American Truck Simulator Recenze American Truck Simulator

American Truck Simulator

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

5. 2. 2016 11:00 29

Sahám si do svědomí a přiznávám, že mi z pusy nelezou zrovna libá slůvka, když se na dálnici začnou dva kamiony předjíždět. Střih, smích a moje hraní American Truck Simulator, kde rychlostí 56 mil za hodinu předjíždím kolegu, který si to šine ze Sacramenta o míli v hodině pomaleji. Nechci totiž vypínat tempomat, tyhle těžký trucky se rozjíždí hrozně dlouho, víme? Pokud se tedy začneme bavit o tom, nakolik je novinka od českých vývojářů z SCS Software věrná svým pojetím realitě, určitě společně najdeme spoustu prvků, díky kterým vám nebude po hraní viset v hlavě jen vzpomínka. Do určité míry jsem vlastně i já začal přemýšlet jako kamioňák a během týdne se v práci dvakrát nachytal ve flanelové košili. Zatím ale deodorant zvládám.

Z EVROPY ZA LOUŽI

Ne, teď už ale vážně – lidé z SCS Software pracovali několik let na tom, aby svůj úspěšný Euro Truck Simulator 2 dostali k dalším hráčům a udělali tu nejlogičtější věc – rozhodli se opustit místní křivolaké dálnice, naložili celý cirkus do transportérů a vylodili se v Kalifornii. Důvod je jasný – stávajícím hráčům nabídnout nové prostředí, těm novým, americkým, připomenout krásy jejich vlastní země a zprostředkovat jim chaos dálnic bezprostředně poté, co po nich konečně dorazí domů. A teď přichází ten největší kámen úrazu. Už teď vím, že se mezi vámi najdou tací, kteří budou používat čecháčkovství jako důkaz, že jsem jen kus nevděčného vola, který si neváží domácího produktu. Že v zahraničí sklízí American Truck Simulator vysoká hodnocení, jen doma dostává naloženo. Ale důvod už musíte cítit.

Čekají vás rovné úseky nekonečných dálnic, typické sjezdy a nájezdy, ale také několik větších měst, ve kterých se neztratíte.

My tu hru známe, jmenuje se Euro Truck Simulator 2 a v kontrastu s tím, na co láká jeho americký brácha, velká spokojenost panovat nemůže. Pořád je to ale povedená hra, která vás dokáže uhranout na dlouhé hodiny, a můžete u ní skvěle relaxovat. Evropa vzhlíží s rozpaky, Amerika jásá. Proto už dopředu počítejte s tím, že ATS stojí na začátku a než z něj další obsah a komunitní píle učiní tak komplexní záležitost jako v případě předchozí hry, nějakou dobu to potrvá.

DVA A DVA

Hodně se toho už namluvilo ohledně obsahu hry, který na startu čítá dva státy – Kalifronii a Nevadu – a stejný počet tahačů. Není to věru mnoho, bez ohledu na to, že mapu shora dolů přejedete za slabší půlhodinu, což je číslo, kterým se mnohdy nemohou chlubit ani masivní RPG, doslova překypující obsahem. Čekají vás rovné úseky nekonečných dálnic, typické sjezdy a nájezdy, ale také několik větších měst, ve kterých se sice neztratíte, ale částečně na vás dýchnout americkou megalomanskou náladou. Mluvím samozřejmě o San Francisku, Los Angeles a Las Vegas – svaté trojici, uprostřed které leží přibližně dvacet dalších destinací, které musíte zprvu svým ježděním objevit a nadále pak navštěvovat s náklady plastových židlí, deštníků nebo hraček pro děti.

To je v podstatě i hrubý popis vaší činnosti v úvodních několika hodinách. Coby profesionální řidič, který všechny své peníze vrazil do vzdělání svých dětí a hypotéky na dům ze dřeva, žijete od zakázky k zakázce a sníte svůj kamioňácký sen o spediční firmě, ve které vám stejní blázni jako vy budou říkat šéfe. Nejdřív je ale nutné vydělat, získat důvěru banky a až poté se mohutně zadlužit. Samotné hraní probíhá podle očekávaného schématu, oproti ETS 2 ale přináší i několik drobných změn. Z archaicky vyhlížejícího, leč přehledného menu, vybíráte zakázky, zkoumáte, odkud kam vedou, jak je dlouhá trasa a kolik hodin na celou akci máte. Pak už jen stačí vyrazit, dávat pozor na pokuty za rychlost či průjezdy křižovatkou na červenou a bedlivě sledovat, zda vám nedochází nafta a energie. Veličin není mnoho, ale jak už to tak na cestách bývá, kvůli občasné zácpě (pět aut a další kamion na semaforu) nebo nečekané havárii nemusíte všechno stíhat podle plánů. Naštěstí ale penalizace není příliš vysoká, nepočítám-li do toho úmyslné zrušení aktuální zakázky za pokutu 10 tisíc dolarů.

CO DÁL?

Oproti ETS 2 přichází ATS s novinkou v podobě poslední fáze zakázky – parkování. Pro spoustu hráčů je zrovna tahle činnost noční můrou a při snaze nerozšmelcovat všechno zboží trávili s přistavováním kamionu k vykládkové rampě klidně i desítky minut. I nadále je možné celou tuhle z mého hlediska jinak velmi zábavnou činnost přeskočit, ovšem s tím, že nedostanete ve finálním součtu všechny zkušenosti. Buďto nedostanete nic a kamion složíte u vrat areálu automaticky, případně využijete novinku v podobě odstupňované obtížnosti zaparkování. Trochu zkušenosti získáte, když zaparkujete o kousek dál, pěkně po směru, anebo si zkušenosti vysloužíte všechny za jemnou volantovou ekvilibristiku, při snaze dostat přívěs do škvíry mezi další dva. A zcela upřímně doporučuju se couvání rychle naučit. Za zkušenosti totiž stoupá vaše úroveň, díky které získáváte skill pointy a ty pak rozhazujete v několika skupinách k vaším schopnostem. Od toho se odvíjí odemykání dalších, lépe placených zakázek a urychluje se tím i přestup z fáze námezdní řidič do fáze umaštěný podnikatel.

American Truck Simulator

Zde na vás čekají garáže, rozeseté po obou státech a samozřejmě možnost nakupovat jednotlivé kamiony spolu s najímáním dalších řidičů. Nečekejte zážitek na úrovni propracovaného manažeru, podobně jako vlastních mechanismů, ani zde není přemíra možností a pomineme-li vylepšování garáží, resp. samotných trucků, nic jiného hratelnost neprohlubuje. Pak už jen hromadíte peníze, sami dále jezdíte a čas od času řešíte nečekané výdaje ostatních. Největším kamenem úrazu přitom není fakt, že je tahle činnost pro spoustu hráčů zběsile nudná – to ať si každý vyřeší sám se sebou – ale že vám hra všechny možnosti odkryje během deseti hodin a nic nového už za oponou není.

ČEKÁM U KRAJNICE

Nalijme si čistého vína, největší problémem ATS je absence dalšího obsahu, díky kterému byste měli pocit, že je skutečně za čím se hnát. Namísto toho začnete během chvíle znát cesty nazpaměť a budete si všímat toho, že tuhle trasu se stejnou zakázkou jste už v uplynulé hodině jeli několikrát. I kvůli tomu stojí v pozadí například chvályhodná úprava umělé inteligence ostatních vozů, které nejsou agresivní a umí jezdit podle pravidel, případně vám dávají přednost i tam, kde by nemusely. Jinak ale zpracování působí jako návštěva v obchodě se suvenýry, kde se do zemdlení opakuje jeden dva motivy. Ony ani ty nadjezdy nejsou všude stejné, ne všude je pouze dvouproudá dálnice a ne vždycky se dá jet stálou rychlostí bez jakýchkoliv překážek. Věřte, že i v USA se dálnice opravují a dějí se zde havárie, kvůli kterým musíte hledat alternativní trasy.

Nalijme si čistého vína, největší problémem ATS je absence dalšího obsahu.

S nadějí jsem očekával, že za ty roky vývoje budou vývojáři schopní zpracovat víc států – zdarma ještě přibude Arizona a pak, bůh ví, jak dlouho bude trvat spojit obě pobřeží. Nebo že zkusí odlehčit hru tím, že vám v některém momentě umožní podvádět, dělat nelegální věcí, samozřejmě s rizikem vysokých pokut, případně úplného distance od autodopravy. Jinými slovy – dělat cokoliv navíc, co by i hráče předchozích her vytrhlo z pohodové letargie. V tuto chvíli bych tedy za sebe doporučoval čekat na to, až bude k dispozici více států, multiplayer, případně až se do práce pustí komunita fanoušků. Možnost sdílet mody z ETS je tou nejlepší zprávou, pořád to ale v mých očích nestačí k instantnímu nákupu s vydáním.

American Truck Simulator
Linux Linux
Apple Mac

Na jedné straně stojí vzrušení z nového prostředí, na straně druhé rychlé vystřízlivění. Za tři roky byli SCS Software schopní zatím zpracovat dva a půl státu a nepřinést do nečekaně návykové hry vůbec nic nového.