Alternativa Recenze Alternativa

Alternativa

Marek Švrkala

Marek Švrkala

8. 2. 2011 23:36

Rok 2045. Planeta Země není příjemným místem k životu. Hranice, jak je známe dnes, již neexistují. Zničila je třetí světová válka a následné revoluce. Obyčejní lidé trpí pod vládou kruté nadnárodní korporace, jejíž kroky připomínají orwellovskou diktaturu. Podobně zdecimovaná je i matička Praha, kam se v adventuře Alternativa od českých studií F1rst Reality a Centauri Production můžete podívat.

Intro úvodní situaci příliš nevysvětlí, rovnou jste v roli hlavního hrdiny Richarda Ročka vrženi před bránu obrovského industriálního komplexu, kde zjistíte, co se vlastně stalo. Roček, zpočátku ničím nezajímavý mladý muž, byl propuštěn z práce u světové výrobní korporace Endora. Obyčejný vyhazov se v roce 2045 stává noční můrou. Vyhozený člověk totiž automaticky přijde o svou identifikační kartu, a tak nemůže cestovat nadzemní dráhou a ztrácí i další práva. Každou chvíli mu navíc hrozí zničující střet se zákonem, který si vynucují všudypřítomní androidi. Odvážný Roček se namísto útěku do ilegality pražských slumů, kde se bezdomovci ohřívají poblíž hořících popelnic, krutému osudu vzepře. Až nápadně jednoduše kontaktuje ilegální rebelskou organizaci Odboj, postupně rozplétá síť intrik a machinací, jimiž se vláda udržuje u moci, a nakonec se stává jedinou nadějí, jak zachránit svět před zkázou.

Nadšení střídá vztek

Stejně jako je Roček nadchnut bojem proti systému, budete z Alternativy zpočátku nadšeni i vy. Hra nabízí sice knižně a filmově ohraný, ale herně stále zajímavý námět, jaký se v záplavě adventur z poslední doby moc nevidí (z let dávno minulých připomíná např. Beneath a Steel Sky), navíc hned první pohled na herní lokace musí každého Čecha oslovit. Polorozpadlá Praha totiž vypadá skvěle. Atmosféra zničeného města z jednotlivých obrazovek přímo vyzařuje, vše je navíc umocněno odkazy na známé české reálie. Narazíte na nejrůznější plakáty, nápisy a cedule odkazující na současnost. Přičichnete ke smradlavé Vltavě, projedete se známými stanicemi metra nebo se projdete v sympatických malostranských uličkách pod světly reklam na Endopramen. Praha budoucnosti se povedla na jedničku, celkem solidní jsou i další místa (Brazílie a Kolín), kam se postupně podíváte.

Přes dobře zpracované lokace po vyřešení prvních vážnějších úkolů zjistíte, že kvalitu herního světa něco kazí. Největším mínusem Alternativy je nepovedený scénář, který se ze slibného začátku pozvolna propadá do změti naivity, žánrových klišé a různých nevysvětlených událostí. Vše vrcholí ve finální půlhodince v Brazílii, z níž je silně cítit, že na její řádné rozpracování tvůrcům prostě nezbyly peníze. Urychlený závěr a useknutý konec, který po zhruba deseti hodinách hraní nechává až příliš mnoho otazníků, jistě nejednoho adventurního fanouška pořádně rozčílí. Takhle tedy ne!

Kam se poděla bezpečnost?

Nejde ale jen o zbrklý konec příběhu, nepovedených míst je ve scénáři mnohem víc. Hra neobvykle rychle odsýpá, řešení velkého množství hádanek je evidentní na první pohled. Většina úkolů spočívá v sebrání předmětu (množství aktivních bodů je nebývale malé) a jeho následného použití v další lokaci. V závěrečné fázi se už ani nemusíte obtěžovat s chozením, třeba únik zdánlivě nerozbitným oknem vyřešíte nalezením kladívka pod oknem a následným dobitím natlučeného skla židlí. Jindy zase objevíte špendlíky, abyste s nimi opodál otevřeli supertajný zámek. Jaká náhoda! Vrcholem naivity jsou pak různé speciální kódy k uzamčeným předmětům. Nebo si snad tajná hesla vyrýváte přímo na zámek, či na stěnu skříňky? A co teprve lidé v roce 2045, kdy je každý občan bedlivě sledován. S uvěřitelností příběhu si tvůrci hlavu moc nelámali.

Jednoduché hádanky mají alespoň jedno pozitivum, Alternativa je díky nenáročnosti přístupná i absolutním nováčkům a to i na vyšší obtížnost. Jediný rozdíl v úrovni dvou možných nastavení náročnosti totiž spočívá v zobrazení aktivních bodů a ve výhodě, že po špatné odpovědi v dialogu ihned nekončíte, ale můžete záhy zkusit jinou repliku. Dialogy jsou jedna z mála věcí, kde autoři projevili špetku invence. V mnoha rozhovorech je nutné odpovědi volit opravdu pečlivě, často stačí jedna špatná replika, načež je hlavní hrdina zatčen a vy musíte rozhovor zahájit znovu. Škoda že nedošlo k ještě většímu větvení rozhovorů a celého děje. Jedinou skutečně nelineární částí tak zůstává desetiminutovka v Brazílii, kde můžete hrát za dvě různé postavy. Příjemným zpestřením klasické point and click hratelnosti je i PDA, které slouží nejen pro získávání podrobných informací, ale i pro řešení některých úkolů.

Hello, I am Richard Rocek

Jak už jsem naznačil v úvodu, Alternativa boduje svou atmosférou, kterou se daří navodit hlavně díky vydařeným pozadím. Vývojáři zvolili dnes klasickou kombinaci 2D pozadí a 3D postav. Jejich modely jsou bohužel slabší. Chůze lidí i androidů (u nich to lze odpustit) působí dosti nepřirozeně. Autoři si toho možná byli vědomi, lokace totiž životem neoplývají a za celou dobu narazíte jen na pár živáčků. Ti na vás česky mluvit nebudou - přestože hru vytvořili chlapíci z Čech, je dabovaná anglicky, naše lokalizace zahrnuje pouze titulky. Anglický dabing není vyloženě špatný, některé postavy ale nezní tak, jak by v určitých situacích asi měly. Dabéři občas přehrávají, jindy se zase chovají až příliš nezaujatě. Nevýrazný dojem zanechává i hudba, melodie sice jsou náležitě ponuré, je jich ale málo, a tak se velmi brzo oposlouchají.

Celkové hodnocení Alternativy tak bohužel není takové, jaké být mohlo. Ačkoli scenáristé několikrát naznačili velký potenciál (např. dějovou vsuvkou s dívkou nucenou k prostituci), příběh a na něj navázané hádanky zanechávají dosti rozpačitý dojem. I přesto si hra pozornost zaslouží, nabízí totiž pro nás velmi zajímavé prostředí zdevastované Prahy. Pokud ale nemáte kapsy plné dukátů, raději si počkejte, až cena klesne trochu níže.

Alternativa

Dobrodružství z Prahy roku 2045 se hitem nestane. Prvotní nadšení a příjemný pocit ze zajímavě ztvárněné budoucnosti kalí očividné nedostatky ve scénáři, kterými trpí celková hratelnost. Velká škoda.