Alpha Prime Recenze Alpha Prime

Alpha Prime

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

1. 2. 2007 23:58 3

I přes obrovskou snahu českých vývojářů zaznamenává valná většina z nich se svými hrami v zahraničí spíše neúspěch. Opomeneme-li povedenou Mafii, výpravný Flashpoint a v poslední době též řadu casual / indie her, zbytek situace by se dal přirovnat k tenké blance, kterou holými pařátky nejde a nejde protrhnout. Úspěch je vždy na dosah ruky, ale pokaždé se najde něco, čím hra ve výsledku ztratí důležité body. V první řadě je však nutno oprostit se od velkorysého pohledu na všechny tuzemské produkty a pojmenovávat chyby správnými jmény. Proč tento úvod? Inu, možná proto, že by se dal výše popsaný příběh o nevyklubaném kuřeti beze zbytku aplikovat i na Alphu Prime, 3D akci ze vzdálené budoucnosti od českého vývojářského studia Black Element Software.

Po mnoha a mnoha letech v předaleké galaxii

Jak už bylo řečeno, příběh hry je zasazen do daleké budoucnosti, kdy se lidská rasa nezdráhá kolonizovat vesmír. S objevenými planetami přijdou na řadu nové nerostné suroviny, mezi které patří i látka zvaná Hubbardium. Ta je těžena v obřím dolu, ve kterém se však začnou dít prapodivné věci. Všichni si se zájmem šuškají o jakési stvůře, která nese jméno Glomar a údajně si dává k obědu tamější havíře. Hlavní hrdina, Arnold (tohle jméno jsem už někde viděl), je však toho názoru, že Glomar je jen výplodem příliš bujné fantazie dělníků, podpořené navíc pravidelnými dávkami toxického Hubbardia. Arnold své postavení nemění ani v momentě, kdy se s ním spojí jeho ex-přítelkyně Livia (jedno jméno lepší, než druhé), s prosbou o záchranu současného milence. Ten se totiž spolu se všemi pracovníky dolu v rozlehlém komplexu ztratil a není po něm vidu, ni slechu. Jelikož je Arnold charakterní chlapisko, nechává se po několika sklenkách přeci jen přemluvit a s lehce předstíraným nezájmem jde omrknout situaci.

Ruku na srdce, popsaná zápletka příběhu se nejeví nikterak originálně. Otázkou však je proč, když za ní stojí sám velký Ondřej Neff, český odborník na sci-fi literaturu?! Protože Neffovo jméno figurovalo pouze u zrodu hlavní myšlenky a celý příběh nakonec sepsala jedna z pracovnic společnosti Altar. Naštěstí však stačila myšlenka populárního spisovatele popohnat příběh Alpha Prime tím správným směrem a pokud se dokážete přenést přes mírně frustrující úvod, čeká vás zábava se stoupající tendencí. Příběh hry je totiž postupně ovlivňován pěticí NPC, které značně mění chování hlavního hrdiny, a až do samotného závěru nemáte ponětí, kdo z těch pěti výtečníků mluví pravdu a kdo vás celou dobu vodí za nos (bez stáhnutí patche to ostatně vědět nebudete ani po dokončení hry, která spadne v polovině závěrečné animace).

Nas mnógo!

Až na výjimky se celý děj hry odehrává v uzavřených prostorách rozlehlého dolu. Po zmizení horníků přebrali kontrolu nad celou situací pracovní roboti, kteří se tak stanou vašimi prvními protivníky a narazíte na ně, většinou v hojné míře, takřka všude. Hned zkraje bohužel narážíme na jeden z hlavních problémů tohoto titulu, jímž je značně nevyvážená obtížnost. Vypořádat se tak se zmíněnou skupinkou robotů je úkol hodný mistra, při kterém navíc ztratíte dvě třetiny zdraví, všechny náboje a na čele vám najde místo pár hlubokých vrásek. Ve stejném duchu se nese i četnost lékáren a nábojů, které jsou rozmisťovány po úrovních ledabyle, bez rozmyslu. Narazíte tak na místa, která těmito předměty překypují a následně se dostanete do prostor, kde budete muset hospodařit s velmi omezeným rozpočtem zdraví i munice. Dalším typem nepřátel jsou různé kulomety, ať už samohybné, nebo statické, které však většinou mají svůj slepý úhel, ze kterých je dokážete „vypnout“. Cestou narazíte pochopitelně i na lidské nepřátele, kteří sice snesou o pár ran méně, než jejich plechoví kolegové, ale zato disponují větší mrštností a nepoměrně lepší umělou inteligencí.

Ano, právě AI je tím, čím se může Alpha Prime chlubit. Jde o naprosto skvěle zpracovanou záležitost, za kterou by se nemusela stydět ani ta největší vývojářská studia. Protivníci se snaží využívat všeho, co je momentálně na bojišti k dispozici – kryjí se za bedny, vykukují zpoza rohů, nepřekáží si (!) a navíc dokáží vhodně spolupracovat. Bohužel, tuhost nepřátel spolu s kvalitní AI má za výsledek právě onu obtížnost, která je místy překonatelná jen za pomocí všech zbraní, nebo známého komba F5 & F9 (AKA quicksave+load). Ještě než se dostaneme k hodnocení technického zpracování, je na místě trochu přiblížit zbraňový arzenál. Vývojáři vsadili na klasiku, takže do pravačky postupně uchopíte kladívko, pistoli, brokovnici, samopal, sniperku, raketomet, granáty a plamenomet. Jen tak na okraj, posledně jmenovaný kousek, ačkoli prezentován jako „brutální ničící nástroj,“ je vhodný tak maximálně k opečení mastného vuřtu, nic víc. Stejně „užitečná“ je i variace na bullet-time, kterou použijete jednou, zjistíte, že díky změně obvyklé palety barev na směsici odstínůčervené není nic vidět, a pak už na tlačítko Ctrl ani nesáhnete. Do třetice užitečných věcí patří hackovací nástroj ReCon, kterým se můžete nabourat do kamerového systému, na dálku odpálit ventil potrubí, nebo otevřít zavřené dveře. Použijete jej ve hře asi pětkrát, z toho pouze dvakrát nezbytně…

Nevyužitý potencionál

Alpha Prime se kromě povedené AI může pochlubit věru nadprůměrnou grafikou. První momenty ve hře v nás evokovaly vzpomínky na Doom 3 spolu s duchařským F.E.A.R. a nadchnout nás dokázala i skvělá optimalizace vlastnoručně vyrobeného grafického enginu. Hra doopravdy běží na doporučené sestavě se všemi detaily naprosto bez chyby a je radost se na ni dívat. Bohužel se grafici nemohli vyřádit dosyta, neboť prostředí důlního komplexu trpí na značnou sterilitu. Trochu méně odvaření jsme pak byli ze zprofanované fyziky, kterou sice ve hře potkáte, dokonce vyřešíte i jednu logickou hříčku, ale po zbytek hry degradujete potencionálně výkonný fyzikální engine jen na otevírání skříněk a beden. Ve výsledku pak míra interaktivity nepřesahuje průměr a v ničem výrazném oproti konkurenci nevyniká. Na stejné úrovni se nachází i hudba, která je natolik nevýrazná, že si jí možná ani nevšimnete. Na druhou stranu dabing je na tom o poznání lépe a ačkoli jsou dialogy vcelku obsáhlé, příjemnou formou hráče nutí sledovat je až do konce. Pro neangličtináře navíc mluví pro i české titulky.

Sečteno, podtrženo, Alpha Prime je snůškou skvělých, leč nevyužitých nápadů, které se daly rozhodně zúročit mnohem lépe. Z ambiciózního titulu se stala tuctová střílečka s pěknou grafikou, umělou inteligencí, lehce nadprůměrným příběhem, ale s naprosto nezvládnutou hratelností. Stačil by lepší design úrovní, trochu vyvážené odolnosti protivníku a hned bychom na hru pohlíželi jinak.

Alpha Prime

Ačkoli nabízí Alpha Prime vcelku vydařené technické zpracování a obstojný příběh, značně pokulhává v hratelnosti a celkovém výrazu. Hra trpí přílišnou obtížností a značnou nedotažeností po designové stránce. Ač neradi, můžeme ji zařadit jen mezi průměr.

Grafika, příběh, AI, dialogy.
Nevyvážená obtížnost, sterilita prostředí, málo typů nepřátel, nepoužitelný bullet-time, ne moc vydařený design úrovní.