Armored Core 5 Recenze Armored Core V

Armored Core V

Vojtěch Matěna

Vojtěch Matěna

15. 4. 2012 22:00

Série s dlouhou historií znovu vystrkuje růžky v podobě již pátého dílu, kterým nechce žádného nadšence do robotických mechů nechat chladným. Můžeme potvrdit, že na kvantitě soubojů se rozhodně nešetřilo, jen se nám na první pohled roboti o pár centimetrů zmenšili. Trochu nás ovšem zaskočily začátečnické chyby, které bychom od tak vyspělé značky nečekali.

Kostrbatý rozjezd

Armored Core obsahově vždy mířil na užší skupinu hráčů a ačkoli ji lze definovat jako akci viděnou z třetí osoby, ne každého kybernetické válčení zaujalo. Nic na tom nemění nejnovější pokračování, u něhož rovněž platí, že si musíte plecháče zamilovat od prvních chvil. Pakliže se tak stane, jste tu na správném místě. Autoři se však soustřeďují na tužby vybudované komunity, přičemž zapomínají na úplné nováčky, což je chyba číslo jedna. Nemluvíme o možné sofistikovanosti, kvůli níž by si začátečníci připadli jako na kurzu karate pro hnědé pásky, nýbrž o neslaném nemastném úvodu, na němž není patrná větší snaha zaujmout. Vlažné tempo bez hutnější atmosféry nemá tu potřebnou šťávu, aby vtáhlo dovnitř - ta část přijde až později, kdy už ale může být pozdě.

Až když hra dostane ten pravý náboj, intenzivní souboje nabydou na své velikosti a ukáží svou pravou sílu. Je ale trochu s podivem, že pořádně nevíme, co se kolem nás děje a proč tomu tak vůbec je, protože si příběhoví scénáristi nejspíš vzali dovolenou a dějové okolnosti tak zůstávají skryty pod povrchem. To bylo ze strany autorů trochu pošetilé zcela vypustit příběh, ale co na plat. Pak totiž vypadá trochu divně, když se objevíte uprostřed vřavy a monotónně jste hnáni vpřed s cílem vyplenit oblast bez udání důvodů.

Ocelová pěst

Singleplayerová část se vůbec vyznačuje vcelku sterilní neměnnou formou. Někde se objevíte, namíříte si to do centra dění a během toho bez kompromisů ničíte vše, co vám přijde pod masivní děla. Samozřejmě že nemůžeme čekat výraznější odklon od žánrové dispozice, ale větší variabilita úkolů by přeci jen nebyla na škodu. Zároveň s tím totiž vyjde opravdu hutný počet připravených misí tak trochu na prázdno, protože jsou tvořeny tímtéž obsahem. V čem lze určitě shledat výrazný posun vpřed je detailní úprava mecha, o níž můžeme téměř tvrdit, že sleduje každou součástku a šroub zvlášť. Což je jistě pozitivum pro všechny puntičkáře, kteří potřebují mít svého miláčka nejen efektivně připraveného do boje, ale aby také náležitě vypadal.

Při svých schopnostech mech také mnohdy připomíná olympijského rychlobruslaře, to když s ním potřebujete rychle provést přesun z místa na místo. Samozřejmostí jsou pak krátké přelety vzduchem, buď za účelem dosažení určitého bodu, nebo rychlého úprku. Tyto schopnosti ale spotřebovávají energii - nelze jich proto využívat trvale a je zapotřebí vyčkat na dobití. Zajímavě také vypadá takzvaný scan mód, díky němuž můžete odhalit pozice nepřátel, ba dokonce zjistit jejich zbraňový arzenál.

Multiplayerová smršť

Není překvapením, že se souboje rozléhají v exteriérech a na vcelku rozlehlém prostranství. Vylidněná zdevastovaná města budují určitou atmosféru, velkou roli pak hraje i počasí. A ačkoliv bitvy schroustnou hodně metrů, určitě se dočkáte momentů, kdy vám nebude nabízená plocha stačit, a narazíte na limitující hranice, po jejichž překročení následuje nenávratná autodestrukce. Pakliže bychom se ale bavili o singleplayeru jako o majoritní části hry, šlápli bychom vedle. Armored Core V si uvědomil svou sílu v multiplayerových kláních, a proto na ní neváhal vsadit.

Nakonec je to právě hra více hráčů, která nese velký podíl na úspěchu produktu jako takového, protože posouvá hranice zábavy o kus dál a bez něj by zůstal titul přinejmenším poloviční. Nabízí hodně módů, mezi nimiž nechybí populární deathmatch, je vyveden v dynamické formě a zkrátka baví. Jedině dobře, že Armored Core V nezůstal pouze u plnění úkolu v singleplayeru, který není nijak zvlášť přínosný a chybí mu větší tah. Nepředvídatelní hráči jsou přeci jenom o něčem jiném, hned je o co bojovat a nedivil bych se tomu, kdyby se noc díky této hře protáhla i o několik hodin. Zvláště fanoušci série najdou v pátém dílu zalíbení, protože přesně něco takového si jistě přáli.

Armored Core 5

Armored Core V si po multiplayerové stránce výrazně polepšil, což vítáme. Ve všem ostatním ale zachovává pouhý standard, který nikoho nevytrhne.