assassin-s-creed-revelations
Assassin's Creed: Revelations Recenze Assassin's Creed: Revelations

Assassin's Creed: Revelations

Jiří Bigas

Jiří Bigas

13. 11. 2011 23:37 6

Co si budeme namlouvat – první Assassin's Creed nám v roce 2007 učaroval především díky perfektnímu technickému zpracování a neotřelé herní mechanice. Pokud však hráči podrobili zkoumavějšímu pohledu i samotnou náplň hry, ukázalo se, že v Ubisoftu sice hned napoprvé dokázali stvořit překrásný realistický svět, který na nás doslova dýchl syrovou atmosférou křižáckých výprav, nezvládli jej však už beze zbytku naplnit stejně brilantním obsahem. Jenže tuto kritiku si vzali vývojáři záhy k srdci a v dalších letech vybudovali z Assassin's Creedu sérii, která co do bohatosti jen obtížně hledá sobě rovného, natož pak skutečného přemožitele.

Arrivederci Italia

Po dvou dílech situovaných do renesanční Itálie se jejich protagonista Ezio Auditore da Firenze vydává dál na východ, aby pátral po tajemstvích svého řádu i svém legendárním předchůdci Altaïrovi – titulním hrdinovi prvního dílu. Ačkoli hráči hned po oznámení trochu právem žehrali na to, že Revelations znovu nejsou dlouho vyhlíženým třetím regulérním dílem, pravdou je, že si přijdou na své i ti, kterým už lezla italská města krkem. Konstantinopol, do níž je větší část Revelations situována, má totiž na počátku 16. století nikoli náhodou svou atmosférou mnohem blíže k úvodnímu dílu celé ságy. A po pravdě řečeno se nelze během hraní zbavit dojmu, že do těchto exotických míst série odjakživa patřila. Před značně prošedivělým Eziem, který už v duchu účtuje se svou minulostí, ale nestojí o nic menší výzva než kdysi. Právě naopak. V neznámém městě musí znovu čelit intrikám templářů ve snaze získat pětici pečetí, které mu zprostředkují Altaïrovy vzpomínky, ale hlavně vstup do knihovny ukryté pod pevností Masyaf, v níž, jak doufá, nalezne odpovědi na všechny své otázky.

Kdo by od Revelations čekal radikální změny v konceptu nebo bezpočet novinek jako v případě druhého dílu, odejde s nepořízenou. Autoři vsadili na všechny osvědčené prvky z minulých her, které doplnili jen o několik málo nových nápadů. Ostatně nelze jim to mít ani za zlé. Co také měnit na systému, který se opakovaně prokázal jako nesmírně přitažlivý. Ezio se podobně jako posledně znovu usídlil v jediné metropoli, která však svou rozlohou snadno zavře ústa všem, kteří by se snad opovážili zapochybovat o velikosti zdejšího herního světa. Překrásně stylizovaná multikulturní Konstantinopol navíc není zdaleka jediným místem, které v Revelations navštívíte, byť výlety za její hradby nejsou nijak zvlášť rozsáhlé. Ovšem přinejmenším návrat do pevnosti Masyaf představuje velice příjemné zpestření, které zahraje na nostalgickou strunu všem, kteří si první díl zamilovali pro jeho originální historické i geografické zasazení.

Starého psa novým kouskům naučíš

Pokud jde o výbavu, Ezio dostal do vínku hned několik nových schopností, na nichž je sympatické to, že vás vývojáři do jejich používání nijak zvlášť nenutí. Prvním je vylepšená čepel s hákem, kterou Ezio používá v boji, ale ještě lépe mu poslouží při rychlých přesunech městem. Hákem se totiž Ezio může vyšvihnout na místa, kam by za normálních okolností nedosáhl, nebo alespoň ne tak rychle. Skvěle funguje ale i při sjíždění po lanech, která jsou napnutá mezi řadou zdejších staveb. Hák je navíc možné fikaně zkombinovat s plachtěním, díky čemuž se Ezio pohybuje po městě ještě plynuleji než doposud. Snadno tak zapomenete i na to, že tentokrát v osmanské metropoli neosedláte koně jako posledně. Vystačit si budete muset s několika málo naskriptovanými sekvencemi, v nichž Ezio řídí koňský povoz. Druhou velkou novinkou jsou pak výbušniny a jejich výroba. Bomby slouží především ke zmatení nepřátel, odlákání jejich pozornosti a likvidaci nepohodlných stráží. Pokud se vám dostanou pod kůži, můžete si s jejich přípravou skutečně vyhrát, protože z nasbíraných ingrediencí lze vytvořit celou plejádu různých druhů výbušnin.

Příjemné ale je, že si s jejich výrobou klidně nemusíte vůbec lámat hlavu a stejně snadno je pořídíte i od dobře zásobeného obchodníka. V tomto ohledu je znát, že samotní autoři zřejmě zapochybovali, nakolik má smysl zaplňovat virtuální svět dalšími a dalšími mechanismy čistě jen z toho důvodu, aby se mohli pochlubit několika hmatatelnými novinkami na krabici. Nikdo vás tak nenutí výbušniny vůbec používat a hru si užijete i bez nich, aniž by vás za to nějak trestala, nebo vám nedovolila některé mise splnit. Beztak budete muset spoustu dalšího času investovat do tradičního otevírání obchodů, vylepšování výzbroje či správy celého řádu, která znovu doznala některých dílčích změn. Konstantinopol je totiž rozdělena hned na několik sektorů, které podléhají vlivu templářů. Tyto zóny je výhodné dobýt a obsadit, aby vám nesly peníze, ale představovaly i útočiště pro vás a vaše druhy. Pakliže se vám to podaří, můžete odsud vysílat své zabijáky na mise po celé Evropě, které vám přinesou další vliv a bohatství. Zapomínat proto nesmíte ani na jejich trénink a rozšiřování řádu o nové členy, kteří vám mohou na zavolání podat pomocnou ruku i v boji, když se dostanete do úzkých.

Trocha strategie nikoho nezabije

Jenže dobýt templářské pevnosti zdaleka nestačí, musíte si je také udržet. Nejčastěji se tak děje prostřednictvím speciální minihry ve chvílích, kdy nepřátelé vaše pozice napadnou. Assassin's Creed se pak změní v malou tower defense strategii, jejímž prostřednictvím skrze obsazování klíčových postů vhodnými svěřenci odrazíte nápor nepřátel. A nebo také ne a o pracně dobytou čtvrť zase přijdete. Když se na to vše podíváte, připočtete si k tomu tradičně masivní porci příběhových a vedlejších misí, jak už jsme na to u série zvyklí, není vůbec divu, že se Revelations vyklubali na světlo světa za pouhý rok jen díky tomu, že bylo do vývoje hry zapojeno přes 400 lidí z šesti studií po celém světě. A to přitom hra za Ezia představuje jen část celé skládačky, kterou dobrodružství v Revelations tvoří. Menší, ale o nic méně důležitou roli dostanou i Desmond s Altaïrem. Prvně jmenovaný zápasí ve virtualitě o vlastní příčetnost a snaží se poskládat střípky svých vzpomínek skrze unikátní prostorové logické puzzly ne nepodobné těm z Portalu. Altaïrovy hratelné vzpomínky pak prozkoumává sám Ezio a my se díky nim konečně dozvídáme, jaké byly jeho další osudy.

A to přitom stále není vše. K už tak velkorysé porci obsahu pro jednoho hráče samozřejmě vývojáři přihodili i multiplayer, který si odbyl svou úspěšnou premiéru už minule. O jeho možnostech a novinkách by se toho jistě dalo napsat mnoho. Snad však postačí, pokud konstatujeme, že je více než důstojným doplňkem k příběhové hře. Většina jeho módů je znovu založena na paranoidní hratelnosti, kdy každý hráč je současně lovcem i kořistí. Nezáleží přitom příliš na pravidlech každé konkrétní hry, všechny se vyznačují podobnou atmosférou a ti, kteří dali této novince šanci už posledně, rozhodně neodejdou zklamání. Pro ostatní je to pak další možnost vzít tuto složku hry na milost. Určitě poznáte, že na ni vývojáři nepracovali jen proto, aby tu hrála druhé housle.

Neponechat nic náhodě

Jak sami vidíte, Revelations jsou znovu obrovskou hrou, jak jsme si na to už ostatně u série Assassin's Creed zvykli. Jen pokoření toho nejnutnějšího ze singleplayeru vás bude stát alespoň 20 hodin. A dost možná ještě jednou tolik si hra ukousne, pokud se pokusíte splnit všechny vedlejší mise, vyzobat všechny sběratelské předměty a vůbec zkompletovat hru na sto procent. O čase, který navíc můžete strávit v jejím on-line světě, jenž je navíc zabalen ve svém vlastním malém nenápadném příběhu, raději ani nemluvě. Po technické stránce není znovu hře mnoho co vytknout. Ačkoli už vám engine nepřipraví taková překvapení jako kdysi a zdejší scenérie vás neohromí svou rozlohou a detaily, musíte na Revelations obdivovat smysl autorů pro úžasnou stylizaci a historickou věrnost. Daleko víc tak zamrzí fakt, že vývojáři hráče trápí těmi samými chybami a bugy jako v minule. AI někdy pořádně hapruje, pohyb po městě vám občas znepříjemní nějaký záhadný pád a chování nepřátel je trochu nevypočitatelné. Ale na to vše jsme si už zvykli. Pokud vám nevadí to, ani fakt, že máte při hraní mnohdy pocit déjà vu, budete znovu okouzleni.

Assassin's Creed: Revelations

Doufejme, že vývojáři dodrží slovo a Revelations udělají tečku za Eziovými dobrodružstvími. Příště už by měli stočit sérii někam úplně jinam. Stávající příběh ale uzavřeli tím nejlepším možným způsobem.