Batman: The Telltale Series Recenze Batman: The Telltale Series - Episode 1: Realm of Shadows

Batman: The Telltale Series - Episode 1: Realm of Shadows

Jiří Bigas

Jiří Bigas

3. 8. 2016 09:00 26

Se směsicí obav a nadějí jsem vyhlížel přílet netopýřího muže. V každém případě jsem ale doufal, že právem kritizované studio Telltale Games ve snaze vymanit se z okovů baťovské produkce konečně učiní několik více než kosmetických a tolik potřebných změn, jak jeho autoři avizovali. Nevybrali si rozhodně špatný námět, dobrodružství temného rytíře jsou naopak velice vděčnou látkou, která by si originální zpracování v podobě moderní adventury na pomezí interaktivního filmu zasloužila. Batman je koneckonců z těch komiksů, kde příběh a scénář nehrají druhé housle a je až s podivem, že se dosud autoři videoher zaměřovali výhradně na akci v kulisách tohoto světa. Právě to chtěli Telltale změnit a dopředu slibovali, že maskovaný mstitel bude hrát ve hře stejně důležitou roli jako jeho pravé já, tedy miliardář a playboy Bruce Wayne. Naneštěstí zatím se nezdá, že by proklamovaná rozervanost hlavního hrdiny, v němž se neustále sváří dvě různé osobnosti, byla tak zásadním prvkem celé hry. A pokud jde o kritiku, nemůžeme bohužel zůstat jen u toho.

VLAŽNÝ ROZJEZD

První epizoda s podtitulem Realm of Shadows vám zabere přibližně dvě hodiny a během té doby neukáže v podstatě vůbec nic nového nebo překvapivého. Příslib toho, že Batman je první vlaštovkou a náznakem, jak by mohly epizodické adventury od Telltale vypadat v budoucnu, vezme za své během pár minut a do konce úvodního dějství už vás nic nepřesvědčí o opaku. Začít můžeme netradičně hned grafikou, o níž se obvykle v recenzích mluví až závěrem textu a ani já nejsem z těch, kteří by jí přikládali zrovna zásadní význam. Když ale autoři mluvili o tom, že vylepšili engine hry, naivně jsem jim věřil, že se konečně posunou o krok dál. Jakmile zveřejnili seznam platforem, mezi nimiž nechybí bezpečné přístavy v podobě starých konzolí a mobilních zařízení, byl jsem už mírně na pochybách. Z prvního traileru se pak zdálo, že technická stránka sice neprošla žádnou dramatickou proměnou, ale několika příjemných novinek se dočkáme - třeba ve zpracování obličejů. Pravdou však nakonec je, že upoutávka na hru a screenshoty z Batmana byly ještě k jeho celkovému technickému zpracování diplomaticky řečeno hodně lichotivé.

Některé scény působí díky zastaralému enginu poměrně úsměvně, třeba když se autoři pokouší vytvořit dojem nějaké davové scény nebo při pohledu na město.

Celá hra vypadá přinejlepším průměrně, v několika momentech dokonce až dost žalostně. Některé scény působí díky zastaralému enginu poměrně úsměvně, třeba když se autoři pokouší vytvořit dojem nějaké davové scény nebo při pohledu na město, které má budit iluzi obrovské metropole, ale zaskočí vás scenérií, jako by vás obklopovaly papundeklové kulisy. Dojem ze hry v tomto ohledu navíc kazí i nepříjemná škubání a trhání hry, kterých se minimálně na PlayStationu 4 Batman nezbaví po celou dobu a dochází k nim především během akčních scén, které jinak paradoxně nevypadají tak zle, jak bych očekával. Když už je řeč o akci, musím s politováním konstatovat, že hráč se ke slovu opět dostane jen výjimečně. Batman od Telltale je z těch moderních adventur, které se ani nesnaží předstírat, že hráč tu plní nějakou důležitější roli než diváka, který může jen lehce korigovat děj ve stylu slavného Kinoautomatu Radúze Činčery. Vaše zásahy se po většinu hry omezují na stisk jednoho dvou tlačítek, případně pohyb páčkou. Kdybyste sledovali jen animaci, výsledek by působil skoro stejně, nebo možná dokonce lépe. Konkurence v této fázi uživateli ponechává alespoň základní kontrolu a pocit, že je hybatelem hry.

NUDNÝ PŘÍBĚH, MINIMUM HRY

A když už konečně můžete vaši postavu ovládat přímo, nelze se naneštěstí ubránit pocitu, jako byste v jedné ze tří interaktivních lokací prostě měli jen proklikat všechny aktivní prvky, s toporným Brucem/Batmanem ujít nesměle maximálně deset kroků a následně se necháváte zase unášet dál příběhem. Ten sice není vyloženě špatný, nicméně ani zdaleka zatím nic nenasvědčuje tomu, že by se nějak vymykal průměru. Temný rytíř se opět ocitl téměř na samém počátku, zavzpomíná si na vraždu svých rodičů, prvně se setká s Catwoman a sní o tom, že mu Harvey Dent pomůže zbavit rodnou metropoli zločinu, přičemž se znovu střetne s mladým Oswaldem Cobblepotem. Během tohoto výčtu nemůžeme opomenout celkovou stylizaci, která je v Batmanovi stejně důležitá, ať už mluvíme o komiksu, filmu nebo hře. Musím bohužel připustit, že ani v tomto směru mě nepřekvapili vývojáři příjemně. Jejich pojetí zatím působí nemastně a neslaně a zpracování některých prvků se vzájemně tluče. Potěšila mě drobnost v podobě možnosti zvolit si, do jaké barvy bude laděna výbava a elektronika netopýřího muže, ovšem jinak postrádá Batman od Telltale výraznější charisma a osobitost.

Státní návladní je nařachaná korba, před jehož muskulaturou bledne i Wayneova atletická postava. Komorník Alfred a komisař Gordon neurazí, ale ani nenadchnou. Reportérka Vicki Vale a mafinánský boss Carmine Falcone jsou pak naprosto dvourozměrné figurky postrádající jakoukoli fantazii a svěžest. A pokud jde o už zmiňovanou Catwoman, ta se do adventury od Telltale zřejmě propadla rovnou z arkhamské série od Rocksteady. Můžete namítnout, že autoři hry museli pracovat v rámci relativně úzkých mantinelů, ale s tím já právě nesouhlasím. A upřímně řečeno, raději bych se smířil s mně vzdáleným, ale výrazným pojetím, než takhle nudnou a šedivou variací na stokrát zprůměrovanou stylizaci. Batmanův svět můžete, jak dokládají četné komiksy, filmy i hry přetvořit bezpočtukrát a pokaždé získá jiné kouzlo a atmosféru, aniž by přestal být Batmanem. Podívejte se, jak moc se odlišuje Batman v komiksech ve čtyřicátých letech, v šedesátých, v osmdesátých a v současnosti. Může být groteskní, syrový, temný i realistický. Totéž ve filmech. A koneckonců i hrách, třeba už zmíněném Arkhamu. Vidět je to i na jednotlivých postavách. Vzpomeňte si na ikonické padouchy, jako je Joker. Známe ho v mnoha různých podobách, jak mluví mnoha různými hlasy. Měl různé představitele, kreslíře a vlastně i osobnostní rysy. Ať už ho hrál Nicholson nebo Ledger. I když mu hlas propůjčil Hamill. Stále to byl Joker a přitom pokaždé jiný.

DESIGN BEZ FANTAZIE

Může se to zdát jako vrtoch, takhle se točit na stylizaci a výtvarném pojetí hry. Ale u komiksu jde podle mě o dost podstatnou věc, ne-li jednu z nejzásadnějších. Tam, kde jsme u Arkhamu oslavovali, jak šikovně dokázali grafici balancovat na pomezí mezi hravostí komiksu a realistickou přízemností Nolanových filmů, přicházejí Telltale s nudou. A to je určitě přesně ten pocit, který byste z Batmanova světa mít neměli. Kolikrát se člověku nemusí estetika Batmana líbit, ale rozhodně by měla mít nějaký charakter a nebýt zaměnitelná. To bohužel pro pětidílnou sérii platit zřejmě nebude. Co by bylo naopak předčasné a nespravedlivé v tuto chvíli hodnotit, jsou rozhodnutí hráče, vaše volby a jejich vliv na pozdější události. Navzdory tomu se nelze ubránit podezření, že ty, která učiníte v první epizodě, nebudou mít na pozdější vývoj příběhu významnější vliv. Ano, v několika momentech se rozhodnete stranit té či oné postavě. Pravidelně vašimi odpověďmi a akcemi utváříte charakter svého Batmana - bude to klasický prototyp hrdiny, nebo překročí své vlastní zásady? Ovšem pokud byste chtěli, abych se dopustil přímého srovnání, namátkou z první epizody Life is Strange nebo prvních dvou hodin Until Dawn jsem měl pocit, že mé zásahy jsou mnohem důležitějšího charakteru, jakkoli se nakonec mohl ukázat opak. Ale v tom je to kouzlo.

Několik málo metrů čtverečních vám umožní udělat sotva pár kroků a kliknout na přibližně pět aktivních bodů, přičemž o nějakém řešení problému nebo hádance nemůže být vůbec řeč.

Jak už bylo řečeno, hlavního hrdinu přímo ovládáte jen párkrát, většinu času sledujete interaktivní film s volbou dialogů. A když už se konečně dostanete do nějaké tradičnější adventurní pasáže, asi vás dost překvapí, na jak malém prostoru se budete pohybovat. Několik málo metrů čtverečních vám umožní udělat sotva pár kroků a kliknout na přibližně pět aktivních bodů, přičemž o nějakém řešení problému nebo hádance nemůže být vůbec řeč. A to ani ve srovnání s jinými moderními adventurami. Nejvíc to bije do očí ve skladu v docích, kam Batman dorazí na tajnou schůzku, přičemž tu na něj čeká spoušť a on musí vypátrat, k čemu tu došlo. Pár mrtvých padouchů a několik policistů na ploše o výměře ne o moc větší, než má naše kancelář, nepředstavuje pro nejslavnějšího komiksového detektiva žádnou reálnou výzvu. Prozkoumáte místo činu, ohledáte mrtvoly a dva tři důkazy a pak už jen spojíte linkou související události. Je to taková hodně laciná variace na Sherlocka od Frogwares, vedle níž i ty nejnudnější detektivní pasáže v arkhamské sérii, což byla v první řadě akce, působily mnohem sofistikovaněji a daly vám víc práce.

NA ONLINE “MULTIPLAYER” ZATÍM ZAPOMEŇTE

Nemůžeme hovořit o adventuření a novinkách a nezmínit se přitom o zajímavé funkci Crowd Play, která byla v uplynulých dnech předmětem řady nejasností. I když teoreticky by mohla do hry aktivně zapojit až 2 tisíce lidí, v tuto chvíli se spolu s vámi může na rozhodnutích, volbách a dilematech podílet 4 až 12 kamarádů ve stejné místnosti. Na hraní po internetu si musíte nechat zajít chuť a upřímně řečeno, i když si stále myslím, že je to zajímavý nápad, který by se mohl na streamovacích službách ujmout, ve stávající podobě se tahle koncepce spolurozhodování do hry vůbec nehodí. Byl jsem od počátku zvědavý, jak si vývojáři poradí s tím, aby se v těchto momentech hra netříštila a neztrácela tempo, když se mají do hry zapojit další diváci a musí se zohlednit jejich hlasy. Nakonec ale scénář nebo rychlost hry nebere na Crowd Play vůbec ohled. Nejsem si jistý, zda si to dokážete představit, ale v šibeničním limitu má občas problém během dialogu včas zareagovat samotný hráč, natožpak když se má do tohoto procesu zapojit někdo s mobilem nebo tabletem v ruce. Prostě to moc nefunguje. Z mé zkušenosti nedokážou diváci zvyklí na pasivní sledování hry reagovat na nenadálou akci dost pohotově. Neříkám, že to tak musí být všude, ale větší efekt by podle mě mělo, kdyby většina rozhodnutí zůstala na hráči samotném, ta by byla klasicky omezené časovým limitem. A pak se ve hře objevilo pár zásadních voleb, kde by vaši parťáci nebyli pod tlakem odpočtu a mohli se v klidu rozhodnout pro nějakou skutečně mimořádnou akci, která by nezvratným způsobem ovlivnila průběh hry.

Rozhodně bych ale nechtěl, aby to vypadalo, že mě kritika nového Batmana nějak škodolibě baví. Právě naopak, jak jsem předesílal, sám jsem se na hru těšil a pevně věřil, že nás příjemně překvapí nějakými svěžími nápady a rozptýlí pochyby kritiků, kteří poukazují na skutečnost, že Telltale šijí své tituly podle stále stejného střihu. Rozhodně navíc není pravda, že by se mi nelíbilo na novince nic. Navzdory stížnostem na zatím poněkud obyčejný příběh, který se pochopitelně teprve rozjíždí, musím ocenit dialogy a jejich rytmus. Speciálně kousavý rozhovor, který vede Bruce s Selinou, patří v tomto směru mezi vrcholy hry. Možnost formovat Batmanovu osobnost je také něčím novým v tomto vesmíru a rozhodně musím připustit, že se autorům podařilo přesvědčit hráče, že miliardář Wayne je stejně důležitou postavou jako jeho netopýří alter ego. V jeho kůži ostatně můžete strávit skutečně velkou část hry, což dává Gothamu docela jiný rozměr. Stejně jako skutečnost, že se autoři konečně nestydí ukázat, že i v temném Gothamu je občas slunečný den.

RADĚJI JEŠTĚ POČKEJTE

Zohlednit určitě musím i skutečnost, že Batman stojí pár korun. Za první epizodu zaplatíte na PS Storu 159 korun, verze pro Xbox stojí dokonce jen 119 korun. Za celou sérii pak na PC dáte jen 23 eur, tedy v přepočtu asi 620 korun. Jinými slovy člověk musí trochu brát v úvahu také cenu. I přes lákavou cenovku bych vám však v tuhle chvíli doporučil spíš počkat, kam se Batman posune s další epizodou, případně na okamžik, kdy bude premiérový díl k dispozici zdarma, jak mají Telltale ve zvyku, abyste si ho mohli osahat bez rizika. Negativa totiž podle mě zatím nad pozitivy převažují a člověk by neměl přimhouřit nad zjevnými nedostatky oko jen proto, že je to další Batman. Naopak. Svým způsobem nás autoři tímto svým počinem vrátili nazpět někam do doby před Arkhamem k nešikovným a neobratným pokusům o herní adaptaci tohoto komiksu. I když vývojáři demonstrují snahu přistoupit k látce trochu jiným způsobem, ve výsledku je to pořád hra samotná, která působí hodně vyčerpaným dojmem. Kolikrát v týdnu si můžete dát k obědu vaše nejoblíbenější jídlo, než se vám zprotiví?

Batmanovi by očividně prospělo, pokud by se dočkal více detektivních pasáží a skutečných hádanek.

Režie a design postrádají fantazii. Tvůrci se nijak zvlášť nesnaží opustit bezpečí své škatulky a zahlcují hráče předvidatelnými momenty. Nedostatek skutečné interakce se pak nešikovně snaží zamaskovat záplavou quick-time eventů, které mnohdy působí spíše jako špatný vtip. Batmanovi by přitom očividně prospělo, pokud by se dočkal více detektivních pasáží, skutečných hádanek anebo alespoň originálnějších situací, jakou představuje s přimhouřením oka třeba sledování nepřátel s pomocí dronu, kdy nezvaný Bruce plánuje svůj vpád na večírek a následnou potyčku přesně ve stylu filmového Holmese. Takových situací ale zatím nabízí hra jako šafránu.

Batman: The Telltale Series
iOS iOS

Telltale Games znovu hráli na jistotu a nedokázali vystoupit z vlastního stínu. Jejich úspěšný recept se jim stane nakonec osudným, pokud rychle nezačnou servírovat hráčům nějaké nové ingredience.