Ancestors Legacy Recenze Ancestors Legacy

Ancestors Legacy

Adam Zámečník

Adam Zámečník

21. 5. 2018 14:40 1

Pokud se něco polskému studiu Destructive Creations nedá upřít, tak to jsou rozhodně ambice. Zatímco kontroverzní Hatred a IS Defence by šlo považovat spíše za hříčky nežli plnohodnotné hry, strategie Ancestors Legacy si za úkol dává hned osm výpravných kampaní a čtyři odlišné strany. Troškaři Destructive Creations tedy rozhodně nejsou, neměli však trochu příliš velké oči?

HASTINGS, LINDISFARNE, MORAVSKÉ POLE

Na konci svého preview k Ancestors Legacy jsem se zamýšlel, jak to asi dopadne se slíbenou kampaní za Slovany a zbylé národy. Krom teď už vcelku ohraného tématu Vikingských tažení v Británii na konci osmého a začátku devátého století si totiž Ancestors Legacy berou na paškál i normanskou invazi Británie, boj Rudolfa Habsburského s Přemyslem Otakarem II. či sjednocení Polska pod vedením Měška. Kampaň za Rudolfa Habsburského je pro českého hráče obzvláště zajímavá, vzhledem k tomu, že mimojiné vrcholí Bitvou na Moravském poli, tentokrát však z pohledu rodu Habsburků. Neméně zajímavá je i kampaň za Měška a jeho tažení za sjednocení polských kmenů. Přestože se může zdát pět misí v každé z kampaní jako trochu málo, není důvod se bát, Destructive Creations mají totiž v plánu každé frakci připravit i druhou kampaň. S Vikingy se hráč tudíž podívá na území dnešního Ruska za tažení Vikinga Rurika v devátém století, což se v mnohém ukáže jako mnohem zajímavější období než u Vikingů v Británii. Druhá kampaň je však bohužel zatím dostupná pouze pro Vikingy a Anglosasy, což kazí dojem z celkové dodělanosti hry. Přesto nelze popřít, že v každé z dostupných kampaní je dostatek velkolepých historických momentů, ať už se jedná o nájezd na opatství Lindisfarne, Moravské pole či proslulé vítězství Viléma Dobyvatele u Hastings. Tyto momenty dále doplňují i výrazně stylizované animované sekvence, které hráče provádí dějem jednotlivých kampaní. I když se nejedná o nějaký vrchol vypravěčství, animované předěly jsou nepochybně osvěžujícími přestávkami mezi krvavou vřavou každé z bitev.

Ani v Ancestors Legacy proto hráč ke krvi nemusí daleko, stačí jedna menší šarvátka a obrazovka se záhy zaplní zohavenými těli a cákanci krve.

Animace, neanimace, Ancestors Legacy je především právě o boji. Zde rozhodně vyniká styčný prvek her od Destructive Creations, a to sice všudypřítomná krev a násilí. Ani v Ancestors Legacy proto hráč ke krvi nemusí daleko, stačí jedna menší šarvátka a obrazovka se záhy zaplní zohavenými těly a cákanci krve. Naštěstí zde není násilí vůbec tak prvoplánové jako tomu bylo v Hatred. Ancestors Legacy je totiž poctivou real-time strategií podobnou sérii Company of Heroes. I zde se jednotky skládají z více vojáků a i zde se musí počty vojáků v jednotkách doplnit po chrabré smrti hráčových pěšáků. Ani v Ancestors Legacy se nedbá na poctivou výstavbu základny, vyjma několika budov typu kasárna, jež se umístí na přednastavená místa. Sběr surovin byl rovněž zautomatizován do systému vesnic. Namísto výstavby farem či lomů zde hráči jde především o udržení vesnic, které jednotlivé zdroje automaticky produkují. Nedostatek zdrojů zde totiž neomezuje hráče pouze v další výstavbě budov či náboru jednotek, i stávající jednotky zde zkonzumují určité množství jídla a pouze se sytými žaludky mohou zvítězit v boji. Jediným veskrze tradičním prvkem v Ancestors Legacy zůstává systém kámen-nůžky-papír, kde má každá z jednotek své silné a slabé stránky. Jinými slovy, zatímco takový kopiník by neustál v boji s berserkerem ani vteřinu, jinou jednotku na kavalérii nepošlete. Vhodné využití jednotek a dbání na morálku jsou bohužel jedinými prvky, které vyžadují alespoň nějaké taktické uvažování. Krom ještě občasného využití speciálních schopností totiž v případě Ancestors Legacy opravdu nemůže být řeč o nějaké taktice. Nedostatku taktiky rozhodně nepomáhá i poměrně omezená umělá inteligence, která není zrovna nejchytřejší, a tak je vcelku běžné, že se některé jednotky nezapojí do boje a jen tak postávají vedle vřavy. Možná jde o zvyk, ale toto lelkování jednotek dokáže být pěkně frustrující, obzvláště když dané jednotky potřebujete. Hra jako taková totiž není příliš obtížná, prohra tudíž bohužel často přichází s nelogickým uvažováním vašich jednotek, které se sice k nepříteli přiblíží, ale občas prostě nezaútočí.

JINÝ LID, STEJNÁ KAMPAŇ

Se čtyřmi frakcemi se samozřejmě pojí i jejich vzájemná rozdílnost. Zde Ancestors Legacy nepochybně vyniká, protože každá strana má jak své unikátní jednotky, tak drobné rozdíly v hratelnosti. Kupříkladu Vikingové základnu v podstatě ani nemají, své chatrné příbytky ale vynahrazují bezkonkureční pěchotou se sekerami. Anglosasové pro změnu musí vyčkat až do dosažení druhého stupně technologického vývoje, aby vůbec mohli verbovat pěchotu, zato mají nejlevnější výstavbu obranných věží a dalších budov. I když se tyto rozdíly mohou zdát jako pouhý způsob, jak vytvořit dostatečně různorodé jednotky pro multiplayer, hra za jednotlivé strany rozhodně je v lecčem odlišná. S výše zmíněnými Vikingy by byla opravdu hloupost hrát obranně či opatrně, útok je jediná možnost. Slované mají zase příšernou základní pěchotu, kterou je nejprve nutné vylepšit, jinak z ní bude brzy ámen.

Ancestors Legacy

Rozdíly mezi frakcemi se bohužel do jisté míry drží pouze hratelnosti. Průběh kampaní se totiž drží zajetého mustru, kde se střídá mise se základnou s dobrodružnějšími misemi s hrdinskými jednotkami. Je tudíž jedno, zda hrajete za vikinské raubíře či Rudolfa Habsburského, budete stavět základny a jednotlivé mise nijak neprojeví onu rozdílnost mezi frakcemi. S tímto se zároveň pojí i frustrující linearita a omezení hráčova průchodu misemi. Přesným příkladem tohoto omezení je úvodní mise za knížete Měška, kde je hráči dáno za úkol sjednocení několika polských kmenů, ať už silou či výpomocí. Přestože cesta mírového sjednocení dá hráči o něco více rozhovorů a příběhu, výsledek je v podstatě stejný, a navíc se ani nepřenáší do dalších misí. Že jste vyplenili celou osadu a popravili vedoucího staršinu? Ono to je stejně jedno, v další misi o tom nebude ani zmínky. Ostatně, v případě Měškovy kampaně se hráči tato volba už později ani nepředkládá, a osady mohou jen lehnout popelem. Je tudíž trochu směšné, když osvobozujete kmeny pod nadvládou německých vykořisťovatelů pomocí naprostého vypálení a vyvraždění jejich osad.

HD GORE

Pokud se však něco nedá Ancestors Legacy upřít, tak to je rozhodně její technické zpracování. Hned v úvodním vikinském nájezdu si nelze nevšimnout působivé hry světla a stínu. Na real-time strategii od menšího studia je Ancestors Legacy až překvapivě pěkná, nepochybně i díky použití enginu Unreal Engine 4. Dobré využití světelných efektů zároveň chytře maskuje nedostatky v texturách, a hra si tak drží uspokojivý standard hned od středního nastavení. Tomuto pomáhají i detailně vypracované modely postav a jejich zbroje, které se navíc postupným vylepšováním dále mění, a hráč si tak může vypěstovat z tlupy základních sedláků solidně ozbrojenou četu. Hlavní vadou na kráse tudíž zůstává ohyzdné UI, které neprošlo dostatkem změn od dob bety. Zmatečnost UI dokáže i pěkně zatopit během vyhrocenějších situacích, kdz se zmatek vážně nehodí.

Zdaleka nejpříjemnějším překvapením ale zůstává soundtrack, který vznikl v koprodukci polských skladatelů Adama Skorupy a Krzysztofa Wierzynkiewicze, jež společně naposledy pracovali na soundtracku ke druhému Zaklínači. Obzvláště v polské kampani lze slyšet mnoho podobných motivů a velkolepých aranžmá.

Dobře zpracované modely jednotek obzvláště vynikají při zapnutí akční kamery, se kterou může hráč přepínat mezi jednotlivými pěšáky a sledovat boj pěkně ze středu dění. V tomto případě Destructive Creations rozhodně dobře využili svých předností a zaměření na syrovost boje, která umocňuje efektnost akční kamery a celého zážitku z boje. Zdaleka nejpříjemnějším překvapením ale zůstává soundtrack, který vznikl v koprodukci polských skladatelů Adama Skorupy a Krzysztofa Wierzynkiewicze, jež společně naposledy pracovali na soundtracku ke druhému Zaklínači. Obzvláště v polské kampani lze slyšet mnoho podobných motivů a velkolepých aranží.

NAPRAVENÍ

Přesto se při hraní Ancestors Legacy nelze vyhnout pocitu z celkové nedotaženosti. Přestože samotné frakce rozhodně disponují dostatkem odlišujících prvků, to samé rozhodně neplatí pro jednotlivé kampaně. Krom velkých historických událostí a příběhových vyvrcholeních si jsou zbylé mise až příliš podobné. Již zmíněný příklad s Měškem a sjednocováním kmenů je totiž pouze jedním z případů, kde nevíte, zda-li rabujete anglické vesnice či drtíte zpupné povstalce na pomezí Německa a Rakouska. Dojem dále kazí i prázdné políčko „Coming Soon“ v menu Německé a Slovanské kampaně, kde si na druhou doplňující kampaň budeme ještě muset počkat. Systém vylepšování jednotek je rovněž až příliš jednoduchý, kde se krom možnosti vylepšení zbroje a jedné ze tří vlastností hráč ničeho jiného nedočká.

Ancestors Legacy

Při hraní režimu Skirmish rovněž zamrzí nedostatek map a herních režimů, které po chvíli trochu splývají. Samotná kampaň občas hráče nutí k pečlivému využití schopností svých jednotek ve stealthových pasážích, což však příliš nefunguje v režimech založených na boji o body či naprostém zničení protivníkovi základny.

TAKŽE?

Ve výsledku je Ancestors Legacy solidní strategií s ambiciózním rozsahem a zasazením. Zatímco u jednotlivých frakcí se vývojářům povedlo podchytit charakteristické rozdíly. To samé však nelze říci o kampaních, které klíčové události sice zpracovávají dobře, zbylé mise však až příliš zabředávají do průměru a trochu podrážejí nohy rozdílům mezi frakcemi. Akční kamera sice z boje dělá spektákl plný krve a řevu, ale hráčovy závity rozhodně nezaměstná.

Ancestors Legacy

Zábavná a plná krve, Ancestors Legacy je solidní RTS, kterou sráží nedokončená kampaň a příliš jednoduchý bojový systém.