Antihero Recenze Antihero

Antihero

26. 7. 2017 14:55 2

Deskové hry se v posledních letech dostaly ze stolů i na počítače a nejen na Steamu nalezneme elektronické verze Osadníků z Katanu, Le Havru, Agricoly nebo Patchworku. Strategická hra Antihero sice za sebou žádnou fyzickou předlohu nemá, ale se svými pravidly i hratelností by se klidně na stole hrát dala. Elektronická podoba ji však umožňuje něco, co zvládá málokterá deskovka - Antihero je plnohodnotná hra i pro jednoho hráče.

NELICENCOVANÝ DICKENS

Ve hře Antihero se vydáváme do smogem zahaleného viktoriánského Londýna. Zde bohatí bohatnou a chudí přežívají jen díky své vychytralosti, což je případ i lapky Lightfingera, který se rozhodne nechcípnout bídou ve škarpě, ale vybudovat si své kriminální impérium. Cesta na vrchol potravního řetězce však není snadná a vede, jak se říká, přes mrtvoly. Abychom mezi takové mrtvoly nepatřili, je třeba začít skromně, postupně svůj vliv rozšiřovat do nových čtvrtí a pracovat na likvidaci jakékoliv konkurence, která by nám stála v cestě.

Cesta k vítězství často vyžaduje od všeho něco, a tak se vyplatí nezahálet a dobře reagovat na chování protivníka.

V každé hře se snažíme o zneškodnění protihráče, ať už AI v singleplayerové kampani, nebo jiného hráče v online multiplayeru. K vítězství je třeba nasbírat určitý počet vítězných žetonů, které pocházejí ze tří oblastí - expanze, síly a majetku. Hráči strategických deskovek zde budou ve svém živlu, neboť více cest k vítězství znamená mnoho příležitostí k hledání optimální cesty i k pokročilé kombinatorice všech dostupných možností. Budete se tak věnovat obsazování kostelů a přijdete si tak na slušný materiál k vydírání z tamějších zpovědnic. Nezapomeňte taky trénovat své gangy a vraždit důležité lidi, na které jsou vypsány kontrakty. Neuškodí ani prostě nahamounit dostatek peněz a poslat policii pár úplatků. Cesta k vítězství často vyžaduje od všeho něco, a tak se vyplatí nezahálet, dobře reagovat na chování protivníka a využít nehlídané oblasti k vlastnímu obohacení.

SEDM HROZNÝCH

V jádru Antihero stojí sedmero jednotek, což sice není moc, ale díky jedinečným dovednostem se při hraní hodí všechny a vždy na něco jiného. Hlavní zloděj je asi nejverzatilnější - prozkoumává ulice zahalené smogem a rozšiřuje tak oblast působení, vylupuje domy kvůli penězům a lucernám a po upgradu umí i zaútočit na protivníky. Důležití jsou i dětští zlodějíčci, kteří dokážou obsadit různé instituce: když obsadí banku, každé kolo přinesou peníze, když sirotčinec, sníží cenu dalších zlodějíčků, když kostel, získají materiály k vydírání, atp. Rváči pak blokují průchod ulicemi a mohou se přidat do gangu, gangy zase hlavně útočí na nepřátelské jednotky. Vedle této trojice stojí specializovaní sabotéři, kteří kladou pasti, vychovatelé, kteří vyčistí obsazenou instituci od cizích zlodějíčků a uvolní tak budovu pro vás, a nakonec asasínka, která za tučný honorář kuchne sebehouževnatější nepřátelskou jednotku.

Ke všem ale hned ze začátku nemáte přístup. V prvních kolech se tak kromě průzkumu nejbližšího okolí věnujete rychlému rozvoji možností na vývojovém stromu. Zatímco ukradené peníze se hodí na najímání jednotek, za otevírání nových skillů se platí druhým zdrojem - lucernami. Vývojový strom se vyplatí nepodceňovat, neboť zde si odemykáte přístup k novým jednotkám, k vyššímu počtu akcí hlavního zloděje, k pokročilým možnostem vyloupení domů nebo třeba k několikanásobným útokům vaší postavou.

PADESÁTKRÁT MĚŘ, JEDNOU ŘEŽ

Je to právě rozhodování mezi vylepšeními na vývojovém stromu a vymýšlení souslednosti akcí, které nejvíce dávají vzpomenout na deskové hry. Vezmete levnější vylepšení, které vám zpřístupní rváče, nebo přidáte hlavnímu zloději útok, zabijete stráž a za získaný peníz si koupíte ještě jednoho zlodějíčka, který obsadí hospodu a zlevní tak do příštích kol nákupní cenu rváčů? Zneškodníte blokujícího rváče svým zlodějem nebo gangem? Gang může útočit v tahu jen jednou a přišli byste tak o potenciálně důležitý silný útok na jednotku za rohem. Na druhou stranu za každé zabití můžete zvýšit sílu jeho útoku nebo třeba počet mincí, které z oběti vypadnou, což by se také mohlo hodit, zvlášť při konfrontaci s cizím gangem.

Většina z 11 úrovní přichází s vlastní specialitou, která vás prověří v řešení čím dál složitějších situací.

V hledání bájné optimální cesty vás při hraní singleplayerové kampaně nic neruší. Během zhruba 7 hodin budete čistit dělnickou čtvrť od tří divokých gangů, krást korunovační klenoty, získávat materiály k vydírání prolhané hraběnky nebo hledat způsob, jak se dostat na zbohatlický maškarní bál. Většina z 11 úrovní přichází s vlastní specialitou, která vás prověří v řešení čím dál složitějších situací. Někteří nepřátelé rychle jedou na peníze a podplácejí policii, jiní posílají vaše zlodějíčky do polepšovny, jiní bezhlavě útočí a nedovolí vám pořádně si vylevelovat váš gang. Osobně mi singl v takové podobě stačí, ale je mi jasné, že pro některé nebude představovat nic víc než trénink před multiplayerem.

HRA ZATÍM SPÍŠ PRO JEDNOHO

Ten je možný hrát jak lokálně v hot seatu, tak i online, a to buď v reálném čase, nebo po kolech, kdy vás hra vždy informuje e-mailem, že protihráč své odehrál a je řada na vás. Osobně jsem multiplayeru moc nepropadl, především z důvodu, že u deskovek nemám přímou soupeřivost moc rád, ale také protože mi přišlo, že stávající hráči nalezli nejsnazší cestu k vítězství a s jinou strategií se v onlinu téměř nesetkáte. Jistě, jde se jí do jisté míry bránit, ale v podstatě tak vždy hrajete tu stejnou hru. Řekl bych, že multiplayer tedy bude potřebovat ještě trochu vybalancovat.

Antihero

S ohledem na to, že je Antihero v podstatě dílem jediného vývojáře, se zrovna problém s vybalancováním multiplayeru dá pochopit a jeho náprava je snad jen otázkou času. Pokud vám ale, stejně jako mě, jde u takovýchto her spíše o hru jednoho hráče, pak zde máte tu čest s originální tahovou strategií, která si bere inspiraci z pravidel deskových her a dostatkem rozhodování pro milovníky paralýzy analýzou všech možných kombinací. Pochválit také musím i velmi povedenou stylizaci, která spočívá v jemně rozpohybovaných, mile ponurých ilustracích a rozkošném cockney dabingu všech jednotek. Navíc Antihero skrývá ještě jeden trumf. Na rozdíl od hraní skutečných deskovek vás zde totiž nikdo nebude netrpělivě popohánět k odehrání kola. Nejen mistři totiž vědí, že dokonalý zločin potřebuje čas.

Antihero

Skvělé spojení stylu deskových her a výhod těch počítačových. Antihero je hra pro milovníky promýšlení svých tahů a hledání cesty, jak ze svých možností vytěžit co nejvíce.