Among The Sleep Recenze Among the Sleep

Among the Sleep

Kateřina R-e-n Pavlišová

Kateřina R-e-n Pavlišová

17. 6. 2014 10:37 4

Nezávislé hororové hry se v poslední době těší u hráčů nemalé oblibě. Bohužel povětšinou sází na nejjednodušší způsob děšení, a to prachobyčejné lekačky, popřípadě temné prostředí prošpikované nechutnostmi. Tvůrci Among the Sleep se naštěstí vydali naprosto opačnou cestou, vsadili na starou dobrou atmosféru a hlavně originální nápad – ocitnete se v kůži dvouletého batolete, kdy je bezmocnost vaší postavy konečně opodstatněná a logicky snadno pochopitelná. Vyzbrojit se totiž můžete maximálně kostičkou, míčem či banánem, a věřte nám, že vám to v tomhle případě ani v nejmenším nepomůže.

HODNĚ ŠTĚSTÍ, ZDRAVÍ ♫

Co se ale může takovému prckovi přihodit zajímavého? Inu, děj je poměrně jednoduchý, ve společnosti maminky si v klidu slavíte své druhé narozeniny, žádná velká párty se nekoná, dort, svíčky, nuda. Trocha vzrušení přijde až ve chvíli, kdy někdo zazvoní u dveří, slyšíte rozrušený rozhovor a maminka se poté vrátí s dárkem pro vás. Nebudeme vás napínat, je to plyšový medvěd. A ne jen tak ledajaký! Mluví, chodí, svítí a navíc se přihlouple chichotá. Není proto divu, že zpočátku nemáte sebemenší důvod mu věřit. Když k tomu připočtete, že vás v prvních krůčcích hry naláká do tmavé skříně, později jej zachráníte z pračky a hned po vytažení chce najít vaši maminku, zní to skoro jako námět na béčkový horor. Naštěstí děj tak přímočarý není a nejednoho z vás jistě příjemně překvapí, jak se to celé vyvine.

Člověk by nevěřil, jak snadno se lekne obyčejného kabátu či bot, a že jich tu je požehnaně!

Jako dvouletý toho samozřejmě moc neumíte. Berete věci do ručiček, nešikovně s nimi házíte, chodit už sice jakžtakž umíte, ale plazení je přece jen jistější a hlavně rychlejší varianta, sem tam se na něco vyškrábete, přisunete židli ke klice... Všude taháte svého nového kamaráda Méďu, který funguje jako váš průvodce a řeší situace, kdy si na cestu musíte v jiných hrách svítit baterkou, kamerou či mobilem. Ano, nyní je to práce plyšových zvířátek.

TAK HUSTÁ, ŽE BY SE DALA KRÁJET

Jak už jsme zmínili na začátku, hra staví především na atmosféře, budované všemožnými tísnivými zvuky na pozadí – čachtání, chůze, kapky vody, zvonkohra, vrzání, šustění a to vše korunované ukolébavkou vaší maminky, která ani zdaleka tak neuklidňuje, jako vás přivádí k šílenství. Někdy jsou zvuky a jejich gradace tak děsivé a vyhrocené, že ani nemáte potřebu vidět, co nebo kdo je vydává. Zběsile se plazíte pryč, seč vám kolena stačí, doufajíc, že vám Méďa stále sedí pevně na zádech. Člověk by nevěřil, jak snadno se pak lekne obyčejného kabátu či bot, a že jich tu je požehnaně (zřejmě fetiš).

To vše je prokládáno příjemnou vizualizací světa, který však není klasicky temný. Na hororovou hru je tu velké množství barev a podnětů k rozpoutání vaší představivosti, rozhodně ale doporučujeme hrát za tmy, jinak byste se připravili o drtivou část zážitku. Postupem času zhoustne atmosféra natolik, že pochopíte, proč je všude kolem tolik stolů a pod dupačkami schováváte plenky. Někdy si prostě instinktivně zalezete do sudu a čekáte, až se váš špatný pocit přežene. Nestyďte se za to, jestli si totiž myslíte, že se vám jako malému dítěti nemůže nic stát, jste na pěkném omylu.

VÝZVA PRO DĚTI

Hádanky ve hře nejsou nikterak obtížné, zvládlo by je i skutečné dvouleté děcko. Naše batole je navíc assassin v zácviku, bez sebemenších problémů šplhá po šuplících, židlích, padá z dvoumetrové výšky a nic se mu přitom nepřihodí. Navíc pravděpodobně posiluje, protože krabice a židle přesouvá bez známky vysílení. Oceňujeme, že se nemusíte honit za nesmyslnými sběratelskými předměty, přestože máte zprvu pocit, že všude se válející malůvky zde nemůžou být jen tak pro nic za nic. Díky tomu si můžete nerušeně užívat prostředí a stupňující se emoce, aniž byste prolézali každou škvíru.

Among the Sleep

Po úvodní části vás čekají všehovšudy tři úseky, kdy se budete propracovávat ke vzpomínkám, a závěrečné rozuzlení, což vám zabere maximálně tři hodiny čistého času, a to budete muset mít jeden prst v puse (nebo v nose, v závislosti na preferencích). Není to tedy mnoho a znovuhratelnost je v tomto případě nulová, vezmeme-li v potaz, na čem hra staví a že jde zkrátka o adventuru. Občasným chybičkám se hra nevyhne, ovšem dají se jí snadno odpustit. Třeba hned v prvních pěti minutách hry vám Méďa bez problému proleze truhlou. Když jste dostatečně šikovní, dokážete se s vaším plazivcem nepěkně zaseknout v místě, odkud není návratu a musí následovat restart. Jednou se nám také stalo, že se prostředí doslova pomátlo a nefungovalo jak mělo. Člověk se pak snaží 20 minut zbytečně přijít problému na kloub, protože se jen nespustil určitý mechanismus a automatický checkpoint vás před chybu nevrátí. Na druhou stranu tím není hraprošpikovaná, prostředí je opravdu působivé, zvuky ještě víc, hra jednoduše odsýpá, a přestože maminka není žádná fešanda, dokážeme nad jejím vzhledem přivřít oči stejně jako hlavní minihrdina při zapauzování.

Hra vás vyjde na 20 EUR, v dnešním kurzu to tedy dělá jednu minutu hraní za přibližně 3 Kč, což už by mohlo některé nadšence odradit... Nebo minimálně pozdržet nákup do nevyhnutelných slev. Na druhou stranu se jedná o netradičně strávený čas a dobře investované peníze, protože proč nepodpořit snahu mladých kluků z Norska, když měli tak nevšední nápad? Vlastnictví Oculus Rift by zážitek z hraní jistě povzneslo na další úroveň.

Among The Sleep

Among the Sleep se proťapkalo hororovým žánrem ve svém vlastním originálním pojetí a to se cení. Nabízí poměrně krátký, za to vyvedený zážitek postavený především na atmosféře. Více takových!