Assassin's Creed Origins Recenze Assassin's Creed Origins

Assassin's Creed Origins

Jiří Bigas

Jiří Bigas

3. 11. 2017 12:05 25

Mívám ve zvyku, nebo možná spíše zlozvyku, začínat své recenze trochu zeširoka. Vlastně hodně zeširoka. Je to takový můj způsob, kterým se jednak při psaní rozehřívám a pak si zakládám na tom, aby mé texty nebyly jen hodnocením či prostým výčtem faktů, ale uvedly hráče trochu do kontextu. Mám rád, když je recenze vstupní branou do světa popisované videohry, ne snad že by měla přímo suplovat manuál nebo průvodce, ale není špatné, když vás článek obeznámí s víc než základními mechanismy. A navíc moc rád probírám odkud se hra vzala, kdo na ni pracoval a jak dlouho byla ve vývoji, případně jakými peripetiemi si během práce prošla. Nicméně v tomto konkrétním případě musím bohužel, ač to tak nevypadá, omezit tyto informace na nezbytné minimum a věnovat se rovnou titulu samotnému. Assassin's Creed Origins je totiž gigantická hra ve všech smyslech tohoto tvrzení. A jakkoli se pro mě recenzování této série mohlo možná zdánlivě stát za uplynulé roky rutinou, ve skutečnosti tomu tak není. Z každého testu Assassina mám velký respekt. Zprvu kvůli velikosti hry a pak i z důvodu její obtížné postižitelnosti. Tak rozsáhlý projekt prostě není možné beze zbytku a spravedlivě zhodnotit v pár větách. Kdyby nešlo o zavedenou značku, jejíž principy dnes už zná v podstatě každý hráč, na tento úkol bych snad raději rovnou zbaběle rezignoval.

POTOMEK BLACK FLAGU

Vývoj novinky odstartoval začátkem roku 2014 bezprostředně po dokončení Black Flag. Práce tentokrát vedlo studio v kanadském Montrealu, ale připojily se k němu jako obvykle týmy z celého světa - Číny, Bulharska, Singapuru, Rumunska i Ukrajiny. Velkou část z nich přitom tvoří právě autoři zmíněné oceňované pirátské kapitoly. Původně měl titul vyjít rok po Syndicate, ale vlažné přijetí posledních her přimělo Ubisoft konečně jednat a dopřát autorům více času. A hráčům i IP nezbytný oddych. Představitelé firmy se nechali v minulosti opakovaně slyšet, že novinka bude ve vývoji tak dlouho, jak to bude třeba. V té souvislosti se často skloňovaly termíny jako revoluce, nový začátek, restart. Navzdory tomu mezi hráči panovala pochopitelná skepse. Něco podobného ostatně slibovalo třeba i Unity. A vlastně i o rok později Syndicate. Pochyby navíc ještě zesílily po oficiálním představení hry, které se podle mě neslo v duchu rozpaků. Proklamované změny a novinky se nezdály být dostatečné a namísto toho ukázka ze hry nechtěně demonstrovala mnohé z chyb a nedostatků minulosti. O to příjemnější je nakonec pro mnoho hráčů výsledek. Nízká očekávání se zřejmě podepsala na kladném přijetí a prvotním ohlasu. Od žádného Assassina zřejmě lidé nečekali méně a nedostali o tolik více, než doufali. Já bych dodal snad jen s výjimkou neprávem podceňovaného spin-offu Rogue. To však neznamená, že bych sdílel bezvýhradně všeobecné nadšení.

S vývojem pomáhali uznávaní egyptologové, aby hra byla co nejpřesnější a nejvěrnější.

Origins nás zavádějí do starověkého Egypta, což je jedno z míst, kam se hráči chtěli vypravit v této sérii už mnohokrát. Je to o to zajímavější, že v anketách mezi fanoušky se pouštní říše pravidelně objevovala na prvních místech a přitom někteří vývojáři Ubisoftu tvrdili, že podobně jako feudální Japonsko nebo kulisy druhé světové války není Egypt pro značku možná tak vhodný, jak by se mohlo zdát. Názor zákazníků ale očividně převážil a není se čemu divit. Asi jako když se střílečky vracejí na bojiště druhé světové války, odkud ještě před pár lety hráči znechuceně prchali. Vyobrazení světa je úžasné. Ubisoft jako už tolikrát v minulosti exceluje v tom, jak přesvědčivě vás přenese do svého virtuálního hřiště. S vývojem pomáhali uznávaní egyptologové, aby hra byla co nejpřesnější a nejvěrnější, a rozhodně je jejím velkým kladem skutečnost, že takto poutavou formou představuje svému publiku mnohdy nepopulární dějepis, který lidem ve škole často zprotiví memorování letopočtů. Přitom historie je tak nádherná disciplína. Bez zajímavosti není ani skutečnost, že - jak už samotný název napovídá - sledujeme nejen počátky celé mytologie, ale vracíme se tak hluboko do minulosti poté, co série pravidelně postupovala směrem naší současnosti. Křižácké výpravy, italská renesance, americká válka za nezávislost, Velká francouzská revoluce na sklonku 18. století a konečně viktoriánský Londýn druhé poloviny 19. století. Prostřednictvím spin-offu Chronicles Russia jsme dokonce nakoukli až do počátku 20. století. Žádný div, že se všeobecně čekalo, že se objeví první nebo druhá světová válka, studená válka, současnost… S tou ostatně koketuje série od samého počátku.

ZPÁTKY NA STROMY

Nakonec se vracíme hluboko do minulosti a je to moc dobře. Assassin a historie k sobě patří. Prostředí samotné, ale i omezenější technika mají navíc přímý vliv na to, jak se novinka hraje. Paříž a Londýn už byly vpravdě moderní metropole současného typu. Egypt nabízí neuvěřitelně rozsáhlou mapu, gigantický svět, který ale netvoří jen města a vesnice, ale i spousta přírodních scenérií, které tak osvěžily jinak často kritizovaný regulérní třetí díl a v plné míře projevily své kvality v Black Flag a Rogue. Pokud jde o techniku a zbraně, je příjemné zbavit se opět střelného prachu a dokonce i to nechat se ve stealth pasážích omezit, pokud jde o nejrůznější vychytávky a pomůcky. Hra se tak vrací ke kořenům a zase více záleží na vašem umění než kapsách plných překvapení. Z druhé strany muselo být pro vývojáře neuvěřitelně náročné dát takový svět dohromady. Prameny nebyly zdaleka tak podrobné jako při práci na minulých dílech, a proto musel tým ve spolupráci s historiky více improvizovat ve snaze zaplnit prázdná místa na “mapě”. Vylíčit do nejmenších podrobností je samozřejmě snazší svět před 100 nebo 200 lety než před dvěma tisíci lety. I to je ostatně důvodem, proč hra není zasazena ještě hlouběji do egyptské historie. A dalším dobrým důvodem jsou velmi pravděpodobně typické historické postavy, na které při svém putování narážíte. Bylo nezbytně nutné, aby hráčům alespoň něco říkala jména jako Kleopatra nebo Caesar.

Jak už jsem nadnesl, Origins a Syndicate dělí nejen delší přestávka v sérii jako takové, ale i několik tisíciletí přímo ve hře. Pojďme se podívat, co tato doba přinesla. Překvapivé pro mě bylo, že navzdory tomu, jak je pro značku důležitý dějepis, mi tentokrát přišlo, že autoři trochu ubrali z edukativní linky a osobně bych ocenil, kdyby encyklopedická povaha hry byla silnější. Když už jsme zmínili Black Flag, musíme jedním dechem dodat, že k radosti mnoha lidí se vrací námořní souboje, které sice debutovaly už ve trojce, ale naplno se rozjely až v pirátském díle. Nicméně tentokrát znovu tak jako na počátku jen ve formě doplňkové aktivity. I tak ji musím pochválit, jsou vítanou změnou. V souvislosti s Black Flag je třeba zmínit i to, že jde od tohoto dílu a společně s ním o zdaleka nejrozsáhlejšího Assassina vůbec. A to jak co do rozlohy světa, tak i délky hry. Z důvodů, které si ještě osvětlíme si myslím, že není v lidských silách napoprvé pokořit hru za méně než 20 hodin, spíše pětadvacet. Normální cestou a při normálním hraní samozřejmě, nemluvím tu o překování rekordů. A to i kdybyste se snažili sebevíc vyhýbat vedlejším misím a plnit jen ty hlavní. Na druhé straně ale Origins nepřinášejí podle mě tolik osvěžujících novinek jako právě svého času Black Flag, který pomohl po nevalně přijaté trojce postavit sérii zase do latě. Lidé budou tyto hry často srovnávat a i když novince nelze upřít snahu přijít s množstvím inovací, Black Flag byl nápaditější, originálnější, nebál se riskovat a experimenty mu vycházely i tam, kde tentokrát ne každá změna automaticky přináší vylepšení.

ZKUŠENOST JAKO BARIÉRA

Pokud jde o zmíněnou náročnost hry na čas, měli bychom si to vysvětlit podrobněji. Ve srovnání s trojkou, která hráče svázala hodně zdlouhavým lineárním úvodem, vás Origins téměř okamžitě pustí svobodně prozkoumávat zdejší svět. Můžete cestovat víceméně kam chcete a dělat si, co chcete. Jenže tato svoboda je jen zdánlivá. Pokud není vaším cílem pouhá turistika a nechcete se jen kochat, moc si nezahrajete. Assassin byl až dosud čistokrevnou akční adventurou, ale tentokrát přináší několik změn a prvků, které si vypůjčuje od akčních RPG. Hypoteticky tak máte podobně jako ve Skyrimu možnost opustit kdykoli příběhovou linku a věnovat se vedlejším aktivitám, jenže narazíte na bariéru v podobě levelovacího systému. Každý nepřítel a každá mise mají nějakou úroveň. Obvykle není možné splnit misi a porazit nepřítele, jehož úroveň výrazně převyšuje tu vaši. Jeden, dva, tři body nad vámi - to se ještě dá. Ale bojovat s přesilou nepřátel o pět bodů silnějších? I díky novému soubojovému systému v podstatě vyloučeno. Nezachrání vás ani stealth a chytře plánované vraždy. Protože takového nepřítele při tichém výpadu jen pošimráte a uberete mu malý kousek zdraví, načež následuje klasický souboj, v němž má protivník jasně navrch. Vliv na to má pochopitelně i vaše výzbroj, ale bez levelování se postava neobejde. Zkušenosti můžete sbírat zkoušením všemožných aktivit, objevováním míst, průzkumem, ale plnění mise hraje prim, to přináší ty hlavní odměny. No a v tip je v tom, že na jedné straně se tak nevyhnete příběhovým misím, které vám vlastně napovídají, kam se s danou dosaženou úrovní smíte ve světě vypravit, a na druhé straně jsou to právě hlavní story questy, které nemůžete plnit jeden za druhým. Mezi nimi je totiž třeba vždy splnit několik vedlejších úkolů a vylevelovat, protože po sobě jdoucí hlavní mise může dělit i pět úrovní zkušeností. Něco podobného se objevilo už v Black Flag při námořních střetnutích. Tam vás také hra varovala před snahou vydat se do bitevní mise s lodí nedostatečně vylepšenou.

Vyprávění je hrozně fragmentované a hráči je odebrána svoboda dávkovat si mise podle svého.

Tím podle mě hra zbytečně trpí, neumožní vám vychutnávat si příběh najednou, nedovolí vám zvolit si vlastní tempo. Vyprávění je hrozně fragmentované a hráči je odebrána svoboda dávkovat si mise podle svého. Ne že bych se vyhýbal normálně vedlejším aktivitám, ale tady mi prostě přišlo, že kdykoli chci postoupit v příběhu, musím těch výplňových misí splnit pokaždé více, než bych si přál. A ačkoli i jim autoři věnovali péči, je zcela zřejmé, že tak jako vždy jsou nepovinné úkoly méně propracované a zajímavé než ty hlavní. A také častěji připomínají chyby a letité nedostatky značky. Naštěstí výhodou tohoto systému na druhé straně je, že můžete paralelně plnit a rozehrát mnoho questů najednou a nabrat si fůru úkolů jako v klasických RPG. Škoda je, že se z úkolů také vytratily vedlejší volitelné výzvy, jimiž jsme se dříve snažili dosáhnout maximální synchronizace. Pochválit ale autory musím naopak za to, že dali sbohem několika opravdu otravným misím a mechanismům. Žádné stupidní odposlouchávací mise, které byly evergreenem série od jejího počátku a neskutečně nespravedlivé při selhání. Obecně snaha vyhnout se misím, v nichž selžete tím, že něco pokazíte. Cíl vám někam uteče? V pohodě, nemusíte misi opakovat, prostě ho vypátráte v blízké základně a zabijete ve chvíli, kdy přemůžete stráže. Je to náročnější, trvá to déle, ale je to lepší než opakovat pronásledování kvůli tomu, že jste se někde zasekli. Ostatně, pokud byste doufali v nějakou velkou revoluci na poli parkouru a pohybů, vraťte se zpět na zem. Pohyb po městě je stále stejný, šplhání mnohdy nevypočitatelné a animace téměř identické. Většinu času vše funguje, ale na různé bizáry při skákání, lezení a padání narážíte často.

ZNOVUOBJEVENÍ STEALTHU

Ale zpět k misím. Další vítanou novinkou je, že vaši spojenci neumírají. Eskortní mise, kdy se NPC vlastní nepozorností nechá zabít, aniž za to můžete, jsou vlastně minulostí. Když máte někoho chránit a “selžete”, obvykle je jen na čas postava přemožena nepřáteli a válí se na zemi, ale jakmile se s protivníky vypořádáte, hraje se dál. Assassin se vzdal i připitomělých misí, v nichž nesmíte být odhaleni a prozrazení znamená automaticky konec. Tentokrát si odhalením situaci zkomplikujete, ale svět se vaší přítomnosti přizpůsobí. Konečně. Že to ale trvalo. V kombinaci s náročnějšími souboji vás hra nutí častěji využívat stealth, jak už jsem psal, a spolehnout se zejména na vlastní důvtip. Je komické, že původně stealth akce v posledních letech už o plížení skoro vůbec nebyla a není tento mechanismus znovu objevuje. Naneštěstí musím zdůraznit, že po technické stránce je stále stejně hloupý a rozbitý jako kdysi. Jen se častěji hodí ho využívat. Tato vrstva se zřejmě dočká větších úprav až v některém z příštích dílů. Důvodem, proč byste neměli plížení ignorovat, jsou nové a značně inovované souboje a celý bojový systém. Ten mnozí hráči přirovnávají třeba k Dark Souls, což si nedovolím hodnotit, ale naráží tím na skutečnost, že musíte aktivně používat štít a úskoky. Vlastně ještě důležitější je ale skutečnost, že skupina nepřátel už na vás útočí najednou a nikoli postupně. Souboje jsou taktičtější, třeba jako ve For Honor, je třeba si dobře vybrat prvního nepřítele a na bitvy se soustředit. Větší přesila stejně silných nebo dokonce silnějších protivníků je problém. S jedním silnějším nepřítelem se vypořádáte i za pomoci lockování. Skupinku slabých naopak rozdrtíte i bez zaměření na konkrétní cíl. Větší roli hrají také odlišnosti jednotlivých zbraní, jejich dosah a rychlost, s jakou se s nimi oháníte.

Samotná skutečnost, že se autoři rozhodli souboje přepracovat, je chvályhodná. Nejsem si ovšem jistý, zda se novinka usídlí v sérii natrvalo. Spíš bych řekl, že projde ještě nějakou úpravou, protože se nehodí do všech situací univerzálně. Každopádně to ale chtělo kus odvahy pustit se do tohoto úkolu. I když už Ubisoft několikrát v minulosti proklamoval přepracovaný soubojový systém, od premiéry série, respektive druhého dílu, neprodělal nikdy tak razantní změnu. Když zrovna nebojujte o holý život ve skutečné bitvě, můžete se rozptýlit nějakou podobně nebezpečnou aktivitou pro potěchu krvežíznivého davu. Co si takhle vyzkoušet kariéru gladiátora v aréně? Anebo účastníka vozatajských závodů? Po krajině budete nejčastěji cestovat na hřbetě velblouda či koně, ale nechybí ani rychlé transporty. Svět objevujete nejen díky tradičním vyhlídkám, ale prostým průchodem. A že vás čeká spousta a spousta kilometrů. Svět je nádherný a obrovský současně. Nepochopitelně velký. A podobně jako Mad Max přesvědčí, že nekonečné hromady písku, které dělí jednotlivé města, osady, hrobky, chrámy a oázy, nejsou jen nudnou výplní. Zdejší poušť má spoustu podob a je radost ji prozkoumávat a uniknout alespoň na chvíli ruchu starověkých metropolí. Je nicméně trochu úsměvné, že navzdory rozsáhlému virtuálnímu hřišti vás převážně vedlejší úkoly často nutí opakovaně navštěvovat stejná místa, typicky pevnosti a tábory, zatímco na mnoho dalších vás nezavedou. Ve hře efektivně funguje i střídání dne a noci, které můžete urychlit díky speciální schopnosti. Jak byste očekávali, hodiny ovlivňují chování lidí a jejich rutinu. Vloupat se do pevnosti nepřítele je snazší po setmění, když spousta stráží spí. A vy je navíc můžete ve spánku zamordovat.

PÁN ŠELEM

Podobně jako ve Far Cry můžete využívat i šíření ohně ve váš prospěch nebo poštvat na nepřátele divou zvěř. Konkrétně pravěký Primal, ale třeba i Wildlands a další taktické akce od Ubisoftu zase připomene váš dron, vlastně dravec. Namísto speciálního nadpřirozeného pohledu, který byl možná až příliš fantastický a hráče příliš zvýhodňoval, se teď musíte spolehnou jen na oči vaše a vašeho okřídleného pomocníka. Ten vám podobně jako dron dokáže pomoci odhalit, zaměřit, označit a identifikovat jednotlivé nepřátele i další důležité body v prostředí. S jeho využitím to ale tým možná trochu přehnal a bylo by hezké, kdyby šla většina misí splnit i bez něj. Takto je skoro pokaždé třeba lokalizovat alespoň v rychlosti cíl mise. Teoreticky je možné prozkoumat rozlehlou oblast po svých, ale v praxi si to nedokážu moc představit. Nicméně neodsuzujte dravce jako další variace na všemocnou pravěkou sovu. Do Assassina zapadl dobře a jeho schopnosti nejsou zase tak sci-fi, když přistoupím na premisu zvláštního spojení, které má s hlavním hrdinou. Medžáj Bayek je jinak docela sympatický chlapík, který se snaží pomstít smrt svého syna, ale víc vám o příběhu prozrazovat nechci. Klasicky jde o to postupně sprovodit ze světa několik lidí, kteří jsou zapojení do hrozného spiknutí, a přitom se seznámit s plejádou autentických postav. Scénář není vůbec zlý, ale na druhé straně jsem se z něj ani neposadil na zadek. Hodně mu ovšem prospívají dobře napsané dialogy, díky nimž působí autenticky a cesta za odplatou by vlastně sama o sobě stačila k tomu, aby člověk pochopil motivaci hrdiny.

Soužití různých kultur, náboženství a etnik bylo očividně stejně problematické kdysi jako dnes.

Jestliže jste nikdy nepřišli na chuť sekvencím ze současnosti, budete z Origins nadšení. Pokud nechcete, nemusíte strávit mimo Animus víc než pár minut. Jistě, čekají tu na vás třeba v počítači ukryté zajímavosti, ale nikdo vás nenutí tu nic moc hrát, zkoumat, řešit. Osvěžující. Assassin je pro mě hlavně historická hra, a tak jsem rád, že mě z digitálního dějepisu nic nevytrhává. I ty lepší díly jako Blag Flag s tím měly značné potíže. Pokud jde o současnost, na tu hra naráží i ve starověkém Egyptě, kde se tou dobou mísí i vliv Říma a Řecka. Soužití různých kultur, náboženství a etnik bylo očividně stejně problematické kdysi jako dnes. A mně se líbí, že se těchto potenciálně kontroverzních míst autoři nebáli. Některé mise se přímo týkají třenic mezi Řeky a Egypťany, kteří sdílejí stejný domov. Historie má tendence se opakovat. Navíc díky tomu, že v této době byl už Egypt částečně v područí Říma a silně kulturně, nábožensky i mocensky ovlivněn Řeckem, máte možnost alespoň částečně okusit, jak by vypadal Assassin zasazený právě třeba do starověkého Říma, o němž se tolikrát v minulosti také spekulovalo.

KONEC?

Blížíme se pomalu k závěru a já musím vyzdvihnout ještě grafiku, která je i na standardní PS4 opravdu velice pohledná. Jen to dokládá, jak lze na stejném hardwaru stále posouvat hranice možného. Když si vzpomenu, jak se zdálo být neuvěřitelné před pár lety, když se objevily první záběry z Unity… Naneštěstí na Unity si vzpomenete i kvůli technickým problémům a bugům. Novinka je jimi stále poznamenaná. Není to tak strašné jako v případě Unity, ale je to velmi problematický díl. Hodně se potýká s frameratem, neustále narážíte na záseky, blugy, glitche. Celý svět se kupříkladu zničehonic náhle několikrát po sobě zastaví a vy přitom dál můžete dále ovládat jen kameru. NPC opakovaně bláznivě naskakují a seskakují z koně, šplhají tam a zase zpátky. O problematickém parkouru už byla řeč. Je také trochu škoda, že jakkoli je úvod velice svižný, což už jsme pochválili, současně může při prvním hraní působit mírně nepřehledně. Vše se semele tak rychle, že vlastně zprvu ani netušíte, kde jste se to ocitli a proč. Postrádal jsem také jednu z mála opravdových novinek Unity, a to bylo plánování vražd a různé příležitosti k likvidaci nepřítele, které hra vypichovala. Byla to možná nápověda, experimentovat můžete samozřejmě i sami, ale líbilo se mi, že vám titul napověděl, jaké různé způsoby lze v honbě za vaším cílem využít. Velkou pochvaluje naopak zasluhuje místní zastoupení za český překlad, který musel být neuvěřitelně pracný nejen kvůli rozsáhlosti hry, ale především obsažené terminologii. A konečně závěrem musím rozptýlit obavy, pokud jde o různé fantastické prvky. V ukázkách se objevily scény, které mohly u někoho vzbudit pochyby, zda nebude hra ještě víc přitažená za vlasy a neschyluje se k nějakému crossoveru s Hvězdnou bránou nebo minimálně Soubojem Titánů. Mohu vám bez dalšího prozrazování slíbit, že zdejší snové sekvence jsou jen příjemným zpestřením či osvěžením, chcete-li, navíc mnohdy opravdu nápaditým. Egyptskou mytologii a náboženský mysticismus navíc využívají stejně chytře jako rozšíření pro třetí díl, která pro změnu čerpala z indiánského nadpřirozena.

Assassin's Creed Origins

Origins přichází s řadou vylepšení. Zdaleka ne všechna jsou povedená, ale se sérií se konečně začalo něco dít a vydala se správným směrem. To je třeba ocenit. Chvílemi ovšem stále působí poněkud unaveným dojmem a jestliže se vám žádný předchozí díl nelíbil, ani novinka to pravděpodobně nezmění.