Among Us Recenze Among Us

Among Us

Radek Raudenský

Radek Raudenský

1. 10. 2020 11:30

Among Us. Dvě slova, které dost možná v posledních dnech a týdnech potkáváte skoro na každém rohu. Tedy, spíše na každém herním webu, streamu, meme stránce a v chatech vašich kamarádů. Tato hra odpálila herní průmysl snad ještě více, než se to v srpnu podařilo Fall Guys. Jenže co je vůbec zač?

V této recenzi se budeme věnovat čistě tomu, co Among Us je a jak se hraje. Pokud chcete spíše vědět proč a jak dva roky stará hra, která vypadá jako výtvarkový projekt čtvrťáků, naprosto ovládla trendy streamerů a zvýšila stahovanost Discordu, počkejte si na náš další článek. Počkat, dva roky stará hra? A my jí recenzujeme teď? Ano, přiznáváme, i my se necháme svézt na vlně trendů a věříme, že pokud jste se o studio Innersloth nezajímali tehdy, o hře jste před nedávnem slyšeli poprvé.

BYLO NEBYLO...

Studio Innersloth jako takové je vlastně velmi zajímavé. Skládá se z pouhých tří vývojářů, kteří tvoří všechny potřebné části hry. Očividně vyrostli na browserových hrách, které jsme jako malí hráli na superhrách, jelikož všechny zatím vydané tituly na podobné rychlokvašky stylizací navazují. Prvotinou studia byl Dig 2 Chna, který vyšel v roce 2015 na mobilní zařízení, o velkém úspěchu se zde ale mluvit nedá.

Studio tak dále živořilo a v roce 2018 vydalo Among Us. To opět hráče moc nezaujalo a drželo si maximálně stovku hráčů současně. Studio si bylo svého nepříliš úspěšného vydání vědomo, dle programátora Foresta Willarda bylo na vině to, že studio neumělo dělat marketing. Na Among Us se chtěli vývojáři mnohokrát vykašlat, i přes to si ale vážili komunity a do hry pravidelně dodávali aktualizace.

Na hře je velmi patrná inspirace oblíbenou táborovou hrou Městečko Palermo.

To je vzhledem k vývoji další hry, The Henry Stickmin Collection, vcelku odvážný krok. V roce 2019 byla do Among Us oznámena další mapa Mira HQ, o pár měsíců později dokonce třetí mapa Polus. Zatímco ještě na konci roku chtěli vývojáři za každou mapu dva dolary, na začátku roku se je rozhodli zpřístupnit zcela zdarma. Společně s tím tak začala růst i hráčská základna. O dalším růstu Among Us si řekneme v již zmíněném budoucím článku. Ještě je tedy nutno dodat, že v srpnu letošního roku vydalo Innersloth svůj zatím poslední titul, a to již zmíněný The Henry Stickmin Collection. Ten má, dost možná díky Among Us, velmi pěké výsledky prodejů i aktivních hráčů.

GREEN KINDA SUS

Tak tedy k samotné hratelnosti a tomu, co vůbec Among Us je. Na hře je velmi patrná inspirace oblíbenou táborovou hrou Městečko Palermo, někdy také známé jako Mafie. Pevně věřím, že pravidla této hry každý zná, a pokud ne, předesílám, že nejde o nic přehnaně komplikovaného. Jakmile pochopíte ty, víte oč běží v Among Us.

Among Us

Dobře, hodně zjednodušuji, ale systém je stejný. Před začátkem samotné hry se hráči rozdělí podle předem určených počtů – tradičně se na jedné mapě objeví deset hráčů z nichž dva jsou tzv. imposters, tedy vrazi. Among Us nabízí 3 různé mapy, na kterých hráči plní úkoly. Ty jsou nicméně velmi jednoduché a slouží spíše jako kulisa pro celé dění. Fazolovití hrdinové se tak například zabývají spojováním stejně barevných drátů, sestřelováním meteoritů nebo pouhým kliknutím na tlačítko a vyčkáváním na stažení souborů. Běžní hráči mají ještě jednu možnost, jak si pomoct s tipováním vrahů – komunikaci, která jim dovoluje buď využívat kamerového systému, nebo sledovat, kolik hráčů se nachází ve které místnosti.

Běžní hráči musí tyto úkoly plnit z jednoho prostého důvodu. Pokud se jim podaří všechny splnit, vyhrají. Právě tomu se snaží zabránit vrazi. Ty úkoly nezajímají, jejich jediným cílem je pozabíjet ostatní. V tom jim pomůže sabotáž, se kterou mohou vypnout světla a masivně snížit viditelnost, případně sabotovat reaktor nebo kyslíkové bomby, které je nutné do půl minuty opravit. Také mohou uzavírat dveře a tím od sebe oddělit skupinku hráčů. Poslední možností sabotáže je, pouze na některých mapách, zničení komunikaci, což ostatním výrazně ztíží monitorování okolí nebo plnění úkolů. Aby se vrazi dokázali rychleji pohybovat po mapě, jsou na různých místech rozházeny ventilace, kterými se mohou rychle přesouvat.

TYS HO ZABIL!

Jenže vtip je v tom, že vše, co jsem výše popsal, vlastně není tím hlavním kamenem hratelnosti. To, co dělá z Among Us zábavnou hrou, jsou totiž skuteční lidé. I když je možné hrát Among Us s náhodnými hráči, které vybere server, požitek ze hry je téměř nulový ve srovnání s tím, co se děje při hraní s kamarády. A vlastně se s nimi ani nemusíte znát, tím hlavním je bodem je totiž verbální komunikace. Základním principem je, že během samotného hraní mlčíte. Všichni dělají to, co musí a jedinou příležitostí k diskusi je nahlášené mrtvé tělo nebo emergency meeting, tedy speciální setkání, které lze během hry vyvolat pouze několikrát.

Hráči se, stejně jako v dříve zmíněném Městečku Palermo, začnou hádat a přesvědčovat všechny okolo o tom, kdo by mohl být vrahem.

A právě během povídání nastává ta pravá zábava, hlavní bod hratelnosti a narážíme na důvod, proč je Among Us tak zábavné a populární. Hráči se, stejně jako v dříve zmíněném Městečku Palermo, začnou hádat a přesvědčovat všechny okolo o tom, kdo by mohl být vrahem. Samozřejmě, že pokud jeden hráč viděl druhého někoho zabít, je situace často jednostranná, pokud ale ovládáte řečnické schopnosti a z vašeho hlasu přímo srší charisma, i tuto situaci dokážete hbitě zneužít a vinu hodit na druhého hráče. Nebo naopak necháte ostatní, aby se tupě hádali mezi sebou.

Mě osobně se například stala tato situace – běžel jsem chodbou, přede mnou červený hráč, za mnou zelený. Červený zaběhl do místnosti, zatímco zelený běžel stále za mnou. Najednou se přede mnou zavřely dveře. Já zazmatkoval a proběhl vedle zeleného hráče v naději, že stále nemůže zabíjet (zabití potřebuje určitý čas na obnovu, případně diskusi nad mrtvolou). Titěrné nožičky téměř nestíhaly můj těžký stisk a mířily k hlavnímu stolu, kde se svolává dříve zmíněný emergency meeting. Pro jistotu jsem daný stůl ještě jednou oběhl, přičemž zelený hráč přesně kopíroval můj pohyb. Byl jsem tak pevně přesvědčen, že právě on je jedním ze dvou vrahů. Po neskutečném divadlu a řevu jsem nakonec své ostatní spolupasažéry přesvědčil o eliminaci zeleného hráče, který… nakonec vrahem nebyl. Imposters nakonec stačilo jediné zabití a hru vyhráli. Z hovoru po hře jsem zjistil, že právě tato nejistota byla klíčem k úspěchu onoho červeného hráče, který doufal, že se mezi sebou porveme. Povedlo se mu to.

Podobných a často mnohem kurioznějších věcí se vám každou hru může přihodit hned několik. Není pak divu, že po nápisu Victory/Defeat chcete okamžitě rozehrát další zápas. Postupem času, když z vás opadne začátečnický stres a zorientujete se na mapách, pak přichází další taktiky, které ve hře využijete. Dokážete si zapamatovat úkoly, díky čemuž můžete chytře manipulovat se svým pohybem a přesvědčit ostatní, že jste tady nebo tady prováděli svou práci. Začnete si i všímat toho, kdo okolo vás proběhl – pokud zelený hráč běžel tímto směrem a objevila se tam mrtvola, bude nejspíš podezřelý, ne?

POČKAT, TO JE KONEC?

Tím bychom analýzu vyčerpali. Připadá vám to málo? Myslíte si, že tohle přeci nemůže stačit na to, aby si hru stáhlo přes 60 milionů hráčů, i když je hra na mobilech zdarma? Věřte nám, že stačí. Já sám jsem byl při prvních minutách vysílání zahraničního streamera Sodapoppin velmi skeptický. Ale ono kouzlo pochopíte podle mého až v momentě, kdy si hru s kamarády sami zahrajete. Právě zábava s přáteli, kór v dnešní době, je to, co hře stačí k úspěchu. Among Us je vlastně stejná „ptákovina“ jako Fall Guys, jen ještě triviálnější, přístupnější a méně náročná.

Among Us

Co se grafiky týče, je hru opravdu těžké konstruktivně hodnotit. Z pohledu hardcore hráče to zkrátka stačí. Je barevná, postavičky jsou roztomilé a vždy neomylně víte co, kde a jak. Samotný technický stav je po dvou letech od vydání vyladěný a na bugy prakticky nenarazíte. A pokud ano, tak rozhodně ne na takové, které by vás snad prozradily. Ale i ke grafice se vrátíme v článku detailněji rozebírajícím úspěch.

ANO, TO JE KONEC

Skutečně už nemám k Among Us co dodat. Hra od studia Innersloth byla vlastně ve správný čas na správném místě, k tomu všemu měli vývojáři štěstí i trpělivost, že s podporou hry vydrželi přes dva roky i přes to, že se z byznysového hlediska tento krok logicky vůbec nevyplácel. Ve výsledku je Among Us zábavná hra, která vám zaručí, společně se skupinou přátel, hodiny zábavy, a to i přes extrémní jednoduchost a prostost. A jak už jsem koneckonců zmínil, hra je na mobilních zařízeních dostupná zcela zdarma. Pokud byste chtěli hrát na klávesnici a myši, Steam verze Among Us vyjde na směšná čtyři eura.

Among Us
Linux Linux
iOS iOS
Android Android

Among Us se opravdu těžko hodnotí. To, co hra chce dělat, dělá velmi dobře a nepotřebuje k tomu 4K textury ani složité úkoly. A i když se mohou tři mapy zdát jako málo, (znovu)hratelnost dělají hráči, nikoliv hra.