Batman: Arkham Asylum Recenze Batman: Arkham Asylum

Batman: Arkham Asylum

Jaromír Möwald

Jaromír Möwald

3. 9. 2009 22:22 42
Reklama

Herní adaptaci jednoho z nejznámějších světových komiksů lze pokazit několika způsoby. Když z ní uděláte bezduchou bojovku, v níž skáčete po plošinkách, střílíte po Harvey Dentovi Batodpuzovačem žraloků a jezdíte závody proti Jokerovi v Batmobilu. A zapomínat se nesmí ani na tisící dvousté padesáté sedmé připomenutí toho, jak Bruce Wayne v temné uličce o rodiče přišel. Nejlépe v intru a s pořádnou dunivou hudbou. A dost, řekli si lidé v Rocksteady. Konec bezcílnému znásilňování jedné z nejlepších a nejpromyšlenějších značek v zábavním byznysu. Uděláme konečně pořádnou hru s temným rytířem v hlavní roli, kterou vytřeme všem zrak a donutíme hráče, aby nás vzývali na piedestal herní zábavy. A jak řekli, tak udělali.

Všichni jsme jen agenti chaosu

Je trochu s podivem, že si k tomuto účelu nevybrali žádný konkrétní příběh z netopýrského univerza, ale nechali si napsat svůj vlastní Paulem Dinim, zkušeným scenáristou animovaných seriálů. Výsledek beze zbytku stojí za to a můžete už teď proklínat toho, kdo se vám bude snažit celý děj převyprávět. Jak skončí, je vám totiž jasné už od první vteřiny, jenže kouzlo tkví právě v postupném rozplétání příběhových kliček, objevování nových zákoutí ostrova Arkham a konfrontaci s vypečenými nepřáteli. Mimochodem, když už je řeč o objevování zákoutí, ačkoliv je Batman: Arkham Asylum striktně lineární hra a většinou nenarazíte na možnost dvou a více řešení jedné situace, je možné si celý ostrov projít i po skončení hry a objevovat skryté předměty, kterých jste si buď během prvního průchodu danou lokací nevšimli, nebo jste ještě neměli schopnosti k tomu, abyste se k nim dostali. Předpokládáte správně, že hned od začátku nejste nepřemožitelní. Za vyhrané souboje, efektní a efektivní komba a za spoustu dalších věcí dostáváte zkušenostní body, s nimiž si následně odemykáte třeba lepší zbroj nebo účinnější Batarangy. Při vzpomínce na upgrady z Medal of Honor: Airborne vám možná právě vstávají vlasy hrůzou na hlavě, ovšem není třeba malovat netopýra na zeď – získávání upgradů je totiž velmi pozvolné a byť není nijak logicky odůvodněné, proč teď nemáte tři batarangy a o vteřinu později ano, tak si toho po celou dobu hraní ani nevšimnete.

Batman: Arkham Asylum
i Zdroj: Hrej.cz

Batman není akční hrdina klasického střihu. Uvědomili jste si vůbec někdy, že nedisponuje žádnou zvláštní schopností (jako je třeba laserový pohled a neprůstřelné trenky, ahoj Supermane!), ale všechno si musí poctivě oddřít? Proto disponuje širokou škálou technických vymožeností, které se vám ve hře samozřejmě také dostanou do tlapek. Přes obyčejnou vystřelovací kotvičku, s níž se dostanete na jinak zapovězená místa, super výbušnou emulzi, kterou si probouráte cestu skrz nestabilní zdi a ultra roztomilou rušičku elektrických přístrojů, která vypadá trochu jako PSP a ovládáte ji výhradně kroucením analogových páček. Naprosto skvěle je pak vyřešen takzvaný detektivní mód, speciální funkce Batmanových brýlí, v němž vidíte tepelné stopy nepřátel (podíváte se jim doslova až do morku kostí), důležité předměty a předměty doličné, jež vám po krátké analýze ukáží cestu dál. Všechny tyhle legrácky ovládáte stisknutím jediného tlačítka a jejich použití je nesmírně intuitivní.

"Let's put a smile on that face!'

Ani jeden z těchto gadgetů však nebudete potřebovat v klasických soubojích jeden na jednoho (nebo spíše jeden na dvacet). A právě to je jedna z nesmírně silných stránek nového Batmana. Pěstními souboji totiž strávíte dobrých padesát procent veškerého herního času. Ačkoliv je ovládáte prakticky pouze třemi čudlíky, budete od začátku u vytržení z toho, co se bude na obrazovce dít za čoro moro. Otočka střídá otočku, kop ve výskoku není nic neobvyklého, tuhle bleskurychle zastavíte pěst letící vstříc vaší tváři, támhle padoucha vezmete nad hlavu a hodíte s ním přes zábradlí. A i přes snadné ovládání ani na chvilku nemáte dojem přílišné jednoduchosti. Specialitkou jsou pak pasáže, kdy musíte protivníky odstranit v tichosti jednoho po druhém, abyste nespustili alarm. Do sytosti si užijete přeskakování z jednoho konce místnosti na druhý, pomalé cupitání a následné rychlé a efektní znehybnění nepřítele a rychlého úprku do bezpečí, které skrývá stín u vrcholku místnosti, či ventilační šachta. Nechybí samozřejmě ani souboje s krapet většími monstry, které musíte spíše než hrubou silou porazit na lopatky důvtipem a rychlým manévrováním, a logicky ani souboje s úhlavními protivníky. Těch je tu hned několik a pokaždé na ně platí jiná taktika.

Varování: pokud si nechcete nechat zkazit překvapení, následující pasáž raději přeskočte. Ve hře narazíte třeba na Harley Quinn, sexy zdravotní sestřičku, která je i přes svou infantilnost nepříjemným protivníkem. Ze svého vězení se dostane Poison Ivy a zamoří celý ostrov obrovskými květinami. Vydáte se do podzemních stok za Killer Crocem, jenž vás bude pronásledovat na vratkých dřevených plošinách. Jako jednoho z prvních zpacifikujete Pana Zsasze. Setkáte se i s Scarecrowem (který naštěstí nemá nic společného s uťápnutým Cillianem Murphym z filmu Batman Začíná), jenž vám svými hororovými vizemi skutečně nažene husí kůži. A ve finále změříte síly i se samotným Jokerem, který ovšem udělá osudovou chybu a postaví se k vám zády. Proti téhle sebrance vám bude pomáhat The Oracle, dcera komisaře Jima Gordona, s níž budete neustále ve spojení, ovšem jinak se budete muset spoléhat pouze na sebe. Z nebe se zkrátka žádný zázračný Robin nesnese.

Pád temného rytíře

Vypořádání se s těmito padouchy vám zabere hodně slušných plus mínus patnáct hodin čistého času na střední obtížnost, a pokud je vám to málo, tak se buď můžete pustit do hledání skrytých otazníků, rozesetých po prostorách Arkhamského blázince samotným Riddlerem nebo zkrotit svůj adrenalin ve speciálním challenge módu, což není nic jiného, než soubor několika arén, v nichž se proti vám postaví stále početnější a lépe vyzbrojená skupinka nepřátel. Daleko pravděpodobnější však je, že si celý příběh s chutí zopakujete, minimálně proto, abyste se dozvěděli, zda se Batmanův oblek potrhá vždy stejně (sice je to drobnost, ale je prostě k sežrání, když dostanete pořádně na frak od příšery s ostrými pařáty, které vám roztrhnou plášť). Když už jsme u těch vizuálních efektů, tak se sluší poznamenat, že Unreal Engine třetí generace občas vytváří skutečné orgie a zejména animace postav a detaily obličejů, které jsou pro Batman: Arkham Asylum nesmírně důležité (však si na mne vzpomenete, až budete po padesáté koukat na Jokerovu tvář, která se zobrazí pokaždé, když zaklepete bačkorami), vypadají prostě fantasticky. Vzhledem k tomu, že Batman je pořádně temný komiks, tak ani zde nehledejte žádné veselé a hřejivé barvy. Naopak je vše laděno buď do chladné ocelového tónu, popřípadě neskutečně šíleného (co byste také jiného čekali, když se to celé odehrává v blázinci), ideálně kombinace obojího.

Batman: Arkham Asylum
i Zdroj: Hrej.cz

Největší radost však nebudete mít z toho, že si konečně budete moci užít pořádnou komiksovou hru, která nejen že výborně vypadá, ale zároveň se skvěle hraje. Ani z toho, že během hry budete nacházet spousty dokumentů, které osvětlí motivace jednotlivých postav a ukáží vám, čím jednotliví padouši byli, než se z nich stali padouši. Nebude to ani hlasové namluvení, o nějž se postarali profesionálové na slovo vzatí (hej děcka, Jokera mluví Mark Hamill!) a výsledek skutečně stojí za to. Největší radost totiž budete mít z úplně poslední scény celé hry, která na sto honů smrdí pokračováním. Možná se teď ptáte: užiju si tuhle hru, i když nemám doma ani jeden komiks a o Batmanovi vím maximálně to, že má špičaté uši a kostým s bradavkami? Odpověď je jednoduchá. Ano. Moc!

Batman: Arkham Asylum
Windows PC
PlayStation PlayStation 3
Xbox Xbox 360

Verdikt

Nejlepší hra s komixovým hrdinou, jaká kdy spatřila světlo světa.

Co se nám líbí a nelíbí?

Vlastní, velmi silná, příběhová linie. Vynikající vizuální prezentace, dotažená do posledního detailu. Naprosto přístupné nováčkům. Poměrně dlouhá herní doba. Bat-cyklopedie, v níž si můžete o každé postavě a o každém předmětu zjistit první poslední. Zdánlivě otevřený svět, který vás nefrustruje svou rozlehlostí, ale zároveň nejste omezeni jeho hranicemi.
Hráče, netknutého Batmanovským univerzem, zřejmě příliš neosloví. Občasné lapálie s kamerou a nejasné zadání úkolů.
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama