Battlefield: Bad Company 2 - Vietnam Recenze Battlefield: Bad Company 2 – Vietnam

Battlefield: Bad Company 2 – Vietnam

Jiří Bigas

Jiří Bigas

2. 1. 2011 23:37 9

Válka ve Vietnamu trvala přes deset let a bezpochyby patří mezi jeden z nejzásadnějších ozbrojených konfliktů 20. století. Podobně jako korejská válka, konflikt v bývalé Jugoslávii nebo arabsko-izraelské války se ale současně jedná o vysoce citlivou a poměrně kontroverzní historickou událost, jíž není snadné citovat. Filmovým tvůrcům se to ještě daří mnohdy velmi obstojně. Ve světě her jde naproti tomu o téměř tabuizované téma. Zatímco druhou světovou válku a současné válečné operace vývojáři ostřelují svými tituly poměrně pravidelně, nadšenci zmíněných střetů se musí spokojit s málem. Ale třeba se blýská na lepší časy.

Dítě z dobré rodiny

Původní Battlefiled Vietnam už téměř před sedmi lety skvěle navázal na Battlefield 1942, který učaroval milionům fanoušků multiplayerových FPS. I když se ze hry nakonec nevyklubal očekávaný komerční megahit, titul si vybudoval renomé originální hry s řadou zajímavých nápadů, plynoucích z neokoukaného prostředí. Nápad vývojářů z DICE vrátit se k původní myšlence prostřednictvím stahovatelného rozšíření k veleúspěšnému Bad Company 2 nelze než pochválit – už jenom proto, že se na první pohled nejedná o „takové to typické DLC“, nad nímž hráči v poslední době oprávněně ohrnují nos. V tomto případě lze naopak mluvit o totální modifikaci v pravém slova smyslu, která sice staví na osvědčené kostře původní hry, její styl a hratelnost jsou nicméně značně odlišné a zcela nezaměnitelné.

Jak už bylo řečeno, pod kapotou Vietnamu tepe motor Bad Company, proto se můžete těšit na podobné herní mechanismy – dvě strany konfliktu, osvědčené módy Rush a Conquest, známé třídy, boje v četách i systém levelování, který DLC sdílí s původní hrou. Kdo si tak ostruhy vydobyl již v originální hře, nebude muset začínat znova od nuly. Zbytek hry však autoři podrobili detailní přestavbě, jejímž výsledkem je titul, který může zaujmout i ty hráče, pro které byl originál příliš hektický. Pomalejší tempo a souboje na kratší vzdálenost logicky vyplývají z povahy nové čtveřice map a podstaty zdejšího arzenálu. Ani ve Vietnamu ale samozřejmě nezanevřete na bojovou techniku, jíž tvoří hned šest dobových vojenských prostředků. Zdejší motorizované jednotky nicméně plní spíše podpůrnou funkci, namísto toho, aby se staly klíčem k vítězství v celé bitvě. A to je moc dobře.

Full Metal Jacket

O co méně se ale vyřádíte usazeni v tanku nebo za kniplem bojové helikoptéry, tím spíše přijde ke slovu některá z patnácti dobových zbraní. Bohatý výběr čeká na všechny třídy vojáků a vedle klasické sbírky odstřelovacích pušek a samopalů dojde třeba i na plamenomet nebo zbraně důvěrně známé už z bojišť druhé světové války. Když k tomu navíc připočtete několik unikátních zbraní a schopností pro každou třídu, máte na světě nečekaně pestrý koktejl ze zelených mozků. Atraktivní smrtonosné nástroje by byly nicméně zhola ničím, pokud by se s nimi nebylo kde utkávat. A v tomto směru platí vietnamské DLC za absolutní špičku. Co tvůrci hráčům odepřeli, pokud jde o kvantitu, bohatě vynahrazují nadstandardní kvalitou. Základní nabídku tak sice tvoří pouhá čtveřice map, díky jejich variabilitě, rozloze a řadě chytlavých modů, které zásadně mění zdejší strategická místa a celkové vyznění, ale jde jen o drobný minus, jenž musí každý autorům velkoryse prominout. Dočkali jsme se bojů v neprostupné džungli i relativně otevřeném prostoru a z hlediska vyváženosti musíme před vývojáři jedině smeknout.

Ať už se budete držet tradičního boje o vlajky, nebo přesedláte na modernější Rush s postupným odhalováním mapy a bráněním, respektive dobýváním klíčových pozic, o zábavu nebude nouze. Mile překvapí i týmový deathmatch, který hráče rozdělí do čtveřice vzájemně soupeřících čet. I když jde technicky o jednodušší mód, co do zábavy je dvěma prvně jmenovaným zdatným kolegou. Naštěstí stejně jako v případě Battlefieldu 1943 si ale tvůrci připravili pro hráče ještě jedno překvapení – bonusovou mapu navrch. Celkovou nabídku bojišť tak doplní ještě remake mapy z původního Vietnamu, který nese jméno Operation Hastings. Hráči na PC se jej již díky své píli dočkali. Majitelům X360 a PS3 v době psaní tohoto článku ještě hezkých pár milionů týmových akcí k odemčení mapy chybělo. To nicméně neznamená, že byste se jen se zbylou čtveřicí nudili. Právě naopak. Zdejší variabilní prostředí nabízí vrchovatou porci zábavy. I přesto doufáme, že tuto expanzi nepostihne osud již zmíněného Battlefieldu 1943, jelikož pravidelný příděl nových map by mohl z vietnamského DLC vykřesat opravdu dlouhodobý hit.

K dokonalosti vedou maličkosti

Je úžasné sledovat, jakou práci vývojáři na rozšíření odvedli. Celá hra je doslova prošpikovaná hutnou atmosférou špinavé války, jakou konflikt v jihovýchodní Asii bezesporu byl. DLC je příjemně vyvážené z hlediska obou bojujících stran i sil pěchoty a bojových vozidel. Věrohodný pocit z historického konfliktu navíc podporují desítky drobných, ale úžasných detailů, jako je brífink před bitvou, patina rzi a špíny na zbraních, vietnamský sniper s páskou přes oko a především úžasný dvouhodinový soundtrack se skvělou muzikou v čele s Creedence Clearwater Revival a Richardem Wagnerem. Když si k tomu všemu připočtete tradičně brilantní technické zpracování a destrukční model, díky kterému lze kosit celé lány vietnamské džungle, máte myslím o výsledku docela dobrou představu. Tak by měl vypadat datadisk v jedenadvacátém století. Co do obsahu by sice mohl nabídnout ještě štědřejší porci, ale ani stávajícím menu neurazí. Pro fanoušky Bad Company jde o sázku na jistotu. Pro vás ostatní to může být skvělá příležitost poslední Battlefield konečně zasunout do mechaniky.

Battlefield: Bad Company 2 - Vietnam

Mám chuť udělit devítku, ale zůstanu při zemi. Jakkoli to zní nepravděpodobně, chyby se totiž na této hře hledají opravdu těžko. Kdyby vývojáři přidali ještě jednu dvě mapy navrch, neváhal bych. I takto se ale z hlediska poměru cena-výkon jedná o skvělý kousek.