Ankh: The Tales of Mystery Recenze Ankh: The Tales of Mystery

Ankh: The Tales of Mystery

Lukáš Grygar

Lukáš Grygar

5. 3. 2006 23:42 1

Když se řekne anglický humor, někomu to asociuje Monty Pythony, někomu Červeného trpaslíka, hudbymilovní vzpomenou třeba Toy Dolls, čtenáři Douglase Adamse nebo Terryho Pratcheta nebo dokonce G. K. Chestertona, to když si potrpíte na vznešenější čtivo a tykáte klasikům. Ale co takhle humor francouzský, hm? Jasně, geniální Jacques Tati. Louis de Funés, budiž. A dál? Serge Gainsbourg měl ostrovtipu určitě na rozdávání, ale celkově má spojení „francouzský humor“ sotva desetinu kalibru, jako jeho ostrovní konkurence.

Teď ale obrátíme situaci: když se řekne anglická adventura… může vás napadnout cokoliv, protože snad žádná z nich – krom těch holmesovských, samozřejmě – se nepyšnila britskostí za hranicemi kontextu viktoriánských dekorací a možná ještě té sklenice brandy, kterou si veteráni žánru dávají na povzbuzení odumírajících mozkových buněk a nervových zakončení (mladá léta propsaná u textovek si vybírají svou daň, nemyslete si!). Naopak Francouzi, ti mají svůj herní Vítězný oblouk jménem Cryo, a byť tahle banda umělců a vizionářů nakonec zkolabovala pod tíhou čím dál průměrnějších variací na své původní hity a nešťastných pokusů odbočit z tradice, její kult si v určitých kruzích nezadá s láskou provázející památku těch největších herních legend. No a pak tu máme sérii Broken Sword v režii Charlese Cecila, která konkurenci ukázala, že vážnější adventury by se opravdu měly obejít bez logiku urážejících kombinací a třetím dílem odvážně vytyčila směr, kterým by se žánr mohl v budoucnosti celkem úspěšně ubírat. Tudíž, Francouzi adventury umí, a když se v nich zrovna nepokoušejí o francouzský humor, umí je hodně dobře. Když závěry obou předchozích odstavců spojíme -

Orientální fanfára!

...vyjde nám možná vratký, ale rozhodně zajímavý základ pro úspěch Ankhu. Ankh (hieroglyfický symbol pro „život“, pozn. kolemjdoucího egyptologa) je humorná francouzská adventura, a jako by se za to snad ani ta potvora nestyděla, dává svou povahu okatě najevo už od úvodní animace. Jsme v Káhiře nějaké to století před naším letopočtem a společnost nám dělají teplé barvy a plážová hudba. Tanyny tanyny! Ankhu se musí nechat, že v téhle nekončící zimě přijde trocha virtuálního tepla vážně vhod, ale pokud si nepotrpíte na falešné juchání a rozjásané úsměvy, brzo vám obsazení Ankhu poleze krkem.

Hlavním hrdinou je klučina Asil, v očích recenzentových krajně nesympatický plakátový pohodář, ale vy to třeba máte hozené jinak. Tuhle se Asil vydal na tradiční chlastačku do pyramidy a co se nestalo, s kamarády probral mumii. S těmi je sice možná ještě větší legrace, než s alkoholem, nicméně naši mladí staroegypťané jsou fajnovky a celá ta šaráda sice končí rozplynutím mumie, ale zároveň prokletím našeho nebohého hrdiny. A prokletí mumie nelze brát na lehkou váhu – vždyť se z něj i dnes klepou kolena erudovaným archeologům. Spásu může přinést zásah faraóna, ale dostaňte se k Jeho božskosti, když jste jen mizerný cucák, navíc s přísným papá, který na vás uvrhnul rodičovskou formu prokletí – zaracha.

Na vás je tenhle zapeklitý problém s rukou na myši rozetnout a rovnou říkám, že jakkoliv krátké dobrodružství to bude, rozhodně se při něm zapotíte.

Just a perfect game / Drink shepenet in the park

Ankh je bez ohledu na 3D zpracování hodně tradiční point'n'click adventura a bez ohledu na zastaralost takového konceptu se hraje velice příjemně, asi jako když se válíte na trávě v parku a odpolední sluníčko vás pomalu uspává. Ale nenechte se ukolébat, že by Ankh byl tou perfektní hrou z nadpisu. Má sice výhodu, že všechna ta hezky nasvícená zákoutí se vám hned tak neokoukají, ale jinak budete jeho autory brzo proklínat stokrát hůř, než mumie chudáka Asila. Ostřílenější hráči určitě snadno překousnou častou nutnost šmejdit myší mezi neklikatelnými předměty pro ten jeden exemplář, na který kliknout jde, ale co dokáže vytočit spolehlivě každého, je neoznačená možnost scrollování obrazovky. Časem si zvyknete dávat si na tuhle všivárnu pozor, jenže to už za sebou budete mít pár nepříjemných záseků, plynoucích ne z vaší natvrdlosti, ale z čirého nedostatku informací.

„Zatajit“ hráči obsah je samozřejmě ideální způsob, jak natáhnout herní dobu a zároveň ideální způsob, jak si znepřátelit člověka, který za danou hru utratil nemalou část své výplaty. Zaplaťpánbůh, že alespoň samotné hádanky a úkoly mají daleko do krkolomných blbostí a zběsilých ptákovin, což je v komické adventuře opravdová vzácnost, značně vykupující ostatní hříchy autorů. Ti neskrývali svoje ambice, když jako relativně nezkušený tým velkohubě mluvili o návratu k poetice starých adventur, o vtipných dialozích a vypointovaných situacích. Část těchto předsevzetí se jim skutečně povedlo naplnit a celou hru i v jejích nejslabších částech provází pořád docela solidní atmosféra, za kterou by se nemuselo stydět ani pokračování leckteré z klasik.

Jenže ten zbytek, no, tam se zase vracíme na začátek k neschopnosti našich galských přátel být alespoň z části tak vtipní, jako to dokázal třeba Tim Schafer ve vzdáleně příbuzném Grim Fandangu. Ankh vás zboří, jen když se pravidelně necháváte bořit srandou na úrovni, hmm, filmového Asterixe & Obelixe? A to nepíšu proto, že bych tě snad, milý čtenáři – pokud ti v poličce skutečně zaujímá čestné místo jejich Mise Kleopatra – plánoval urážet. Toliko varuji ostatní, co na hry a zábavu všeobecně kladou trochu jiné nároky, než zastává hýřivými barvami opentlené pitvoření komiksových postaviček.

Na druhou stranu, pořád jsou pyramidy lepší Pankráce.

Ankh: The Tales of Mystery

Tohle je oddechová adventura se všemi plusy i mínusy, co termín „oddechová“ znamená. Jestli máte školní věk dávno za sebou, pravděpodobně vám poleze krkem stylizace a podlézavý humor, ale jinak se nemusíte Ankhu skoro vůbec bát.

Sympatická grafika a opravdu příjemná „oldschoolová“ nálada.
Neodladěný engine, pitomoučké gagy a krátká herní doba, uměle prodlužovaná líně navrženou interakcí.