Awesomenauts Recenze Awesomenauts

Awesomenauts

Vojtěch Matěna

Vojtěch Matěna

1. 9. 2012 22:00

Trh s hrami zaměřenými na masivní multiplayer, většinou označovanými nálepkou free-to-play, nebývale narůstá a takové značky jako Dota nebo League of Legends se již trvale usadily na špičce tohoto odvětví. Předpovídat podobný úspěch novince zvané Awesomenauts, která svým zpracováním nesnese srovnání s žádným ze svých konkurentů, by se neodvážil snad nikdo. Ovšem výstřední podoba a invence na správném místě si vyšlapává svou vlastní cestičku, po níž se kdykoliv rádi projdeme.

Komiksové radovánky

Poznávací rysy této hry není těžké odhalit hned napoprvé, unikátní podoba totiž zaručuje jistou nezaměnitelnost a takřka okamžitě si ji oblíbíte. Awesomenauts plně vynahrazuje animované seriály ze sobotního rána a k tomu předkládá výzvu, kterou pouhým díváním na obrazovku nezdoláte. Nabídka hratelných postav obsahuje celkem osm členů, z níž si vždy jednoho hrdinu vyberete a následně vás dva další, buď umělá inteligence nebo živí spoluhráči, doplní v rámci týmu. Bojují proti sobě tedy dva tříčlenné týmy v klasickém provedení „červení proti modrým“. Pro úplnost se ještě sluší dodat, že boj probíhá za účelem přisvojit si vzácný galaktický zdroj paliva, který má pro všechny zainteresované skutečně nesmírnou cenu.

Primárním cílem přitom není vyhubit celý nepřátelský tým, nýbrž zničit jejich sluneční jádro, k čemuž vede cesta jen přes uváženou taktiku a precizní provedení. Možná se jeví vystřílení protivníků jako rychlejší způsob dosáhnutí svého, ale jen zdánlivě a určitě pochopíte proč. Cíl vaší mise stojí vždy až za obrannou automatickou věží střílející po všem, co se jen hne. V těchto případech nejlépe poslouží mechaničtí droidi určení k sebeobětování, aby svým pohybem přilákali tuto střílnu a vy mohli neohroženě odolnou věž zničit. I tak vás ale při postupu vpřed tento prvek dost zbrzdí, což nahrává tomu, abyste se s protějším týmem střetávali v určitém úseku, v němž se soustřeďuje ryzí akce. A tam vře i zábava.

Aha, to vybuchuje

Pakliže se na Awesomenauts díváme jako na multiplatformní záležitost, musíme hráčům na počítačích přisoudit některé výhody, o něž ti konzoloví jen tak nezavadí. Tím prvním bonusem jsou dvě hratelné postavy navíc (i když většinu postav si musíte teprve odemknout), což vítáme s otevřenou náručí. Ještě důležitějším bodem je však ovládání, které kombinaci klávesnice s myší přeci jen sedí o něco lépe, zvláště co se rychlé orientace nad bojištěm týče - přesnosti je tu totiž zapotřebí jako máku ve svatebních koláčcích. Za zneutralizované protivníky totiž získáváte bodíky, za něž si následně můžete vylepšovat svého hrdinu. Drobných vylepšení je k mání spousta, přičemž některé z nich ani nepostřehnete a jiné jsou svou funkcí natolik složité, že zabere nějaký čas naučit se je správně zužitkovat.

Ano, elegantní komiksové nákresy vám vždy prezentují princip upgradu, ovšem ne dostatečně natolik, abyste stoprocentně věděli, v jakých situacích určité vylepšení použít. Awesomenauts ostatně vytváří celkový dojem toho, že vše máte v malíku, avšak po chvíli vám podrazí nohy a naznačí, že na to musíte jinak. Tímto falešným projevem vás nepřestává překvapovat a vy máte pořád pocit, že se máte stále v čem zdokonalovat. Odměřený přístup ke hře s alespoň částečnou pokorou tedy není k zahození.

Výš jen výš, tam já mířím

Premisou úspěchu ve hře Awesomenauts je doopravdy chtít poznávat vše, co se v ní děje. Začít od učení základních pravidel a skončit u hloubání se v těch nejtitěrnějších detailech. Příkladem budiž pozvolná identifikace hlavních hrdinů, kde poodhalujete všechna pro i proti, díky čemuž pak následně máte představu o tom, jak zrovna s touto postavou zacházet. A hodí se to i do situací, kdy stojí zrovna tato postava proti vám, protože znáte všechny slabiny a víte jak na ně reagovat, což je k nezaplacení. Ačkoliv se to tedy na první pohled nezdá, hra jako taková nabývá hráče zkušenostmi, které jsou neustále zapotřebí a instinktivně se vytváří hranice mezi zelenáči a zkušenými.

Do hry se můžete pustit i proti umělé inteligenci, avšak jak to bývá zvykem, zkrátka nemůžou být plnohodnotnou náhradou živého osazenstva, zvláště když týmová kooperace přebírá opravdu dominantní postavení. Optimální volbou pro hraní Awesomenauts je proto utvořit stálý tříčlenný tým s přáteli a pouštět se s nimi do frenetických klání. Je to zábava přístupná všem – každému se líbí díky komiksově laděnému stylu (a netvrďte mi, že znáte nějakého odpůrce komiksů) a hlavně ji každý rychle vstřebá. Proces ke zdokonalování ale nabízí skoro nekonečný.

Awesomenauts

Svěží přístupná zábava, která svým návykovým multiplayerem a netradičním zpracováním láká všechny typy hráčů, a to včetně těch lačnících po adekvátní výzvě.