Battlefield V
Battlefield V Recenze Battlefield V

Battlefield V

Marek Selinger

Marek Selinger

19. 11. 2018 14:14 14

Battlefield V to od samého začátku neměl vůbec jednoduché. Již od květnového představení působily některé kroky jak vývojářů z DICE, tak i samotných EA stylem „jeden krok vpřed, dva kroky zpět“. Začalo to oním podivným trailerem, ze kterého spousta hráčů měla pocit, že spíše budou hrát střílečku z nějaké alternativní historie, než věrohodné podání nejkrvavějšího konfliktu v lidské historii. Nejenže technicky nebyl zpracován tak kvalitně jako ten na Battlefield 1, ale hlavně na něj reagovala značná část hráčů v tom smyslu, že přílišný důraz na genderovou a rasovou vyváženost křiví historické reálie. Následně pokračovaly další marketingové přešlapy v podobě podivných vyjádření autorů ve stylu „pokud se vám naše verze druhé světové války nelíbí, prostě si hru nekupujte“. Připočtěme k tomu ještě několik negativních zpráv, které se jednou týkaly chybějících obsahu, podruhé zase dočasně absentujícího battle royale režimu. Rozpačitě pro mnoho hráčů dopadl i otevřený beta test na začátku září. Celou tuhle neslavnou kapitolu Battlefieldu V ukončil odklad hry o celý měsíc. Jak vidno, švédští vývojáři neměli na růžích ustláno a bylo pouze na nich, aby kvalitou samotného titulu dokázali jak sobě, tak hlavně hráčům, že nejnovější přírůstek do této dlouholeté série může být kvalitním nástupcem svých předchůdců.

SINGLEPLAYER, TEN MÁM!

Ti se rozhodli na rozdíl od svých konkurentů ze studia Treyarch nezbavovat se tradiční příběhové kampaně pro jednoho hráče. Ta jak obrazně, tak i doslova navazuje na styl kampaně, jaký nám představil dva roky starý Battlefield 1, tedy oddělené a příběhově na sebe nenavazující příběhy. Zatímco v případě prvoválečného Battlefieldu jsme se dočkali šesti takových epizod včetně prologu, aktuální díl je přináší pouze čtyři (jednoho bonusového se dočkáme někdy v budoucnu). Když už jsme u prologu. Nejspíše si pamatujete neuvěřitelně atmosférický úvod Battlefieldu 1, při kterém mně osobně naskakovala husí kůže. Ten do té doby neviděnou formou ukazoval samou podstatu války, zmar vojáků, kteří každý den umírají na bojištích ve jménu své země. V případě Battlefieldu V přicházejí autoři s něčím podobným, jen více rozdrobeným na dílčí segmenty. Bohužel to však nepůsobí tak grandiózně jak dva roky zpět, byť se nedá říci, že by toto uvedení do druhé světové války bylo vyloženě špatné. Jen se napodruhé nepodařilo autorům zapůsobit tak silně jako v prvním případě.

Zatímco v minulém díle jsme se v rámci singleplayeru podívali na poloostrov Gallipoli, do italských Dolomit či nad britskou metropoli, tentokrát se budeme pohybovat v severní Africe, zasněženém Norsku a na francouzském venkově. DICE tak pokračují ve vyprávění méně známých příběhů, které však svou roli v průběhu války sehrály. V tom prvním se ujmeme britského zlodějíčka, který je, díky svým znalostem a schopnostem ohledně výbušnin, nucen narukovat a zúčastnit se akce s cílem zlikvidovat nacistickou leteckou základnu. To druhý příběh je daleko osobnější. V hlavní roli se tentokrát octne mladá slečna, jejíž Norsko je již několik let pod nadvládou Říše. Prvotní záchrana matky se během chvíle stane pouze prvopočátkem daleko důležitějších událostí, jež musí mladá dívka vykonat pro dobro celé vlasti. Dokonce se zde autoři rozhodli pro obrodu SSX série. Nakonec je nám vyprávěn příběh senegalského vojáka, který díky tehdejšího koloniální politice musí bojovat za zemi, na jejíž půdu nikdy předtím nevstoupil. Francie ho nejdříve překvapí, poté zase zklame přístupem „domácích“ vojáků.

Pokud však ale budete hrát na pravidla vývojářů a snažit se o kradmý postup, zabavíte se slušně na přibližně sedm hodin.

První dvě kapitoly kampaně jsou více určeny pro stealth postup, avšak jak si dokážete představit, vaši protivníci mají vystudovanou tak maximálně vysokou školu života a jejich umělá inteligence této taktice příliš nesvědčí. Tudíž se velice rychle může stát, že po prvních pár tichých zabitích vás někdo zmerčí, což znamená jediné – spoustu střílení. To je už od začátku hlavní náplní až francouzsko-senegalské části. Každý příběh se skládá z několika dílčích kapitol, přičemž valná většina z nich jsou obrovskými lokacemi, kde se hráč může pohybovat zcela volně. Bude tak zcela na něm, který z několika cílů si v dané lokaci vybere jako první. Tato volnost kampani svědčí, hráč cítí tak alespoň trochu svobody. To však znamená i variaci v počtu hodin, které vám singleplayer zabere. Jestliže si od začátku až do konce budete hrát na druhoválečného Ramba, všechny tři příběhy projdete za nějaké čtyři hodiny. Pokud však ale budete hrát na pravidla vývojářů a snažit se o kradmý postup, zabavíte se slušně na přibližně sedm hodin. Už jen drobným, ale o to více potěšujícím detailem je skutečnost, že všechny postavy mluví svým rodným jazykem. Nestane se tedy, že by Senegalec vládnul perfektní angličtinou, místo toho své kolegy ve zbrani diriguje pěkně ve francouzštině. Singleplayer sám o sobě není špatný, dokonce jsem ochoten tvrdit, že jednotlivé scénáře drží kompaktněji než v případě minulého dílu. Přesto bych silně nedoporučoval kupovat Battlefield V jen kvůli kampani, to byste pak mohli své investice dosti litovat. Ta hlavní zábava přichází až v té stěžejní části, tedy multiplayeru.

ZMĚNY, KAM SE PODÍVÁŠ

Ač se to možná nebude některým fanouškům pozdávat, ten byl ze značné části přepracován. Primárně za to může zcela nový systém Attrition. Ten v praxi vypadá tak, že po každém spawnu máte u sebe méně munice, než bývalo zvykem, navíc vaše zdraví není regenerováno na maximální možnou hodnotu, ale pouze do určité části. Do jeho doplnění tak musíte použít lékárničku, kterou však máte u sebe vždy jen jednu (krom medika, ten jich z podstaty své role má neomezené množství). Pokud se ve vašem okolí nenachází nikdo, kdo by vám munici/lékárničku předal, musíte využít zásobovacích stanic. Od tohoto celého systému si DICE slibovali, že přispěje k větší míře taktizování na bojišti a zvýšení nároků na týmové hraní. Není velké překvapení, že to v reálu opravdu funguje. Hráč si nyní musí dávat daleko větší pozor na své zásoby, jinak se může lehce stát, že najednou nebude mít u sebe žádné střelivo, případně se v kritické chvíli ocitne bez léčiva. Během zářijové bety si mnozí stěžovali, že množství munice, které u sebe hráč defaultně má, je opravdu nízké. Autoři toto vyslyšeli a dle mého přesně trefili ten bod, kdy systém Attrition funguje a nutí vás hlídat si stav střeliva. Částečně však vždy záleží i na ostatních hráčích, zda a jak často vás budou potřebným vybavením zásobovat. Pokud máte okolo sebe nešikovné individualisty, moc si na bitevním poli nezabojujete. Naopak pokud se bude vaší četě dařit, můžete využít další novinku – týmové posily. Ať už se jedná o shozené zásoby, bojovou techniku či ničivou raketu V1, vždy se jedná o vítanou asistenci. Zvláště poslední jmenovaný pomocník dokáže nadělat pěknou paseku v řadách soupeře. A ten moment, kdy nepřátelská raketa je na cestě a vy se jen modlíte, aby nedopadla na vás, stojí vážně za to.

Princip Attrition by mohl nasvědčovat tomu, že se celá hra pro více hráčů trochu zpomalí, že hráči si budou počínat daleko opatrněji. A byť to tak může někdy působit, minimálně ze začátku recenzování jsem zažíval přesný opak. Bojujete, snažíte se, v tu chvíli vás však někdo spatří a během opravdu kratičké chviličky se poroučíte mezi nebožtíky. Můžou za to snížené hodnoty TTK (time to kill) a TTD (time to death), které způsobí, že nedostanete téměř žádný prostor reagovat. Zcela určitě se v mém případě jednalo o nutnost zvyknout si na nové mechaniky, poznat nové mapy, více v četě spolupracovat. V Battlefieldu 1 mohl být hráč daleko více agresivní a hra mu i více odpustila, avšak zde je daleko menší prostor pro chyby. Nicméně je nutné vytrvat, jakmile si na obměněnou hratelnost zvyknete a přejde vám do krve, dojde vám, že DICE se s Attrition systémem trefili do černého a posunuli díky němu celou hratelnost o level výš. Představte si, že relativně dlouhou dobu chodíte do jedné kavárny na svůj oblíbený dortík. Ten je však vyměněn za nový druh a vy si na novou chuť nemůžete zvyknout, i když víte, že dort je nyní vyráběn z trošku jiných, ale kvalitnějších surovin. Nakonec mu však přijdete na chuť. Asi tak Attrition působí v rámci Battlefieldu V.

Ačkoli na papíře vypadá fortifikace jako zajímavé obohacení hratelnosti, v praxi až takovou roli nehraje.

Novinek v jádru hratelnosti je však mnohem více. Jednou z těch nejviditelnějších měl být systém fortifikace, tedy vytváření opevnění jednotlivých bodů na mapě. Ten by měl sloužit tomu, co jsem popisoval výše – snížit šanci na schytání kulky „odnikud“. Ačkoli na papíře vypadá fortifikace jako zajímavé obohacení hratelnosti, v praxi až takovou roli nehraje. Tedy v Conquestu skoro žádnou, v Grand Operations a Frontlines se již vyplatí opevnění budovat. Přesto tak činí pouze omezené množství hráčů, byť fortifikaci mají povolenou všechny třídy (support ji buduje nejrychleji). Osobně mi přišlo i slabé obodování, pokud se hráč fortifikaci věnuje. Další změnou prošel i systém oživování, kde krom medika vás může oživit i váš parťák v četě. Tímto způsobem trvá resuscitace o poznání déle, než když vás oživuje medik, přesto se jedná o příjemný prvek, který podporuje týmového ducha. Medik navíc nyní vlastní oživovací injekci nehledě na další vybavení. V Battlefieldu 1 jste totiž dokázali díky možnosti nastavit si vybavení více svobodně potkat medika právě bez této injekce. V tomto případě se jedná o další chvályhodné rozhodnutí autorů. Po betě jsem taktéž kritizoval novou oživovací animaci, respektive její délku. Nutno vývojáře pochválit, že oživování dokázali vybalancovat, samotnou délku animaci bych označil jako „tak akorát“. Jak už jsem popisoval o odstavec výše, i v tomto případě záleží na přístupu hráčů. Věřte mi však, že svědomití medici můžou zvrátit vývoj celé bitvy.

PIF-PAF

Jedním z největších problému předchozího Battlefieldu 1 byl nedostatečný systém progrese, což ostatně DICE později uznali. I v tomto ohledu jsme se dočkali překotných změn. Hráči plní denní i speciální úkoly, avšak hlavní roli hraje zvyšování levelu hned na několika úrovních. Samozřejmostí je ten celkový, tedy samotného hráče, krom něho však zde funguje i úroveň třídy a zbraní. Jejich získávání zde funguje diametrálně jinak než v minulém déle. Zatímco v první světové válce jste si zbraně nakupovali za válečné poukázky, v té druhé si je musíte vybojovat. Na začátku máte v každé třídě odemčenou pouze jednu zbraň, až po dosažení dalších úrovní se vám odemknou další (což funguje i u dalšího vybavení jako granáty, gadgety a sekundární zbraně). To nutí hráče minimálně ze začátku si zvyknout na danou zbraň a sžít se s ní. Celkově vzato, gunplay je zde na vysoké úrovni, mezi jednotlivými zbraněmi jsou značné rozdíly. Pokud si odemknete novou zbraň, nějakou dobu vám potrvá, než si s ní začnete počínat tak suverénně jako s tou předešlou. Spolehnout se můžete i na systém penetrace kulek, kdy lze prostřelit různé dřevěné materiály. Značné oslabení zažívají odstřelovačky, úplně zmizel princip sweet spotu. Nyní nezáleží, z jaké dálky protihráče odstřelujete, ale kam ho trefíte.

Battlefield V

Zbraně je možno široce modifikovat, ať už z funkčního hlediska (přidávání různých optik), tak i z toho vzhledového, kdy si hráč může za vybojovanou měnu pořizovat různorodé skiny. Veškerá editace zbraňového arsenálu a vozidel probíhá ve zbrusu nové záložce Company. Zde si hráč může upravovat složení jednotlivých tříd pro obě strany, které se ve hře nacházejí, tedy spojence a nacisty. Nutno však zmínit, že pohyb v tomto menu je značně neohrabaný, pro vybrání dané kombinace je potřeba na můj vkus až mnoho proklikání. Nicméně tak budete muset činit, už jen z důvodu, že si své zbraně budete chtít trošku vyladit ke svému stylu hraní. U každé zbraně si postupem času odemknete strom specializací, kde si vybíráte, zdali chcete například drobně snížit zpětný ráz, nebo vám je více po chuti prodloužený zásobník. Vylepšení to nejsou nijak drastické, ale na bojišti je každá drobná výhoda znát. V každé třídě se nachází 7-8 zbraní, vždy záleží na preferencích konkrétního hráče, která mu sedne a kterou po otestování už nikdy nepoužije. Určitě však budete chtít nové zbraně alespoň vyzkoušet, už jen kvůli poznání toho, jak znatelně se od sebe liší.

JAK A KDE?

Hlavním trumfem Battlefieldu 1 se stal mód Operations. Nyní DICE přicházejí s jeho obměněnou variantou, Grand Operations. Ty jsou rozděleny až na čtyři herní dny, kdy každý den znamená jiný herní mód. Celá Grand Operations začíná seskokem z letadla a nutností zlikvidovat nepřátelskou artilerii. Následující dva dny jsou na řadě Breakthrough (tedy Operations z BF 1), Conquest či Frontlines, aby v případě remízy výsledek rozsekl mód Final Stand. To je taková první vlaštovka battle royale režimu, hráč zde má pouze jeden život a po smrti musí doufat, že jeho kolegové budou v bitvě úspěšnější. Bohužel, celé kouzlo dva roky starých operací je pryč, Grand Operations působí jako playlist náhodných módů. Okamžiky, kdy vyrovnané operace spěly ke svému konci a napětí se v tu chvílí dalo krájet jsou ty tam, za dobu recenzování jsem během mnoha Grand Operations nezažil onu epičnost původních Operations. Hráč lehce nabyde dojmů, že na výsledku daného dne tolik nezáleží, protože bonusy z vítězství nejsou pro útočící stranu tak podstatné. Krom již zmíněných módu se můžete pustit ještě do Team Deathmatche a Domination, z čehož vyplývá, že absentuje klasika celé franšízy, Rush. Ten by se měl do hry dostat někdy v průběhu zimy.

Celkově vzato jsem nabídkou ani počtem map nebyl ohromen, autoři mají před sebou ještě hodně práce.

Zatímco dva roky starý díl nabídl v době launche devět map, nyní je jich o jednu méně. A jak už to tak bývá, na seznamu si každý najde své favority a ty, které mu úplně nesednou. Do té první kategorie spadá Devastation, která nechá zavzpomínat na ruské DLC k BF 1 a mapu Tsaritsyn, kde se středobodem stala rozlehlá katedrála. Zde je to podobné, ale jelikož zdejší katedrála dostala mnohem více vstupních bodů, bitva je to o poznání dynamičtější. Dalším povedeným kouskem je Arras, lokace francouzského venkova s četnými řepkovými poli. Na opačném pólu stojí obě norské mapy, Narvik a Fjell 652, které mě svým rozložením příliš nezaujaly. Zvláště druhá měla působit jako nástupce Argonne Forrest, bohužel výsledek se minul s vizí. Hamada je primárně určena odstřelovačům, rozumný balanc nabízejí Twisted Steel a Aerodrome. Celkově vzato jsem nabídkou ani počtem nebyl ohromen, autoři mají před sebou ještě hodně práce.

Pozastavit se musíme i u technické stránky hry. Battlefield V vypadá zase o chloupek lépe než jeho předchůdce, dynamické počasí v podobě bouřky či sněhové vánice dodávají bitvě na atmosféře. Podobně jsou na tom i zvuky zbraní a samotný soundtrack, který by mohl epičnost rozdávat. Za celou dobu hraní jsem na klasické PS4 nezažil frame dropy, hra si udržuje stabilní počet fps mezi 50-60. Na silnějších konzolích drží skálopevně na hodnotě 60 fps. Vývojáři zapracovali i na destrukci, jež je o něco málo propracovanější než v dva roky starém díle, ale co je důležitější, má značný dopad na průběh bitvy. Domy, ve kterých bylo možné se na začátku kola ukrývat, jsou na jeho konci srovnány se zemí a hráč je nucen průběžně měnit svou strategii. A jak určitě potvrdí i Pavel, na PC titul na maximální detaily vypadá naprosto fantasticky. V porovnání s předchozím dílem je tu ještě několik změn, které stojí za zmínku. Z Battlefieldu V byly vyškrtnuty behemothy (tedy těžkotonážní vozidla – tanky, vzducholodě, vlaky – které měly zvrátit výsledek bitev), odebrány byly i speciální třídy jako plamenometčík či tank hunter. Téměř kompletně vymizel 3D spotting, což opět zdůrazňuje znatelnější taktický prvek.

Battlefield V na PC

Nejnovější díl slavné akční série jsme mohli vyzkoušet i na PC. Na sestavě LYNX PowerMedia Aura s Geforce GTX 1080Ti hra běží plynule ve 4K rozlišení při ultra nastavení, k občasným mírným propadům framerate dochází při pohledu do dálky skrz ostřelovačskou optiku (ale to je skutečně jen výjimečný problém), na druhou stranu absolutně do pekel jej na pár vteřin umí poslat výbuch V-1, případně JB-2 rakety. Problém s pomalejším načítáním postav v menu úprav je přítomen i v PC verzi. Hra nabízí poměrně bohaté možnosti nastavení (prakticky totožné s minulým dílem), novinkou je ale podpora technologie RTX. Tu jsme bohužel zatím vyzkoušet nemohli.

BRATRSTVO OHROŽENÝCH

Nicméně ne vše se na novém Battlefieldu V povedlo. Několik dílčích výtek jsem zmínil již výše, bohužel tu jsou, ostatně jako při launchi každého Battlefieldu, bugy a další otravné chyby. Několikrát se mi během Frontlines stalo, že si hra neuvědomila, že náš tým úspěšně ubránil dané body a měl se tedy posunout blíže soupeřově základně, místo toho se hra zacyklila v jednom bodě, ze kterého se až do konce kola nehnula. Podivně funguje i fyzika postav po usmrcení granátem, jejich poletování po mapě se stalo takovým koloritem prvních dní hraní. Taktéž mě hra několikrát vypekla při začátku zápasu, kdy mě do bitvy prostě a jednoduše nepustila, pomohl až redeploy. Zpomalené je i nahrávání postav při jejich customizaci. V historii série jsme zažili už daleko horší launche, nicméně to neznamená, že stav hry v době recenzování budeme omlouvat. Hru jsme hráli již s prvním patchem, a byť se nejednalo o žádné pády do základního menu PS4 či jiné „game breaking“ chyby, bude potřeba ještě několika dalších patchů, aby běžela po technické stránce dokonale.

Je dobré si přiznat, že Battlefield V úplně přesně nekopíruje historické reálie, ale věřte mi, že v té válečné vřavě bude černá vojanda tou nejmenší starostí.

Již po onom nepovedeném představení na konci května se strhla kontroverze ohledně zastoupení žen a jiných ras. Ano, možnosti editace tu jsou nebývalé široké. Hráč si může vybírat mezi několika barvami pleti, stejně tak mezi muži a ženami. A ne, neběhají tu vojáci/vojandy s protézou místo ruky. Je dobré si přiznat, že Battlefield V úplně přesně nekopíruje historické reálie, ale věřte mi, že v té válečné vřavě bude černá vojanda tou nejmenší starostí. Už od začátku šla celá tato kontroverze mimo mě, důležitá je dle mého samotná hratelnost, a ne fakt, jestli kolega ve zbrani má historicky nepřesnou uniformu.

A CO DÁL?

Leckterý hráč by mohl Battlefieldu V zazlívat nedostatek obsahu v den vydání, a z části bude mít pravdu. Tři singleplayerové příběhy, osm map, šest herních módů (plus dva bonusové), to nejsou nijak závratné čísla. Chybějící battle royale režim Firestorm nechci hře vytýkat, již od začátku bylo jasně komunikováno, že při vydání hry nebude dostupný. Nicméně na dalším obsahu v DICE pracují a díky službě Tides of War nám bude distribuován v nadcházejících měsících a asi i letech. Kompletně zadarmo. Ano, dobám season passu definitivně odzvonilo. Dodatečný obsah by měl financován z mikrotransakcí, které však nejsou a nějakou dobu ještě nebudou dostupné, a až se tak stane, půjde za ně nakupovat pouze kosmetické doplňky. Pokud tento systém znamená, že na bojišti budou běhat různorodí vojáci a vojandy, ale veškerý dodatečný bude dodáván zdarma, tak já ho beru všemi deseti. Nicméně mám za to, že se najdou hráči, kteří tuto ideu šmahem odsoudí. Mají na to právo, tuším však, že ti by si stejně Battlefield V nepořídili.

Battlefield V

Důležitou skutečností pro fanoušky bylo představení road mapy budoucího obsahu. Již velmi brzy se můžete těšit na zcela novou mapu Panzerstorm, zasazenou do Belgie a zaměřenou na souboje tanků. Dále se jedná o poslední část kampaně The Last Tiger, která nám představí německého tankistu, který má však pochybnosti o samotné válce, potažmo o ideologii, za kterou bojuje. Ještě do konce roku se dočkáme i tréninkové střelnice. V tom následujícím si zcela určitě zabojujeme na nové řecké mapě, vyzkoušíme si nový kooperační mód Combined Arms ale hlavně se ponoříme do vod již zmíněného battle royale režimu. Jak vidno, švédské studio má s novým Battlefieldem značné plány.

Hru si můžete zakoupit v eshopu Xzone.cz

Battlefield V

Značný tlak na svých bedrech vývojáři ustáli. Kampaň pro jednoho hráče neurazí, do multiplayeru zase přinesli nemalé množství změn, na které je nutno si zvykat, ale ve výsledku posouvají celou sérii o pořádný kus dál. Naopak nepotěší omezený obsah a bugy, obojí lze však postupně napravit.