Alien Breed: Impact Recenze Alien Breed: Impact

Alien Breed: Impact

Marek Švrkala

Marek Švrkala

28. 7. 2010 22:31 8

Uběhlo už dlouhých 19 let od chvíle, kdy Team17 na Amigu vypustil sci-fi top-down shooter Alien Breed. Polozapomenutý klenot toto studio před půl rokem oprášilo v rámci první epizody akce Alien Breed: Evolution, kterou vydalo na Xbox Live Arcade. Drobně upravený port prvního dějství chystané trilogie se s novým podtitulem Impact nyní dostává také na PC a třetí PlayStation, kde se pokusí získat srdce dalších nostalgiků. Retrohraní je dnes prostě v módě, vývojáři na nás chrlí jeden remake za druhým. Občas se jim nový kousek povede náramně, v některých případech ale bohužel nové podání herních legend zklame. Alien Breed: Impact zůstává někde mezi.

Conrad na Leopoldovi

Příběh je v Alien Breed: Impact pochopitelně až na druhé koleji. Jako namakaný technik Theodore J. Conrad se pokusíte zachránit obrovskou vesmírnou loď, která se řítí ke zkáze po srážce s lodí mimozemšťanů. Váš vesmírný koráb je na tom opravdu mizerně, zemřela většina posádky, nefungují různé systémy (ty postupně musíte nahazovat), hoří a hlavně se z nižších pater rozsáhlého komplexu neustále rojí všemožná mimozemská havěť. V single playeru si na ni budete muset počíhat sami. Po rozsáhlých levelech se pohybujete na vlastní triko, jen se občas tu a tam ukáže nějaký ten přeživší.

Čekat nějakou zamotanou zápletku u přímočaré akce, která je navíc rozdělená na několik epizod, by asi bylo bláhové, rozhodně by ale potěšil alespoň kvalitnější způsob vyprávění. Mezi jednotlivými misemi, kdy se vždy výtahem přesunete na další patro lodi, je totiž děj posunován pouze mizernými komiksovými stripy. Modrá barva obrázkům příliš života nepřidala, potřebnou šťávu nedodal ani bídný dabing. Laciným komiksem Team17 rozhodně šlápnul vedle.

Samotnou herní stránkou jsou autoři plně věrni staré předloze. Zda je to dobře, či špatně, už záleží na postoji konkrétního hráče. Alien Breed: Impact je 3D akce viděná z izometrického top-down pohledu. S hlavním hrdinou se pohybujete po vesmírné lodi plné nepřátel. Design levelů není příliš nápaditý, spíše účelný, což vede k malé rozmanitosti misí. Vesměs se tak potulujete po rozsáhlých chodbách a plníte klišovité úkoly nutné pro přesun dál. Neustále se opakují obdobná zadání, což vede k brzkému stereotypu. Typicky se máte dostat do některé z mnoha místnosti, kde je nutné zapnout zařízení potřebné pro opravení lodi. Jenže po příchodu k určené místnosti zjistíte, že je plná plamenů. Požár ovšem můžete zničit zařízením na vypuštění kyslíku, avšak to se nachází zase na jiné části lodi. Když už se k němu přes hordy nepřátel propracujete, narazíte na další nepříjemnost. Vstupní dveře vyžadují speciální kartu. Tu samozřejmě nemáte, a tak se musíte vydat zase o pár chodeb dál a sebrat ji u těla zabitého člena posádky. Takovéto úkoly se neustále v různých malých obměnách opakují, jde o dost nudnou výplň pro jinak dobře pojaté střety s emzáky. Určitě je šlo zaobalit do lepšího scénáře.

Mimozemské svinstvo

V pěti misích a prologu se setkáte s rozmanitými mimozemskými potvorami připomínajícími známé nepřátele z filmů jako je Vetřelec. Od přerostlých krys vylézajících z děr v zemi se propracujete k obrovským obludám střílejícím z dálky sliz nebo k menším vyspělým organismům, které dokáží krátkodobě zpomalit čas. Utéct nepomáhá, nepřátelé si vás přes nízkou umělou inteligenci najdou, takže je nutné jim pořádně vyprášit kožich, nebo co to vlastně mají. V arzenálu naleznete jak zbraně klasické (pistole s nekonečnými náboji, kulomet, brokovnice), tak výzbroj vyšší třídy (plamenomet, laser a ion gun). Vedle standardních zbraní lze také trochu nemotorně házet různé granáty, nebo na určená místa instalovat statické střílny, samozřejmostí je pak možnost použití health packů k doplnění zdraví. Ve vypjatých bitvách při zvolení vyšší obtížnosti přijde doplnění zdraví vhod.

Novinkou oproti Alien Breed: Evolution z Xboxu 360 je možnost jednotlivé zbraně vylepšovat v terminálech systému Intex, kde taktéž můžete hru libovolně ukládat. Terminály se v levelech nacházejí tak akorát často, vedle nákupu nábojů v nich lze vylepšit jakoukoli zbraň a získat tak třeba rychlejší dobíjení pro brokovnici. Vylepšování ale není zrovna levné, pokud tak chcete zainvestovat do uprgadu, musíte levely procházet opravdu důkladně – otvírat všechny skříňky a ohledávat mrtvá těla. Čas od času v nich najdete nějaký ten kredit pro Intex nebo alespoň cenné náboje pro doplnění zásobníku.

Temná vizuální stránka

Team17 pro vývoj použil Unreal Engine 3 a vytvořil s ním velmi zajímavá 3D prostředí. Přestože vše vidíte přehledně izometricky z pohledu ptačích očí, můžete se pokochat zajímavými grafickými efekty. Nezřídka se totiž ocitnete uprostřed výbuchů, někde uniká plyn, jinde probíjí elektřina. Uvidíte i různá futuristická vesmírná zařízení. Při neustálém kosení mimozemšťanů nějaký ten efekt rozhodně potěší. Vše navíc zůstává přehledné, kamerou lze jednoduše rotovat a pokud vám tak nevyhovuje některý úhel pohledu, stačí jej otočit. Ve změti nepřátel útočících ze všech stran občas takové bleskové otáčení vyvolá trochu zmatek, po vystřílení všeho živého je pak třeba se v klidu zorientovat pomocí mapky označující důležité body. Na klasické ovládání kombinací klávesnice a myši si ale určitě každý po chvilkovém tápání zvykne.

Napjatou atmosféru dodává temné prostředí, kdy mnohokrát detailně vidíte jen tam, kam dosáhne světlo z vaší svítilny. Palec nahoru si rozhodně zaslouží i slušná sada vřískavých zvuků a chytlavá hudba. Škoda jen, že zvukových stop není více. I po pár hodinách hraní, jež tato epizoda Alien Breed nabízí, se některé tóny začínají opakovat. Kritický musím být také k drobným cutscénám. Nejenže jsou častokrát otravné (nejdou odkliknout, sledovat tak poněkolikáté stejnou animaci po úmrtí rozhodně není zábavné), navíc nejsou ani nijak efektní a hezké. Tyto vložky bohužel přispívají ke slabšímu dojmu z příběhu a jeho prezentace.

Prodloužit zhruba šest hodin singleplayerové kampaně může mód free play, kde má každý hráč možnost poměřit se s svými výkony v jednotlivých levelech v tabulkách na internetu. Do změti chodeb se po dohrání ale znovu vydají snad jen ti největší fanoušci série. Ty pak potěší také kooperativní multiplayer (lokální i online), který taktéž nepřidává nic speciálního, zábava pro dva se ale klasicky násobí. I kooperaci ale po dohrání single playerové kampaně prakticky není důvod pařit. Nenabízí totiž žádnou velkou motivaci - nic navíc, co by hráče znovu přilákalo k dalšímu průchodu známých lokací.

I přes nedostatky a herní prvky, kdy autoři měli jít dál, je Alien Breed: Impact velkým lákadlem pro všechny, kteří první díl série před téměř dvaceti lety nadšeně pařili. Hratelnost je i v novém audiovizuálním kabátku velmi dobrá. Je už jen na vás, zda se rozhodnete investovat momentálně stále téměř 15 dolarů do titulu, jenž vydrží maximálně na několik letních večerů.

Alien Breed: Impact

První epizoda oživené značky zůstává zhruba na půli cesty. Nabízí pouze něco málo přes šest hodin klasické akční zábavy, která přes tupé a v mnohém stereotypní podání akční složky dokáže dobře pobavit.