A New Beginning Recenze A New Beginning

A New Beginning

Marek Švrkala

Marek Švrkala

8. 8. 2011 22:30 2

Globální oteplování je téma, které v posledních letech hýbe naší společností. Část lidí obviňuje z nepopíratelných změn počasí činy člověka, jiní je považují za přirozený proces, který lidstvo nemůže ovlivnit. Hrej rozhodně není místem, kde bychom tyto spory rozsoudili. Svou vizi ale nastínili scénáristé německého studia Daedelic, kteří připravili adventuru A New Beginning. Ta se zabývá jedním z možných scénářů globálního oteplování a následných ničivých přírodních katastrof.

Zpátky do minulosti!

Ocitnete se v roce 2500, kdy je lidstvo na pokraji vyhynutí. Poslední lidé se schovávají v podzemních bunkrech. Ani tam ale už není bezpečno. Brzy má vypuknout obrovská sluneční erupce, která prolomí i ochranu bunkrů, a vážně tak hrozí, že lidská rasa definitivně zanikne. Přeživší se upnou k jediné naději – rozhodnou se vyslat strojem času své zástupce do minulosti, aby změnili dějiny a zastavili ničení planety. V roce 2050, kam se týmy nejprve vypraví, je ale již na záchranu pozdě – Eiffelovu věž v Paříži právě rozbíjí tornádo, Big Ben v Londýně se topí ve vodě a operu v Sydney pálí obrovský požár. Nadějí zůstane jen tým kolem mladičké Fay, který se zachrání v ruinách San Francisca. Poslední záchranný tým se rozhodne cestovat ještě hlouběji do minulosti. Vydá se do roku 2010, kdy se koná klimatická konference v norském Oslu.

Cílem mise je vyhledat vědce Benta Svenssona, jenž se celý život zabýval hledáním alternativních a ekologicky přijatelných zdrojů energie. Po smrti ženy a rodinných problémech ale výzkum získávání energie z mořských řas ukončil a rozhodl se odpočívat. Vaším úkolem bude Svenssona přemluvit, aby vám pomohl, navázal na svou dřívější práci a zachránil osud lidstva v dalších desetiletích a stoletích. První tři kapitoly jsou dokonce přemlouvání zatrpklého vědce věnovány zcela. Fay totiž Svenssonovi retrospektivně vypráví svůj příběh a vysvětluje, jak se dostala do roku 2010 a proč je pomoc tak důležitá. Jak už asi tušíte, nakonec vědce přemluví a oba společně se pokusí lidstvo zachránit. V hraní za obě hlavní postavy – Benta a Fay – se tak budete střídat.

Uvěří vám zasmušilý vědec?

Po první polovině hry, kdy rekonstrukcí příběhu Fay přemlouváte zatrpklého vědátora, přichází další výzva – přemluvit mocné světa, že jaderné elektrárny nejsou bezpečné a jediným řešením, které dlouhodobě ochrání planetu, je začít využívat energii z mořských řas. Z míst v San Franciscu a Norsku se přesunete na těžební plošinu v moři a nakonec až do samotné Brazílie, kde se rozbíhají elektrárny, které mají brzy vybouchnout. Právě rozmanitá prostředí a desítky zajímavých obrazovek jsou jedním z hlavních taháků A New Beginning, neméně ale baví jednotlivé postavy.

Scenáristé totiž odvedli vynikající práci. Dospělý příběh se zajímavou tematikou strhne i díky drobným nuancím, které mu dodávají kupříkladu rozepře jednotlivých postav. Nejprve jiskří jiné pohledy na svět mezi mírumilovnou Fay a jejím spolupracovníkem Salandrem, jenž se nebojí jít za svým cílem i přes mrtvoly. Morální souboj pak prožívá i Bent Svensson se svým synem. Duve mu vyčítá smrt matky a to, že se o rodinu kvůli výzkumu nestaral. Vrcholem práce scenáristů jsou pak veselé momenty, které tíživý příběh odlehčí. Baví jak vtipné komentáře Benta Svenssona, tak třeba prozpěvování kuchaře na ropné plošině. Zde je nutné pochválit i dabing, jeho anglická verze se povedla na výbornou, když oba hlavní hrdinové excelují.

Kreslené mistrovství

A New Beginning je úplně klasická point-and-click adventura, a tak je její hratelnost založena hlavně na kombinování předmětů, které tu a tam oživí logická minihra (lze je přeskočit). Pokud jsem předchozímu projektu studia Daedelic – adventuře The Whispered World – vyčítal mnohdy nelogické postupy, v případě A New Beginning už nemusím. Tvůrci se poučili a kombinace předmětů vždy dávají smysl, i když občas působí až příliš komplikovaně. Přestože se vše dá po chvíli přemýšlení vyřešit, budou mít hlavně začátečníci s nastavenou obtížností problémy. Nevýhodou pro nováčky je absence kvalitní nápovědy (jedinou pomůckou je zobrazení aktivních bodů), naopak s ovládáním problém mít nebude snad nikdo. U každého předmětu jsou vždy dostupné pouze volby, které můžete aktuálně použít.

Chlapíci z německého Daedelicu prosluli kvalitní kreslenou grafikou, i tentokrát vsadili právě na ni. V záplavě dnes velmi populárních 2.5D her působí plně klasická 2D adventura jako zjevení, které připomene klasické časy u série Broken Sword. Grafika je propracovaná do posledního detailu, některé lokace skutečně ohromí. Jediným nedostatkem je 4:3 zobrazení, kdy se na širokoúhlých monitorech na bocích objevují černé proužky. Svůj účel dobře plní komiksové stripy, které posunují příběh a rozdělují jednotlivé kapitoly. Po chvíli jejich sledování za doprovodu taktéž velmi vydařené hudební složky jsem zjistil, že mi renderované animace, jimiž se chlubí konkurenční projekty, vůbec nechybí.

A New Beginning nemá žádné velké zápory, vedle již zmíněných nedostatků lze vytknout ještě několik drobností, a to spíše technického rázu (např. dlouhé načítání). Ať už tak věříte na globální oteplování, nebo jej popíráte, hru rozhodně vyzkoušejte. Je jasným příkladem, že adventury mají i dnes co říci a mohou na několik dlouhých letních večerů zabavit i zkušenější hráče.

A New Beginning

Bezpochyby jedna z nejlepších adventur tohoto roku. A New Beginning boduje propracovaným příběhem, nádherným kresleným zpracováním a skvělou hratelností.