Astro’s Playroom Recenze Astro’s Playroom

Astro’s Playroom

13. 11. 2020 14:30 11

Je velmi neobvyklé, a možná tak trochu zbytečné psát recenzi hry, která se nachází předinstalovaná na každé konzoli PlayStation 5, kterou si potenciálně můžete přinést z obchodu. Je to trochu jako psát recenzi na nokiového hada nebo na poznámkový blok. Na druhou stranu to ale dává smysl. Astro’s Playroom totiž lépe než jakákoliv jiná hra demonstruje možnosti nové generace konzolí, tedy konkrétně PlayStationu 5. Alespoň zatím.

Malý robůtek od studia ASOBI se objevil už v Astro Bot Rescue Mission, kde náležitě demonstroval možnosti brýlí PlayStation VR. A společnost Sony jej povolala na další misi, opět aby ukázal, co nový hardware dovede. Vývojáři z ASOBI už tehdy ukázali, že mají na tento nelehký úkol talent, a teď ho jen potvrzují. Playroom totiž dokáže využít doslova každý přelomový prvek PlayStationu 5 a především jeho ovladače DualSense, navíc celkem smysluplně a zábavně. Ale nepředbíhejme.

PO STOPÁCH HERNÍCH STANIC

Astro’s Playroom vás v kůži, nebo spíše kovu malého robůtka Astra, obývajícího útroby ovladače DualSense, zavede do světa silně inspirovaného jednotlivými konzolemi PlayStation. Respektive, za dobrodružstvími vyrážíte z centrálního hubu představujícího procesor PlayStation 5 a k dispozici máte čtyři světy, které nějakým způsobem reflektují novinky v hardwaru konzole (SSD disk, chlazení, grafický čip a paměť) a ukrývají jeden ze čtyř PlayStationů. V procesoru pak skládáte svou vlastní sbírku relikvií ze všech konzolových generací.

Za vším stojí vibrace a odezva ovladače DualSense, který je naprosto geniální.

Průchod lokacemi je pak kombinací klasické plošinovky se speciálními minihrami zaměřenými na využití nových možností DualSense. Právě ty jsou tou nejpůsobivější částí hry, i když plošinovkové pasáže také nejsou k zahození. Momenty, kdy ve speciálním žabím obleku skáčete pomocí pružin, které přímo “cítíte” v triggerech, s kuličkou se brodíte sněhem a kosíte kuželky, nebo v opičím obleku šplháte po překážkách, jsou úchvatné. Vážně.

Za vším stojí vibrace a odezva ovladače DualSense, který je naprosto geniální. I obyčejné běhání vám zpestřuje vibrační odezva, která se výrazně liší v momentech, kdy Astro poskakuje po kovové podložce, trávě, bruslí po ledě, nadnáší se v mráčku nebo plave. V praxi se to popisuje velmi těžko, a kdovíjakou službu nedělá ani obraz. Tohle je prostě nutné vyzkoušet. Dle mého názoru jde ale o naprosto ojedinělý pocit, který jsem ještě při hraní neměl. Playroom nicméně dává prostor i starším vymoženostem, jako je dotyková ploška.

PÁR HODIN ZÁBAVY

Vlastně tak vůbec nevadí, že je v jádru Astro’s Playroom velmi jednoduchou a krátkou hříčkou. Projít těch pár levelů a nakonec porazit retro bosse (hra mimochodem nabízí asi nejzábavnější titulkovou sekvenci všech dob) zabere jen pár hodin, zhruba 3 nebo 4. A je po všem. Opakované hraní a vyzobávání sběratelských předmětů (třeba periferií, populárních her, nebo revizí konzolí) už je spíše záležitostí fajnšmekrů nebo malých dětí, kterým nevadí hrát to samé pořád dokola.

Ostatně pro děti je hra naprosto vhodná. Obtížnost jen málokdy stoupne na vyšší mez a designem bych se nebál Playroom přirovnat k lepším plošinovkám od Nintenda. Ano, ve výsledku je poměrně plytký a většina herních mechanismů je plně poplatná demonstraci techniky. Jsem si však jistý, že děti budou neméně nadšeny z odporu spouští nebo roztomilých výkřiků ostatních obyvatel světa. Vždyť i nepřátelé působí celkem přátelsky, nebýt těch elektrizujících dredů nebo vyjíždějících ostnů.

KRÁSNÝ NOVÝ SVĚT

Z hlediska grafiky lze Playroom hodnotit trochu obtížně. Hra samotná je samozřejmě krásná, ale výrazná stylizace zakryje lecjaký nedostatek. Světy jsou nicméně velmi barevné, pestré, detailní, vegetace se v nich velmi dynamicky hýbe, voda i částicové efekty působí senzačně a v kombinaci se zmiňovanými pocity dotyku je celkový dojem úchvatný. Na to pravé vyrážení dechu si ale budeme muset počkat až na další, fotorealistické hry, jmenovitě Gran Turismo 7 nebo Horizon Forbidden West.

Astro’s Playroom

Díky SSD disku se samozřejmě hra bleskurychle načítá, a i když vyjma přechodů mezi lokacemi tuto možnost nijak výrazně nepropaguje (což je zvláštní a škoda, ale tuto roli zase zastanou dimenze v Ratchetovi), je hraní prostě příjemné, oproštěné od zbytečného čekání.

Z hlediska zvuku je nutné vypíchnout využití reproduktoru v ovladači. Ten byl v minulé generaci sice novinkou, využívala jej ale jenom část her, a jen zlomek z nich nějak originálně nebo účelně. I v tomto případě se samozřejmě šikulové z ASOBI činili a DualSense vám v rukou vyhrává jako divý, čímž skvěle dokresluje odezvu (v některých případech dokáže kovový zvuk správně ošálit mozek a vyvolat dokonalou iluzi dotýkání povrchu). Jen cartoonový soundtrack je po čase trochu otravný.

HRÁT ČI NEHRÁT

Dost dobře neexistuje jediný důvod, proč nedat Astro’s Playroom plné hodnocení. Není příliš dlouhý a některé herní pasáže jsou slabší než jiné, jinak je ale skvělý, zábavný, jednoduchý na pochopení, vhodný pro děti a perfektně demonstruje, co všechno nová konzole a její ovladač umí. Navíc je všem majitelům konzole dostupný zadarmo, předinstalovaný na disku. Jde tedy jen o stisknutí jednoho tlačítka a spuštění. A za takovou cenu prostě Playroom stojí.

Astro’s Playroom

Perfektní, zábavná jednohubka, kterou můžete efektivně pokřtít svou novou konzoli. Astro a jeho kamarádi vám navíc ukážou, co DualSense i konzole samotná dovedou.