ArmA 2: British Armed Forces Recenze ArmA II: Operation Arrowhead - British Armed Forces

ArmA II: Operation Arrowhead - British Armed Forces

Ulrik_

Ulrik_

18. 8. 2010 22:16 3

Od reálného vydání Operace Arrowhead ještě neuplynuly ani dva měsíce a je tady první datadisk k vojenské kombinované operaci v Takistánu. Ony dva měsíce pak uplynuly ve hře a nám se dostává do rukou nová hračka, tedy pokud tomu (jim) tak jde říkat – britská armáda, přesněji řečeno motorizovaná pěchota alias Lancers. Datadisk přímo navazuje na Operation Arrowhead, a tak k jeho chodu potřebujete již zmíněné Takistánské dobrodružství – to je pro jistotu, kdyby někdo toužil jen po Britech a na hrdinné Amíky chtěl kašlat.

On mluví víc než musí!

Hlavním hrdinou a vaším herním alter egem je seržant Brian Frost alias Frosty, tvrďák od poslechu, který asi vyrůstal na londýnském předměstí, ale studoval na dobré státní škole, protože po nějakém slangu či pouličním zpotvoření jazyka u něj nenajdete ani stopy. Nicméně rozhodně oceňuji dabing, Britové skutečně hovoří pěknou britskou angličtinou a i když se nějakých jemných nuancí nedočkáme, rozdíl oproti „yankeeovské“ angličtině je patrný a atmosféře to notně pomáhá. Ostatně, když už jsme u atmosféry, jak jsem v Operaci Arrowhead žehral na absenci příběhu a nulové sžití s hlavními aktéry, v BAF (rozkošná zkratka, není-liž pravda?) jsem se v tomto ohledu cítil líp. Frost se občas nějak projeví, snaží se komunikovat s ostatními a i když se nekonají nějaké dialogové orgie, byla mi celá tahle britská bandička mnohem sympatičtější než její západní kolegové. Napomáhá tomu také sevřenější koncept kampaně, která délkou odpovídá faktu, že jde o datadisk. Prostě hoši z Bohemia Interactive zaslouží trochu podrbat za ouškem, už jsem si nepřišel jako osamělý kůl v plotě. Nicméně jedna věc v této sféře zase zasluhuje záhlavec. Český překlad místy působí dost podivně. „Bloody hell“ je sice významově drsnější (a stylově anglická) nadávka, ale rozhodně v překladu neodpovídá použitému „kurv* píč*“. Takovýchto lehkých přešlapů je ve hře víc, obecně mi přijde anglicky mluvená část lepší, stylovější, než občas toporně znějící čeština. Co hůř, občas se zase stalo, že čeština vůbec nenaskočila, ale to by mělo být opraveno v prvních patchích.

Ženista hlásí nástup!

Kampaň je, jak již bylo řečeno, docela dobře příběhově zasazená a ani nevadí, že není z nejdelších. Zatímco velká část Operace Arrowhead odpovídala prostředím spíše Iráku, Takistán z BAF se jasně odvolává na hornaté území Afghánistánu a obtížné boje s místními povstalci. Autoři poměrně dobře do celého konceptu začlenili dualitu (a kdo ví, jaké další armády přibudou) koaliční armády, takže si nejen užijete spousty hlášek na Američany, ale poměrně vhodně jsou zakomponovány i praktické součásti takovéto spolupráce – a to ať jde o friendly fire (pravda, jen v rámci skriptu) a nebo koordinované útoky či letecké krytí. Variabilita samotných kampaňových misí je solidní. Osobně jsem si tohle horské a náhorní bojování užil asi více než v původní Operaci Arrowhead. Od bránění prostoru, dokonce základny, přes průzkum, odminovávání až po koordinované útoky na nepřátelské opevněné pozice. Příběhově vše sedí a dokonce i tady se vyskytne příležitost na nepovinné mise, či spíše úkoly v rámci mise, které mají efekt na další hraní, byť spíše minoritní. Mimochodem ano, odminování. Nováčkem ve vašem týmu a ve škále povolání je nyní ženista (anglicky engineer, ale titul zcela jistě nemá). Ten je zatraceně užitečným členem týmu a je třeba jej střežit jako oko v hlavě. Umí likvidovat miny, což ocení každý majitel vozidla a klidně i obrněného. O vojácích háklivých na celistvost svých nohou nemluvě. Druhou, možná ještě šikovnější vlastností pak je opravování vozidel. Sice to vypadá trošku divně a zkratkovitě, ale prostě řekněme, že umí při určitém stupni poškození dát vozidlo zase do provozuschopnějšího stavu.

Sveřepí Šakali zavile vyli kulomety...

A to budete potřebovat, protože kromě několika nových zbraní se vám dostane do ruky i sympatické vozidlo jménem Jackal, na němž bude párkrát záviset váš život. Sice mám mírné výhrady k jeho pohybovým vlastnostem (mimo silnice jede skutečně až příliš pomalu oproti tomu co předvádí i na pouhé zaprášené stezce pro kozy), ale jeho celkový koncept se mi líbí, stejně jako vzhled. Mimochodem navykněte si, že je to vozidlo britské výroby a tak má volant na druhé straně. To bylo nadávek, když jsem potřetí během akce nastoupil na špatné místo... Celkově je tedy kampaň příjemným kouskem, zvláště díky větší personalizaci vašeho týmu a solidnímu zkomponování misí. A až dojedete kampaň, je tu nová sada samostatných a občas příjemně nápaditých misí, plus všechny jdou samozřejmě hrát v kooperaci.

Co se jinak týče věcí kritizovaných na Operaci Arrowhead, bylo by asi nefér za ně znovu bičovat i datadisk, od nějž nějaké závažné změny AI čekat nemůžeme. Vojáci pořád dělají sem tam nějakou blbost, občas zvládne hra něco pitomého i bez vojáků. Kupříkladu jeden transportní vrtulník měl tendenci ulétávat před nasedajícími vojáky... vždy o pár metrů a zase sedl... popolétl... po nahrání checkpointu ale bylo vše v pořádku, takže nejde o chybu v základu hry, ale momentální pomatení smyslů. Podtrženo sečteno, BAF je povedený datadisk. Přináší pár nových zbraní a vozidel, což potěší každého military fetišistu, nové užitečné povolání, nový počítačový zaměřovací systém palby z podpůrných zbraní (do nějž jsem měl problém proniknout, ale nebyla to vina hry), trochu osobnosti a solidní, zábavnou, byť ne nejdelší, kampaň.

ArmA 2: British Armed Forces

Na poli datadisků nadprůměrný počin, který jistě potěší každého fandu Army II a zvláště ty, kteří si chtějí zkusit v Takistánu zabojovat s říznými britskými chlapíky.