Battalion Wars Recenze Battalion Wars

Battalion Wars

Jan Horčík

Jan Horčík

18. 1. 2006 23:53

Jako letitý fanda žánru realtime strategií jsem si vždycky přál mít možnost vtělit se do každé ze svých jednotek. Ukázat těm infantilním blbečkům v poli, že běžet přímo proti hlavni nepřátelského tanku není právě nejvýhodnější taktika útoku. Ne že by se ta možnost postupem času neobjevila, vzpomeňme třeba výtečnou PC sérii Battlezone od Activisionu. Ale teprve v Battalion Wars pro konzoli GameCube to vývojáři ze studia Kuju udělali přesně tak, jak by si to asi každý virtuální generál přál.

Vojna není kojná

Ve válce byste měli poslouchat rozkazy. Když je poslouchat nebudete, zastřelí vás buďto protivník, nebo vaši vlastní lidé. V Battalion Wars byste měli rozkazy během prvních několika misí poslouchat více než bedlivě, jinak možná vzteky zahodíte ovladač, a přijdete tak o vynikající zážitek. Právě první dvě tři mise jsou víceméně tréninkové a měly by vás naučit základům ovládání tohoto podivuhodného mixu taktické akce a realtime strategie. Na herní mapě se objevíte v kůži řadového vojáka. Na první pohled vypadá hra jako typická válečná 3rd person akce. Máte kolem sebe kupu svých jednotek, před sebou nedozírné lány, kopečky, řeky a propasti, a za nimi na vás čeká rudý nebo později modrý protivník. Svým jednotkám samozřejmě udílíte příkazy - následujte mě, braňte, útočte, posun vpřed. A nejen, že lze udílet rozkazy, vy se můžete do každé jednotky rychle a bezbolestně převtělit a převzít nad ní kontrolu.

Ze začátku je k dispozici pouze několik druhů jednotek, základem všeho je pěchota. S každou další misí ale přibývají jednotky nové, ať už jsou to například raketometčíci nebo plamenometčíci, či nové typy džípů, tanků, protiletadlových systémů, artilerií a dalších. Ve druhé desítce z celkových dvaceti misí se pak objeví také helikoptéry, stíhače a bombardéry. Škoda, že autoři zcela opomněli třetí živel, kterým je námořnictvo. Přitom vody se v jednotlivých misích vyskytuje více než dost a mapy také nejsou nejmenší. Tuhle malou pihu na kráse ale bohatě vynahrazuje fakt, že ovládání všech obrněných jednotek je opravdu skvělá zábava. Prohánět se tankem po bitevním poli zatímco kolem vás zuří opravdové peklo, anebo kličkovat mezi vybuchujícími střelami v rychlém džípu, to je prostě lahůdka. A vězte, že si pochutnáte docela často. Nečekejte ale žádný realismus, tady jde v prvé řadě o zábavu!

Interface je založen na jednoduchém systému ikonek a nabízí rychlé a snadné ovládání, přestože hráče v určitém ohledu také poněkud limituje. Jednotky jsou totiž řazeny pod ikony podle typu - máme tu základní pěchotu se samopaly, raketometčíky, granátometčíky, pak lehké tanky, těžké tanky, lehké džípy, apod. Všechno pěkně ve své škatulce. Když se přesunete na nějakou ikonku, lze rozvinout paletku, kde vidíte seznam všech jednotek toho či onoho druhu. Každé z nich pak lze samostatně udělit rozkazy braň, útoč, apod. Několika jednoduchými úkony tak ze například sestavit zvláštní útočnou jednotku, zatímco zbytek bude hlídat strategický bod. Různorodost jednotek znamená výhodu - na protivníkovy síly totiž platí pokaždé něco jiného. Samopalem proti tanku nepochodíte, s raketometem už ano. Stejně tak jako s jiným tankem. Několik raketometčíků a tank v jedné jednotce znamená zhoubu pro všechny obrněné jednotky nepřítele. I když nelze vytvářet více podskupin jednotek než jednu, přeci jen by se v některých okamžicích hodily formace, které bohužel hra neumožňuje. Vaše vlastní jednotky se totiž nedokáží příliš inteligentně řadit a už vůbec ne zachovávat stejnou rychlost postupu.

Tucet špinavců

I přesto ale bitvy v Battalion Wars kupodivu skutečně vypadají jako bitvy. Řítí se na vás pěchota, za ní tanky, pak artilerie a nakonec třeba i letectvo. Když se to všechno najednou takhle semele, je z toho pořádně nepřehledná řež s mnoha desítkami účastníků. Ale taková už je válka. Naštěstí vývojáři mysleli i na tohle, takže křížovým ovladačem snadno přepnete pohled tak, abyste měli lepší přehled o celém bojišti. Pokud chcete plánovat, je pro vás připravena velká strategická mapa. V Battalion Wars neexistuje nic jako fog of war, takže protivníkovy jednotky jsou na mapě vidět se vším všudy. Díky tomu můžete do puntíku naplánovat další postup a přesně víte, co vás čeká. Někdy jste ale omezeni časovým limitem, protože mise jsou velice různorodé a často obsahují několik úkolů. Místa hlavních úkolů jsou na herní mapě vyznačena zlatou hvězdou, zatímco podružné úkoly stříbrnou. Napadání základen, osvobozování rukojmích, obrana základen, toho všeho si dosyta užijete.

Herní prostředí vynikajícím způsobem doplňuje atmosféru "zábavné", ale zároveň smrtící války. V jedné z misí bylo například třeba ochránit základnu před útokem protivníka, který se měl vylodit na nedaleké pláži. Po celé pláži byla rozmístěna kulometná hnízda, které jste osadili svými vojáky a v hodinu H minutu M jste se do nich mohli přepnout a užívat si kosení vysazených protivníků. Ovšem jen do té doby, než transportní helikoptéry přivezly těžké tanky. V základnách nebo táborech narazíte na sklady munice a samozřejmě i tolik oblíbené barely. Při troše štěstí se po jejich zničení objeví alespoň lékárnička, anebo také nic. Lékárničky, jak pro pěchotu tak i mechanizované jednotky, jsou vůbec na bojišti velmi častým a užitečným jevem. Umělá inteligence vašich spoluhráčů je naštěstí toliko uvědomělá, aby je čas od času i sbírala.

Když se dva perou, třetí se směje

Příběh Battalion Wars není třeba nějak podrobně rozpitvávat. Celkem standardní storka o tom, jak se dvě dříve znepřátelené země musí spojit proti společnému nepříteli je víceméně nepodstatnou součástí celé hry. Nicméně časté animované sekvence příjemně dokreslují válečnou vřavu. Jen to úplně zbytečné tlachání hlavních postaviček, které vás často jen zdržuje od samotného boje, si vývojáři mohli odpustit. Titul Battalion Wars se měl původně jmenovat Advance Wars: Under Fire, a zkušenější hráči tak jistě zavětřili příbuznost se sérií Advance Wars. Z ní Battalion Wars skutečně vycházejí, jak je patrné zejména na grafickém zpracování jednotek, které vypadají na jednu stranu roztomile kresleně, ale přitom stále drsně a nebezpečně. Grafika celé hry se prostě povedla a nelze mít jakýchkoliv výtek. Stejně tak i fyzikální engine, který vám bez skrupulí nechá utopit tank nebo vojáka ověšeného granáty. Skvělou zábavu skýtá také potápění s bazukou nebo těžkým kulometem na zádech.

Battalion Wars vyčnívá mezi ostatními podobnými hrami (a že jich pro GameCube ani jiné platformy mnoho není) i díky tomu, že si každý může zvolit svůj způsob boje. Někdo pojme hru strategicky, stane se velitelem, který rozmístí své jednotky, zadá rozkazy a v klidu počká, až se válečná mašinérie rozjede. Kdo se bude chtít odreagovat, zvolí možná raději akčnější styl, kdy se prostě vrhne do prvních řad a jakmile jedno z jeho převtělení odejde do věčných lovišť, prostě se přepne do jiného. Jako zdaleka nejzábavnější způsob hraní mi ale přišla kombinace obou postupů. Snad se tvůrci Cannon Foddera nebudou zlobit, když použiju jejich okřídlené "Válka ještě nikdy nebyla taková zábava" i ve vztahu k Battalion Wars.

Battalion Wars
Nintendo GameCube GameCube

Battalion Wars se realtime strategii blíží jak nejlépe to na konzolích jde. Je to akčnější, ale také mnohem zábavnější pojetí než jaké známe z PC, a i přes malé nedostatky v ovládání jde alespoň v rámci platformy GameCube o doslova bezkonkurenční titul.

Ojedinělá taktická akce s příjemně silným aroma realtime strategie. Hratelnost, design jednotek i levelů, grafika, to všechno se spojuje v téměř dokonalý celek.
Zvyknout si a plně využít všech možností ovládání chvíli potrvá. Neustále krafání hlavních postaviček příběhu se také dá přetrpět. Ale velká škoda je, že úplně chybí multiplayer.