIM GENERÁTORY!

Věřte mi, vyřádíte se! To nejlepší jsem si nechal nakonec. Pakliže ve vás dřímá James T. Kirk, Amilyn Holdo či jiný oblíbený kapitán nebo admirál a usínáte se srolovanou galaktickou mapou Warhammeru pod polštářem, vesmírné bitvy si užijete mírou vrchovatou. Obrovské lodě mají znatelnou tonáž a vývojářům se úspěšně povedlo přenést pocit velení jen těžko představitelným kolosům. Při přiblížení se efekt mocně zesiluje (i zvukovou dynamikou).

Soustředěná palba na zbraňové systémy nebo naopak čistě na generátory štítů či pouze paluby, je vždy efektivnější než střílet namátkově.

Válečné běsnění však ani zdaleka nepočítá pouze se setrvačností. Rozvážně musíte nakládat především s manévrováním, které je do značné míry alfou a omegou střetů s protivníkem. Flotily v Battlefleet Gothic: Armada 2 počítají s ideálním nasměrováním. Útočit můžete z přídě, levoboku i pravoboku. Dalším prvkem je rychle se spalující palivo, správný výběr zbraní, načasování a především úhel salvy. Munice je omezené množství a velice snadno se můžete roztržitým rozhodnutím připravit o silná torpéda. V kombinaci s vyhořelým palivem, ztrátou štítů a vzpourou v podpalubí máte zaděláno na zapeklitý problém. Vyplatilo se mi důsledné manévrování, ve správnou chvíli využívat letky přítomné v docích a především permanentně narušovat konkrétní struktury nepřítele. Soustředěná palba na zbraňové systémy nebo naopak čistě na generátory štítů či pouze paluby, je vždy efektivnější než střílet namátkově. Není nad to vyřadit nepřátelskému křižníku z provozu reaktor, po kterém ztratí schopnost manévrovat, čímž jej zároveň odříznete od možnosti použít například torpéda. Následně se zaměříte přesně mířenými salvami na paluby, čímž donutíte posádku ke vzpouře. Mezi další podstatné faktory ovlivňující průběh bitvy jsou speciální schopnosti. Ty mohou ve správnou chvíli zvrátit průběh bitvy. Ať už jde o dočasné vylepšení statistik dostřelu, výkonu či efektivní zneviditelní flotily nebo efektní skoky v prostoru. Povolenou taktikou jsou kolize, během nichž hra kalkuluje s hmotnostmi lodí (následky však mohou být fatální) a již dříve zmíněné vyčkávání v pásu asteroidů či mračnech. Stratégové, virtuální kapitáni a hvězdopravci si přijdou na své!

KUPTE SI TO!

Battlefleet Gothic: Armada 2 je klenot mezi RTS ze světa W4K. Trojice kampaní přináší hromadu rozmanitých scénářů, bitev a dobrodružství, ze kterých si vybere každý. Tindalos Interactive v současné době pracují na čtvrté kampani, která pravděpodobně přinese možnost hrát přímo za legie Chaosu (skromné přání autora recenze). V plánu je taktéž dnes již nezbytný kooperační režim, ve kterém spojíte své síly s kamarády. Warhammer 40,000 je universum, které vás pohltí. Ne nadarmo se již týden probírám archívy warhammerovské wikipedie na Fandomu. Nezbývá než dodat ono Švejkovské: Za císaře a jeho rodinu!

Battlefleet Gothic: Armada 2
Windows PC

Verdikt

Robustní, taktická strategie ze světa W4K, která vás zabaví nejen na dlouhé zimní večery. Tindalos Interactive se znovu vytáhli!

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama