alpine-ski-racing-2007
Alpine Ski Racing 2007 Recenze Alpine Ski Racing 2007

Alpine Ski Racing 2007

Tomáš Nadrchal

Tomáš Nadrchal

18. 3. 2007 23:44

Skomírající královna zima pomalu, leč velmi jistě přepouští své žezlo nastupujícímu jaru. Na horách již na sjezdovkách roztávají i poslední vrstvičky sněhu, což se nelíbí zejména příznivcům zimních sportů, protože letošní sezona nestála ani za zlámanou grešli a čekání na další bude ještě dlouhé. Patříte-li do této skupinky, můžete si prosluněné jarní, popřípadě i letní dny zkrátit u hitovky Alpine Ski Racing 2007 z dílen RTL Playtainment s podtitulem Bode Miller vs. Hermann Maier.

První krůčky

Alpine Ski Racing 2007
Základem Ski Alpinu je kariéra a jak nám samotný název napovídá, autoři získali licenci na dvě současné legendy alpského lyžování. Ty může hráč buď provést od prvopočátku kariéry skrze mládežnické a amatérské soutěže až do profi světa, anebo provést úkon stejného ražení se svým vlastním závodníkem. Propracovat se na vrchol není žádná procházka růžovým sadem, zpočátku nejsou peníze ani zkušenosti, a tak je třeba objíždět jednotlivé podniky kontinentálního poháru a učit se.

Na začátku kariéry si musíte vybrat trenéra, jenž se o vašeho závodníka bude starat. Kvalita výcviku je přímo úměrná ceně, jenže málokdo si hned ve své první sezoně může dovolit toho nejlepšího. Před každým podnikem musí hráč poslat svého svěřence na trénink, za který se platí paušální poplatek. Dojdou-li vám úspory, nezoufejte – stále můžete absolvovat přípravu bez pověřené osoby, nicméně efekt je takřka mizivý. Druhý člověk, na němž dost možná závisí úspěch či neúspěch snažení na trati, je serviceman. Stejně jako u trenérů si lze vybrat ze široké škály a opět platí ono známé čím dražší, tím lepší.

Neustále se točíme okolo peněz, hospodaření s nimi tvoří ve Ski Alpinu dosti podstatnou součást hry. Získat se dají rovnou třemi způsoby, ale jen jeden se dá přímo ovlivnit, a to finanční ocenění za dobré umístění. Druhým z nich je tradiční příspěvek od třetí osoby – sponzora, anebo třeba novináře. Nejzajímavější je ale třetí položka, pod kterou se skrývá sázková kancelář. Můžete si trošku zariskovat a vsadit se, že se některému ze závodníků, včetně toho vašeho, podaří zajet určitý čas či umístění. I když mi sázky na soupeře přijdou trošku unfair, nezbývá než konstatovat, že tato položka zvyšuje adrenalin v závodě samotném. Jenže jak rychle lze penízky získat, tak rychle se o ně dá přijít. Bez kvalitního vybavení si ve světové špičce neškrtnete, je třeba neustále nakupovat nové a nové vymoženosti, abyste byli konkurenceschopní.

Hurá na svah

Alpine Ski Racing 2007
Procházení koutů a tajů hlavního menu zabere nějaký čas, ale od toho tady nejsme. Závod samotný již čeká, pojďme si jej tedy podrobněji rozebrat. K dispozici jsou rovnou čtyři disciplíny – slalom, obří slalom, super G a sjezd. Obecně platí, že slalom je nejtočivější z této čtveřice, zatímco sjezd nejrychlejší. Ti bystřejší z vás patrně zpozorněli hledajíce alpskou kombinaci. Ta se bohužel ve Ski Alpinu nevyskytuje, což není zanedbatelný nedostatek. Když už jsme u té licence, ta platí také pro sjezdovky, během hraní se tak můžete podívat namátkou do Val d’Isere, Kitzbühelu či Sestriere. Se jmény soupeřů to již je horší, vedle zmíněného Herminátora a Bodeho Millera jsou ostatní jména zkomolená, a tak se na stupních vítězů potkáte s Benjaminem Reikem, Fritzem Strublem, apod. Paradoxní je, že závodíte-li za Bodeho či Hermanna, nikdy nemáte možnost poměřit síly s druhým z nich, což lehce neladí s podtitulem celé hry.

Start závodu probíhá ve všech případech stejně, v pravém dolním rohu obrazovky pulzuje signalizace výbušnosti, přičemž je na hráči, aby graf zastavil na co nejvyšších hodnotách. Trefit se do hodnot nad 80% není dvakrát lehké, ale po několika desítkách pokusech se z toho stane rutinní záležitost, bez níž nelze uspět. Uspět nelze ani pokud hráč kupí jednu chybu za druhou – důležité je včasné přenášení váhy, najíždění do zatáček a v neposlední řadě udržení co možná nejplynulejší a zároveň co nejrychlejší jízdy. Závodník se ovládá pomocí směrových šipek, dále pak je občas záhodno použít mezerník pro skok. Poslední extra tlačítko se využívá pro carvingový oblouk, ale o tom později.

Prapodivně hodnocené chyby

Alpine Ski Racing 2007
Hned při mé první minele, kdy jsem neudržel lyže na hraně a podjel bránu, jsem očekával diskvalifikaci. Zmýlená neplatí, obdržel jsem pouze dvouvteřinovou penalizaci a mohl směle pokračovat dál. To bylo ale způsobeno nastavenou nejlehčí obtížností, pro hardcore lyžaře je nachystána třetí nejtěžší, v níž se jakákoliv chybička v podobě vyjetí z dráhy trestá vyloučením. Bohužel, toto se nedá říct o ostatních chybách, po najetí do ochranné bariéry se od ní lyžař ve většině případů odrazí jako od pletivového plotu. Lehce nerealistické, nemyslíte? Spekulativní jsou také průjezdy branami. V jednu chvíli, kdy by hráč čekal jasný špicar, je jeho počínání ohodnoceno jako bezchybné, jindy naopak.

Kapitolou samu pro sebe je slalom, v němž nejde ani tak o rychlost, jako o techniku a rytmus. Sledujete-li světový pohár pravidelně zajisté víte, že v moderním slalomu speciál si bez carvingových oblouků nikdo neškrtne. To samé platí zde, ale… Tlačítko pro zahranění vás nezrychlí, naopak. Nevím, zda existuje nějaký způsob, jak jej využívat efektivně, já na něj během předlouhých hodin nepřišel. Nezbývá než si přiznat, že jsem na slalom prostě levej :-).

Pro zlepšení fyzických schopností se dá, krom klasického tréninku, ještě vyzkoušet extrémní trénink v disciplíně Black Piste. Zde je úkol na první pohled snadný, a to dostat se dolů pod kopec vcelku. Po bližším ohmatání však nejeden hráč zjistí, že kličkování ve stokilometrové rychlosti mezi kmeny a pařezy stromů není podle jeho gusta a raději zůstane u klasického tréninku.

Blyštivý sníh, kouzelné scenerie

Alpine Ski Racing 2007
Pokud jste se během čtení dostali až sem, určitě jste si povšimli screenshotů ze hry. Věřte, že grafika v pohybu vypadá ještě lépe než na obrázcích. Možná si řeknete, že zpracovat sjezdovku není nic těžkého, jenže zde nejde pouze o svah, ale i o okolní krajinu. Stromy se prohýbají pod nápory větru, diváci při průjezdu mávají a povzbuzují. Paráda, nemám co bych vytknul.

To bohužel nemůžu říct o hudbě a komentáři. Adrenalinové sporty, mezi něž alpské lyžování beze sporu patří, si zaslouží adekvátní muziku, nejlépe rockovou. Autoři byli jiného míněni, což způsobilo, že se z reproduktorů line prapodivné disko, absolutně neladící k charakteru hry. K tomu všemu se do toho místy vloží Jeff Jones se svým, zajisté velmi odborným, komentářem. Na rovinu – tolik blábolů jsem neslyšel ani nepamatuji. Např. ve chvíli, kdy jsem při Super G v německém Garmisch-Partenkirchenu jel na takřka ideální stopou, mi bylo oznámeno, že bych měl více času věnovat studiu profilu trati. Neříkám, že jsem byl nadšen komentováním dua Svěcený-Holický na nedávném mistrovství světa ve švédském Aare, ale po zkušenosti s Jeffem Jonesem a jeho kolegou, díky Bohu za ně!!

Ač jsem k Apline Ski Racing 2007 přistupoval s velkým očekáváním, nebylo úplně naplněno. Rychlostní disciplíny jsou zpracovány na jedničku, hratelnost a grafická stránka také super, ale ten slalom, ten slalom…

Alpine Ski Racing 2007

Alpine Ski Racing 2007 se povedl. Má sice své mouchy, nicméně dá se na ně zvyknout a zejména vynecháváním závodů ve slalomu předejít nočním můrám.

Skvělé zpracování rychlostních disciplín světového poháru v alpském lyžování, grafika, komplexnost, licence, i když pouze částečná