Arena Wars Reloaded Recenze Arena Wars Reloaded

Arena Wars Reloaded

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

17. 9. 2007 22:55
Reklama

Je tak snadné nějakou hru potopit. Recenzní kopie přijde v ošklivé krabici, tutorial je nepřehledný, první spuštění vyvolá neočekávanou chybu a aby toho nebylo málo, kafe z firemní mašinky chutná, jako by se v ní usídlila civilizace odložených fuseklí. Arena Wars Reloaded by bylo snadné kritizovat, vyřádit se na několika (a ne nezávažných) chybách, textovou polévku okořenit několika šťavnatými metaforami a hodit si mincí, jestli bude v hodnocení svítit dvojka, anebo rovnou jednička. Jenže přese všechna negativa, jimiž ze sebe hra dělá dobrovolně ideální terč pro křížovou palbu ze všech ráží, se Arena Wars Reloaded dobře hrají.

Desatero nespokojeného hráče

Arena Wars Reloaded
i Zdroj: Hrej.cz
Aby bylo spravedlnosti učiněno zadost, shrňme si důvody, proč si Arena Wars Reloaded nezaslouží vyšší, než průměrné hodnocení:

- na spoustě počítačů nejde vůbec spustit kvůli programové chybě
- patch, jenž sliboval opravit zmíněnou chybu, stále ne a ne vyjít
- Arena Wars Reloaded používá stejný engine, jako původní Arena Wars z roku 2004
- remake z roku 2007 se dokonce ani neobtěžuje přijít s novými herními režimy
- z bojiště nelze dostatečně odzoomovat a získat přehled
- všechny mapy jsou dost malé, do velkorysosti bitev v Supreme Commanderu mají AWR daleko
- naopak při větším přiblížení je grafika málo detailní
- hudba snese srovnání možná s výběrem Hity z letiště nebo Best of hotelový výtah
- není tu žádná singleplayerová kampaň s epickým příběhem a předělovými cut-scénami
- v kafi, které mi právě přinesl Petr Poláček, plave jeho dlouhý vlas

A teď něco úplně jiného

Arena Wars Reloaded
i Zdroj: Hrej.cz
A teď zase pro změnu chvilku pozitivně. Před několika lety se nečekaný hit vyklubal ze sci-fi tahové strategie Massive Assault. Šachy budoucnosti s několika jasně určenými druhy jednotek navázaly na nejlepší tradici Battle Isle a nadchly i přes nedokonalé provedení. Arena Wars dokazují, že něco podobného může fungovat i v RTS žánru. Hráči zde netěží suroviny, nestavějí základny a za fixní obnos kreditů si mohou nakoupit relativně omezené množství jednotek. Těch je pouze šest druhů, robotický berserk, ničivý mech s raketomety, maličký pohyblivý pavoučí robot, relativně konvenční tanky, rychlá průzkumná vozítka a artilerie. A stačí to, protože takhle si hráč brzy osvojí jejich ovládání a dokonale mu přejdou do krve jejich způsoby vhodného taktického použití. Která jednotka se hodí proti které, jaké speciální schopnosti mají, který druh terénu jim vyhovuje. Herní systém navíc umožňuje okamžitou korekci strategie podle soupeře – kredity za každou mrtvou jednotku se okamžitě vrátí do pokladny jejího majitele a ten může buď vyrobit jednotku novou, anebo třeba jinou, jež si v aktuální situaci na bojišti povede lépe. Výsledkem je neobvykle dynamická hratelnost, kde se síly přelévají z jedné strany na druhou a prakticky se nestává, že by bylo v nějakém okamžiku rozhodnuto a hra se jen tak dohrávala pro formu.

AWR = BR + DD + CtF (wtf?)

Arena Wars Reloaded
i Zdroj: Hrej.cz
Arena Wars Reloaded se orientují prakticky výhradně na multiplayer, jenž servírují ve třech různých módech. Pod zkratkou BR se skrývá Bombing Run, docela akční mód, v němž je cílem donést bombu do základny soupeře a zajistit, aby vybuchla. Přitom ale když k výbuchu dojde, zničí i široké okolí, a tak není záhodno se zdržovat v blízkosti, což činí obranu nálože před pokusy soupeře přesunout ji značně obtížnou. DD znamená Double Domination, takticky nejnáročnější variantu, v níž je cílem sebrat klíč, objet s ním dvojici klíčových bodů a v průběhu této cesty už zabrané body neztratit, ale udržet si je po předepsanou dobu. Zkratku CtF pak zejména hráči FPS určitě dobře znají – v Arena Wars Reloaded jsou bitvy o vlajku základním herním režimem (a dost možná i nejzábavnějším). Singleplayer (skirmish) k tomu přidává ještě pár extrémních variant, jako je Capture the Flag proti AI vyboostované na maximum (nikdy nechybuje a je démonicky rychlá, prakticky se skoro nedá porazit), anebo extrémní CtF, kde jsou převrácené pozice vlajek.

Někomu bude za dvacet dolarů technologicky zastaralý remake původních Arena Wars málo. Řadě lidí vůbec nepůjde spustit kvůli technickým chybám. To ale nic nemění na tom, že má Reloaded verze Arena Wars obrovský potenciál bavit – souboje na malých mapách s menšími počty jednotek napínají nervy na maximum pomalu při každém výstřelu. A taktika na malém prostoru je leckdy mnohem obtížnější, než globální strategie, v níž jsou ztráty jednotlivých kusů techniky zanedbatelnou veličinou.

Arena Wars Reloaded
Windows PC

Verdikt

Realtimová strategie, jež se možná na první pohled v konkurenci next-gen titulů ztratí, byla by jí ale škoda. V multiplayeru velmi zábavný kousek.

Co se nám líbí a nelíbí?

minimalistický, ale bezvadně fungující design, bezproblémový síťový kód, zábavný a dynamický multiplayer
technologická zastaralost, technické problémy, minimum změn oproti Arena Wars
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama