Battlefleet Gothic: Armada Recenze Battlefleet Gothic: Armada

Battlefleet Gothic: Armada

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

13. 5. 2016 11:07

"Aktivuji taktický uvažovač," ozve se, ale já už to stěží zaregistruji. Ve světě vesmírné RTS Battlefleet Gothic: Armada je to něco tak běžného jako "dobrý den." Tedy – v drsném univerzu Warhammeru 40K spíše "Dobrý den, rád bych se na chviličku zamyslel nad svým bídným osudem, než mě torpéda Chaosu vymažou z historie." Vojska Abaddona Plenitele podnikají masivní invazi do sektoru Gothic a temné kulisy války jsou příležitostí pro mladého, ambiciózního kapitána, aby si vydobyl slávu a moc – a nebo našel smrt zbloudilou kulkou orčího piráta. Taktická realtimovka, ve které se střetávají obrovské vesmírné křižníky, vyžaduje precizní manévrování, využívání zbraní a speciálních schopností a občas i řádnou rozhodnost při popravě vzbouřeného admirála nebo jeho zrádné posádky. Umí nadchnout, umí pozlobit a ukazuje obě tváře měrou vrchovatou. A protože můj mozek už není rychlý jako střevní pohyby po hrachové kaši s párkem, snažím se získat čas, abych si celé hodnocení pečlivě rozmyslel. Aktivuji taktický uvažovač.

VESMÍRNÝ ADMIRÁL

Omalovánky

Battlefleet Gothic: Armada

Důležitou součástí stolní předlohy je vlastní dekorace modelů lodí. Tvůrci Armady už slíbili, že fanouškům vyjdou vstříc a v jednom z blízkých patchů přidají editor. Tak tedy: natírání zdar!

Ke cti se Battlefleet Gothic: Armada musí nechat věrnost stolní předloze. Jak samo zasazení do světa Warhammeru 40K, věrnost lore a stylizace jednotlivých příběhových cut-scén i vizuální styl artworků či design lodí – vše sedí. Příběh respektuje kánon a nabízí zajímavě a dynamicky se vyvíjející hlavní kampaň za Impérium, jejíž dohrání zabere možná ke dvaceti hodinám perného snažení. Zároveň se zde setkáte i s možností strávit dost času s flotilami jiných frakcí. Ve skirmishi nebo multiplayeru je možné plnohodnotně spravovat a rozvíjet sbírku křižníků Chaosu, Orků i Eldar.

I převod do reálného času přitom respektuje základní principy stolního BG:A – tedy pohyb lodí po dvourozměrné mapě, souboje založené na pečlivém manévrování, kdy záleží, zda je loď přídí, bokem nebo zádí k soupeři, a kolik má energie v tryskách na to, aby svoji pozici rychle změnila. Mikromanagement a využívání dílčích zbraní, speciálních schopností i snahu získat výhodu vyřazením klíčových systémů protivníka. Armada vlastně představuje klasické lodní bitvy ve vesmírných kulisách, kde místo koulí z kanónů létají laserové paprsky a pulzní torpéda; a mariňáci se na cizí palubu nepřehopnou přes brlení, ale teleportují.

Příjemná je také perzistence flotily a společný koncept levelování a rozvoje armády, ať už se právě hráč snaží v dějové kampani za Impérium, ve skirmishi či v multiplayeru. Tak, jako by v reálném světě rozšiřoval sbírku modelů, ve hře postupně odemyká místa pro velké, střední či lehké křižníky, upgraduje lodě, přidává schopnosti a vylepšuje klíčové členy posádky; tak, aby měl do dalších bitev z čeho vybírat, a aby jednotlivé lodě podaly co nejlepší výkon. Ne všechny volby v této části hry jsou dostatečně odměňující (příkladem může být bonus 0,3 k rychlosti oprav – tedy schopnosti, která se použije v průměru jednou až dvakrát za misi), ale zpřístupnění nového křižníku bývá důvodem k oslavnému tanečku s nejedním zavýsknutím.

CHAOSU NAVZDORY

Velkým kladem je systém a pestrost příběhové kampaně. Ta je rozdělena na tahy a v nich hráč na mapě několika sektorů může podnikat různé výpravy a plnit úkoly. Nikdy ale nejde zachránit všechny napadené planety, a hra počítá s tím, že admirál bude občas v dílčích bitvách selhávat. Má tak připravené dějové alternativy, když se nepovede získat významný artefakt, nebo prolomit obklíčení důležitého světa. Výsledkem je tak plynulá hratelnost, během níž téměř nemusí dojít k záseku či nějakému save/load maratonu. A nevadí ani fakt, že není možné uložit hru během jednotlivé bitvy – protože se odehrají klidně dvě nebo tři za jediný tah, jejich trvání nebývá delší než patnáct či dvacet minut, a ani úplné zničení oblíbené lodi není fatální. Autoři zkrátka udělali hodně pro to, aby měl hráč ničím nepřerušovaný zážitek, ponořil se do zajímavého světa a žil příběh imperiálního admirála s jeho úspěchy i selháními.

Samy scénáře bojových misí už ovšem tolik neoslní. Jednak je si většina z nich hodně podobných (rozdíl v zadání, kdy je třeba nepřítele zavraždit, a nebo mu jen z označené lodi ukrást data, je hodně kosmetický). A pak kombinace chování umělé inteligence a některých vlastností herního systému dělá z eskortních a zejména hackerských misí hodně frustrující zážitek. Příklad: povede se ukrást data z nepřátelské lodi a následně zahájit skok do červí díry. Jenže v tom intervalu stále může nepřítel data ukrást zpět a když se během zlomku vteřiny nepovede hráči zrušit skok – skončí mise náhle neúspěchem a před monitorem se lze v té chvíli uvztekat.

Zcela jistě pak pro každého nebude styl hraní, který vyžaduje velké starání o pohyb jednotek a timing akcí. Většinu rozhodování lze automatizovat, nastavit lodím chování, jak daleko se mají držet od nepřátel, jak aktivně bojovat či naopak se skrývat, zda se točit přídí nebo bokem apod. Ale mnohem lepší efektivitu má, když hráč se zapnutým focus režimem chytře své křižníky naviguje. Což jsou ale dlouhé minuty strávené v "taktickém uvažovači", tedy zpomaleném módu aktivovaném stiskem mezerníku. Ale ten pocit, když se povede nepřátelské síly "přečůrat"...

PROTI LIDEM

Velký potenciál v sobě skrývá multiplayer. Ten zatím trápí dva neduhy. Nevyrovnanost flotil, kdy hráči poměrně brzy odhalili obvykle vítěznou strategii založenou na rychlosti lodí Eldar, a jejich křižníkům v kombinaci s účinnými vypouštěnými stíhači je obtížné čelit. Průběžné patche ale pracují na balancování sil a za pár týdnů už to může být jinak. Druhou nepříjemností je pak vlastnost herního systému – lodě zničené během bitvy mají povinnou "pauzu" jedné či dvou bitev, do kterých nemohou zasáhnout. Může se tak stát, že se hráč připojí do bitvy, a sleduje pouze, jak jeho soupeř odwarpuje svoje lodě okamžitě na začátku hry – protože si potřebuje odbýt onu otravnou "pauzičku"...

Battlefleet Gothic: Armada je sebevědomá, s citem připravená hra, která má hluboký respekt ke stolní předloze.

Tindalos Interactive odvedli od otevřené bety velký kus práce a Battlefleet Gothic: Armada ve své finální verzi je sebevědomá, s citem připravená hra, která má hluboký respekt ke stolní předloze a nabízí v různých režimech mnoho hodin zábavy. Každý si v ní může najít své, a kdo svět Warhammeru 40K přímo "žere," nemusí ani v nejmenším váhat s nákupem.

Všichni ostatní postaví na jednu stranu vah pestrost, zábavnost kampaně, starání se o flotilu a perspektivní multiplayer. Na druhou pak frustrující momenty v misích a podobnost jednotlivých úkolů; a také přece jen slabší vizuální zpracování. Výsledek doporučuji zkontrolovat takticko-ekonomickým uvažovačem; a to by bylo, abyste se nerozhodli správně...

Battlefleet Gothic: Armada

Velmi dobrá taktická RTS ze známého světa Warhammeru 40.000, která nabízí skvělou dynamickou kampaň a skirmish i multiplayer za čtyři různé flotily.