Animal Crossing: New Horizons Recenze Animal Crossing: New Horizons

Animal Crossing: New Horizons

27. 3. 2020 15:40 10

Simulátory života nepatří mezi nejpočetnější žánry, ale pokud má série The Sims nějakou konkurenci, pak je to Animal Crossing. Rozdíly mezi nimi jsou zřejmé - zatímco The Sims se soustředí na hraní s životem, tvorbu vlastních příběhů a drama, Animal Crossing je jeho jakousi antitezí. V klídečku si zde budujete svoji odlehlou komunitu, bavíte se s předpřipravenými zvířecími kamarády, lovíte ryby, chytáte brouky a největší drama zažijete asi jen, když vám návštěva pošlape vybudovanou zahrádku. Tak proč je tahle hra “o ničem” tak zatraceně návyková?

DVA ROKY PRÁZDNIN

Představa života na opuštěném ostrově se nám mohla zdát do poslední doby poněkud vzdálená, ale izolace je pro mnoho z nás v současnosti denní realitou. Nevím, jak vy, ale mně osobně to problémy úplně nedělá, asi protože jsem dlouho hledal nějaký způsob jak si odpočinout a prostě vypadnout pryč od lidí. Podobně je na tom i náš avatar v Animal Crossing: New Horizons, který si na začátku hry pořídí letenku na opuštěný ostrov, kde si prostě chce odpočinout. A ta jednoduchost ostrovního života má něco do sebe!

Kouzlo toho mít hezký ostrov je jedním z hnacích motorů hratelnosti Animal Crossingu.

Hraní AC:NH je ideální útěk od povinností. Sice tu existuje něco, co by šlo v jiných hrách považovat za linku hlavních questů, ale tyhle úkoly nepředstavují něco, čemu se vyloženě musíte věnovat. Jejich plněním si ostrov zabydlíte novými zvířecími obyvateli, jejich domečky a novými stavbami jako je například obchod nebo muzeum. Spoustu času naopak strávíte vytyčováním a plněním vlastních cílů, jejichž odměnou je jen vaše spokojenost. Já si začal dělat kolem domečku květinovou zahrádku, kde chci křížit barevné hyacinty. Pod ní mi roste ovocný sad a na jedné části ostrova chci výhledově udělat lesopark s hřištěm. Kouzlo toho mít hezký ostrov je jedním z hnacích motorů hratelnosti Animal Crossingu. Navíc díky možnosti navštěvovat ostrovy vašich přátel přes online multiplayer pak nacházíte inspiraci ke zkrášlování a možná také pocítíte i určitou nevyřčenou soutěživost, když uvidíte, co si postavili ostatní.

MAXIN’ CHILLAXIN’

Velmi zajímavé je také, jak Animal Crossing probíhá v reálném čase. Den na ostrově běží stejně rychle jako ten náš a tedy i denní doba ve hře odpovídá té skutečné. Na hodiny a dny se vážou některé události - například jen v neděli se objevuje určitý obchodník, některý hmyz a ryby jsou aktivní jen navečer a některý se objevuje třeba pouze v jarních měsících. AC:NH se tak nejlépe hraje pravidelně, každý den třeba jen pár minut... Ale klidně i pár hodin. Ono je vždy co dělat - nasekat si dříví, postavit nábytek nebo ho přemalovat na jinou barvu, zalít zahradu a pochytat denní brouky na květinách, vykopat zkameněliny a postavit z nich v muzeu kostry dinosaurů, sklidit ovoce a poslat ho poštou kámošům, vyjet na průzkum jiných ostrovů, sejít se s kamarády a roleplayovat hraní si u táboráku nebo ceremoniální uctívání pavoučího boha. AC:NH je hřiště, kde čas ubíhá pomalu a jelikož každý milník - třeba postavení obchodu - trvá minimálně jeden celý den, hra své pomalé tempo navíc ještě úmyslně zpomaluje.

A o tom to je. Pomalé tempo Animal Crossingu je něco, co jiné hry (včetně třeba Stardew Valley) postrádají. Nemusíte se nikam honit. Tady žádné časové limity nejsou. A když už něco promeškáte, ono se to zase ukáže. Klídeček na ostrově podporuje snad všechno, od barevné palety (ta krásně zlatá pozdní odpoledne!) a oblé tvary modelů postav, stromů i architektury, po veselé žvatlání zvířecích obyvatel. I kytarový riff hrající na pozadí nikam nespěchá a jen tak vybrnkává melodii podkreslující celou tu ostrovní pohodu.

A to jsem ještě ani nezmínil, jak New Horizons skvěle vypadá. Jednoduchý styl je pro hru ikonický, ale i tak hra na detailech neškudlí a Animal Crossing nikdy nevypadal lépe. Jemný vánek neustále hýbe s květinami a listy stromů, květy zase svítí všemi barvami i za měsíčního svitu. Realistické stíny a odlesky dávají i nehybným objektům život a všechny ty ryby a brouci jsou až překvapivě detailně zpracovaní. Navíc oblý svět vytváří při náklonu kamery nádherný horizont, který vybízí k pořízení fotek. Zdejší fotorežim sice není nejrobustnější, ale základní filtry a rámečky nabízí a jednoduše tak vytvoříte doopravdy krásné momentky. AC:NH vypadá v při hraní v rukou skvěle a jednoduchý styl svůj půvab neztrácí ani na velké obrazovce, byť jiné hry ze Switche na telce možná září o něco víc.

MÝVALÍ MOTIVACE

Takže ano, Animal Crossing: New Horizons je o vyklidnění se na virtuálním ostrově, plnění svých jednoduchých úkolů a prostém užíváním si možností, které kus zelené země uprostřed moře nabízí. A kdyby pro někoho bylo té volnosti až moc, najde dostatek úkolů v podobě Nook Miles, které New Horizons přináší do série úplně poprvé. Mývalý správce Tom Nook se stará o to, aby ostrovní komunita rozkvétala a co na tom, že většinu práce oddřete vlastně vy. Aby vás motivoval, věnuje vám mobil s několika užitečnými aplikacemi, mezi nimiž nechybí Nook Miles. To je takový katalog dlouhodobých úkolů představujících všechny možné aktivity, které lze na ostrově dělat. Některé zavísí třeba na počtu chycených ryb, jiné na počtu návštěvníků, na zalívání květin či montování nářádí.

Jednoduché cíle Nook Miles tak skvěle doplňují výchozí volnost a díky nim si můžete svůj den v Animal Crossingu namíchat podle aktuální nálady.

Kromě nich se brzy odemknou i Nook Miles +, pětice obměňujících se krátkodobých a snazších úkolíků ve stylu “prodej 5 kusů ovoce” či “nasekej 10 polínek”. Za splněné úkoly získáváte body Nook Miles, které lze vyměnit třeba za nové účesy, oblečení, podlahy a tapety do domečku, DIY návody, obaly a funkce mobilu či zcela nejdůležitější letenky na náhodné ostrůvky s překvapením. Jednoduché cíle Nook Miles tak skvěle doplňují výchozí volnost a díky nim si můžete svůj den v Animal Crossingu namíchat podle aktuální nálady.

HÁZET SI KLACKY POD NOHY

Ale nebyla by to hra od Nintenda, aby nepřišla s několika nelogickými a přežitými “nintendovinami”. New Horizons nabízí super možnost multiplayeru, ale zážitek z něj se liší podle toho, zda hrajete s kamarády online nebo lokálně na jedné konzoli. Online můžete být na ostrově až v osmi lidech, courat kam chcete, lovit, sbírat, kutat, sekat, craftit a bavit se, jak chcete. Uspořádejte párty na pláži, večerní lov tarantulí nebo společně stloukávejte dřevěný nábytek u ponku. Tady limity téměř nejsou a hraní s přáteli je psina. Na druhou stranu, když hrajte lokálně, všichni hráči jsou omezení pohybem na jedné obrazovce. Jen jeden hlavní hráč může hrát plnohodnotně a ostatní... mohou leda hrát druhé housle. Bez přístupu k mobilu či inventáři se jejich úlovky okamžitě přesouvají do krabice u Toma Nooka ve stanu a kdo chce hrát plnohodnotně, musí se o vedení party nejprve přihlásit.

Podobně pitomý je i systém umisťování věcí do světa. Nejdřív se postavou natočíte směrem, kam chcete věc umístit, pak otevřete inventář, vyberete v něm předmět a zvolíte v nabídce možnost umístit. Pokud ale na něj ve světě není místo, například ho na zemi blokuje plevel nebo břeh řeky, pak je třeba oznámení odkliknout, inventář zavřít, pošoupnout postavu a celé to zopakovat. Kam přesně bude předmět umístěn nevíte a ačkoliv tenhle taneček s úkroky a natáčením vychází z tradice, dnes to už není zapotřebí. To samé platí o přesouvání nábytku, kdy je třeba přijít k objektu ze správného směru a fyzicky ho přesouvat dopředu nebo dozadu, přičemž směry do stran předmětem otáčí. K posunutí doleva či doprava je třeba věc pustit, obejít a chytit znovu. Uznávám, že je to velmi roztomilé, ale zbytečně komplikované. Přitom určitý editor funguje v rámci vašeho domečku, kde hra dokonce uvolní jinak zamknutou kameru, se kterou zde tedy můžete otáčet, s objekty lze přesouvat kurzorem po zemi i po stěnách a hle, ono to celé jde rychleji a příjemněji!

MILÉ, ALE ZA JAKOU CENU?

Stejně tak zamrzí, že hra založená na volnosti je tak svázana vlastními omezeními. Na začátku je na výběr jen ze 4 rozložení ostrovů, které nejsou sice úplně malé, ale ani kdovíjak rozlehlé. Na ostrově pak přirozeně roste jeden z pěti druhů ovoce, takže hráči mají být motivování k výměně sazenic s dalšími hráči, ale během pár dnů je určitě seženete a tahle unikátnost ostrova je ta tam. Bylo by pěkné mít víc unikátních prvků na každém ostrově, které by je odlišovaly od ostatních. Ale Nintendo je Nintendo a ke všemu přistupuje tvrdohlavě a staromódně po svém. Někdy mu to vyjde, ale někdy ne.

Animal Crossing: New Horizons

Jestli někde AC:NH klopýtá, pak jsou to chvíle, kdy roztomilost brzdí užitečnost. Třeba když při sekání dřeva ze stromů padají tři druhy polínek, ale jen jeden druh je výrazně užitečnější než ostatní. Nebo když nejde mít otevřené brány online hostům a zároveň poslat dopis kamarádovi. Nebo když se mi během čtvrthodiny chytání ryb dřeva rozbije pruty opotřebováním a je třeba vždy jít vycraftit si nový. Tyhle problémy vznikly řešením nějakých jiných problémů, ale nejsou jejich ideálním řešením. Respektive nejsou jejich ideálním řešením z pohledu hráče, kterého spíše otravují.

BALZÁM NA DUŠI, CO POTŘEBUJETE

Bude zajímavé vidět, jak se AC: New Horizons bude potýkat s dodatečným obsahem, pro který je snad přímo stvořen. Dokážu si představit víc hmyzáků, víc ryb, víc nástrojů, květin, zvířecích obyvatel, domečků, zkrátka víc všeho. Půjde Nintendo cestou bezplatných aktualizacích, jako skvěle předvedlo v případě Splatoonu 2 nebo ARMS nebo opět zkusí placená DLC třeba jako u Zeldy? Bezplatné aktualizace plné drobností jdou Nintendu lépe, ale hutnější rozšíření by New Horizons určitě slušela.

Klídek na ostrově je nyní návykový, ale nemohu se zbavit obav, že to možná jednoho dne nebude stačit.

Tím ovšem nechci říct, že by toho v základu AC:NH nabízelo málo. Pořád mám co dělat, pořád se mi otevírají nové možnosti a těším se, co přinese léto, podzim i zima. Těším se, jak se bude můj ostrov (a i ostrovy mých kamarádů) měnit v příštích měsících. Kdo se na něj přistěhuje? Povede se mi postavit ten plánovaný městský lesopark? Klídek na ostrově je nyní návykový, ale nemohu se zbavit obav, že to možná jednoho dne nebude stačit. Nejsem ve hře daleko - z principu plynutí herního času to ani nejde - ale je možné, že New Horizons bez oživení hratelnosti své kouzlo ztratí. Nintendo již odhalilo plány na nějaké sezónní aktivity a nejbližší dubnové Velikonoce, tedy promiňte, Zajíčkový den, nabídne vajíčkové dekorace, nábytek a aktivity. Ale snad se Animal Crossing: New Horizons podívá na inspiraci k live-service looter shooterům, které svým hráčům nabízí chytlavé týdenní a měsíční rozvrhy aktivit. Třeba by se v určitý den a určitý čas mohlo hrát ostrovní bingo nebo by běžel koncert nebo, já nevím, třeba by všichni šli na ten ceremoniál uctívání pavoučího boha Takové aktivity by totiž dotáhly závislost na reálném čase do dokonalosti a zajistily motivaci k návratu i poté, co novota ostrovního života opadne.

Animal Crossing: New Horizons

Odjet si na opuštěný ostrov v Animal Crossing: New Horizons je ideálním řešením absolutně všech životních problémů. Pohodové hraní míchá tvůrčí volnost s dlouhodobými cíli a celkovou přívětivost hry narušuje jen pár neohrabaných zbytečností.