Age of Empires II: HD Recenze Age of Empires II HD

Age of Empires II HD

Dan Kremser

Dan Kremser

10. 4. 2013 22:00 9

Byly doby, kdy jsme si při zmínce o moderních HD předělávkách starých klasik pomalu pouštěli do kalhot a nadšení neznalo mezí. Ostatně se není čemu divit! Nostalgie je opravdu mocná čarodějka a dokáže zakrýt nejeden nedostatek. Poslední dobou se však z kultovních her s lehce omlazenou tváří stávají dvojsečné zbraně, které sice pro vydavatele představují snadné a rychlé peníze, avšak hráči v nich stále častěji vidí jen výsměch přímo do tváře. Vyloženě učebnicovým příkladem takovéhoto titulu jsou právě nové Age of Empires II HD, na které se musel těšit asi každý stratég. Po vydání však asi ve většině z vás ten malý expanze chtivý mužíček umřel a je docela dost dobře možné, že Age of Empires už vám bude navždy připomínat pouze jednu pekelně předraženou dojnou krávu na chechtáky, která to pravděpodobně moc daleko nedotáhne.

Ošklivé káčátko

Nemá cenu chodit okolo horké kaše, on ostatně není důvod neúspěchu ani moc složitý. Age of Empires HD zkrátka není tím, čím se na první pohled tváří. Podle označení HD v názvu byste asi očekávali nové textury, nějakou tu plynulejší animaci a možná i využití moderních technologií. Omlazená legenda RTS žánru však nemá vůbec nic z toho a dalo by se říci, že se jedná o tu samou hru, která do obchodů vtrhla v roce 1999. V podstatě jediným poznatelným a opravdu důležitým vylepšením je podpora současných širokoúhlých rozlišení a jakási technická optimalizace, která zajišťuje bezproblémový běh na moderních operačních systémech a hardwaru.

To je tak po stránce vzhledu všechno! Opravdoví retro milovníci pak ještě zaregistrují lehoulince pozměněné textury povrchů, o kapánek lepší vodu a možná poznají i trošku detailnější grafiku ovládacího rozhraní. Ničeho z toho si ale běžný hráč nevšimne a dost pochybujeme, že tak marginální změny pozná člověk, který viděl původní hru před deseti lety. Navíc ani takováhle bída není úplně funkční.

Vzhledem k tomu, že grafika zůstala bez výraznějších změn a jen se přemístila na větší monitory a vyšší rozlišení, rozhodně se nejedná o žádnou nádheru. Na hře jde zub času docela vidět a zastaralost audiovizuálního zpracování mnohdy vyloženě překáží hratelnosti. Až příliš často totiž luštíte titěrné pixely nebo se marně snažíte označit požadované jednotky. Výjimkou není ani občasné zasekávání, ba dokonce úplné padání hry . Ona technická stránka prostě není v pořádku a neustále kolísající frame rate nechápeme ještě ani teď. Mnohdy je snad lepší sáhnout po originálu. Na jednu stranu jej sice budete muset pracně znovu rozběhnout a přenést se přes znatelně nižší rozlišení, na tu druhou si ale ušetříte plno nadávek a daleko lépe si oživíte zašlé vzpomínky. Kvůli rozpačité technické stránce totiž v předělávce nějak chybí i ten nostalgický návrat do starých časů.

Starého psa ...

Pořádně daleko do herní minulosti vás vezme alespoň hratelnost, která se pro změnu nezměnila vůbec. Možná jen populační limit narostl na 500, ale tato změna napáchala více škody než užitku a měla zůstat pouze v hlavách autorů. V praxi totiž došlo ke znatelnému vychýlení ekonomického modelu hry a při větším počtu jednotek pomalu přestávají stačit suroviny. O více než deset let starých problémech s vybalancováním jednotlivých ras nebo nedej bože o AI pak asi ani nemá cenu mluvit. Zkrátka si kupujete Age of Empires II se všemi problémy, které hra měla už kdysi. Abychom ale jen nekritizovali! Komu všechny zmiňované neduhy nevadí a patří mezi opravdové milovníky retra, ten pořád dostane obstojnou RTS u níž může opět prožít kus dětství. Jak kampaň, tak i volná hra mají pořád něco do sebe a když oprášíte cheaty, není to zase tak špatná zábava. Povedené je i ozvučení, které oproti původní hře doznalo jistých změň.

Škoda, že se jedná o titul vhodný jen pro opravdové staromilce. Ovládání a většina herních mechanismů už jsou totiž přeci jen dávno zapomenuty, nebo překonány a myslet si, že teď vypnete StarCraft a přesunete se zpátky v čase je více než bláhové. Tohle chce trošku cviku a pevné nervy! Vzhledem k faktu, že podobných strategií je nyní zoufale málo bychom daleko více než původní klasiku uvítali kompletně přepracovanou verzi, která by principy hry oblékla nejen do nového kabátku, ale především Age of Empires přiblížila k současným hráčům. Na moderní ovládání a přívětivější interface či hratelnost si však musíte nechat zajít chuť.

... novým kouskům nenaučíš

Možná si říkáte, že jsme na hru příliš přísní a měli bychom zohlednit její stáří a fakt, že se jedná pouze o HD předělávku. Ale smutnou a objektivní pravdou je, že vzhledem k ceně to ani jinak nejde. Nostalgie a staré časy se běžně za bezmála 500 Kč neprodávají a to ani když je obléknete do nových šatů. Navíc, když je to nostalgie s pořádným vykřičníkem a desítkou výhrad. Trošku přemrštěnou cenu ospravedlňuje jen přítomnost datadisku Conquerors Campaigns a především integrace Steamu, která dosti usnadňuje multiplayerové hraní a určitě potěší lovce achievementů. Uznejte však sami, není to na dlouho očekávanou předělávku legendy svého žánru trošku málo? Tahle HD předělávka je spíše jen znovu vydanou digitální kopií hry, hodící se na GoG a to za poloviční cenu. Takhle téměř stejně poslouží i původní verze. Alespoň dokud se nám znovu neprobudí modařská komunita.

Age of Empires II: HD

Stará hra upravená pro chod na moderních strojích. Nic víc a ani nic míň! Milovníkům historie a retra to bude bezesporu stačit. Ti ostatní, obzvláště za ty peníze, nadšeni nebudou.