The Witcher 2: Assassins of Kings Článek Zaklínač 2

Zaklínač 2

Dalibor Franta

Dalibor Franta

29. 3. 2010 22:52 28
Reklama

Polákům to vždycky šlo. To poutavé psaní. Sienkiewicz řezal po hlavě německé rytíře gigantickým šaršounem a na hranicích pálil křesťany. To byl panečku obrozenec, pane Jirásku. To Sapkowski, ten řezal po hlavě kde co a kde čím. Na vrcholu polské fantasy stvořil Vědmáky a utopil je v chlastu a jedu a nenávisti. Snad i proto nikdy neprorazil za hranice užší Evropy. Ani film. Ani seriál. Až hra prorazila. Exkluzivní PC produkce polského studia CD Projekt RED dokázala v roce 2007 takřka dokonale zachytit prchavou podstatu Sapkowského tvorby a přinesla perfektní, evropsky nekompromisní RPG plné společensky nekorektních dialogů a efektních soubojů. A že prý nadešel čas na další. Aby taky nenadešel.

Nastínit příběhové pozadí druhého dílu je tak trochu výprava do říše krále Spoilera. Nuže pokud jste prvního Zaklínače ještě nedohráli a nechcete se připravit o kouzlo závěrečné animace, snad byste měli tuto pasáž raději přeskočit. Vy ostatní jistě víte, že jsme zaklínače Geralta, zvaného též přáteli laškovně Gwynbleidd, opustili v okamžiku, kdy pomohl potlačit povstání Řádu planoucí růže v Temerii a na poslední chvíli zmařil pokus o vraždu krále Foltesta. Pohled do očí mrtvého vraha však odhalil znepokojivou skutečnost – stejně jako Geralt, i záhadný zabiják prodělal zřejmě v minulosti proces proměny v zaklínače a z pokřiveného obličeje zíraly na nás v posledním rozloučení dvě nevidomé zmijí oči.

Proti proudu osudu

Zaklínač 2 naváže na události z prvního dílu v řádu dní – konkrétně to bude jeden jediný měsíc. Během něj se ukáže, že pokus o život krále Temerie nebyl v okolních krajích ojedinělý a že pod dýkami záhadných vrahů už padlo několik panovníků Severních království. Geralt, znepokojen možností, že někde v okolí operuje guilda vraždících zaklínačů, zůstane ve službách krále Foltesta a zahájí strastiplné vyšetřování identity, motivů a cílů těchto zabijáků, stejně jako pozadí jejich napojení na řád Zaklínačů a jeho starodávné iniciační obřady. Než ho ale pátrání zavede proti proudu řeky Pontar do míst, kde se kříží hranice Temerie, Kaedwenu a Aedrinu, bude muset – na přání samotného panovníka – asistovat při obléhání pevnosti zrádné baronky La Valette. A drahocenný čas utíká…

On je vůbec ten čas zmije. Herní doba druhého zaklínače bude kratší, než v případě prvního dílu, detektivní zápletka však rozvine hned tři nezávislé dějové linie s řadou alternativních rozcestníků, které nadobro ovlivní nejen konec hry, ale i to, jaké postavy v jejím průběhu potkáme a jaké vedlejší dějové odbočky budeme moci prozkoumat. Kratší herní doba bude dána i absencí legendárních zeldovských FedEx questů, tedy skrz naskrz tupých úkolů týkajících se přenášení či sbírání nepotřebného harampádí. Úsilí vyhnout se bezobsažným úkolům i na úkor délky hry je vyzněním snahy polského CD Projektu poskytnout nesrovnatelně kompaktnější a intenzivnější zážitek prodchnutý řadou dospělých témat. Takových, jež jsou v konkurenčních RPG k vidění jen zřídka – a to prosím včetně „realistických“ erotických pasáží a jaksepatří jadrných dialogů. Ostatně v tomto směru už nechal konvence na dně pálenky i první díl, takže bude jistě na co se těšit.

Přeskoč, přelez, nepodlez

Proměnou projdou i herní mapy. Zcela nový, interně vyvíjený engine otevře herní prostředí stylem, jaký není v současných RPG právě běžný. Geralt se naučí přeskakovat překážky, přelézat zdi a šplhat na skály – explorace herního světa by se tak měla rozšířit do vertikály, což je po strnulých tunelech z konkurenčního Dragon Age doslova rajská hudba. Vertikála bude důležitá i pro nové taktické možnosti – CD Projekt sice toto téma nijak nerozvinul, lze však hádat, že výhoda převýšení sehraje důležitou roli i v soubojích s nepřáteli. Soubojový systém samotný má projít řadou zásadních úprav, bližší podrobnosti však zatím uvolněny nebyly.

Víme alespoň, že si zaklínač Geralt vybere ze tří specializovaných dovedností – meč, magie a alchymie. Každá z těchto vývojových větví má nabídnout jedinečný styl hratelnosti, bude však možné všechny tři směry libovolně kombinovat pro dosažení vyváženého zážitku pro ty hráče, kteří neradi procházejí jednu hru vícekrát. Úplnou novinkou je systém tzv. Mutagenů, jejichž prostřednictvím bude možné ovlivňovat efekty již jednou naučených vlastností. Upgradovat tak půjdou například kouzla, a to zvýšením účinnosti nebo rozšířením účinku na více protivníků najednou. Sběrače mezi námi jistě potěší neomezený inventář, přehlednější řazení předmětů a hlavně; masivně rozšířený systém vylepšování a výroby speciálních zbraní a brnění. Celkově jich má být přes 200, což je od desíti druhů mečů v prvním Zaklínači… inu posun.

Přesné datum vydání zatím stanoveno nebylo, výhledově však CD Projekt RED míří na první čtvrtletí roku 2011. A zatímco PC hráči se oblizují až na zátylku, ani konzolisti nemusejí házet gamepady do septiku. Polští vývojáři sice nedávno potvrdili své odhodlání vydat hru jako PC exkluzivitu, možnost konzolové konverze ale nevyloučili s tím, že s jejich enginem by si pravděpodobně Xbox 360 a PS3 poradily. Do vývoje na konzole se však nepustí dřív než po dokončení PC verze.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama