Alienation Recenze Alienation

Alienation

konfrst.jan@gmail.com

konfrst.jan@gmail.com

12. 5. 2016 11:27 6

Před dvěma lety mohli hráči v rámci PS Plus na PS4 narazit na izometrickou akci Dead Nation. V ní šlo o likvidaci jednoho zombáka za druhým a zhruba v té době a na tom samém hardwaru ze stínu velkých launchových titulů nečekaně vystoupila arkáda Resogun. A je to právě dnes představený Alienation, jež si z obou her bere to nejlepší a snaží se zkombinovat dva recepty do jediného celku – do svižné izometrické akce s arkádovými prvky.

Zmíněná dvojice titulů zde přitom nehraje roli jen tak náhodou – za všemi třemi hrami stojí finské studio Housemarque, jež těží ze svých zkušeností a v případě prezentovaného Alienation tak tvůrci dokáží zaujmout online kooperací, svižnou akcí, parádní grafikou i RPG prvky. A až na pár drobných výhrad se to tvůrcům daří na výbornou a rozhodně se nemají zač stydět.

INVAZE ŠMEJDU Z VESMÍRU

Stydět se však musí lidstvo samotné – mimozemšťani nás infiltrovali, a to už docela dávno. Došlo k nenápadné invazi, kterou zprvu vlády celého světa jen utajovaly. To však neměly dělat - role se obrátily a z dominantního druhu se stal druh ohrožený a lidstvo nyní přežívá na několika posledních útočištích. Záchrana je v nedohlednu.

Alienation není jen o bojích na dálku, ale i o zápasech pěkně tělo na tělo.

Ale tak jako tak – zkusit se to musí a hráči se ujímají role některého z hrdinů oblečených do exoskeletonů. Ti jsou tři a jejich povolání nabízí odolného tanka, bio-specialistu a sabotéra. Tank exceluje v obraně a umí udeřit do země tak, až se emzákovi zatočí hlava, bio-specialista těží z mimozemské technologie a umí se rychle přesouvat i léčit své parťáky a konečně sabotér zaujme plasmovým mečem a možností zneviditelnit se, což jsou schopnosti k nezaplacení například v momentech, kdy vás protivníci obestoupí. V těch chvílích totiž Alienation není jen o bojích na dálku, ale i o zápasech pěkně tělo na tělo.

MÓDY PRO TŘASOŘITKY I PRO OSTŘÍLENÉ

Obtížnost takových setkání je v Alienation rozvrstvená do dvou úrovní – na začátku si můžete zvolit mezi normálním a hardcore módem. V tom prvním probíhá záchrana dle běžných příruček a postupů, ten druhý ale přináší adrenalin v podobě rizika permanentní smrti. Poté se volí obtížnost pro jednotlivé mise. Mise samotné si hráči vybírají na interaktivní mapě, kde lze vidět dosavadní postup hrou. Po vybrání mise následuje právě volba jednoho ze tří obtížnostních stupňů a i z hardcore módu tak lze udělat ještě relativně schůdnou záležitost pro nedělní hráče.

O záchranu světa přitom můžete usilovat sami, anebo v kooperaci s dalšími hráči. Zde by se také dala najít jedna z výtek ke hře – lokální kooperace hře citelně chybí. Avšak na druhé straně, ta online funguje na výbornou a trojice hratelných tříd se tak může směle zapojit a doplňovat. Jen je škoda, že tříd není o jednu více – kooperace je totiž až pro čtyři hráče a při plném počtu se tak jedno z povolání musí nutně opakovat.

SVIŽNÁ AKCE BEZ ZÁBRAN

Tak jako tak lze na taktické mapě i přepnout na národní statistiky – hra ukazuje, které národy si momentálně vedou nejlépe a vyčíst tak šlo, že nejlépe se hře v době recenzování dařilo v Polsku, a Česko celkem úspěšně útočilo na elitní desítku. Pro zajímavost dále lze zjistit nejen to, v jakých regionech je hra dostupná, ale především i kolik která země dokázala ukončit emzáků. Nejedná se pochopitelně o nic zásadního a sotva lze čekat, že se hráči jedné země semknout, aby z trůnu sundali neoblíbeného souseda, ale je to detail, který rozhodně potěší.

Příběh ani za mák nehraje sebedůležitější roli.

A těch je Alienation naštěstí celkem plný – na první pohled hře vůbec nic nechybí. Hráči levou páčkou DualShocku ovládají pohyb postavy, tou druhou pak míření. Jednoduchý systém, jehož zvládnutí ale vyžaduje finesu a um, byť samozřejmě existuje možnost točení se dokola na jediném místě a drcení tlačítka spouště. Pokud k tomu ale přistoupíte zodpovědně, tak Alienation umí zprostředkovat i silný pocit zadostiučinění při pěkně vyvedeném kombu či při jakémkoli dílčím výsledku. Radost a zkušenosti můžete dostat z odpálení automobilu, důmyslného položením miny, rychlého nabití zbraně, aktivování dalšího respawn pointu, užití speciální schopnosti postavy či prostě jen vhodně aktivovanou automatickou kulometnou věží. Obsahem až přeplácané arény poskytují spousty možností k vyžití a vedle toho se tak lze věnovat i průzkumu prostředí. Mise jsou totiž sice přímočaré, úrovně jsou ale rozsáhlé a při odbočení z cesty můžete objevit i například vzácné kousky výbavy, řadu vedlejších (a povětšinou likvidačních) misí i náhodné události typu likvidace protivníka či jeho skrýše. Prostoru k zabíjení neustále rostoucích hord nepřátel je zkrátka až až.

EMZÁK TO VIDÍ RUDĚ

Zástupy protivníků na vás budou proudit stále dokola a pokud se nezorientujete, máte smůlu a umíráte. Stejně tak bídně zhynete, pokud se nebudete věnovat vývoji své postavy a jejích speciálních schopností (jež mohou být aktivní či pasivní) a opomenete i množství lootu i upgrady svých zbraní. Ty sice vypadají prakticky na chlup stejně (navzdory aplikovaným vylepšením), změny v jejich chování jsou ale dramatické, a pokud se vám nově objevený kousek nelíbí, můžete jej okamžitě rozložit na prvočinitele a ty použít k náhodně generovanému vylepšení aktuálního kousku. Těch lze mít přitom u sebe hned tři – automatická zbraň, brokovnice a těžké zbraně, kam spadá například rotační kulomet či raketomet.

Alienation

Na vývoji postavy by pak možná někomu mohlo zavazet tempo postupu a možná nepříliš rychlý zisk úrovní. Na druhé straně se ale jedná o prvek vyzývající k neustálé honbě za něčím lepším. Za lepší zbraní, za ničivějšími schopnostmi a za záchranou lidstva, byť příběh ani za mák nehraje sebedůležitější roli. Tu zde hraje akce a technické zpracování, a překvapivě ani jedno vám nenechá oddechnout. Stále je zapotřebí reagovat, otáčet se a dávat pozor, kam směřuje ten který palec. 20 příběhových misí nabídne proměnlivé prostředí plné krásné grafiky a snad by se i zachtělo kochat se prostředím – například třpytícím sněhem Aljašky, rozpadlým okolím v Černobylu, či jen zničitelnými překážkami, jenže to nejde.

LÍBIVÉ POZLÁTKO

Lidstvo je třeba zachránit, a pokud nemáte s kamarády na PS4 do čeho píchnout, tak tohle může být to pravé pro vás. Jestliže pak autoři časem přidají i možnost kooperace v rámci jediného gauče (což v případě Dead Nation například možné bylo), tak již snad ani není co zásadního vytýkat. Snad jen zábavnější a nápaditější nepřátelé, ale to už je vyloženě malicherný detail a jen drobná piha na kráse jinak výjimečně chytlavého titulu.

Alienation

Málem perfektní akce, ve které se až čtveřice hrdinů oblečených do exoskeletonů vydává na takřka nemožnou záchranu světa ze spárů mimozemské invaze.