Astro Bot Rescue Mission Recenze Astro Bot Rescue Mission

Astro Bot Rescue Mission

Zdeněk Pudivítr

Zdeněk Pudivítr

9. 10. 2018 17:50 3

Znáte to. Letíte si takhle vesmírem se svými robotími přáteli, když v tom kolem vás prosviští létající talíř a v něm obří zelený mimozemšťan, kterého zaujaly brýle pro virtuální realitu na přídi vaší lodi. Jelikož PlayStation VR není ani ve vesmíru ještě příliš rozšířenou hračkou, brýle jsou vám násilně odcizeny, loď rozbitá a desítky malých robotů ztraceni na okolních planetách. Jeden z nich se ale naštěstí zatoulal i do vašeho Dualshocku, takže vaším úkolem teď bude společně loď opravit a s co možná nejpočetnější posádkou pokračovat ve vesmírném dobrodružství. Záchranná mise začíná!

HODNĚ SE OTÁČET

Ačkoli je Astro Bot Rescue Mission 3D plošinovkou exkluzivní pro PlayStation VR, je docela dobře možné, že jste podobnou hru už někdy hráli. Při pohledu na mincemi poseté prostředí se na první pohled nabízí přirovnání k Super Mario 3D Land, ale tam, kde možnosti „3D“ efektu Nintenda 3DS končily, virtuální realita teprve začíná. Tady totiž možnosti hardwaru neslouží pouze k prohloubení vizuálního zážitku ze hry, ale přímo hratelnost vytváří. Stejně jako v případě zmíněného instalatéra, i v této hře by k úspěšnému splnění úrovně stačilo několikaminutové skákání po plošinkách směrem k cílové vlajce, ale to byste se ochudili o podstatnou část hry.

Pro pohodlné hraní vám doporučím vyměnit kožené křeslo v obýváku za otáčecí židli.

Výhodou VR headsetu, které si byli autoři dobře vědomi, je bezesporu možnost rozhlížet se po okolí a objevovat, co všechno si pro vás vývojáři připravili. Japonský tým ale v tomto směru zašel tak daleko, že vám pro pohodlné hraní doporučím vyměnit kožené křeslo v obýváku za otáčecí židli. Rozhlížet se budete opravdu hodně, a pro odhalení některých skrytých cest bude potřeba se vyklonit za roh, podívat se za sebe nebo se sklonit.

PRO MALÉ I VELKÉ

Zatímco roztomilá stylizace napovídá zaměření hry spíše na mladší publikum, a do určité míry to skutečně platí, na své si přijdou i ti zkušenější z vás. V každé z dvaceti úrovní totiž můžete zachránit osm ztracených robotů, jejichž nalezení především v pozdějších fázích hry vyžaduje trochu šikovnosti. Přesto se nejedná o nic nedosažitelného a tou pravou výzvou pro vás bude až plnění challenge misí, kde se v časovém limitu pokusíte překonat úrovně plné smrtících pastí, případně dosáhnout co nejvyššího skóre v některém ze soubojů.

Nepřátel je ve hře několik druhů a většinu z nich vyřídíte jednou ranou. Na ty silnější zabere úder z otočky ve stylu Crashe Bandicoota, případně některá z vychytávek umístěná ve virtuálním ovladači od malého robota. K dispozici dostanete například vrhací hvězdice nebo vodní dělo. Celkově je hra velmi variabilní a nudit se rozhodně nebudete. Každou chvíli přichází s novými nápady, a když už máte pocit, že vás nemůže ničím překvapit, změní se v kolejnicovou střílečku nebo závodní arkádu.

LIMITOVÁNO TECHNOLOGIÍ

Virtuální realita od Sony je sice zdaleka nejdostupnější ze tří možností, jak si velké hry ve VR zahrát, ale právě proto má v porovnání s konkurencí svá omezení, především v nižším rozlišení displejů. Celkově musím přiznat, že si s využitím headsetu vývojáři poradili opravdu velmi dobře, přesto nemohu nezmínit několik drobností, které mi trochu kazily zážitek z jinak téměř perfektní hry.

Jako by si vývojáři zapomněli stanovit maximální vzdálenost, do které budou sběratelské objekty vzhledem k umístění pohledu hráče umisťovat.

Už výše jsem zmínil, že pro některé z vašich robotích kamarádů budete muset trochu odbočit z cesty. Nechápejte mě špatně, úrovně jsou striktně lineární a vedlejších cest opravdu málo. Právě proto vůbec nerozumím tomu, proč po objevení skrytého tunelu musíte pro zlatou minci nebo robota ujít tak nesmyslnou vzdálenost, že vám z hlavní postavy zbydou jen tři pixely kdesi ve tmě. Zmíněné nešťastné designové rozhodnutí se ve hře bohužel několikrát opakuje a je ve velkém kontrastu se zpracováním zbytku hry. Jako by si vývojáři zapomněli stanovit maximální vzdálenost, do které budou sběratelské objekty vzhledem k umístění pohledu hráče umisťovat. Nutno podotknout, že vaše pozice se ve hře posouvá automaticky po předem dané koleji, takže nemáte možnost se například vrátit zpět, což je vzhledem k průzkumné povaze hry občas trochu frustrující. Úrovně naštěstí nejsou bůhvíjak dlouhé, takže se do neprozkoumaného koutku, který jste omylem přešli, snadno podíváte znovu.

Postupně se měnící speciální zbraně aktivované pomocí dotykové plošky jsou pro postup některými úrovněmi nezbytné a vyžadují precizní míření.

Dalším již zmíněným prvkem hratelnosti je využívání virtuálně zobrazeného Dualshocku, který je zároveň jediným způsobem, jak hru ovládat. Postupně se měnící speciální zbraně aktivované pomocí dotykové plošky jsou pro postup některými úrovněmi nezbytné a vyžadují precizní míření. Po otočení se mimo záběr PlayStation Eye kamery a návratu zpět se ale výjimečně stává, že virtuální vyobrazení ovladače je oproti jeho reálnému držení vychýleno, případně levituje vzhůru nohama někde u vašich nohou, což bohužel nevyřeší jakákoli kalibrace dostupná v rychlém menu konzole, ale je potřeba hru úplně restartovat.

VYVÁŽENO HRATELNOSTÍ

Žádná z výše uvedených výtek naštěstí není tak výrazná, že byste kvůli tomu měli Astro Bota zavrhnout. Občasné přišlápnutí kabelu od virtuální helmy je v porovnání se zážitkem z překrásného světa, jeho rozmanitých planet a nápaditých soubojů s bossy naprostou maličkostí. Odhadovat dobu hratelnosti je v tomto případě poněkud těžké a bude hodně záviset na vašem přístupu ke hře. Pokud rádi objevujete, dovolím si herní dobu odhadnout na zhruba šest hodin s tím, že plněním zábavných výzev a dohledáváním zapomenutých robotů si tento čas ještě zdvojnásobíte. To je za sníženou cenu zhruba tisíce korun celkem fér nabídka.

Astro Bot Rescue Mission

Všem majitelům PlayStation VR, kteří mají oblibu v žánru plošinovek, nezbývá, než hru jednoznačně doporučit. Vy, kteří jste se ještě neodhodlali do vod virtuální reality ponořit, si můžete na seznam připsat další titul, který vás možná posune blíže k nákupu nového hardwaru. Astro Bot Rescue Mission je totiž další z dnes již celkem početné rodiny povedených her pro PlayStation VR, kvůli kterým stojí za to o virtuální realitě uvažovat.

Astro Bot Rescue Mission

Příjemná plošinovka se sice výrazně inspirovala u konkurence, ale kromě toho, že si od ní vypůjčila to nejlepší, přináší i dostatek vlastní inovace v podobě využití PSVR.