Age of Pirates: Caribbean Tales Recenze Age of Pirates: Caribbean Tales

Age of Pirates: Caribbean Tales

taltos

taltos

16. 10. 2006 22:29 1

Pirátská „profese“ v sobě má jisté kouzlo, kterému dokáže odolat málokdo. Černá páska přes oko, jedna noha dřevěná a papoušek na rameni. Tak si asi většina lidí představuje pravého piráta a každý by chtěl být jistě aspoň chvíli v jeho kůži nebo si minimálně vyzkoušet dobu, ve které piráti žili. To nám již pár her umožnilo a za jednu z nejpovedenějších se dá považovat již zmiňované Sid Meier’s Pirates!. Age of Pirates: Caribbean Tales je v mnoha ohledech tomuto titulu podobný. Na druhou stranu jsou jeho systémy mnohokrát složitější, možností je podstatně více a celkově vám bude déle trvat, než se prokoušete k samotnému jádru hratelnosti. Otázkou je, jestli právě tento způsob hraní preferujete.

Plavba za … čím?

Na začátku hry máte na výběr dva charaktery. Za pány se představuje Blaze a za něžnější část lidstva Beatrice. Sice nemají odlišné vlastnosti, avšak dostatek detailů v nastavení si můžete upravit sami. V jak velkém městě budete začínat, kolik budete mít spojenců a nepřátel, jak náročné budou bitvy, rychlost plavby a podobně. Důležitá volba je výběr národnosti. Zde se nabízí Francie, Anglie, Holandsko, Španělsko a piráti. Podle vašeho výběru pak začínáte v hlavním městě vašeho státu a mimo jiné máte odlišnou loď a úkoly.

Ale zpět na začátek. Jakmile projdete úvodní obrazovkou, přivítá vás sympatické intro ukazující námořní bitvu. Na hlavní příběh se příliš nehledí a jediným spojujícím dějem je hledání ztraceného sourozence (Blaze nebo Beatrice, podle toho, za koho hrajete) a s tím spojeného pokladu, přičemž kromě záhadného dopisu od vašeho otce mnoho indicií nezískáte. Co tedy budete v Karibiku sedmnáctého století dělat?

Age of Pirates rozhodně není pro hráče-začátečníky. Do víru hraní jste vhozeni hezky po hlavě a i když máte na všechno dostatek času, skoro žádného tutoriálu se například nedočkáte. V hlavním městě získáte pouze informace o jednotlivých odvětvích hry a pak již na vše musíte přijít sami. Píše se rok 1640, máte základní loď, chrabrou posádku a pár kanónů na každé straně. Co s tím? Možností je nepřeberné množství. Asi jako první vás napadne zajít za guvernérem vaší národnosti, který vás velmi rád příjme do služby a bude na vás chrlit jeden úkol za druhým. Nic vám ale nebrání v tom se poohlédnout po jiném guvernérovi, případně se nechat naverbovat k pirátům. Jakmile se dost svému „šéfovi“ zavděčíte, povýšíte a s tím i váš plat. A jak hra funguje v reálu? Ve městech se pohybujete z pohledu třetí osoby a se svým hrdinou dostáváte úkoly. Jakmile se rozhodnete zvednout kotvy a danou misi splnit, nalodíte se a pohled se prakticky nezmění, jen místo vaší postavy je pod dohledem celá loď (později případně flotila). Takto byste ale daleko nedopluli a tak autoři připravili velmi sympatický mód (vypadá podobně jako u Pirates!) z ptačí perspektivy, kdy loď vidíte na mini mapě a velmi jednoduše ji můžete ovládat. Z tohoto pohledu můžete libovolně přecházet na samotné moře, vyloďovat se u ostrovů, překonávat bouře a v neposlední řadě bojovat s nepřátelskými plavidly. Pojďme si o všech možnostech povědět něco víc.

Úkoly, bitvy, RPG prvky = nespočet možností

Oproti Sidovým Pirates! jsou Age of Pirates vskutku náročným titulem s velkým záběrem do různých žánrů. Vezměme si to ale popořadě. Už jsme nakousli úkoly, které vám budou zadávat jednotliví guvernéři, opilci v hospodách, prodejci, ale i obyčejní obyvatelé na ulici. Mise jsou si bohužel dost podobné a tak budete velmi často převážet zboží a pasažéry, dělat poslíčka s důležitými dokumenty nebo eskortovat lodě do nebezpečných přístavů. K zajímavějším činnostem patří například shánění zajatců, které si můžete udělat z posádky poražené lodi. Tyto úkoly však nejsou většinou dostatečně dobře placené, aby se vyplatilo do nich vrážet tolik času a především úsilí. Porazit i jednu loď dá totiž ze začátku pořádně zabrat.

Když jsme již nakousli boj, musíme znovu konstatovat, že jde o pekelně těžkou věc. Hlavně zpočátku, kdy máte nějakých dvanáct kanónů a vratkou loď, je udolat jednoho nepřítele pomocí děl malý zázrak. Později se tato stránka podstatně zlepší, ve městských obchodech (trh je u každého města trochu jiný a vyplatí se vybírat ty nejlepší ceny) si můžete plavidlo vylepšit nebo koupit rovnou celé nové a s dvaceti čtyřmi kanóny se přece jen pálí lépe. Taková hračka ale rozhodně není levný špás a tak si na svou vysněnou válečnou loď budete muset nějaký ten pátek počkat. Do té doby budete v boji využívat většinou taktiky útěku (při vyšším počtu lodí) nebo nepřítele nahlodáte pár trefami a pak se pokusíte dojet k němu co nejblíže a zahákovat ho. Na palubě lodi je totiž boj i ze začátku přijatelnější. Stačí si najmout nějaké vojáky a mušketýry (musíte dávat pozor na jejich náladu a výplatu, jinak se vzbouří) a pak se po jejich boku vrhnout do lítého boje na meče. Ten je bohužel v nejlepším slova smyslu zmatený a zcela netaktický a tak vyhrává ten, kdo má více silnějších vojáků. Vy samozřejmě celou situaci silně ovlivňujete a taková rána z pistole, či silný zásah šavlí mohou rozhodnout bitvu. Po obsazení lodi na vás ještě čeká zdolání kapitána. Do jeho kajuty se vydáváte již bez posádky a za pomoci tří typů útoků a několika různých krytí a uhýbání ho musíte porazit. Poté je loď vaše, můžete si z ní odebrat zásoby, nalezené peníze a pokud máte dostatek schopností (taktiky), můžete ji i přibrat jako druhou loď do flotily a v boji ji jednoduchými příkazy navádět.

Vaše postava se bude také vyvíjet a tak za zkušenosti získané z boje, plnění úkolů, ale například i z nových poznatků nebo zdolávání bouří budete zlepšovat své statistiky. Těch je veliké množství a jen namátkou vybereme lepší šermování, střelbu, přesnost a účinnost kanónů, manévrování lodi, rychlost plavby, štěstí, zlepšování nálady vaší posádky či výhodnější obchodování. Bohužel se změny projevují jen v minimálním měřítku a tak než pocítíte zlepšení, bodů budete muset do dané oblasti investovat vskutku hodně. Co naopak můžete získat okamžitě jsou artefakty po zabitých kapitánech. Ve výbavě najdete meč, dalekohled a pistoli, přičemž některé lepší kousky budete moci používat až na vyšší úrovni. Díky jejich účinnosti se ale rozhodně vyplatí počkat.

Technicky vzato

Age of Pirates: Carribean Tales běží na Storm 2 enginu, z kterého jsme měli v tomto případě mírně rozpolcené pocity. Na souši hra vypadá velmi stroze, textury jsou hranaté, pohyby hlavního hrdiny nepřirozené a i na nejvyšší detaily vypadá čiré karibské moře jak zkalená louže na sídlišti. Když však vyjedete na moře, vše se v dobré obrátí a čekají vás vizuální hody. Lodě jsou vykresleny do posledního detailu, moře vypadá o poznání lépe a především změny počasí jsou úchvatné. Co se týče hudby, jedná se o průměr, který slušně doplňuje námořnickou atmosféru. Do soudku s rumem také nezapomeneme přilít zmínku o multiplayeru až pro šestnáct hráčů s nabídkou čtyř módů. Jedná se o Deatmatch, TDM, Defend the Convoy a Capture the Fort. Servery bohužel zatím zejí prázdnotou.

Age of Pirates: Caribbean Tales je hrou, kterou se musíte zabývat dostatečně dlouho, aby jste odhalili všechny její povedené části. Pokud očekáváte rychlý nástup do hry, podobný tomu z Pirates!, tato hra vaše očekávání jistě nenaplní. Jestliže si však libujete v širokých možnostech, postupném vylepšování vaši lodi a postavy a chcete vyzkoušet kombinaci několika žánrů, určitě stojí tento projekt za vyzkoušení. Škoda opakujících se úkolů a pozdější ztráty motivace.

Age of Pirates: Caribbean Tales

Pokud vám Sidovi Pirates! připadli příliš primitivní, budete si v této vodě hovět přímo skvostně. Možností zde máte nespočet a všechny jsou dostatečně použitelné. Kdyby měla Age of Pirates silnější příběh a více motivace k pozdějšímu hraní, téměř nic bychom této hře nevytkli.

Propracovaný RPG systém, náročný boj a celá hra, dlouhá zábava bez konce, zpracování moře a pirátská atmosféra.
Absence pořádného příběhu, než přijdete na všechny vychytávky a pořídíte si lepší loď, budete se na moři hodně trápit, pozdější stereotyp z opakujících se úkolů a minimální motivace.