Batman: The Telltale Series - Episode 4: Guardian of Gotham Recenze Batman: The Telltale Series - Episode 4: Guardian of Gotham

Batman: The Telltale Series - Episode 4: Guardian of Gotham

Jiří Bigas

Jiří Bigas

23. 11. 2016 08:52

V recenzi minulé epizody jsem nadšeně kvitoval, že se epizodická adventurní série s Temným rytířem v hlavní roli začala konečně vzmáhat. A mám radost, že mohu konstatovat, že nastavenou laťku v předchozím dějství se podařilo vývojářům ze studia Telltale Games udržet i tentokrát. I když ji bohužel na druhou stranu nepřekonali s větší rezervou, jak jsem původně doufal. S každou další částí je těžší a těší zasvětit vás do děje a přitom vám nevykvákat nic z toho, co byste mohli považovat za efektní příběhový zvrat. A že těch rychle přibývá. Na druhou stranu předpokládám, že většina čtenářů tohoto textu je už ale v základu s dějem obeznámena. I přesto se pokusím vyvarovat přílišných detailů, a tak se zcela vyhneme povinné rekapitulaci předcházejících událostí.

BLÁZINCI KRALUJE KRÁL BLÁZNŮ

Guardian of Gotham těsně navazuje na finále minulé epizody a zavede hráče na jedno z nejproslulejších míst v celém Gothamu. Pakliže jste se neubránili a zvědavě už před pár dny zhltli trailer, nebude to pro vás žádným překvapením, ale miliardář a playboy Bruce Wayne skončí tam, kam posílá coby Batman všechny své šílené protivníky - v Arkhamu. Fanoušky netopýřího muže musí tento výlet jednoznačně potěšit a nezaskočí vás zřejmě ani skutečnost, že tu narazíte na nejednoho nechvalně proslulého chovance. Když jsme si minule v testu zaspekulovali na adresu Jokera, nebylo to vůbec od věci. Jeho příchod na scénu sám o sobě už nemůže být snad nikým považovaný za spoiler, protože se objevil téměř na každém screenshotu a v každé novince, která vydání čtvrté epizody avizovala.

Ve snaze vyhnout se přímému srovnání s Jackem Nicholsonem, Heathem Ledgerem, Markem Hamillem nebo koncekonců Jaredem Letem působí zdejší klaun trochu nevýrazně a méně šíleně.

Nebudu vám líčit, za jakých okolností se Batmanova nemesis objeví na scéně ani neprozradím, jakou roli v příběhu sehraje. Můžeme se ale krátce pozastavit u Jokerova pojetí, které je - podobně jako u Penguina - o hodně civilnější, než je obvykle v tomto vesmíru zvykem. Dokonce ještě mnohem civilnější než v případě Nolanova Temného rytíře. Výsledek zatím není úplně stoprocentně přesvědčivý, ale v postavě Jokera se bezesporu skrývá nějaký potenciál. Pokud jde o jeho odlišnou stylizaci, je zřejmé, že Telltale Games narazili na podobný problém jako naposledy třeba autoři filmu Suicide Squad. Nemilosrdně se totiž zužuje okruh všemožných jeho verzí a inkarnací. Ve snaze vyhnout se přímému srovnání s Jackem Nicholsonem, Heathem Ledgerem, Markem Hamillem nebo koncekonců Jaredem Letem působí zdejší klaun trochu nevýrazně a méně šíleně. To ovšem neznamená, že by pozbyl své charisma a schopnost ovládnout situaci.

JEDNA VOLBA ZA DRUHOU

Předposlední část Batmanova dobrodružství přichází s uspokojivou porcí nových oblastí, kam se spolu s hlavním hrdinou vypravíme a autoři tolik nerecyklují už dříve viděné kulisy. Velkou radost mi udělal také návrat zásadní volby, která vás donutí rozhodnout se, zda budete konfrontovat klíčovou osobu v kůži Batmana, anebo Bruce. Jednotlivé dialogy navíc tentokrát oplývají několika skutečně záludnými křižovatkami, které musí zřetelně vyústit v dosti odlišné nadcházející události, jak pevně doufám. Zdaleka nejzásadnější dilema vás ovšem čeká až v samotném závěru epizody, který, jak už samotní autoři upozorňovali, rozhodne o tom, jak pro vás vůbec závěrečná pátá část odstartuje. Těsně před vyvrcholením aktuálního dílu se totiž budete muset rozhodnout, kam povedou vaše kroky. Netopýří muž by se opět potřeboval rozpůlit vedví a tentokrát mu jeho situaci nikdo neulehčí.

Aby to nevypadalo, že je celý Gotham jen zalitý sluncem, stále pro tuto sérii platí mnohé z dříve uvedených výtek. Hra je příliš jednoduchá, adventurní pasáže v klasickém slova smyslu téměř chybí, respektive je zastupuje jen několik málo detektivních vložek, u nichž vývojáři kritickým způsobem podceňují inteligenci i svátečních hráčů. Tentokrát se bohužel nepodařilo Telltale Games přesně vystihnout ani tempo, které bylo v minulém dějství o poznání lepší. A ačkoli události kontinuálně nabírají na otáčkách, čtvrtá epizoda jaksi postrádá gradaci a podlehl jsem přesvědčení, že to nejdůležitější se stane přibližně v první polovině hry, která vám zabere dohromady asi hodinu a půl.

PŘEDURČEN PROHRÁT

Jednu věc ale zvládli autoři velmi dobře. Za nevyhnutelnost osudu se jim daří dobře maskovat věci, k nimž ve hře prostě musí dojít. I když se vám podaří nějaké šlamastyce předejít, o dvě epizody později se přesvědčíme, že někomu prostě sudičky rozdaly karty, s nimiž nelze vyhrát. Ačkoli to může posílit vaše přesvědčení, že ve hrách od Telltale ve skutečnosti hráč žádnou svobodu nemá a dříve či později se všechny cesty spojí v jednu, já zatím nebudu takový pesimista. Podle mě tím autoři spíše v některých případech ukazují, že Batman se může snažit, jak chce, a přesto neunikne tomu, k čemu byl předurčen. Zda se naplní obvyklé podezření, anebo se naopak ukáže, že Batmanův příběh má hráč pevně v rukou, se dozvíme už příště. I když netopýří dobrodružství neodstartovalo podle mého gusta, budu vývojářům držet palce, aby finále stálo za to. Byla by totiž škoda, aby nakonec všechny volby přišly vniveč a gothamská adventura sama sebe degradovala na komiksovou verzi seriálu Rozpaky kuchaře Svatopluka.

iOS iOS

Předposlední část netopýří série dokazuje, že to nakonec nebude s nejnovější epizodickou adventurou od Telltale tak zlé, jak se zprvu zdálo. Jednoznačný hit už se z ní nevyklube, ale vyvrcholení tohoto příběhu má slušný potenciál připravit na závěr roku ještě jednu milou herní zastávku.