Assassin's Creed 3 Recenze Assassin's Creed 3

Assassin's Creed 3

Maggot

Maggot

29. 10. 2012 23:40 5
Reklama

Jen těsně nás míjí olovem načichlá dělová koule, cvrkot mušket je ohlušující a smrt se po nás natahuje každou vteřinou ještě intenzivněji. V ohni války ovšem stojí náš cíl, zahalen kouřem a nářkem umírajících. Obklopen tělesnou stráží, nemá šanci na přežití. Skočili jsme po Assassin’s Creed 3, evergreenu akčních adventur, a zarazili do něj sekeru silou dostatečně velkou na to, aby nás stačila oslnit svou svěžestí. Vrací se příběh dvou charakterů vzdálených několik generací, doprovázený silně akrobatickou hratelností, do níž zasahují roky zkoumání a rozvoje unikátního nápadu. Jedno vám ovšem můžete říct již nyní. Bobby Sixkiller už není ten nejprďáčtější Indián, který nám zkřížil cestu.

Z kolébky až na konec světa

Assassin's Creed 3
i Zdroj: Hrej.cz

A tak se rozehřejeme jednoduchou otázkou. Víte, proč si Assassin’s Creed 3 zaručeně zamilujete? Ze stejného důvodu jako západní obecenstvo milovalo předchozí hry vyobrazující vrahy soupeřící s templáři o moc – z důvodu pro nás exotického zasazení do Ameriky osmnáctého století. Do doby, kdy rozrůstající se společností otřásaly revoluce a bitvy mezi kolonisty a invazivní Velkou Británií. Assassin’s Creed 3 vypráví příběh indiánského vraha, jemuž koluje v těle prastará krev hašašínů. Connor, jehož pravé jméno je stejně těžké napsat jako vyslovit, ovšem není jediným charakterem hry, zároveň s jeho dospíváním totiž sledujete i vývoj Desmonda, moderního následovníka cechu vrahů.

Je to ovšem právě způsob vyprávění osudu hrdiny, který do hry vlévá značnou dávku čerstvé krve. Connor je ve srovnání s Eziem a Altairem mnohem barvitější osobností, s níž po celou dobu hraní pozvolna rostete. Zatímco předešlé zastávky vcelku jednoznačně definovaly postoj hlavních hrdinů k antagonistům a následkům jejich počínání, při hraní za Connora budete klást otázky nejenom okolním postavám, ale také sami sobě. „Skutečně jsou má rozhodnutí správná?“ Assassin’s Creed 3 tak představuje jakousi spirituální cestu ne jednoho, ani dvou, nýbrž hned několika charakterů, kteří, ačkoliv kráčí v odlišných šlépějích, končí v jednom bodě.

Stejně jako Red Dead Redemption, i AC3 z velké míry staví na bezprostřední autentičnosti, na jejíž kostru bylo dokonale připevněno nesmírně zajímavé svalstvo v podobě fikce, s níž si dal Ubisoft ohromné množství práce. Zatímco v jeden moment odkrýváte tajemství vrahů a rozplétáte uzly konspirace, zanedlouho poté navazujete kontakt s důležitými osobnostmi americké politiky. Jednou z prvních postav, s níž budete mít tu čest si potřást rukou, je například Thomas Jefferson, autor Deklarace nezávislosti, v tuto chvíli ještě jako relativně neznámý spisovatel a autor několika almanachů. Na AC3 není radno nahlížet jako na výchozí bod pro hodiny dějepisu, pokud jste ovšem všímaví, dostane se vám slušné porce užitečných informací.

Pravda s nejasnou minulostí

Z generace na generaci #1: Jakmile máte volné ruce a ocitáte se v novém prostředí, hledejte ikony orlic. Tyto vyvýšené body vám odhalí všechna důležitá místa na mapě a navíc kompletně zmapují dostupné cesty. Nemusíte umět vraždit, ale musíte si umět poradit.

Že nejde jen o další nástavbu, si uvědomíte záhy. Úvodní scéna, kdy šplháte po římsách operní haly, abyste se dostali k cíli, dokazuje, že velkoleposti skutečně ustoupily veškeré hranice. A co teprve když připlujete do chladného Bostonu a začnete prozkoumávat krásy dřevostaveb, luxusních vilek i přilehlých usedlostí, kde se chudoba setkává s útlakem, který přichází z vyšších vrstev? Design světa je tentokrát ještě bohatší, prostředí je členitějším nejenom z pohledu interakce, ale také jeho vitality. Stačí se zastavit u nábřeží a poslouchat zvuky racků, které doprovází krkání a nadávání namol zbořených námořníků. Nebo zaskočte do centra New Yorku a sledujte, jak výběrčí daní s vojáky v zádech tahají z nebohých prodavačů poslední peníze.

Ve světě Assassin’s Creed 3 ubylo architektonických okázalostí a naopak přibylo přírodních ploch, lesů a plání, které jsou pro Connora domovem. Jeho atletické dovednosti si nijak nezadají s prastarou krví, šplhá a skáče po budovách stejně obratně jako Ezio, nepřátele drtí s ladností povědomou Altairovi. O to více budete rádi, že jste se přesunuli na západ, zvláště když si uvědomíte, že i bohatý venkov je vám otevřen a tak lze šplhat po stromech, dokonce i po zvýrazněných skalních plochách a zdolávat tak mety, které byly dříve překážkou. Bohužel, nemůžete se vrhnout na každou kládu, jíž vám hra postaví do cesty, vybrané stromy jsou speciálně upraveny pro vaše nekonvenční potřeby, šplhat lze opět jen po členitějších skalách, které vám hra samozřejmě představí.

Když už se ale potulujte v korunách stromů, byl by hřích nevyužít nových prvků a taktických možností, jak vyzrát nejenom nad troufalými žoldáky, ale třeba také nad lovnou zvěří. Co třeba použít ostré lano, na němž lze efektně, potichu, ale hlavně rychle oběsit pod vámi hlídkujícího nezbedu? A co třeba uspávací šipky? A že vám lidé nestačí? Tak to můžete svůj indiánský instinkt využít například k lovu bohaté fauny, která brázdí lesy východního pobřeží. Zatímco mývalové a králíci nepředstavují takovou výzvu jako medvědi či pumy, stejně tak je hodnota jejich kožešiny či tesáků a drápů mnohem nižší. Zvířata hrají v Assassin’s Creed 3 zásadní roli jako součást ekonomického systému a budování vlastního panství, které vám generuje takřka minimální rentu, ovšem jen do té doby, než přiložíte ruku k dílu.

Zdravím, jmenuji se <)

Z generace na generaci #2: Spolu se zabydlením se vás osloví několik NPC, kterým když pomůžete, na oplátku pro vás budou pracovat. Tím pádem vám zpřístupní další suroviny důležité pro import a tvorbu nových věcí. Krom toho je nesmírně odměňující sledovat, jak se celá vaše usedlost vyvíjí v takové menší městečko.

Součástí hratelností je tedy i stopování zvěře uprostřed divočiny (očuchávání keřů, hrabání se v trusu losů apod.) a její následné lovení. Bohužel, když chcete přijít rychle k penězům, s největší pravděpodobností se vykašlete na přípravu jednoduchých pastí a spravedlnost vezmete rovnou na hrot vlastní čepele. Prostředí hry je tedy tvořeno dvěma základními složkami. Rozlehlými a nesmírně členitými městy, která jsou doprovázena prériemi, hustými lesy a loukami, na kterých by se bál i strašák. Co lépe, nejde o prázdnou výplň, o nutný doprovod jinak žijícího světa. I v takových regionech narazíte na spoustu menších usedlostí a zejména sedláků a obchodníků, pro které můžete udělat určitou službičky, samozřejmě výměnou za peníze, předměty a budoucí podporu při osvobozování Ameriky.

Světem ovšem v rámci plynutí příběhu proplouváte a on se mění takřka přímo před vašima očima. V rámci několika let projdete hned několika fázemi, které začínají u sychravého a chladného podzimu, pokračují přes zimu tak krutou, že se vám udělá škraloup i na koni a končí třeba za teplého léta, kdy sluneční paprsky bičují prašné ulice, plné malých detailů, na nichž Assassin’s Creed 3 perfektně staví auru unikátnosti. Člověk se až děsí toho, jak se podařilo vývojářům vypořádat se slušnou rozlohou herních lokací, jež nepostrádají nápad a zároveň s větší či menší odchylkou odpovídají reálné předloze. Změny počasí a ročních období přímo ovlivňují i hratelnost. Zkoušeli jste někdy běhat ve sněhu? Za prudkého deště je navíc viditelnost nepřátel snížena a tak si můžete dovolit více riskovat. Ostatně, tomu, že se nebudete v kůži Connora nudit, nasvědčuje i počet a rozmanitost vedlejších úkolů, k jejichž součtu budete potřebovat zatraceně mnoho zdravých rukou. Když se vrhnete pouze na hlavní příběhovou linku, počítejte s příjemnými patnácti hodinami.

Roznášení dopisů, zabíjení na zakázku, chránění obyvatel před výběrčími daní či řešení záhad prostého lidu přihodí dalších 10, stejně jako hledání ztracených stránek almanachu Thomase Jeffersona, sbírání peříček, či páčení truhel s poklady. Předchozí Assassin’s Creed hry se vždy vymykaly ze spárů konkurence díky bohatému obsahu, trojka jde ještě dál, přidává nespočet zábavných novinek a jinak pestrý a atmosférou zalitý svět obohacuje o příležitostik seberealizaci. Co takhle budování vlastní usedlosti, najímání nových lidí či zařizování přepravy surovin potřebných pro vydělávání a další rozvoj? Máte to mít! Čímž se pomalu dostáváme k prvku hry, který byl přijat stejně nadšeně, jako obezřetně. K námořním bitvám.

Temné rodinné tajemství

Z generace na generaci #3: Peníze vyděláváte zejména proto, abyste byli schopni zaplatit novou výbavu a další zbraně. I vylepšení lodi se vám bude zatraceně hodit, stejně jako silnější meče, palcáty, dýky či tomahavky. Rozhodně nepodceňujte jejich důležitost, jinak vám silnější nepřátelé zbytečně zatopí.

Výsledek jest takový, že jsme se skutečně neměli čeho bát. Brázdění moří do hry perfektně zapadá nejenom z hlediska příběhu (WTF, Indián a pirát, že?), ale také hratelnosti. Co dodat, jako kapitán lodi si budete námořní mise zatraceně užívat. Ovládání kocábky je jednoduché a příjemné, ale rozhodně ne příjemnější, než potápění okolních bastardů, menších bárek a boření pevností takřka několika typy projektilů. V přítomnosti těchto úkolů je vyprávěn další postranní příběh, krom toho si ale zajišťujete i bezpečnost přepravních cest tak, abyste minimalizovali riziko ztráty přepravních lodí a tím pádem i ztrátu příchozích financí. V Americe v podání Assassin’s Creed 3 má smysl vše, od roznášení dopisů až po zabíjení vysoko postavených politiků. Respektive, za vším čekejte odměnu a jistou formu uspokojení.

Obrozením prošly bojové mechanismy a pohyb postavy obecně. Že se vám příčí chodit po ulicích? Fajn, Connor zvládne vyskákat po poutačích třeba až na střechu a z ní pak skákat na nic netušící oběti. Stejně tak se ale zvládne pustit do potyčky třeba i s deseti vojáky zároveň a odejít živý. Tentokrát to ovšem není tak jednoduché, nepřátelé se naučili nepříjemně dorážet v kolektivu a to rovnou ze všech stran zároveň. Připadáte si tedy trošku jako v dobovém pornofilmu, kde se ale píchá pouze a jenom bajonety. Zatímco pětice rošťáků útočí z bezprostřední blízkosti, často se stává, že se k nim přidá i podpůrná řada střelců. Díky možnosti chytit vojáka jako živý štít, se jejich palbě můžete ovšem vcelku efektivně vyhnout a ještě si připadat jako Sly Stallone.

V jádru akce si užijete i novinek v podobě jedné zbraně v každé ruce, kterou lze ovšem nahradit za tichý luk, k dispozici pak máte i užitečné obranné prvky, jako je protiútok vedený na dvě postavy zároveň. Soubojový systém vyžaduje mnohem více soustředění, jelikož záleží nejenom na typu nepřítele, kterého se zrovna snažíte fatálně uspat, ale také na typu zbraně a zejména pak vaší rychlosti. Bránění je natolik kritickým prvkem, že se bez něj neobejde ani při soubojích s nejslabšími jedinci. Dynamika boje je díky tomuto plynulá, s ohledem na novější animace i pohledná, ale zároveň si žádá vaší plnou pozornost.

Zápletky za všechny prachy

Z generace na generaci #4: Uklízejte za sebou! Když už někoho zabijete a nikdo vás u toho neviděl, snažte se mrtvou hlídku hodit třeba do vody nebo do kupky sena. Zatímco vás civilisté ve většině případů podporují, najdou se i práskači, kteří vás neváhají ihned naprášit.

I těm nejsilnějším ovšem začnou docházet síly a tak je potřeba se dát na útěk. Měli byste se ovšem připravit na to, že když se chcete zbavit pronásledovatelů, měli byste pobrat trošku důvtipu a vynalézavosti. Díky odlišnosti nepřátel, kteří ovšem mají ve většině případů po ruce muškety, není vůbec jednoduché uniknout z jejich dosahu po svých a zároveň se dožít dalšího svítání. Jak již ale bylo řečeno, k ruce máte celou řadu téměř Bondovských vychytávek zahrnujících kouřové bomby a jestřábí zrak, který dokonale zvýrazní cíle i rudě žhnoucí nepřátele. Bohužel zamrzí fakt, že být tichým vrahem je v AC3 nejen mnohem obtížnější, mnohdy zároveň nemožné. V pozici, v jaké se Connor nachází, byste přeci měli být pokud možno diskrétní, no ne? Realita se má tak, že podstatnou část úkolů bude potřeba vyřešit násilně a hlasitě. Pokud zákonitě nehledáte uspokojení v hledání alternativních cest, zvýhodněni budiž ti, kteří se nebojí použít hrubou sílu.

Již jednou zmíněná velkolepost je pro značku Assassin’s Creed relativně novým zbožím. Zatímco se po většinu času pohybujete po nesmírně bohatém a detailním světě jinak komorní akce, která své kvality projevuje relativně nenápadně a střízlivě, dojde i na situace, ze kterých by si poskočil i Michael Bay. Při obléhání Bostonu se můžete těšit na bitvu u kopce Bunker Hill, kde se nešetří sprchou výbuchů ani polomrtvých kolonistů. Jak pobíháte po zdevastovaném bitevním poli, a kolem vás dělají krátery vypálené koule z děl, oceníte, že AC3 není jen další z řady akčních her, která svůj obdiv staví na hollywoodských praktikách, byť hře sluší stejně jako konkurenci. Největší podíl na tom všem má i fakt, že titul současně zobrazuje mnohonásobně více postav, než například poslední Revelations.

Těšit se pak můžete i na celou řadu unikátních misí a výzev. Za zmínku stojí například hledání pravdy o bájné vodní příšeře, či řešení záhady UFO. Parta hraničářů vás dokonce přivede na stopu sněžného muže… ale to jsou mystéria, kterým se musíte postavit vy sami. Netřeba pochybovat o jejich zábavnosti, Assassin’s Creed 3 je AAA hrou po všech směrech. Nesmírně detailní svět, který se opírá o reálné základy, jež v podání ubisoftí konspirace chutnají ještě lépe, jest dokonalým důkazem a argumentem vrženým do tváře nevěřících. Pravda, konceptuálně se hra příliš nezměnila, jen dotáhla do konce většinu svých prvků a na vrch přihodila nespočet dalších. Ubisoft Montreal se například nebál vyleštit i svůj engine Anvil, který nyní renderuje detailnější textury a přidává parádní grafické efekty. Výtku si ovšem zaslouží kamera, která dokáže být v přelidněných oblastech dosti zmatená, stejně jako omezený výběr aktivních položek, které si musíte namapovat na ovladač. O menších technických chybkách ani nemluvě.

Skupinová léčba bodnutím

Z generace na generaci #5: Užívejte si! Svět Assassin’s Creed 3 je nesmírně detailní, možná až příliš pro dnešní hlavní vlnu hráčů. Čtěte zápisky a dobové ukázky novin, dovídejte se o postavách a poslouchejte rozhovory kolemjdoucích. Amerika nepřežije bez vás, ani vy bez ní.

A dokonce ani hratelné části v kůži Desmonda nepředstavují trapnou výplň, nýbrž plnohodnotný zážitek, který jen směle potvrzuje budoucí směřování série. Pokud tedy pochybujete o zábavnosti a originálnosti prostředí sílící Ameriky, neváhejte se přesvědčit osobně, nebudete litovat. Náruživým historikům se jako bonus vyplní i jejich vlhké sny. Chtěli jste si vylouhovat krabici čaje v bostonském přístavu? Jak je libo. A co takhle zaskočit na nákup do obchodu Johna Hancocka? Pokud máte peníze, možné je vše. Nyní je zcela jisté, že tak vzrušující dílo, jakým Assassin’s Creed 3 bezpochyby je, mohou překonat nejspíš jen původní autoři.

A zatímco čas nemilosrdně láme vaz průměrným akčním značkám, Ubisoft uvařil elixír věčného mládí, který sérii Assassin’s Creed zahladil takřka všechny vrásky objevivší se za posledních 5 let. Dámové a pány, to byl příběh Connora, indiánského náčelníka zvaného Velké péro, který se jednou provždy zapsal na listinu deklarace „Hry, jež jsou pro vás povinností.“

Assassin's Creed 3
Windows PC
PlayStation PlayStation 3
Wii U Wii U
Xbox Xbox 360

Verdikt

Jediné, co vás po dohrání Assassin's Creed 3 napadne, je školácká hláška &quot;Mohu si ještě přidat?&quot; Před vámi totiž suverénně stojí další z ostrých kandidátů na hru roku.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama