Amplitude Recenze Amplitude

Amplitude

11. 1. 2016 09:00 1

Není lepšího pocitu, než když se vám splní dlouholetý sen. Když jsem si před mnoha lety koupil v bazaru jednu z nejlevnějších nabízených her pro PlayStation 2, netradičně až podivně vyhlížející krabička s nápisem FreQuency mi otevřela bránu do světa zcela jiného žánru her. Hodiny, které jsem strávil před obrazovkou rytmickým vymačkáváním songů od No Doubt, Orbital, BT a dalších, se nedají spočítat. FreQuency nabídla arkádovou a až hypnotickou zábavu, jež mi představila více hudebních interpretů než kdejaká CD příloha Filteru.

Brzy se mi do rukou dostalo i pokračování hry, hudebně eklektičtější Amplitude. Zatímco soundtrack FreQuency obsahoval house, trance, taneční remixy, drum’n’bass a jednu písničku od Fear Factory, Amplitude taneční playlist obohatila i o trochu punk rocku, popu, hip hopu a metalu. Uhlazení herních systémů a mainstreamově vstřícnější soundtrack u mě způsobily návrat k fascinovanému klikání s očima upřenýma na televizi a až autistickému přikyvování do rytmu chytlavých písniček. Zřejmě jsem nebyl sám, neboť kolem obou her během let vyrostl kult, ačkoliv (či snad protože) svým vývojářům ani jedna hra peníze nevydělala. Možná je znáte, jmenují se Harmonix a hudební hry nikdy neodpustili. Stojí mimojiné i za megahity Guitar Hero a Rock Band.

BEZ FANOUŠKŮ TO NEŠLO

Nejenže mě rock zas tolik netáhne, ale i nutnost mimo hry samotné vlastnit i plastovou kytaru stála za tím, že jsem nikdy nepropadl ani jedné z nových herních sérií, které přišly po Amplitude. Ještě tu byl Rock Band Unplugged pro PSP, který se k tlačítkovému vymačkávání not vrátil, ale jinak to vypadalo, že Harmonix své kořeny opustil nadobro. Naštěstí se tak nestalo a v květnu 2014 se Harmonix objevil na Kickstarteru s tím, že žádný vydavatel nový Amplitude nepodpoří a že potenciální návrat hry závisí na zájmu fanoušků. Tedy i mě.

Nové Amplitude se podařilo něco, co nezvládl snad žádný podobný crowdfundovaný projekt, jenž se opírá o nostalgické vzpomínky na staré hry.

Možná se ptáte, k čemu slouží tak dlouhý úvod? Jako hra, jejíž existenci z části zaplatili fanoušci FreQuency a Amplitude, je nová Amplitude především pro fanoušky a pamětníky obou her. Samozřejmě, že ne pouze, ale crowdfunding takového projektu by měl vyústit ve hru pro daný crowd. Výsledná hra je z části remake, z části pokračování, nepřináší mnoho nového, nijak neobjevuje nové možnosti ve svém žánru a ani se nemůže měřit svými produkčními hodnotami s loňským Guitar Hero nebo Rock Band 4. Nové Amplitude se však podařilo něco, co nezvládl snad žádný podobný crowdfundovaný projekt, jenž se opírá o nostalgické vzpomínky na staré hry. Vývojáři odvedli dokonalou práci a převedli atmosféru a mechanismy původních her přesně tak, jak byste si je asi pamatovali, avšak kromě zastaralých prvků, které byly citlivě nahrazeny či vylepšeny. Všechno je povědomé, brzy zjistíte, že naučené chvaty vás po letech neopustily a opět se dostavuje herní trans a automatické pokyvování do rytmu, zatímco se svojí raketkou stoupáte po hudební dálnici.

VELKÁ NOČNÍ HUDBA

Pokud jste Amplitude hráli, budete v novince jako doma. Pokud ne, nebojte, základní principy nejsou vůbec složité. V Amplitude každá úroveň představuje písničku ze soundtracku. Jako v Guitar Hero, i zde je písnička představována dálnicí, na které jsou rozmístěné noty, jež je třeba ve správný moment odpálit stisknutím příslušného tlačítka. Hudební dálnice je však rozdělená do několika pruhů podle nástrojů, které ve skladbě znějí, a je třeba vždy bez chyby odpálit všechny noty v daném úseku jednoho pruhu, včas přeskočit na další pruh a pokračovat ve střílení not, abyste udrželi stoupající násobitel a utržili co nejvíce bodů. Abyste mohli snáze dosáhnout vysokých bodových odměn, tu a tam narazíte na powerupy, s jejichž pomocí můžete například na chvíli zpomalit tempo písničky, znásobit multiplier nebo třeba okamžitě vyčistit daný pruh. Občas je třeba s powerupy zacházet strategicky, nechat si je na tu pravou chvíli, ale jindy je jich v písničce tolik, že se naopak vyplatí je okamžitě vypotřebovat a užit si jejich bonus.

Úkolem je vždy nasbírat co největší počet bodů, ale během hraní funguje i zcela jednodušší odměna za dobrý výkon. Splněné úseky dočasně aktivují svůj pruh a daný nástroj v písničce zní i bez vašeho přičinění, a vy tak postupně skládáte celou písničku do sebe. Když se vám nevede, zní jenom základní rytmus a pouze ty nástroje, které jste aktivovali. Když naopak záříte, hraje kompletní skladba a obrazovka se nádherně rozsvítí všemi barvami, které podtrhnou masivní struktury lemující vaši cestu k cíli. Amplitude totiž klade důraz nejen na zvukovou složku hry, ale také na okázalé a vizuálně strhující barevné prostředí, které se pojí s příběhovým zasazením hry.

ZÁSADNÍ PROBLÉM V PODOBĚ SOUNDTRACKU

MULTIPLAYER

Amplitude

Amplitude přichází s kompetitivním multiplayerem až pro čtyři hráče. Hráči mohou hrát každý na sebe nebo v týmech proti sobě.

Tento mód obsahuje i jiné powerupy, které se spíše soustředí na ochromění soupeřů.

Na rozdíl od původních her, nová Amplitude představuje příběhovou kampaň, která hráče provází přes patnáct písniček vytvořených v Harmonix přímo pro tuto hru. Texty skladeb vyprávějí příběh o experimentu, při kterém měli nanoboti vpuštění do mozku jedné dívky rozšířit její vnímání a navodit synestézii. Po zákroku se však mozek pacientky přehltil vjemy a ona upadla do kómatu. Hráči jako nanoboti musejí opravovat postižená mozková centra, která jednotlivé písničky představují, a dívku v kritickém stavu zachránit a opět probudit.

Patnáctku písniček od samotných tvůrců doplňuje dalších patnáct skladeb od autorů herních soundtracků, hudebních projektů členů studia a pár sponzorů z Kickstarteru. Jádrem se soundtrack vrací ke komplexní elektronické hudbě z FreQuency a o žánrovou bohatost usiluje druhou patnáctkou, která přináší alternativní rock, punk, trumpety a například i poklidnější song založený na vokálech. Vedle jmen jako Jim Guthrie, Freezepop, Darren Korb, C418 a Danny Baranowsky ale chybí zástupci mainstreamu a na soundtracku nenajdete žádné No Doubt, žádnou Pink, žádného Davida Bowie, žádné Blink-182 a především žádnou náhradu za ně. Výsledkem je elektronické album, které jako celek zní docela stejně a co víc, kampaňové písničky od Harmonix jsou až na pár výjimek vcelku zapomenutelné.

MÍRNÝ POKROK SPRÁVNÝM SMĚREM

Přitom hudební hra jako Amplitude stojí především na svém katalogu songů, který v tomto případě představuje největší problém. Ambice vyprávět svojí hrou příběh nakonec kontraproduktivně poznamenala zážitek ze hry, která by jinak představovala nejlepší díl v sérii. Harmonix z technického pohledu udělali snad první poslední, aby vyhověli přání hráčů, a Amplitude tak obsahuje rovnou sedm různých způsobů ovládání, možnost přepnout dálnici na tunelovité uspořádání, jako bylo ve FreQuency, i automatické přeskakování prázdných pruhů při navazování sekvence not. Nové úrovně se již neodemykají splněním těch dostupných, ale zpřístupňují se za celkově odehrané skladby i v quickplayi, který vedle kampaně nabízí možnost zahrát si jakoukoliv dostupnou písničku ze soundtracku. Větších či menších vylepšení si všimnou především pamětníci, pro nováčky to ale znamená příjemnější vklouznutí do pohlcujícího zážitku.

Amplitude

Setkal jsem se snad jen se dvěma problémy, které hraní Amplitude znepříjemňují. Ten první se vztahuje ke klasickému ovládání přes L1, R1 a R2. Nový design DualShocku 4 je prostě v porovnání s jeho PS2 předchůdcem někde jinde a poprvé jsem zaznamenal nepohodlí při stisku R2. Svalová pamět mi umožnila okamžitě naskočit ve hře do vyšších obtížností, ale ovládat hru přes trigger je jiné a ne vždy tak responzivní jako na DualShocku 2. Zkoušel jsem přechod na jiné rozvržení, ale zřejmě jsem v tomto starý pes, který se novému kousku už nenaučí. Zatímco první problém se tedy může týkat spíše veteránů, druhý je mnohem zásadnější a postihne všechny. Amplitude má v jistých momentech nastavenou kameru tak nešikovně, že pokud čistíte dráhu na jednom konci dálnice, může se stát, že navazující pruh na opačném konci se dostane mimo záběr a vy nemáte přehled o první notě či dokonce o tom, že tam vůbec další pruh je. Nestává se to vyloženě často, ale je s podivem, že se takový designérský přešlap dostal až do finální verze hry.

NEJISTÁ BUDOUCNOST, PŘÍJEMNÁ SOUČASNOST

Smutná zpráva ohledně budoucnosti hry přichází přímo od vývojářů. Amplitude vždy patřila do věku always-online, kdy by hráči porovnávali svá dosažená high score s dalšími, a vývojáři mohli obsah hry postupně rozšiřovat dalšími písničkami. To první se povedlo a světové žebříčky fungují jako šikovný způsob, jak hráče donutit k tomu se v jednotlivých písničkách překonávat s přáteli i cizinci. Bohužel ohledně DLC se Harmonix vyjádřili, že zatím žádný další obsah pro hru neplánují. A zatímco jejich Rock Band 4 dostává každý týden nálož skladeb, Amplitude zřejmě bude odsouzená k playlistu, který v celku není tak dobrý, jako byl v předchozích hrách.

Jsem jistý, že se najdou hráči, kterým bude soundtrack vyhovovat.

Přesto je návrat Amplitude z mého pohledu splnění onoho dlouholetého snu. Vynikající převedení návykové hratelnosti na novou platformu vyšlo na jedničku a nebýt slabšího soundtracku, nemohl bych o hře mluvit jinak než v superlativech. Nicméně, v tomto případě si jsem jistý, že se najdou hráči, kterým bude soundtrack vyhovovat a pro ně bude zážitek z Amplitude ještě příjemnější. Jsem rád, že se Amplitude vrátila a nelituji podpoření její kampaně na Kickstarteru. Jen bych si přál, aby se tvůrci rozhodli remasterovat staré songy z předchozích her a vydali je znovu pro nové Amplitude. Takový playlist by totiž natřel všem kytarovým hrdinům i rockovým kapelám.

Amplitude

Nová Amplitude opět dokáže hráče přivést do stavu transu a naprostého souznění se hrou, tak jako její předchůdci. Převážně elektronický soundtrack sice nedosahuje předešlé žánrové rozmanitosti, ale své fanoušky si zcela jistě najde.