Batman: Arkham Origins - Cold, Cold Heart Recenze Batman: Arkham Origins - Cold, Cold Heart

Batman: Arkham Origins - Cold, Cold Heart

Jiří Bigas

Jiří Bigas

10. 5. 2014 22:25 2

Ještě než nás snad už v říjnu Rocksteady potěší fungl novým Batmanem s podtitulem Arkham Knight pro PC a konzole nové generace, naposledy se hlásí o slovo vývojáři ze studia Warner Bros. Games Montréal. Chtějí nám tak symbolicky připomenout, že ani jejich příspěvek do arkhamské série nakonec nebyl tak špatný, jak se fanoušci obávali, když se otěží chopil jiný tým, než ten, který z Temného rytíře udělal legendu mezi videohrami. Jak se naštěstí ukázalo, jejich pokračování sice nebylo ani revoluční, ani plné novinek, nicméně i přes až úsměvnou snahu napodobit svůj vzor v každém myslitelném detailu byla výsledkem povedená hra. Důstojné rozloučení s dosluhující generací konzolí, dalo by se říci, jenže v Montrealu ještě neřekli své poslední slovo. Arkham Origins se loučí v jarních měsících rozšířením studeným jako led.

NETOPÝROVI ZMRZLA KŘÍDLA

Jestli někomu nebyla letošní teplá zima po chuti, lze to ještě pochopit. Zatímco většina z nás nechala lyže odpočívat a vymluvila se na nepřízeň počasí, obyvatelé Gothamu rozhodně nemohli tvrdit, že by jim sváteční atmosféru pokazily Vánoce na blátě. Štědrovečerní hostinu narušil spíš nikdy nekončící střet dobra se zlem. Nicméně někomu v Gothamu přeci jen přišlo, že je tu trochu moc horko - doktor Victor Fries, známý spíše jako superpadouch Mr. Freeze, během novoročních oslav vtrhne do sídla Bruce Waynea a unese počestného filantropa Ferrise Boylea, který si právě užívá vděku za své dobrodiní. V Gothamu je ovšem jen máloco takovým, jaké se to na první pohled zdá být, a vy musíte už klasicky pomoci Batmanovi rozlousknout, co za únosem, k němuž se ochotně připojil i Oswald Cobblepot alias Tučňák, vlastně vězí.

Ke slovu přichází zcela nový extrémní oblek, v němž Bruce vypadá jako jiný boháč z konkurenční stáje, a sice Tony Stark známý jako Iron Man od Marvelu.

Přistižen ve svátečním začíná si Bruce probíjet cestu za pravdou jako už nejednou tak trochu z formy. Bez svého netopýřího obleku a chytrých hraček je to koneckonců jen rozmařilý miliardář s pořádnou muskulaturou. Alespoň se ale na chvíli podíváte do jeho sídla, které hráče zmlsané novou generací příjemně překvapí zjištěním, že ani stárnoucí engine původní hry ještě nepatří do starého železa. Jakmile se Batman probije do svého jeskynního úkrytu a vyrazí potírat zločin do Gothamu, jehož svět je vám zčásti otevřen, vývojáři vám zahrají na nostalgickou strunu. Cold, Cold Heart se hraje přesně v duchu předešlých her a vy si nekazíte náladu úvahami nad tím, kolikrát už jste něco podobného viděli. DLC se navíc poměrně šikovně brání možnému stereotypu - standardní Batmanova výbava je na promrzlý Gotham trochu málo, a tak přichází ke slovu zcela nový extrémní oblek, v němž Bruce vypadá jako jiný boháč z konkurenční stáje, a sice Tony Stark známý jako Iron Man.

LED VÁS POTRÁPÍ, ALE STANE SE I VAŠÍ ZBRANÍ

Motivy, které pohání Mr. Freeze a zatemnily jeho uvažování, jsou i svátečním čtenářům komiksu dobře známé. Pro ty ostatní by ale mohl být tento nestandardní záporák příjemným překvapením. Jakkoli ušlechtilé jeho pohnutky mohou být, za sebou nechává ledovou spoušť a neštítí se ničeho. Batman se proto dokáže probít až na konec jen za pomoci své speciální polární výbavy. XE suit jej ochrání před mrazem, termální rukavice uštědří pořádnou nakládačku padouchům a dovedou rovněž nechat roztát zamrzlou ventilaci, dveře nebo oběť Freezova řádění. Kam Batman nedosáhne sám, dokáže si poradit s pomocí rozžhaveného batarangu. Díky němu nejenže vmžiku zbaví námrazy ztuhlý přepínač či nedostupnou plošinku, ale může jím i ve stylu neviditelného predátora uvolnit obří rampouch na hlouček nebohých nepřátel postávajících v jeho stínu.

I když se rozšíření odehrává pouhý týden po událostech z původní hry a Gotham je v ledovém sevření Mr. Freeze, temná metropole bez života bohužel působí stále poněkud chudě. V jejích kulisách strávíme přibližně polovinu celé hry, a tak by určitě nebylo od věci, kdybyste na ulici potkali i někoho jiného, než jsou nepřátelé a zmrzlí policisté. Druhá polovina se už tradičně odehrává v detailně zpracovaných interiérech, které působí o poznání důvěryhodněji a jako obvykle hráče potěší velkým citem pro detail. I přes drobnou výtku stran exteriérů je ale potěšující, že nás vývojáři pustí alespoň do několika otevřených gothamských čtvrtí, při jejichž prozkoumávání můžete plnit několik málo vedlejších aktivit. Zklamáním není ani délka rozšíření, které vám v závislosti na vaší šikovnosti a pečlivosti, zabere tři až pět hodin. Výtku si naopak autoři zaslouží za minimum detektivních pasáží, jejichž obtížnost je navíc vysloveně symbolická až urážející. V tomto ohledu by mohli původní autoři z Rocksteady na podzim ukázat, že nezapomněli na Batmanovo přízvisko World's Greatest Detective.

DÉJÀ VU S MR. FREEZEM

Ačkoli můžete o DLC Cold, Cold Heart právem prohlásit, že se stále veze ve stejných zajetých kolejí, je pořád zábavné takového Batmana hrát. Co do obsahu jde o poměrně velkorysé rozšíření za přijatelnou cenu 200 korun. O arkhamské sérii navrch stále platí, že jde svou unikátní estetikou a stylizací o v podstatě ideální skloubení komiksové fantastiky a filmového realismu Nolanových Batmanů. Na své si tu navíc přijdou i ti, kterým původní hra přišla jednodušší než první dva díly. Díky nepřátelům se zmrazovacími děly představují opět pěstní souboje tu správnou výzvu. Jediným skutečným zklamáním je tak finální souboj s Mr. Freezem, který, ač atraktivní na pohled, může být pro někoho až příliš očividnou recyklací velmi podobně vedené bitvy z Arkham City, kde čelíte stejnému nepříteli za pomoci identické taktiky. Jiní na tento prohřešek ale mohou pohlížet naopak jako na pěknou vzpomínku, finální rozhodnutí je ale na vás.

Pro milovníky Batmana je Cold, Cold Heart povinností bez ohledu na některá negativa. I ostatním by se ale novinka mohla trefit do vkusu. Podobně jako původní hra nepřetéká novinkami, ale pokud se vám líbil Arkham Origins, užijete si i DLC za rozumnou cenu.