Another Code Recenze Another Code R: A Journey into Lost Memories

Another Code R: A Journey into Lost Memories

Marek Švrkala

Marek Švrkala

13. 9. 2009 22:45 2

Adventurním fanouškům a zároveň majitelům Nintenda DS možná už po spatření názvu hry v titulku přišlo něco povědomého. Ano, adventura pod názvem Another Code se objevila na tento handheld v roce 2006 a shrábla velmi slušné hodnocení 7 z 10 (recenze Another Code: Two Memories). Titul mělo na svědomí maličké japonské studio Cing (na DS mimo jiné ještě Hotel Dusk), které nelenilo a rozhodlo se na původní příběh navázat dalším dílem. Tentokrát ale připravilo pokračování pro vlajkovou loď Nintenda – Wiičko. Tento krok se společnosti rozhodně vydařil. Dobrých adventur pro tuto konzoli totiž rozhodně není nikdy dost.

Pomoc, jsem roztomilá Japonka

Hlavní hrdinkou je znovu roztomilá japonská dívenka Ashley Mizuki Robbins, které už je sladkých šestnáct let (děj se posunul o dva roky dál). Mimo obyčejných dívčích problémů (kámošky, hraní na kytaru, kámoši) má kupu starostí s neobyčejnou rodinou. Maminku totiž před třinácti lety zavraždil neznámý střelec. Tatínek je pak nadšený vědec a bláznivý workoholik. Čas tak věnuje zejména výzkumům a na nebohou Ashley zapomíná. Jednoho dne ji ale pozve kempovat, a jak už to tak v dramatických adventurách bývá, roztočí se šílený kolovrat různých událostí. Ashley si začne rozpomínat na různé střípky spojené s vraždou své matky, která se odehrála poblíž tohoto kempu, a rozhodne se přijít nevysvětlené vraždě na kloub. I mimo množství vzpomínek se v oblasti děje spousta nečekaných událostí. Požár, krádeže, pohyb různých pochybných existencí. Koloběh záhad se tak rozplétá a vy se v roli sympatické mladičké dívky pohybujete mezi nimi. Ashley si rychle získá hráčovy sympatie, vždyť kdo by přeci rád nepomohl chudičké a bezbranné dívce?

Pomoc, jsem hrozně ukecaná

Roztomilá Ashley ale není tak úplně bezbranná. K dispozici má dva zajímavé stroječky. Už z prvního dílu známý DAS, nápadně podobný Nintendu DSi, v němž můžete hru libovolně ukládat, prohlížet si postavy a dělat další serepetičky. Úplnou novinkou je pak TAS, který je zase nápadně podobný Wiimotu. S ním pak dívenka odemkne dosud zamčené dveře. Pokud tedy prolomíte kód, který bývá součástí různých puzzlů. Ty jsou většinou spíše intuitivní než náročné a obvykle vyžadují různé pohyby s Wiimotem (třeba jako flaška simuluje nalévání různých tekutin), které dodávají hře i díky častému vibrování ovladače a různým zvukům reálnější pocit. Jinak se autoři zaměřili především na nevídané množství dialogů, jež z této adventury dělají prakticky interaktivní knihu. Rozdělená obrazovka vaší Ashley a druhého jednajícího charakteru doplněná drobnou mimikou postav a odklikávání textu vás bude provázet hodně často. Potkáte se se slušným množstvím postav, které často svým vzezřením zaujmou. Pokud pak v rozhovoru s vámi pronesou něco zajímavého, můžete se ještě na konkrétní věc zeptat.

I vy v podání Ashley budete odpovídat. Většinou jen jednoduché repliky, jež jen různě nasměrují dialog, který pak nakonec dojde ke stejnému rozuzlení. Rozhovory jsou naštěstí obvykle smysluplné a zajímavé, občas se ale bohužel najdou i slabší momenty, kdy se méně pozorný hráč klidně ocitne myšlenkami jinde. Právě pozornost nejvíce ovlivňuje absence dabingu. Velké množství textu nemůže být pro vývojáře výmluvou, aby na dnes standardní složku kvalitních her zapomněli. Párkrát jsem se tak přistihl, jak jsem některé texty odklikl pomalu dříve, než jsem je přečetl. Naštěstí zbytečného plkání není příliš. Ve většině případů rozhovory pozornost připoutají a číst se je vyplatí. Avšak celkově se nemohu zbavit dojmu, že kdyby autoři třeba pětinu textů nahradili jinými adventurními prvky (používání předmětů, hlavolamy apod.), patřila by hra ke klenotům žánru...

Pomoc, ukradli mi taštičku s medvídkem

Další herní aspekty příliš kontroverze nevzbuzují. Ovládání je maximálně pohodové a intuitivní. Nad ničím příliš nemusíte přemýšlet – je prostě takové, jaké má být a jaké hráč očekává. Vše bez problémů ošéfujete s Wiimotem. Třeba pro pohyb Ashley stačí klikat na šipku ve zvoleném směru. Dívka v některých delších přesunech zrychlí jako Usain Bolt, takže se přes slušný prostor, na němž se hra odehrává (ve výbavě záhy budete mít i mapu), nemusíte obávat zbytečného zdržování. Pohodově probíhá i zkoumání předmětů, aktivní bod se po označení kurzorem rozvítí a vám stačí kliknout, aby Ashley předmět podrobně prozkoumala a přidala nějaký ten chytrý komentář. Za zajímavé prvky považuji také jakýsi kvíz, kterým s Ashley opakujete situace, jež jste prožili a nápomocný textový komentář, jenž vám zrekapituluje poslední události před nahráním uložené pozice.

Pochvalu rozhodně zaslouží grafika. Malebné 3D lokace plné detailů, které se nachází převážně v prostředí kolem kempu, lákají k prozkoumání a potěší oko nejednoho milovníka adventur. Dramatický náboj vždy zanechají různé skvěle nakreslené flashbacky. Někteří hráči zvyklí na chabou grafiku u mnoha wiičkových titulů se možná podiví, co všechno jde z malé mašinky vytáhnout. Potěší taktéž animace postav. Obavu nemusí mít ani odpůrci japonských her, kteří by se podle přiložených screenshotů možná mohli obávat, že jde o klasickou japonskou anime/emo/bláznivinu. Vzezření hlavní hrdinky sice je pro Evropana lehce netradiční, jinak se ale nemusíte ničeho obávat. Ani zásadní nepřátele japonských školaček gamesa neodpudí. O celkovou atmosféru se pak stará hudební složka. V napínavých momentech rytmus zrychluje, jindy naopak tóny téměř kolébají ke spánku. Prostě klasika.

Adventurní wiičková premiéra japonského studia Cing tak dopadla celkem slušně. Škoda, že autoři nad všechny ostatní adventurní prvky posílili dialogy. Příběh je sice poutavý, občas se ale v rozhovorech hlušším místům nevyhnete a vše prostě odsýpá nějak pomaleji. Pokud však máte dostatek trpělivosti, Another Code vás potěší. Slušný příběh je kombinovaný s vynikajícím zpracováním a intuitivním ovládáním. S Ashley si tak klidně můžete užít více jak deset hodin napínavého dobrodružství.

Another Code

Another Code R je zajímavou adventurou, která vychází z velkého množství dialogů doplněných o několik intuitivních puzzlů. Díky vydařenému zpracování, solidnímu příběhu a pohodovému ovládání rozhodně stojí za pozornost pro fanoušky žánru.

Pohodové a intuitivní ovládání, vynikající zpracování, celkem slušná příběhová linie, dlouhá herní doba.
Mnoho textu na úkor puzzlů a používání předmětů, absence dabingu, nízká obtížnost.