Armored Core: Verdict Day Recenze Armored Core: Verdict Day

Armored Core: Verdict Day

Maggot

Maggot

13. 10. 2013 22:20 1

Japonští pankáči z From Software se definitivně rozhodli jít proti proudu. Jen pohleďte na jejich portfolio plné hardcore titulů čítajících značky Tenchu, Chromehounds a v neposlední řadě i Dark Souls a Demon's Souls. K řadě opravdu drsňáckých titulů se připojuje i robotická akce Armored Core: Verdict Day, která se pyšní obtížností tak vysokou, že byste po ní mohli směle vyšplhat až do nebe.

Vypálit a zabrat

Každý hráč by měl Armored Core znát alespoň na základě kovově znějícího názvu, který je tu s námi již od roku 1997. Zatímco se Verdict Day již téměř celý zaměřuje na online rachot, své kořeny takřka nijak neskrývá. Na vcelku slušnou příběhovou kampaň se podíváte očima žoldáků, kteří by nechali všem okolo za korunu vrtat koleno, sami ovšem mnoho osobnosti nepobrali, a tak jsou jejich dialogy téměř úplně prázdné. Neustále ve zruinovaných interpretacích světa vídáme mutanty a radiaci, tady jsou to obří roboti složení z tolika součástek, že by ztrapnily i nejtěžší LEGO stavebnice. Konflikt velmocí je ovšem spíše symbolický a členění hráčů do tří hlavních stran jen rozlišuje, zdali budete své kamarády drtit nebo jim krýt motory!

Kampaň pro jednoho hráče obsahuje zhruba 60 misí, které nápaditostí rozhodně nehýří. Ve všech případech jde jen o absolutní devastaci nepřátelských řad, k čemuž si připočtěte na dnešní poměry ne zrovna pěknou grafiku. Posléze zjistíte, že vás u kampaně drží v podstatě jen velká obtížnost, která vám i přes zdrcující efekt dává jistý pocit naděje a motivace. Není to však jen obtížnost, která si drží začínající hráče velice pečlivě od těla, příběh o zmateném hráči začíná již v hlavní nabídce, která je těžkopádná, a kde jsou herní režimy pojmenovány jinak než v jiných žánrech ze zbytku světa. Sečteno podtrženo, první herní hodiny strávíte zjišťováním toho, co který prvek dělá a pak vás při prvním kontaktu s nepřítelem obejme smrtka.

Hodnota moci

Kdybyste v takovém případě odpadli, byla by to škoda, jelikož je Verdict Day v mnoha ohledech stejně přísný jako uspokojující. Dětskou fantazii a lidskou nenávist můžete dosyta polechtat třeba při budování vlastního mecha. Stejně jako architekti promítají své vlastní touhy do budování luxusních domů a malíři promítají své perverzní myšlenky do obrazů typu portrétu Mony Lisy, i do konstruování robota vložíte celé své já. Mimochodem, svá pojízdná jatka lze importovat i z Armored Core 5, což vám může ušetřit opravdu mnoho práce. Při stavění je třeba vzít v potaz, zdali chcete rychlého, ale zranitelného robůtka, nebo přetížené hovado ověšené arzenálem, nad kterým by si povzdechly celé Spojené státy. Asi předem chápete, že určitý kompromis při volbě téměř vždy vyhrává.

Mecha si lze v mnoha směrech i vizuálně zkrášlit přebarvením jednotlivých komponent zbroje a výbavy, ty nejdůležitější změny se ovšem odehrávají pod kapotou. Vybírat můžete z řady zbraní od velkých kulometů po railguny, ale zaměřit se musíte i na silnější skelet nebo hbitější komponenty pro nohy. Variací je nespočet a postupné budování, byť je sebevíc nákladnější finančně i časově, vás bude rozhodně bavit. Taktickou složku bitev ještě více rozvíjí začlenění umělé inteligence do příběhových a částečně i multiplayerových misí. Dobře si zapamatujte pojem UNAC, nejde o nic jiného, než o programovatelnou umělou inteligenci, která vás bude podporovat.

Nastavit ji lze hned několik parametrů, aby například reagovala na přítomnost konkrétního nepřítele, nebo aby se na začátku bitvy vydala určitým směrem a postupně měnila své chování v závislosti na dané bitvě. Vytváření řetězu reakcí je další časově nákladná záležitost, ale jak brzy zjistíte, vzhledem k obtížnosti je téměř nevyhnutelná. Výsledky správné automatizace vám ovšem zaručí, že budete na bojišti bez větších problémů dominovat. Než ovšem najdete ten správný recept, setkáte se s mnoha neúspěchy.

Já být velký zlý brutální robot

Ohňostroj radosti a frustrace zároveň přináší online módy, tedy stěžejní rys Verdict Day. Věc se má tak, že zástupci jednotlivých frakcí bojují o světovou nadvládu a každá vyhraná bitva převáží váhy na vaši stranu. Největší nedostatky ovšem stále ještě panují na straně technické implementace. Vývojáři sice regiony sjednotili, a tak si můžete zahrát s celou Evropou, USA, Japonskem či Austrálií. Vyhledávání her ovšem stále funguje extrémně náladově a často trvá, než jste zařazeni do hry. Situaci naštěstí zachraňuje možnost vyhrát bitvu, i když na bojišti žádní hráči nejsou. V takovém případě se postavíte obranným věžím, tankům a jiným UNACům. Počty jsou jednoduché: stihnete-li je ve striktním časovém limitu rozdrtit, nepřátelská strana je oslabena a vaše ego posíleno.

Pro vlastní dobro se ovšem doporučuje vyhledávat hry se živými hráči, jelikož je ničení docela hloupých AI nepřátel jen o trochu zábavnější, než strkání prstů do kupy hnoje a jejich následné olizování. V přítomnosti živých kolegů je válčení zábavné nejen z hlediska rychlé hratelnosti, ale i z pohledu taktických možností, z jejichž středu vystupuje design map, nastavení umělé inteligence a povaha vašeho robota. Hra sama o sobě je ovšem na pohled chudá do té doby, než do ní začleníte své herní spojence. V případě běžného hráče jde dost možná o házení perel sviním, jelikož ne každý dokáže využít slibný potenciál hry, která se dostatečně nesnaží zaujmout nové herní publikum.

Armored Core: Verdict Day

Verdict Day přímo rozšiřuje pátý díl, stále ovšem hřeší na "to své" publikum, které mu odpouští jistou zastaralost. Ta se ovšem netýká komplexních možností při budování své vlastní armády a vytváření taktik.