Aquadelic GT Recenze Aquadelic GT

Aquadelic GT

Matěj Habarta

Matěj Habarta

2. 1. 2008 23:00 1

Nezávislí vývojáři z Hammerware ovšem nejsou na celou věc sami, s vývojem jim pomáhá o něco zkušenější slovenský tým 3D People, který stojí (společně s druhou - německou částí firmy) kupříkladu za úspěšným RPG Kult: Heretic Kingdoms. Vznikla nám tak česko-slovenská závodně-vodní arkáda, jejíž příjemná letní tematika přijde v současném mrazivém období jistě každému k chuti. Skutečně, pohodová atmosféra prosluněného karibského pobřeží na vás mohutně dýchne. Milovníkům zimních sportů a radovánek nezbývá nic jiného, než nás obejít a hledat "tu svou" jinde. My, teplomilní, necháme letní vánek, aby námi cloumal se stejnou lehkostí, s jakou se opírá do dokonale průzračných vlnek oceánu.

Simulátor rybaření?

Vánek však dlouho nezůstane vánkem a vlnky se zakrátko mění v pěněné vlny. Kdo narušuje harmonii idylické představy? Jsou to závody – jste to vy v nablýskaném, bleskově rychlém motorovém člunu, jak se s rivaly nelítostně taháte o vítězství. O tomhle je Aquadelic GT především, ale to už trochu předbíháme.

Tempo hry totiž ze začátku plyne velice pozvolna a na první pohled vše připomíná spíše simulátor rybaření, a to nejen kvůli rychlosti (či spíše pomalosti) vašeho prvního plavidla, ale taky kvůli ponurému prostředí zaplavené ruské vesničky.

Interface je řešen velmi elegantní a přitom dobře fungující metodou – kombinací GPS mapky v levém dolním rohy obrazovky a vašeho PDA, skrývajícího se pod klávesou M, dosáhnete všeho potřebného. V každé z celkové osmičky lokací je vám dána určitá volnost, a tak si můžete jezdit, kam se vám jen zlíbí. Ovšem bezcílné bloudění po vodní hladině není žádná zábava, a proto na každé mapě najdete několik ikonek, značících možnost závodění. To však překvapivě není jediná činnost, jež se dá na vyhrazené vodní ploše provozovat – na některých z lokalit najdete i další ikony a můžete například pomáhat záplavami postiženým vesničanům záchrannými balíčky shazovanými z hydroplánu, který ovládáte, nebo se třeba můžete rozhodnout pro vodní "taxikařinu". Co ale hře pochválit určitě nelze, je skutečnost, že vám neříká, co, jak a čím ovládat – jaké používat klávesy (krom těch kurzorových, pochopitelně) vám hra průběžně oznamuje až při samotném hraní. A na některé třeba neupozorní vůbec.

V Aquadelic GT nebudete ochuzeni ani o možnost vylepšování svého člunu, a setkáte se dokonce s takovými vymazlenostmi, jako je například volba zvuku klaksonu. Postupem času, jak vám bude účet čím dál víc tučnět, reputace vzrůstat a nabídky sponzorů hromadit, se už nespokojíte s loďkou, kterou vám hra udělí na začátku, a budete nuceni pořídit si člun nový, rychlejší. A když už ani ten nestačí (životnost každého z nich je kvůli vzrůstající rychlosti soupeřících závodníků velice krátká), je načase podívat se zase o třídu výš.

Zbraně, koření všeho závodění

To je ovšem ku prospěchu věci, neboť se díky tomu příjemně zvyšuje obtížnost a hlavně roste tempo samotných závodů. Předem je nutno říci, že Aquadelic GT je čirou arkádou – tomu, že vás občas převálcuje (brát doslova, ovšem s výjimkou válce) cizí člun, se tedy nelze divit. Závodní trasy samy o sobě nejsou nijak zajímavé nebo nápadité, to však neznamená, že závodění musí být nudné. Na tratích jsou na předem určených místech rozmístěny speciální balíčky s překvapením – červené, kterých je málo, v sobě skrývají užitečné nitro, zatímco ve žlutých závodník najde jednu z dostupných zbraní.

Právě zbraně jsou tím, co dělá tyhle závody zábavnými a nepředvídatelnými. Na druhou stranu ale je zase pravda, že pokud se vám vydaří start a po prvních dvou stech metrů si stále držíte vedoucí pozici, většinou závod vaším vítězstvím taky skončí. Start se však takto podaří jen málokdy, a prostor pro zákeřnosti tak naštěstí nezůstane nevyužit. Z dostupného arzenálu lze například jmenovat účinná torpéda, minu kamuflovanou za balíček se zbraní, bombu shozenou z horkovzdušného balónu nebo třeba šikovnou výbušninu v podobě žáby, která se od vodní hladiny odráží, dokud nenajde svůj cíl – člun. A samozřejmě by se dalo pokračovat (ve hře se občas taky ukáže mimořádně zákeřná a nepříjemná rušička, jež vám dočasně znemožní váš člun jakkoli ovládat). Za každý zásah vás hra odmění nadšeným potleskem – maličkost, která však rozhodně potěší a povzbudí.

V každé cenové kategorii jsou ke koupi jak čluny velice stabilní (zato však většinou s pomalým zrychlením), tak bleskurychlé sporťáky, u nichž je překlopení při ostřejším zatočení vcelku běžná věc. Výběr je jen na vás a na vašem závodním stylu. Díky podařenému fyzikálnímu modelu rozvlněné hladiny, výrazně působící na čluny, se vám ve vyšších rychlostech klidně může stát, že při nárazu se soupeřem se váš člun neočekávaně dostane do protisměru.

Prostě pohodová záležitost

U hry, kde voda hraje prim je samozřejmě zrádnou nutností její co nejlepší zpracování. Nechoďme dlouho kolem horké kaše (v tomto případě prohřáté paprsky karibského slunce) a řekněme na rovinu, že voda v Aquadelic vypadá opravdu moc hezky. A nejen voda, ale také veškeré okolí (i přes jeho občasnou fádnost) a modely vypadají k světu. Snad jen textury by mohly být o něco ostřejší a detailnější, na druhou stranu si však hra zachovala velice příjemné hardwarové požadavky.

Ve většině závodních her jsme zvyklí na tvrdý a úderný rockový soundtrack, zde však autoři sáhli po netradiční a žánrově vskutku květnaté alternativě. Chvíli se budete prohánět po vlnách a do uší vám přitom povalí folková písnička, za chvíli to bude garážový punk nebo ska a nakonec třeba šílená ruská lidovka. Volba hudebního doprovodu skutečně příjemně ladí s celkovou komiksovou vizáží hry a s pestrými barvami, jimiž se zde nešetří, a navozuje tu správnou pohodovou atmosféru, jež je u odpočinkové hry tolik důležitá. Palec nahoru!

Aquadelic GT

Z freeware základů vzešlý regulérní titul, za který se autoři rozhodně nemusejí stydět, naopak mohou být na své dítko náležitě hrdí - narodila se jim nápaditá a především zábavná závodní hra s motorovými čluny. A takových mnoho není.

motivující systém reputace, zbraně, pohodová free-formovitá hratelnost, pohodová hudba, pohodová grafika, pohodové hardwarové nároky, prostě pohoda
nic, co by vás u hraní udrželo na delší dobu, na ovládání si musíte přijít sami, místy poněkud fádní prostředí