Arms Recenze Arms

Arms

9. 6. 2017 11:40 3

Nintendo má s bojovkami dlouholetou zkušenost. Jejich Smash Bros. patří mezi nejoblíbenější značky, takový Punch-Out!! je prakticky legendární klasika a Pokkén Tournament spojil milované Pokémony s odkazem Tekkenu. Může se mezi těmito a dalšími tituly najít místo ještě na novou bojovku?

Arms hrdě ukazuje, že ano, neboť přichází s několika trumfy ve svém pružinatém rukávu. Stejně jako předloňský Splatoon, i Arms si bere do parády známý žánr, který skutečnou inovaci pár desítek let neviděl a... prostě ho vezme po svém. Výsledek je svěží, moderní a zábavný. Od nápaditého designu hlavních postav, po odladěnou hratelnost, neskutečně návykový soundtrack, stabilní výkon a opět netradiční řešení online multiplayeru, tohle je prostě hra od Nintenda jako řemen.

KNOCKOUT V PRVNÍM KOLE

V jádru Arms najdeme boxovací souboje dvou bojovníků, kteří mají pružiny místo paží. To jim umožňuje zasáhnout protivníka na dálku, ale jelikož vystřelená rukavice chvíli letí, je třeba své útoky dobře načasovat. Společně s ostatními bojovkami Arms sdílí důraz na správné načasování útoků, bránění, uhýbání či uskakování soupeřovým výpadům.

Tam, kde standardní bojovky přicházejí s útočnými komby, má Arms různé typy rukavic.

Každý z deseti bojovníků přichází se setem tří rukavic a speciální dovedností, která ho odlišuje od ostatních. Mohutný Master Mummy se umí při bránění pomalu léčit, Min Min zase při úskoku dokáže odkopnout nepřátelskou rukavici, Kid Cobra vysoko nevyskočí, zato umí hbitě poskakovat okolo a vyhýbat se útokům, policejní robot Byte má zase svého robopsího pomocníka Barqa, který sám od sebe umí soupeři zasadit ránu. Každý hrdina však bojuje principielně stejně - vystřeluje rukavice na protivníka, ale umí i soupeře chytnout a praštit s ním o zem, což se hodí proti těm, kteří se často brání. Navíc po nabití příslušného indikátoru mohou všichni spustit rychlý sled ran, které situaci v ringu dokážou zvrátit. Když ale nepřítel vaše rány vyblokuje nebo se jim vyhne, máte smůlu.

PÉRÁK: ORIGINS

Tam, kde standardní bojovky přicházejí s útočnými komby, mají Arms různé typy rukavic. Ty se liší rychlostí a směrem letu, velikostí, silou nebo třeba polem zásahu. Před začátkem kola si hráči mohou vybrat na každou ruku jednu rukavici z předzvoleného setu. Každý hrdina má jiné rukavice k dispozici, ale dají se mezi nimi nají i varianty. Rukavice totiž kromě základních atributů i určitý elementální náboj. Například s ledovou rukavicí lze protivníka zpomalit, s bleskovou znehybnit, s větrnou odrazit, s ohnivou uštědřit extra zranění. K využití elementu je však rukavice třeba nejprve nabít, a to buď bráněním nebo úskokem. Bez nabitých rukavic se bojuje těžce, tudíž je třeba trochu riskovat a místo spamování útoků své rukavice nabít

Místo vymačkávání komb tak závisí spíše na hráčových reflexech a vhodném výběru rukavice. Když proti vám stojí protivník s demoličními koulemi místo rukou, nemá cenu brát rychlé plácačky, které by lehčí rukavici zastavily v letu, ale třeba rukavice se zakřivenou dráhou letu, které kouli oblétnou a zasáhnou protivníka ze strany. To je samozřejmě jen jedna z mnoha taktik, na které při hraní Arms budete přicházet, stejně jako na způsoby, jak se vypořádat s teleportujícím se nindžou Ninjarou nebo natahovacím zeleným blobem Helixem a jeho oslepujícími koulemi slizu.

DLE MARIA, BEZ MARIA

Soubojový systém hry je vcelku přístupný, neboť i ovládání je vcelku snadné. Každý trigger vystřeluje jednu rukavici, levým analogem se pohybuje a koriguje let rukavic, A a B slouží ke skákání a uhýbání a L a R bumpery spouštějí superútok. Snad jedině bránění na stisknutí levého analogu by šlo vyřešit jinak, bohužel Arms ale nenabízí přenastavení ovládacích prvků. Co však Arms nabízí, je poměrně originální možnost hrát s pohybovým ovládáním, se kterým je hra zábavná stejně jako jakákoliv jiná pohybová hra. Takže docela dost. Boxovat do vzduchu a nakláněním ovladačů kroužit postavou po ringu je fajn, ale nemá to v sobě tu preciznost, kterou hraní Arms na vyšší obtížnosti potřebuje.

Arms má tu zajímavou dvojí hratelnost, která zároveň uspokojí jak sváteční hráče, tak i ty zkušené.

Opakuje se tak situace z Mario Kart 8, se kterým Arms sdílí mnoho v otázce herního designu. Třeba i zde vstupuje do ringu v malé míře prvek chaosu, který představuje několik předmětů, výbušných min či léčivých nápojů. Není divu - producent Arms je Kosuke Jabuki, šéf vývoje posledního Mario Kart, jenž přenesl do hry tu zajímavou dvojí hratelnost, která zároveň uspokojí jak sváteční hráče, tak i ty zkušené. V Arms si lze jen tak zaboxovat proti kamarádům nebo AI protivníkům a užít si netradiční ovládání. Také je lze hrát zapáleně a po hodinách hraní přicházet na nové taktiky s různými hrdiny a rukavicemi. Jako dorty (a cibule a zlobři) odhalují Arms postupně své vrstvy, a časem se naučíte i vyřadit protivníkovy ruce na chvíli z provozu, odpinknout výbušné bomby tam, kam soupeř uhýbá a counterovat dříve zdánlivě nevyhnutelné útoky. Nejedná se o nejhlubší bojový systém všech dob, ale stačí na to, aby vám chvíli trvalo odhalit a ovládnout vše, co obsahuje.

ZKLAMÁNÍ PRO JEDNOHO

Je škoda, že Arms nepřichází se singleplayerovou kampaní, která by mohla odůvodnit, proč si Arms pořídit, pokud vás nebaví hrát online. V hlavním singlovém režimu Grand Prix projdeme se zvoleným hrdinou deseti zápasy o pás šampionů. Zde se dá snadno zdokonalit ve hře za danou postavu, protože musíte porazit všechny ostatní postavy a naučíte se tak jejich triky i způsoby, jak uplatnit všechny své dovednosti. Navíc, pokud se chcete zúčastnit online Ranked zápasů, ve kterých se hraje o body, místo na žebříčku a čest, musíte Grand Prix dohrát minimálně na 4 úrovni obtížnosti z celkem 7 a povím vám, zpočátku vám to skutečně dá zabrat. Pro krátký boj sami nebo lokálně v multiplayeru zase můžete zamířit do Versus, kde si můžete nastavit režim a pravidla pro jakýkoliv zápas.

Arms

Ryze rozporuplné dojmy mám z režimu Party Mode. Zde se jeden uživatel (či dva lokálně) připojí do lobby až 12 hráčů online a hra je sama rozmisťuje do jednotlivých zápasů. Někdy se utkají dva proti sobě, někdy tři proti všem, někdy dvě dvojice spojené lankem, někdy se hráči utkají v minihrách, které vycházejí z basketbalu nebo volejbalu. Zápasy netrvají déle než 99 vteřin, takže se jich během krátké doby zvládne hned několik a automatické obměňování režimů i hráčů funguje jako skvělý zabiják času. Na druhou stranu ale zápasy s více než dvěma hráči jsou hrozně chaotické a do jisté míry se v nich opakuje problém For Honor - v duelech je hra taktická, při více hráčích se jedná o bezduchou mlátičku.

ENDGAME PRO VYTRVALÉ

Také je tu prostý fakt, že v základu Arms nepřichází zrovna s kopou obsahu. Deset hrdinů je fajn, ale v konkurenci s jinými bojovkami (a to včetně těch na platformy od Nintenda) je to trochu málo. Arén je stejně tolik, každá je tématicky spjatá s jedním hrdinou a obsahuje nějakou vlastní specialitu. I tak se novota ve hře jednoho hráče po několika hodinách vytratí a zůstává jen mydlení se s čím dál záludnější AI. V tu chvíli se ale pravděpodobně začnete nořit Ranked zápasů a možnosti hrdiny vybavit jinými než třemi základními rukavicemi, což závisí na vybojované herní měně. Ta přibývá na hru od Nintenda docela pomalu, ale docela se hodí. Za ní si můžete na střelnici vyboxovat nové náhodné rukavice pro náhodného hrdinu, takže než získáte přesně to, co chcete pro vysněné kombo, můžete při hraní strávit hodně času.

Čím více Arms hrajete, tím méně jsou souboje o štěstí a více o skillu.

Zde se skrývá potenciál pro upoutání pozornosti fanoušků hlubších bojových her. Čím více Arms hrajete, tím méně jsou souboje o štěstí a více o skillu. Právě odemykatelné rukavice umožňují upravit strategické možnosti všech postav a předvést svůj um v Ranked zápasech. Navíc s příslibem dalších hrdinů, arén a rukavic, které přijdou do hry v budoucnosti zdarma, se tahle skrytá komplexita může ještě víc rozvést.

Nintendo zkrátka dělá věci jinak a podle úspěšného vzoru vytvořilo netradiční a zábavnou bojovku, která dokáže oslovit sváteční i pravidelné hráče. Nemusíte být zrovna fanda Mortal Kombatů, Tekkenů a Street Fighterů, Arms jsou přístupné pro kohokoliv, ať už si chcete jen tak zaboxovat s Joy-Cony v ruce, nebo svést vážný souboj na světovém žebříčku. Není to bezchybná hra, ale její schopnost okamžitě i dlouhodobě bavit výraznější chyby překrývá.

Arms

Více než cokoliv jiného definuje Arms originální přístup k zažitému žánru a nintendovská schopnost vytvořit hru snadnou a náročnou zároveň. Takovou bojovku jste určitě ještě nehráli.