Age of Wonders 3 Recenze Age of Wonders III

Age of Wonders III

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

1. 4. 2014 22:50 12
Reklama

Jak nazvat třetí díl polozapomenuté série tahovek z fantasy světa, který nabízí rozlehlé mapy, pestré armády, mocnou magii a hrací dobou se vysmívá modernímu přístupu „šest hodin a dost“ (když šest hodin v krajním případě mohou zabrat dvě první mise kampaně)? Hru, která v sobě spojuje dílčí prvky z Civilizace, Heroes of Might & Magic a rozverný new weird přístup k fantastice?

- Zázrak?
Ale no tak, držte už jednou hubu, Toufare.

MEČ, MAGIE A... KANONÝR JABŮREK

S Age of Wonders III přichází poctivá porce tradiční hratelnosti, která nese až překvapivé množství podobností s předchozími díly, jakkoliv je od sebe dělí více než celá dekáda. V herním světě se mezitím schyluje k velkolepému konfliktu. Na jedné straně stojí Commonwealth - takový Nilfgaard AoW – lidská říše stojící na obchodu a technologii, snažící se podmanit všechny staré rasy. Proti „impériu“ se pak staví znovusestavená elfí konkláve, jejímž cílem je pod prapor vysokých elfů sjednotit ostatní, lidmi ohrožené národy a vystavět hráz rozpínavosti Commonwealthu. Dvě ústřední strany konfliktu pochopitelně znamenají také dvě kampaně, jež skýtají víc než poctivou porci desítek hodin zábavy. Vyprávění samo nijak dechberoucí není, využije i mnoho fantasy klišé, ale návrh jednotlivých scénářů naznačuje, že na AoW III dělali mistři svého řemesla. Rozsáhlé mapy skrývají celou řadu vedlejších úkolů, tajných míst a prostoru pro taktizování i v rámci plnění dějových úkolů. Po stovce tahů a hodinách hraní každého scénáře má hráč pocit, že by si zasloužil na zkrvavenou uniformu připnout speciální vyznamenání; něco jako...

- Znamení moci?
Vy taky sklapněte, Zahradníčku.

DOBA ČAR A KOUZEL

ZDIVOČELÁ ZVÍŘENA

Age of Wonders III
i Zdroj: Hrej.cz

Smysl pro humor nezamrzl autorům ani v ledových pláních prvních misí kampaně za Commonwealth. Mezi soupeři tak hráči najdou Yettiho, ale také zdivočelé a smrtící, ehm, tučnáky.

Zásadním kladem Age of Wonders III je hloubka a přitom přístupnost herního systému, podobná s již zmiňovanými Heroes of Might & Magic. Na globální mapě hráč pohybuje svými hrdiny a vojenskými jednotkami, objevuje a zkoumá nejrůznější aktivní místa, zabírá města a vyvolává boje, které jsou řešeny ve speciální bojové obrazovce. A nechybí ani budovatelský rozměr starání o vlastní osady. Jenže u toho AoW ani zdaleka nekončí - hráči dává nečekanou volnost, když krom jiného může ve městě vyrobit osadníka a založit na vybraném místě nové sídlo. Města mají svou sféru vlivu, postupně rostou a v závislosti na postavených budovách posilují vyrobené jednotky. A také zajišťují výzkumné body pro otevírání nových kouzel. Mnoho z nich se týká fází na hlavní mapě, kdy je možné zcela změnit prostředí a z pouště udělat po ostrůvcích životek kypící les... anebo naopak. Kouzla povolávají bonusové jednotky, opevňují města, zakrývají armády nebo naopak odhalují skryté a mají celou řadu strategicky zajímavých efektů. Také ekonomika celé země je mnohem křehčí než v HOMAM nebo King's Bounty. Jednotky totiž nestačí jen za fixní cenu vyrobit, ale je třeba jim pravidelně platit žold, který je u silnějších nestvůr logicky výrazně vyšší. Znamená to, že takřka nikdy neexistuje univerzální recept na vítězství, jedna cesta technologickým stromem nebo mapou, ale více možností, na kterou stránku správy impéria se soustředit... Nebo snad ano, Jene?

- To je zpovědní tajemství.
Vyřízněte tomu člověku jazyk!

Šest základních ras nabízí sady bojovníků, kteří spadají do základních tříd, ale liší se v detailech.

EVANGELIUM AZOGOVO

Hloubku bojovému systému dodává množství a rozmanitost jednotek a role hrdinů. Šest základních ras nabízí sady bojovníků, kteří spadají do základních tříd, ale liší se v detailech. Takže jak elfové, tak i lidé nebo skřeti mají své lučištníky či kopiníky, ti mají ale rozdílnou výdrž nablízko, morálku a další vlastnosti. A pak je tu mnoho speciálních jednotek, ať už bojové stroje Commonwealthu, z neznámých dimenzí kouzly povolané příšery, obří titáni či golemové, anebo éterické bytosti stvořené z energie. AoW III se přitom nebere příliš vážně a docela klidně hráči předhodí třeba sněžného muže nebo skřetí věrozvěsty, aniž by tyto figurky vyvolávaly pocit nepatřičnosti nebo nevkusu. Hrdinové mají propracovaný systém rozvoje dovedností, kdy hráč při každém zvýšení úrovně může investovat jak do základních vlastností (životy, útok, obrana, odolnost proti kouzlům...), tak i do rozmanitých perků. Ty pak vylepšují odolnost armády proti jedům, dávají jednotkám neviditelnost, bonus do obrany, možnost ochromujícího zásahu a další užitečné bonusy. Každá ze šesti tříd hrdinů je postavená na trochu jiné taktice a odpovídající sadě perků, a tak je hráč neustále vystavován zajímavým a přitom důležitým volbám. Co si přát více?

- Třeba změnit vodu ve víno?
Ježíši! Mám já tohle zapotřebí?

DO SEDEL!

OBŘÍ BITVY

Age of Wonders III
i Zdroj: Hrej.cz
Do boje se může zapojit najednou až sedm armád po šesti jednotkách. K úspěchu při obraně velkého města vede: nenechat se zcela obklíčit.

Tahové boje je možné téměř úplně vynechat díky systému automatického vypočítávání. Tak se vyplatí řešit menší šarvátky, které by hráče zbytečně připravovaly o čas a v podstatě ani o nic nepřijdete. Velké bitvy nicméně stojí za speciální pozornost. Až čtyři desítky jednotek v pěkně vymodelovaném prostředí se pohybují po hexovém poli a svádějí navýsost taktické bitvy. Úlohu hraje jak terén či viditelnost, tak vzdálenost nebo sada specifických bonusů a postihů. Dobře zvolené kouzlo či zásah jinak slaboučké podpůrné jednotky mohou docela obrátit průběh bitvy, což je ve výsledku velká zábava a stačí jen přijít na chuť některým dílčím specifikům. Fanoušky HOMAM by pak mohlo překvapit, že i když je jednotka téměř mrtvá, stále má původní útočné číslo a může tak zasadit i rozhodující ránu. Pozor také na fakt, že hrdinové jsou součástí bitvy a někdy je jejich smrt v přímém protikladu s úkoly mise... a tak nezbude než i po jinak vydařené bitvě načíst pozici.

- Nedal byste si jablko?
Děkuji, Anežko, ale až po dopsání recenze. Jste velmi laskavá.

Až čtyři desítky jednotek v pěkně vymodelovaném prostředí se pohybují po hexovém poli a svádějí navýsost taktické bitvy.

Pokud Age of Wonders III někde ztrácejí, je to technická stránka věci. Hra má tendenci se trhat v závěrečných fázích misí, kdy – ve vzácném souladu s jedničkou a dvojkou – dlouho trvá vyhodnocení pohybu jednotky. Někdy došlo i na úplný pád hry; paradoxně častěji po aplikaci day one patche. Hardwarové nároky jsou trochu vyšší, než by si i jinak pestrá a detailní strategie zasluhovala a tutorialové či úvodní texty kampaňových misí pro změnu příliš zdlouhavé. Ale je to stále hledání kosmetických chyb na kráse titulu, který nabízí bez přehánění mnoho desítek hodin zábavy. Který je výtečnou syntézou řady prvků z úspěšných 4X strategií a přitom se drží při zemi, takže hráče nepřehltí. A který má na každém rohu, po každém saveloadu, přichystané nějaké příjemné překvapení. Jak popsat takovouhle staromilskou herní libůstku?

- Fkužečnosťy zásrak
Pravda, pravda. Se s tím smiř, Slánský!

Age of Wonders 3
Windows PC
Apple Mac

Verdikt

Age of Wonders III spojují poctivý game design a bohatost obsahu, díky níž hráče zaujmou a udrží u monitorů po desítky hodin. Náročná a pestrá strategie skvělým způsobem oživuje dlouho zapomenutou značku.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama