Age of Wonders: Planetfall Recenze Age of Wonders: Planetfall

Age of Wonders: Planetfall

1. 10. 2019 14:25 1

Laškování se sci-fi zasazením se klasickým strategiím spíše nedaří. Anno i Civilizace se svými vědecko-fantastickými experimenty úplně slávu nesklidily a bylo nasnadě stejný osud prorokovat i nejnovějšímu dílu Age of Wonders. Ten elfy a magii vyměnil za rakety a mimozemšťany, ale lámat kvůli tomu nad ním hůl by byla škoda. Novinka s podtitulem Planetfall je totiž skutečně povedená strategie, která netradičně míchá principy velkých 4X her s prvky RPG a taktických strategií, aniž by se hráčům pod rukama rozpadla.

Age of Wonders lze zjednodušeně popsat jako milé děťátko mamky Civilizace a taťky Heroes of Might and Magic. Na jednu stranu se snažíte vést svoji civilizaci k ovládnutí celé planety, staráte se o diplomatické vztahy s cizími rasami a třeba i o svůj technologický rozkvět, na druhou stranu ale všechno řešíte pomocí hrdinů, kteří plní questy, sbírají nové vybavení a levelují. Tento hybrid “velkoměřítkových” strategií s mikromanagementem jednotlivých jednotek působí zpočátku docela zvláštně, ale povědomě. Nezvyklý mix se mi dostal pod kůži až ve chvíli, kdy jsem Planetfall přestal hrát jako takovou trochu divnou Civilizaci a po Heroesovsku se věnoval víc hrdinům než městům, řešil specializaci jejich armády nebo s nimi prozkoumával podivné planety a hledal místo pro další expanzi.

PLANETY MÍSTO KRÁLOVSTVÍ A PUŠKY MÍSTO LUKŮ

OPÁČKO NEUŠKODÍ

Age of Wonders: Planetfall

4X je zkratka vycházející ze čtyř anglických slov: eXplore, eXpand, eXploit a eXterminate. Používá se k popisu strategických her, v kterých se hráči soustředí na průzkum světa, těžbu surovin, rozvoj svých základen a boj s nepřáteli.

Jak název napovídá, každá hra v Age of Wonders: Planetfall začíná přistáním na planetě a založením prvního města a zbytek je už na vás. Je třeba zajistit přísun surovin na stavbu budov, specializaci města a tvorbu armády, začít výzkum ve dvou technologických stromech a samozřejmě také prozkoumat okolí, navázat kontakt s místními obyvateli a výhledově s nimi uzavřít diplomatickou alianci nebo je prostě vyhladit. Známé principy ale v novém mixu fungují trochu jinak a mají jiné priority; naštěstí AoW: Planetfall všechny herní mechanismy i hratelné rasy postupně uvádí ve své příběhové kampani.

Příběh, který Planetfall ve svých 13 misích vypráví, nikoho neurazí a možná i kvůli relativně malé rozloze mi přišlo, že potenciál vesmíru, který Planetfall představuje, nebyl jedinou hrou rozhodně vyčerpán. Age of Wonders: Planetfall se odehrává 200 let po rozpadu lidského impéria Star Union, které si nemilosrdně podrobilo co mohlo a pak tajemně zkolabovalo. Lidská frakce Vanguard se probouzí po velmi dlouhém cryospánku a zjišťuje, co se všechno za tu dobu stalo i co se mezi troskami lidské civilizace zrovna děje. Nebylo by to však sci-fi, kdybychom mohli hrát jen za lidi, a proto si také vyzkoušíte hru za jiné rasy, které mají své výhody i styly hraní. Třeba tak zjistíte, jaké je to v kůži psychickými schopnostmi obdařených brouků z rasy Kir’Ko nebo třeba kybernetických zombie replikantů z rasy Assembly. Navrch tomu ale vývojáři z Triumph Studios taky jedli vtipnou kaši, a tak spíše vážné (a skutečně poutavé) vyprávění takového post-kolonialistického příběhu odlehčují vesmírní industriální trpaslíci z rasy Dvar mluvící s ruským přízvukem nebo rasa Amazonek, které jezdí na dinosaurech ověnčených lasery.

UDÁLOSTI V REGIONECH

A když se tyto rasy na planetě potkají, začne brzy třenice o místo. Planety jsou rozděleny do regionů, které podle terénu se tu hodí spíše na výrobu jídla, tu k podpoře produkce, vědy nebo energie, která slouží jako místní měna. Město jako takové zabírá jeden region, ale jak roste, je možné k němu připojit až čtyři další sousedící regiony, a ty dále individuálně zaměřit na “těžbu” jedné suroviny. Město tak lze pomocí regionů třeba specializovat na továrnu energie, produkční centrálu vojenských jednotek nebo vědeckou základnu.

Kombinace terénních prvků z některých regionů dělá užitečnější oblasti než jiné a zabrání toho správného regionu může mít zásadní vliv na efektivitu celého města. Zvláště pak nalézá-li se na nich unikátní struktura, třeba starobylá mimozemská knihovna nebo komplex hydroponických farem, která zajistí ještě pěkný unikátní bonus navrch. Samotné zabírání regionů pak může provést pouze armáda, která přijde na centrální políčko regionu a buď ho připojí k blízkému městu, nebo si ho může “rezervovat” postavením předsunuté výspy. Zároveň to ale také znamená, že expanze podmíněná armádou vždy s sebou nese i potenciál střetu, ať už s divokou faunou nebo s rozlézavými sousedy.

SVÁR VYŘEŠÍ (NEJEN) SPÁR

A právě bitvy patří mezi ty nejzábavnější části Planetfallu. Zapomeňte na civkové narážení dvou jednotek do sebe, ale i na heroesovské šachy. Nový Age of Wonders se inspiruje XCOMem a bitvy se tak odehrávají v instancích na hexagovoých plánech vycházející z typu terénu, kde se armády střetly. Při bitvě v džungli počítejte se spoustou stromů a kmenů, za kterými se budou vaše jednotky krčit, při boji o město pak očekávejte hradby, střílny, zákopy a výbušné barely. Všechny jednotky - hrdinové, pěšáci, letci, tanci a všechno mezi tím - se v tazích pohybují po plánu, ukrývají za překážky, využívají své vybavení i dovednosti a útočí na sebe s klasickou xcomáckou šancí na zásah vyjádřenou v procentech.

Brzy přijdete na chuť bonusům, které vylevelovaní hrdinové mohou dávat určitým typům jednotek.

Taktické rochnění si v láskyplně vymyšlených synergií vašich jednotek a jejich dovedností umocňuje fakt, že bitva nemusí probíhat jen mezi dvěma armádami. Kdepak, zapojí se do ní i armády z okolních 6 políček a při počtu 6 jednotek na armádu si můžete představit, jak asi mohou vypadat střety dvou hodně připravených protivníků. Brzy přijdete na chuť bonusům, které vylevelovaní hrdinové mohou dávat určitým typům jednotek. S jednou armádou tanků a druhou třeba plnou pěchoty a sniperů můžete nepřátele obkličovat, útočit s bonusy zezadu, využívat různých debuffů a útoků s AoE efekty, prostě jak se v xcomoidních soubojích sluší a patří.

NOVÁ GENERACE

Mix různých žánru tedy povětšinou funguje dobře. Detailní správa výbavy a schopností hrdinů (které si navíc můžete v komplexním editoru vytvořit dle své chuti) i obyčejných jednotek nahrává kombinaci s taktickými bitvami, hlubší diplomatické možnosti využívající například separátní “suroviny” k vyvážení dohod a obchodování zase odpovídají multiplanetárnímu záběru celé hry. Planetfall navíc vyloženě nevyžaduje, abyste všechny své protivníky zlikvidovali. Častokrát můžete konfliktu předejít splněním questové linie od NPC frakcí i AI protivníků a vytvoříte si tak nové spojence, u kterých pak můžete nakupovat jejich jednotky nebo unikátní výbavu.

Snad jen dva výzkumné stromy - společenský a vojenský - které je třeba při každé hře zas a znova prozkoumávat pro odemčení jednotek, budov, modifikací a bonusů, působí jako nemotorné namotnování tradičního 4X prvku na hru, která je ale mnohem rychlejší než typická 4X strategie. Obzvlášť při procházení kampaně se z opakovaného zkoumání nových laboratoří, farem a továren a pokročilých laserů, bomb a zbroje stává nutné zlo, protože to samé jste dělali zhruba před dvěma hodinami v předchozí misi.

EXXXXTRA NÁLOŽ RADOSTÍ I STAROSTÍ

Ale je pravda, že Planetfall by měl větší problémy s repetitivností, kdybyste si na začátku každé hry nenakombinovali vybranou rasu s tzv. tajemnou technologií, která zásadně ovlivňuje možnosti ve hře. Tajemných technologií je ve Planetfallu opět 6 a každá zpřístupňuje nové jednotky, technologie, modifikace i megazbraň potřebnou pro dosažení technologického vítězství. Například s Voidtech můžete mít teleportující se jednotky a otevírat na bojišti portály, s Psynumbrou vyvoláváte temné příšery, které terorizují vaše nepřátele a s mojí oblíbenou Xenoplague infikujete nepřátele, líhnete parazity a vytváříte si biozbraně. A právě kombinování herních stylů ras a tajemných technologií je důvod, proč se ke hraní nejspíš budete chtít vracet opakovaně a zkoušet, jestli třeba trpasličí Dvaři nejsou náhodou lepší s parazitickou Xenoplague nebo magmatickou Prometheanskou technologií.

Age of Wonders: Planetfall nakonec patří do stále rostoucí řady strategických her, které se kromě PC objevují i na konzolích. Základní PS4 s utáhnutím hry nemá prakticky žádný problém, všechno rychle odsýpá a při zazoomování na krajinu, města i jednotky uvidíte pěkné detaily. Snad jen ovládání by si zasloužilo ještě jednou zkontrolovat - při hraní jsem narazil na pár divných situací, kdy ovládání nedávalo smysl nebo zlobilo. Například vybírání produkce v městě do fronty se dělá přes křížek, ale vybírání výzkumu do fronty nelogicky přes trojúhelník. Nebo mi několikrát nešlo ukončit kolo podržením R2, což vyřešilo načtení posledního auto-savu a bylo po problému. Age of Wonders: Planetfall je zkrátka PC hra především, její uživatelské rozhraní je designované na myš a s ovladačem se v něm v některých situacích uklikáte.

To však nic nemění na tom, že Planetfall je skutečně povedená hra, na které se ukazuje vycizelování hybridní hratelnosti, na které Triumph Studios pracuje už od prvního Age of Wodners. Ta z Planetfallu dělá asi nejrychlejší 4X strategii široko daleko a zároveň lákavý titul pro stratégy, kteří už nemají do čeho píchnout. Mezi konkurencí působí svěže, možná až sympaticky drze. Jestli jste si mysleli, že Age of Wonders patří minulosti, pak vás Planetfall určitě přesvědčí o opaku.

Age of Wonders: Planetfall

Age of Wonders: Planetfall je solidní 4X strategie s chytlavým bojovým systémem, RPG prvky a spoustou možností úprav hrdinů, jednotek i hratelnosti jednotlivých ras.