Batman: The Telltale Series - Episode 5: City of Light Recenze Batman: The Telltale Series - Episode 5: City of Light

Batman: The Telltale Series - Episode 5: City of Light

Jiří Bigas

Jiří Bigas

16. 12. 2016 11:29 6
Reklama

S Batmanem od Telltale to bylo trochu jako na houpačce. Nezačali jsme spolu zrovna nejlépe a první dvě epizody s podtituly Realm of Shadows a Children of Arkham ode mě vyfasovaly hodnocení 2/5. Třetí a čtvrtá část se nesly ve znamení řady zlepšení - zejména pokud jde o scénář - a právem si odnesly o stupeň lepší známku. Moje naděje, že ve finále vyvrcholí nejen příběh samotný, ale také snaha autorů přijít s něčím skutečně zajímavým, se však naneštěstí nenaplnila. Pátá epizoda je subjektivně slabší než předchozí dvě dějství a znovu se v ní o to intenzivněji hlásí o pozornost dříve vyčítané problémy.

MOBILNÍ (NE)HRA

Dualitu hlavního hrdiny, jeho rozpolcenou osobnost a mnohdy schizofrenní situace zachytili autoři velmi dobře. To platí od samého začátku až do konce. Ale z herního hlediska je Batman velice plochý, mnohdy až slabý. V minulých dvou epizodách netopýřího muže podržel scénář a slibně se rozvíjející zápletka. Což je ostatně to nejdůležitější na interaktivním seriálu tohoto typu, když se určitě shodneme, že o adventuření už tady opravdu nejde. Na to je temný rytíř až příliš podřízen designu a diktátu mobilních platforem, které my možná vnímáme jako okrajové, ale bere se na ně zřetelně největší ohled a z jejich možností design mnohdy vychází.

Nepřesvědčivá zápletka vyústí v podprůměrné finále, přičemž motivace některých postav je velice pochybná a jejich jednání celkově nelogické.

Scénáristům v samém závěru neodpustitelně došel dech a nedokázali završit tuto sérii něčím víc, než co bychom mohli nazvat předvídatelným klišé. Částečně otevřený konec naznačující možnou další sezónu mi tak v tomto případě velkou radost neudělal a upřímně pochybuji, zda bych se do dalších dílů vůbec pustil. Nezajímavé vyvrcholení mají na svědomí i dva velmi průměrné souboje s Batmanovými protivníky, které nenabízí velkou porci invence, pokud jde o choreografii, ani v dialozích. Nepřesvědčivá zápletka vyústí v podprůměrné finále, přičemž motivace některých postav je velice pochybná a jejich jednání celkově nelogické.

NEHRAJ, DÍVEJ SE

Věnovat takovou pozornost příběhu, scénáři a dialogům není určitě malichernost. Musíme si připomenout, že hra, která už ve skutečnosti ani není klasickou hrou, na nich stojí. A když nejsou stabilní základy, celá konstrukce se zhroutí jako domeček z karet. Děj měl být tím hlavním. Ale ve skutečnosti bledne v konkurenci dlouholeté historie tohoto komiksového hrdiny. A s některými postavami navíc nakládá velmi necitlivě.

Při hraní vám tvůrci trestuhodně odpírají jakoukoli svobodu. Přijdou třeba se zajímavým nápadem, kdy unesenou osobu musíte vypátrat za pomoci odrazu brýlí, v nichž se místnost zrcadlí. Bruce si nasadí svou VR ready masku (trochu to připomíná existenci Arkham VR od Rocksteady) a spolu s hráčem si promítne okolo sebe virtuální obraz místnosti, ve které je daný člověk držen. Z různých detailů a náznaků v tomto prostředí pak můžete dovodit, kde je úkryt padouchů. Jenže nic z toho neuděláte sami, na nic nemůžete přijít, vše udělají vývojáři za vás a nedají vám ani ten nejmenší prostor pro to si trochu chvíli namáhat hlavu. Z indicií pak automaticky na mapě Gothamu hlavní hrdina křížovou metodou identifikuje dané místo a vy se můžete jen kochat. Takhle si ale já zábavu nepředstavuju.

PROMĚNLIVÝ SVĚT OKOLO VÁS

Celkovému dojmu ze závěrečné epizody a zklamání z nedostatečně velkolepého vyvrcholení určitě nepřidá ani skutečnost, že Telltale necitlivě recyklují obrovské množství lokací a obsahu vůbec z minulých epizod. Člověk má chvílemi pocit, že se jen snaží maximálně protáhnout děj už tak krátké části, kterou pokoříte do 90 minut. Radost mi naopak udělalo, jakým způsobem můžete v průběhu celé série ovlivnit osudy lidí okolo vás. Volby, morální dilemata a rozhodnutí mají často větší vliv na ostatní aktéry než na samotného Batmana/Bruce a příběh jako takový. Ten se drží předem položených kolejí. Docela zásadním způsobem ale můžete vstoupit do života dalším postavám.

Jde o první hru s Batmanem, kde není skutečný muž pod maskou upozaděn svým netopýřím alter egem.

Člověk si ale přitom musí nutně položit otázku, zda by za normálních okolností hrál epizody opakovaně. Měl by k tomu nějaký důvod? Myslím si, že spíš ne. Je ovšem vtipné pozorovat, že ne vždy někdo skončí tak, jak si myslíte. Do poslední chvíle jsem u některé z postav čekal, jak to vývojáři udělají tak, aby i přes můj zásah nakonec prošla nějakou proměnou. A víte co? Nestalo se to. V mém Gothamu prostě není vše takové jako v tom vašem, nebo v tom kanonickém, v tom, který byste čekali. Škoda, že nám autoři nedovolili také ještě častěji si vybrat, zda budeme hrát za Bruce, či temného rytíře. Ale i přesto jde o první hru s Batmanem, kde není skutečný muž pod maskou upozaděn svým netopýřím alter egem. A je fajn vidět i to, že v Gothamu občas může vyjít sluníčko a není to město, kde panuje nepřetržitá noc a nepříznivé počasí.

CO TO, SAKRA?!

I kdybych ale neměl výhrady ke slabšímu scénáři a tempu hry, než jaké nabízely předchozí dvě části, stejně by novinka nedosáhla na vyšší hodnocení než první dvojice. A to kvůli technickým problémům. Ty provázely celou sérii na řadě platforem. Stěžují si na ně hráči na PC, konzolích i mobilních zařízeních. Já konkrétně jsem hrál na PS4 a i minulé díly mě občas pořádně vytáčely kolísajícím frameratem. Ale to, co si Telltale dovolí na hráče vybalit v úvodní části páté epizody jako “hotový a odladěný produkt”, mi nejde na rozum. Prolog je na hranici koukatelnosti a i jednoduché quick-time eventy se kvůli kolísajícímu počtu snímků za sekundu s viditelnými záseky a škubanci plní velmi nepohodlně.

Přitom se podívejte na to, jak hra vypadá. Ostatně, zmíněnou pasáž jsem pro vás nahrál, tak to můžete posoudit sami (obsahuje v poslední třetině nedůležitý drobný spoiler). Asi abych kvůli podobně průměrně vypadajícím hrám začal uvažovat o PS4 Pro… Při opakovaném hraní páté epizody mi dokonce hra spadla do dashboardu. Se vším, co bylo vyřčeno, vás tak asi nepřekvapí, že hodnotím poslední část jako podprůměrnou. I když mě to samotného mrzí. Psát takové věci mi nikdy nedělá radost. Ale radost mi neudělali ani vývojáři.

Batman: The Telltale Series - Episode 5: City of Light
Xbox Xbox One
Windows PC
PlayStation PlayStation 3
iOS iOS
Xbox Xbox 360
Apple Mac
PlayStation PlayStation 4
Nintendo Switch Switch

Verdikt

Epizodická adventurní série Batman skončila stejně, jako začala. Nepřesvědčivě. Výsledkem je nijak zvlášť zajímavé dobrodružství, kterému se nepodařilo vymanit ze škatulky prefabrikátů, které sjíždějí z výrobní linky Telltale Games.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama