007 Legends Recenze 007 Legends

007 Legends

Vojtěch Matěna

Vojtěch Matěna

24. 10. 2012 22:00 2

Na neúspěchu většiny herních adaptací inspirovaných filmy může být na vině zejména fakt, že uzpůsobení herního zážitku při nucených podmínkách není snadno realizovatelná idea. Tento nešvar by se ale logicky měl Bondovské sérii vyhnout obloukem, protože celý koncept víceméně vyhovuje jak filmovému střihu, tak interaktivní akci. Jenže i přes tyto nesporné výhody musí tvůrci adaptace projevit špetku citu, racionálního uvažování a vývojářského umu, což se v případě této hry bohužel negativně projevilo.

Kolekce klasiky

Možná si kladete otázku, proč nová Bondovka nese přídomek „Legends“, ačkoliv je to snímek „Skyfall“, který právě vstupuje do kin. Určitě nám pak dáte za pravdu, že bývá zvykem jakékoliv adaptaci ponechat stejný název. Jenže jak po chvíli nejspíše zjistíte, není adaptace jako adaptace a tahle hra chce nabídnout zkrátka víc, a to za každou cenu. Příběh tedy podle očekávání načne scéna na jedoucím vlaku, kde svádí urputný boj náš věčný hrdina s jeho protivníkem (tak jako tomu bylo v ukázce ze Skyfall), kdy nepřesná muška jeho kolegyně se sniperkou strhne Bonda dolů z nápravy a ten se nekontrolovaným pádem dostává do hlubin pohlcující řeky, v níž ho provází flashbacky z minulosti.

Díky těmto vzpomínkám je vám proto naservírováno 5 různých misí (ne nutně variabilních), které dějovými souvislostmi odpovídají pěti různým dílům z Bondovské filmové série. Jmenovitě jsou to snímky Goldfinger, V tajné službě jejího veličenstva, Povolení zabíjet, Dnes neumírej a Moonraker. Zarážející na tom všem ale je, že samotný Skyfall, který má všechny okolnosti spojit v jeden rozumný celek, není obsahem této hry, nýbrž teprve bude k dostání až jako přídavné DLC během listopadu. Jeho pořízení bude sice bezplatné, ale i tak nám není úplně jasné, co tvůrce k tomuto rozhodnutí vedlo.

Nelogické eskapády

Ačkoliv herní James Bond v sobě nese vcelku slušný potenciál a příslib pestré náplně, rozhodně nemůžeme tvrdit, že by se toho hojně využívalo. Nesmělý začátek sice nejprve dává naději na hlubší pojetí motivu, ovšem po pár minutách naděje zhasíná jako svíčky při prvním podzimním vánku a prvotní sympatie jsou rázem pryč. Skutečnost je totiž taková, že jste jen nastrčenou loutkou do víceméně obyčejné nalinkované akce, která vás ničím moc neohromí. A když už se objeví nějaký náznak, selže naopak samotná realizace myšlenky. Konkrétním případem jsou vybrané stealth pasáže, díky nimž si můžete zpestřit zážitek rolí tichošlápka, což pro agenta s unikátní výbavou může být docela důstojná zábava. K dispozici máte super hodinky, jejichž laserový paprsek odláká pozornost nepřátel a vy se zatím buď proháčkujete kolem nich či někoho zpacifikujete na druhé straně místnosti. Proč ale nemůžete padlého soupeře zvednout a uklidit někam za roh? To už vám nikdo nevysvětlí.

Smysl pro úplnost holt chybí, což se bohužel netýká jen jednoho konkrétního případu, ale hned několika dalších. Umělá inteligence nepřátel stěží dosahuje úrovně tučňáka patagonského a nějaký granát pod nohama neřeší třeba ani váš případný kolega. Návaznost těchto na prvních pohled prkotin má však za následek vážné trhliny v celém systému mající vliv na celkový zážitek. I kdybyste od hry nepožadovali nic víc než souvislou akci, nemohla by vám plně vyhovět, protože i v této části má určité rezervy. Jednak nám trochu vadí situace, kdy do hrudníku protivníka napálíte 5 kulek a on si vesele bez znatelných následků hopsá dále, jako by to pro něj byla jen každodenní rutina - druhá zásadní narážka se pak váže ke způsobu prezentace, která má ostudný staromódní nádech a drží se již vysloužilých principů.

Arkáda jako řemen

Pakliže si nenastavíte klasické doplňování životů formou lékárniček, ale budete se držet moderní podoby, kdy jste téměř nesmrtelní, bitvy tím spíš ztratí na uvěřitelnosti a zbyde jen tuctová arkáda s Jamesem Bondem v hlavní roli. Krom čím dál více stereotypních přestřelek také přijde řada na krátké automobilové honičky a vůbec filmové pasáže, které se snaží o větší pozdvižení. Quick-time eventy se většinou starají o ovládací mechanismus a dá se říct, že vše funguje jak má, ale že by to mělo zásadní vliv na hru jako celek, to se říct rozhodně nedá. Po všech stránkách tomu chybí větší nápad, kreativní postoj a zapálení pro věc.

Krom online multiplayeru nás ovšem příjemně překvapila možnost split-screenu až pro čtyři hráče. Když se sejde parta filmových nadšenců, která normálně do styku s hrami nepřichází, právě tahle forma zábavy by jim mohla padnout do oka. Rozhodně si však nemyslíme, že by měl být James Bond primárně multiplayerovým titulem, ačkoliv vzhledem ke kvalitám kampaně možná není jiné východisko. Vyložený propadák to tak v celkovém součtu není, avšak minimálně technická stránka nás utvrzuje v našem mínění, že do roku 2012 tento titul nepatří. Jakékoliv vyhlídky na něco působivějšího, než jen arkádovou akci totiž hatí ledabylý přístup v realizaci, a to je nezvratný fakt.

007 Legends

Zpočátku slibně vypadající Bondovka, která se však následně zvrhne v nepřetržitou staromódní akci a jakákoliv snaha o lákavé prvky přijde vniveč následkem pochybné realizace.