Assassin's Creed IV: Black Flag Recenze Assassin's Creed IV: Black Flag

Assassin's Creed IV: Black Flag

Jiří Bigas

Jiří Bigas

28. 10. 2013 23:22 12

Za těch šest let, které tu s námi už je série Assassin's Creed, se z ní stala pro mnoho fanoušků historie srdeční záležitost. Zlí jazykové mají ve zvyku jí, potažmo Ubisoftu, vyčítat, že se z ní stala v podstatě sezónní záležitost, která s železnou pravidelností vychází každý rok před Vánoci. Na druhé straně jí a jejím autorům právem náleží obdiv za to, s jakou vášní a obratností jsou schopni ji stále posouvat kupředu a přitom se nezpronevěřit původní myšlence. Je to ta nejzajímavější virtuální učebnice dějepisu, jejíž každá nová kapitola přináší bezpočet zajímavých příběhů. Bezmála tisícovka vývojářů z celého světa z osmi mezinárodních týmů Ubisoftu v čele s montrealským studiem nás tentokrát zavede až do prosluněného Karibiku na počátku 18. století. Začíná zlatý věk pirátství a vy se stanete jeho hlavními hybateli, přičemž na vás už tradičně čekají setkání s reálnými historickými postavami i událostmi na autentickách místech.

PLAVBA POD ČERNOU VLAJKOU

Coby Edward Kenway hráč odhalí další díleček do obří skládačky této série. Ačkoli příběh Desmonda Milese a jeho předků Altaira, Ezia a Ratonhnhaké:tona je skutečně uzavřen, vyprávění pokračuje a pozorný hráč se dočká spousty odkazů na události minulé i budoucí. Black Flag je totiž tak trochu schizofrenní titul, pokud jde o letopočty, což už se tak stává, když se vrtáte v historii, vzpomínkách svých předků a zároveň neustále hrajete o osud věcí příštích. Assassin's Creed je proto současně prequelem i sequelem. Ve své historické části, která zaujímá drtivou většinu hry, popisuje události, které předcházely loňskému dílu. Edward Kenway je otec Haythama Kenwaye, jehož jsme se ujali v prologu třetího dílu, a tedy i dědečkem hlavního hrdiny Connora. Díky tomu se můžete opět trochu hlouběji ponořit do složité historie a spletitých příbuzenských vztahů, které hrají neméně důležitou roli na pozadí bratrovražedné války mezi templáři a assassíny. Jako pokaždé je ale část hry zasazena i do skutečného světa, v němž naopak sledujeme události následující po konci Assassin's Creed III. Tentokrát z perspektivy první osoby slídíme v samotném Abstergu a rozptýlí nás tu několik logických miniher a hackování.

Black Flag je bez diskuse tím největším a nejkomplexnějším dílem v celé historii série. Je to bezprecedentní titán na poli dobrodružných her tohoto typu v otevřeném světě a ten nejpádnější argument v diskusi, zdali každoroční vydávání dalších dílů této značce škodí, či nikoli. Nebýt předchozích pěti plnohodnotných dílů, Black Flag by nikdy nemohl vypadat tak, jak vypadá. Neznamená to automaticky, že čím větší hra, širší portfolio aktivit a komplexnější svět, tím jde automaticky o kvalitnější titul. Je nicméně nade vší pochybnost jasné, že většina z toho, co Assassin's Creed IV obsahuje, by nebyla možná, pokud by k tomu nebyly položeny základy v minulých dílech. Jen díky každoroční pečlivé selekci prvků a mechanismů, které se dostanou do nových her, a současně snaze okořenit každý další díl nějakou novinkou, je po šesti letech výsledkem jeden z nejfantastičtějších světů, který kdy dostali hráči možnost prozkoumat. A že se v něm můžete vyřádit do sytosti!

SKUTEČNÝ HRDINA HRY: JACKDAW

Vývojáři si vzali k srdci stížnosti hráčů na adresu posledního dobrodružství a vyšli našim přáním vstříc. Hra má tak na rozdíl od třetího dílu velmi přímočarý začátek a hned od počátku máte k dispozici poměrně velkou míru svobody a přístup k velkému množství vedlejších misí i zábavných aktivit. Není docela dobře možné beze zbytku vypočítat, co vše na vás ve virtuálním Karibiku čeká, jelikož autoři už tradičně využili mnoho populárních prvků z minulých her a k nim přidali vlastní originální nápady. Abyste však mohli zdejší obrovský svět objevovat, nemůžete se spolehnout jen na pěší průzkum. Ačkoli ani v Black Flag nechybí tradiční městská zástavba, a vy se tak můžete podívat do Havany, Kingstonu nebo Nassau, to pravé dobrodružství vás čeká za kormidlem vaší plachetnice. Dalo by se říci, že vaše loď Jackdaw je dalším hrdinou. Velmi vřele přijatou novinku z minula v podobě námořních bitev, které se staly vítanou osvěžující minihrou ve válce za nezávislost, vývojáři přetavili v plnohodnotnou součást světa. Vyplout můžete kamkoli a zakotvit rovněž kdekoli se vám zachce. Vedle zmíněných měst, která jsou znovu mnohem lépe navržená pro rychlýa ladný pohyb po střechách, tak můžete prozkoumat pět desítek dalších menších lokací, mezi nimiž nechybí opuštěné ostrovy, pirátské zátoky, indiánské ruiny i divoké pralesy s bujnou vegetací a nebezpečnou faunou.

"Kdybyste se měli spolehnout na ztracené náklady, které občas ukořistíte ve vlnách, až do konce hry byste útočili jen na ty nejzranitelnější protivníky."

K tomu, abyste uspěli v nebezpečném Karibiku, který se jen hemží loděmi pirátů, Španělů, Britů i Portugalců, je však tentokrát třeba mnohem víc než jen pilovat dovednosti hlavního hrdiny. Jako obvykle si můžete koupit lepší zbraně, z kůží ulovených zvířat vyrobit účinnější chrániče nebo investovat do extravagantní pirátské garderóby. Tvář v tvář nepřátelské galeoně vám ale bude elegantní trojcípí klobouk platný jako mrtvému zimník. Maximum času i peněz proto budete věnovat vaší plachetnici. Podobně jako minule ji můžete osázet účinnějšími děly, vyztužit její plášť anebo rovnou vybavit třeba úplně novým typem munice. Nic z toho ale není zadarmo a zdejší ekonomika vás donutí uchýlit se k mnohým podlostem. K nákupu nového vybavení a vylepšení budete potřebovat nejen finance, ale rovněž suroviny. Kdybyste se měli spolehnout na ztracené náklady, které občas ukořistíte ve vlnách, až do konce hry byste útočili jen na ty nejzranitelnější protivníky. Musíte proto loupit, drancovat a drze přepadat obchodní konvoje. A to ne jen tak nahodile. Pomocí dalekohledu si předem nepřítele otipujete, odhalíte jeho náklad i předpokládanou nebezpečnost a podle toho zvolíte strategii. Pokud se útok zadaří, můžete nepřátelskou loď buď potopit, anebo obsadit a využít její zdroje i posádku. Část kořisti prodáte a za utržené peníze a zbylé suroviny vylepšíte vaši bárku. A když nemáte hluboko do kapsy, můžete trochu zvelebit i vlastní pirátský záliv.

ZPÁTKY NA STROMY

Pokud dáváte před bojem přednost průzkumu a slídění po pokladech, ani vy nepřijdete zkrátka. Můžete harpunovat velryby i žraloky, potápět se ve zvonu k vrakům plachetnic a jejich bohatství nebo zkusit luštit ve starých mapách cestu k truhlici plné zlaťáků. Boj tu ale pochopitelně hraje prim. Ten na moři, které vás bude fascinovat svou živelností i proměnlivostí, je velmi akční a agresivní. Ať už se budete snažit potopit loď, která vás pronásleduje coby původce jiných útoků, anebo třeba když budete dobývat námořní pevnosti dobře bráněné mohutným opevněním a vybavené smrtící dělostřeleckou obranou. Naproti tomu pěší mise jsou velmi povědomým mixem třetího dílu a jeho předchůdců. Po Connorovi „zdědil“ Edward schopnost šplhat po stromech a skalách, ale současně se hra opět o něco zklidnila a jako na samém počátku jsou tak konfrontace s nepřáteli méně akční, méně početné a velmi často se jim úplně vyhnete, jelikož vás vývojáři šikovně nabádají k tomu, abyste se pokusili všechny situace řešit za pomoci plížení a minimálního rozruchu.

Výsledkem je nesmírně chytlavý a otevřený mix plachtění, námořních bitev, průzkumu, lovu a zabíjení, který ve svém jádru stále neopomíná na to, kde série Assassin's Creed začínala. To ale může být současně i její slabinou. Snad proto, že máte v jistých ohledech pocit, že ji od počátku znáte jako své dobře prošláplé boty. Pokud se počítáte mezi veterány, může vás tak někdy potěšit a jindy naopak zklamat, jak malý pokrok navzdory všem zmíněným superlativům autoři udělali, třeba pokud jde o design klasických misí. Ty se totiž stále odehrávají podle stejného scénáře. Špetka akrobacie, něco málo pobíhání po střechách, dva tři dialogy a to vše končí tradičním odposlechem, sledováním cíle, pronásledováním prchajícího anebo likvidací dílčího padoucha na konci každé kapitoly. Souboje se základní trojicí stále se opakujících nepřátel v několika pestrobarevných uniformách mohou být také poměrně frustrující, pokud se vzdáte kradmého plížení.

Pokud vám ale tenhle koncept stále beze zbytku vyhovuje a ještě se vám nezajídá, přijdete si na své. V opačném případě se můžete alespoň kochat úžasným světem, který minimálně na konzolích dosluhující generace nadále patří mezi to nejlepší. Navzdory vypiplanému audiovizuálnímu zpracování, jemuž dominuje tradičně skvělý soundtrack, ale provází hru stále stejné drobné bugy, mizející nepřátelé, prolínající se modely, drobné záseky a podobné důvěrně známé maličkosti. Ve světle všech pozitiv a nevídaného množství chytlavých novinek jde ale o zanedbatelné detaily, které nic nemění na tom, že jde o fascinující dobrodružnou hru v obrovském a živoucím světe, jehož rozsah a množství interakce vám vydrží na desítky hodin.

Assassin's Creed IV: Black Flag
Wii U Wii U

Pirátská mytologie možná nemá ve srovnání s americkou revolucí tak všeobecně známé historické souvislosti, ale to vůbec nevadí. Vývojáři díky tomu více popustili uzdu fantazii a naservírovali nám plnohodnotné pokračování.