Act of War: High Treason Recenze Act of War: High Treason

Act of War: High Treason

Jan Horčík

Jan Horčík

26. 3. 2006 22:52

Tak jako kdysi učaroval fandům realtime strategií Command & Conquer, získala si před časem mnoho příznivců povedená RTS Act of War: Direct Action od francouzských vývojářů Eugen Systems. Povedená zápletka čerpající ze současné módy techno-thrillerů zatáhla hráče do konfliktu mezi USA a teroristickou organizací Consortium.

Major Jason Richter opět zasahuje

Obdobný konflikt se znovu rozhořívá i v datadisku, když jsou při sérií teroristických útoků zabiti oba hlavní kandidáti příštích prezidentských voleb. Hlavní hrdina původní hry, mjr. Jason Richter, je znovu povolán do akce, aby pomohl bránit svou vlast. Nová kampaň obsahuje celkem 14 nových map a 33 misí. Všechny jsou velice živé a akční, vždy kombinují několik úkolů, často se v jejich průběhu objevují další a vůbec, je to prostě povedená zábava, skutečně jako vystřižená z nějakého hollywoodského trháku. Pár úvodních misí se odehrává na střeše mrakodrapů, kdy se s jednotkou příslušníků speciálních sil snažíte osvobodit jednoho z kandidátů. Popravdě, nikdy jsem tenhle typ "rambo" misí neměl v lásce, ale v High Treason je jejich provedení natolik profesionální, že si je prostě musíte užívat.

Střechy mrakodrapů bývají v noci docela nepřehledné, takže nezaškodí občas lehounce zakvrdlat s kamerou. Jakmile se probijete z nebeských výšek na zem, užijete si spoustu půtek v lesích a hluboké džungli, později se dostanete až do karibské oblasti a vaše cesta bude směřovat přes několik menších ostrovů až za strýčkem Fidelem na jeho "Ostrov svobody".

Modrá je dobrá

Kromě nových misí datadisk obsahuje především řadu nových jednotek. Hlavní zaměření vývojářů se tentokrát upnulo k námořním soubojům, takže každá strana má k dispozici kolem čtyř námořních jednotek. Počínaje korvetami a ponorkami přes protiponorkové helikoptéry až po letadlové lodě! Vše je, narozdíl od mnoha RTS předtím, vyvedeno v relativně uvěřitelném měřítku, kdy jakmile kliknete na loď, pohled kamery se oddálí a jakmile opět přejedete na pevninu, přiblíží se zpět. Letadlová loď tak opravdu vypadá jako letadlová loď a nikoliv jako plovoucí umělohmotná hračka. V čem vývojáři nicméně selhali, to je umělá inteligence námořních jednotek. Ty si totiž nedokáží samy najít cestu složitějším "terénem", například mezi několika menšími ostrovy, a tak prostě jen nemohoucně krouží dokola. Než si toho všimnete, může být vaše pozemní vojsko, kterému jste chtěli poslat námořní podporu, dávno smeteno z povrchu zemského. To je kardinální chyba, kterou doufejme Eugen Systems co nejdříve napraví nějakým patchem.

K novým námořním jednotkám přibyla ještě jedna vychytávka, a to jsou nájemní žoldáci. Pokud si postavíte v základně speciální žoldáckou budovu, dostanete možnost najímat si kdykoliv za určitý poplatek ("pojištění") devět různých typů žoldáků. Mohou to být výsadky s helikoptérou, speciální průzkumné buginy, nebo třeba tahač s naloženou jadernou bombou. Kromě toho, že za ně zaplatíte úvodní "pojišťovací" poplatek, který se vám - pokud je mise úspěšná a žádný žoldák při ní nezemře - po jejich odvolání vrátí, platíte jim také pravidelný žold, který vám automaticky každých pár sekund ubývá z konta. Osobně jsem v žoldácích valné využití neviděl, nicméně některým z vás se jistě budou hodit. Jejich výhodou je, že je lze vysadit kdekoliv na mapě.

Samozřejmě, že obvyklá výzbroj tří zúčastněných stran také doznala určitých vylepšení, takže se setkáme se dvěma až třemi novými jednotkami či upgrady u americké armády, Talonu i Consortia. Vesměs jde o doplnění chybějících sil, jindy o nové možnosti využití starých známých jednotek. Kromě jiných zmiňme například vojáky se Stinger raketami nebo SCUDy.

Bez peněz do hospody nelez

V případě datadisku platí, podobně jako u původní hry, že pokud nemáte k dispozici pořádný hardware, hru si sice užijete stejně dobře jako kdokoliv jiný, jen s mnohem méně výrazným pozlátkem. High Treason těží z moderních grafických karet ještě víc, než Direct Action, takže jestli se chcete hrou zároveň i kochat, rozhodně doporučuji hrát na nadupanějším stroji. To samé platí v případě, že byste se chtěli pustit do multiplayeru, který Eugen System do značné míry upravili podle přání hráčů. Před startem každé multiplayerové šarvátky teď můžete nastavit spoustu proměnných a k dispozici jsou i nové módy, například "Marine one down" nebo "SCUD launcher".

Act of War: High Treason

Výtečný datadisk, který i přes některé chyby v umělé inteligenci nabízí výborný design misí, napínavý příběh a spoustu zajímavých novinek.

Skvěle navržené nové mise, která vás nenechají ani na chvíli zahálet, stále se něco děje, nové jednotky jsou dobře vybalancované, i příběh má své světlé stránky.