xcom-enemy-unknown
XCOM: Enemy Unknown Článek XCOM: Enemy Unknown

XCOM: Enemy Unknown

Maggot

Maggot

15. 2. 2012 23:00 1
Reklama

Studio Firaxis Games se vrací, aby zachránilo pověst značky XCOM/UFO, střeženého majetku původních velikánů z Microprose. Ze značky z níž již dávno zdárně vyprchal veškerý život. Zatímco 2K Marine připravuje XCOM akci z pohledu první osoby, Firaxis se na zakázku vrací do vod unikátního mixu real-time strategie s RPG prvky – tedy do vod, v nichž se koupalo i veleúspěšné UFO. A skutečně, Firaxis chce hráčům doručit hru postavenou na původních základech veleúspěšné série, po jejímž opravdovém návratu křičí hráči pamětníci i mladíčci. Připravte se na invazi, už přistáli!

Ikonická aura, hazardní realita

A skutečně, nový XCOM může být považován za remake původní hry, jelikož na novém projektu dělá spousta lidí z původní sestavy Microprose, přičemž je titul z části koncipován, alespoň po stránce některých herních i technických prvků, jako remake. Proto vás tak nepřekvapí, že s vetřeleckou nákazou budete bojovat jinak, než jak by tomu bylo v případě desítek dnešních vyčpělých akcí. Herní složka se dělí na dvě části. Přípravná část se odehrává na základně, kde jednak vyhledáváte aktivní zdroje nebezpečí na velké mapě planety, ale také provádíte výzkum, vylepšujete dosavadní technologie, vaši jednotku a seznamujete se s mimozemskou rasou, která tak rychle a zákeřně napadla prakticky celý svět.

Druhá část pak představuje samotnou akci, k níž se dopravíte přímo ze základny. Na bojišti se setkáte s celou řadou rozličných druhů emzáků, na které ne vždycky platí stejná taktika. Když ovšem mluvíme o taktice, ke krytí můžete použít prakticky jakýkoliv předmět. A že jich obvykle uprostřed zdecimovaného města leží tuny. Auta, poštovní schránky, ba třeba i nepříliš efektivní lampy pouličního osvětlení, či kolem se povalující mrtvá těla. Kamera navíc umožňuje přepnutí kamery do pohledu třetí osoby, za rameno konkrétní postavy. Nepočítejte ovšem s tím, že se hra automaticky mění v akci. Stále jde o taktickou klikací záležitost, tentokrát ovšem s velkou porcí dalších obrazových výhod.

XCOM: Enemy Unknown je o kompromisech, a to zejména při řešení globálních vztahů, vývoje technologií a potírání ohavných bastardů z vesmíru. Vývojáři naprosto jasně demonstrují obyčejný den jednotky XCOM krásným příkladem obvyklých situací. Radar zaměřil aktivitu UFO nad USA a Evropou zároveň. Nad starým kontinentem plují velice rychlé a těžko zasažitelné letouny, na které vaše stíhačky v tuto chvíli nestačí, dle hlášení navíc pravděpodobně nepůjde o útok natolik rozsáhlý, aby si s ním neporadily místní jednotky. Nad USA ovšem levituje větší těleso, které představuje větší hrozbu. Dosažení rychlých létajících talířů by ovšem mohlo přinést nějaké nové, tolik potřebné technologie. Kam se vydáte?

Komunikací k osobní zkáze

Další částí hry je udržování vztahů s ostatními zeměmi a potírání mimozemšťanů v těch částech planety, kde je to nejvíce potřeba. Vývojáři pro příklad znázorňují situaci, kdy vám Japonsko nabízí svou technologii laserových pušek výměnou za propůjčení půl tuctu vědců, které ovšem zrovna potřebujete ke zkoumání sestřelené nepřátelské lodi. Stejně tak by se vám ovšem hodily nové pušky. Dilema je na světě, stejně jako další potíže. Taková Afrika je například kompletně v troskách, jelikož jste neměli peníze na výstavbu pořádných obranných mechanismů. Od začátku hry budete řešit stovky podobných situací, musíte vybírat, na jaké místo se vydáte a jestli máte dostatečně schopné vybavení a vycvičenou jednotku, abyste byli schopni útok odrazit.

Můžeme tak směle říci, že pohyb po základně, poskakování v nabídkách výzkumů, obrany a plánování je tou nejdůležitější a nejobsáhlejší částí hry. Vyplatí se vám zkoumání létajících talířů, nebo spíše prohledávání mimozemských těl? A co ten tajemný artefakt, který jste našli v troskách domu? Je to jen na vás, ale vězte, že ať zkoumáte cokoliv, veškerá vaše aktivita bude mít nějaký výsledek. Otázkou je, jestli jej dokážete schopně aplikovat na konkrétní situaci. Nemusíme podotýkat, že natrefíte, a to s největší pravděpodobností doslovně, na několik druhů nepřátel, vyznačujících se vlastními atributy a tedy i určitou nominální rezistivitou vůči vašim akcím. Základním druhem nepřítele je šedý Sectoid, který útočí ve skupinkách a vydává vysoký pištivý zvuk. Jejich výzkumem například zjistíte, že tato stvoření ovládají své další jednotky díky silně vyvinutému nervovému centru. Pokud se tak zaměříte na eliminaci Sectoidů, ochromíte tím i ostatní.

Vy sami se pak můžete chlubit například i vývojem bojových robotů SHIV, jež lze masivně modifikovat nejenom po stránce výzbroje a technologie šasi, jejichž přítomnost na poli, byť nahradí jednoho ze členů jednotky, druhá strana určitě neocení. Sami se ovšem musíte přizpůsobit okolnostem, jelikož hra není nijak nalinkovaná. Každé hraní tak bude odlišné, čekají vás jiné výzvy, jiné střety s jinými nepřáteli, i jiné reakce vašich spojenců. Spojenci a peníze – spojení, které většinou nejde dohromady, nachází v praxi nového XCOMu úplně nový význam. Poradíte si s procedurálním vývojem hry, která nahodile generuje situace v závislosti na vašich akcích?

"Mami, ono to ještě pulzuje"

Váš tým XCOM je totiž součástí spojené rady národů, která přerozděluje peníze, které nejenom vy, ale i ostatní tak zoufale potřebují. A nyní se opět dostáváme ke vztahům. Status šestnácti zemí a kontinentů z celého světa podporuje ukazatel paniky, který se mění v závislosti na vašem počínání v boji s vetřeleckou rasou. Pokud se například Afrika cítí bezpečně, poskytuje vám menší finanční obnos, zároveň ovšem velké množství speciálních nerostných surovin, které potřebují vaši vědci a technici k výrobě vybavení a technologií. Každá z oblastí nabízí jiné výhody a my se tak opět dostáváme k exemplárnímu určování priorit. Je na vás, jestli se budete primárně věnovat jedné oblasti a vytěžíte z ní maximum, nebo svou pozornost rovnoměrně rozložíte po celém glóbu.

Nyní se ovšem dostáváme do bojového módu, přistáváte totiž na blíže nespecifikovaném místě v USA. Mapy jsou všechny ručně navržené, tvůrci tvrdí, že nikdy nenatrefíte na stejné schéma, na což jsou náležitě pyšní. Ani situace v boji nebude vždy úplně jednoduchá, jakmile totiž padne noc, nevidíte ani na krok a jste tedy značně zranitelní, pokud neoplýváte patřičnými technologiemi. Tah po tahu se tak pohybujete po okolí a všímáte si vcelku propracovaného, ale zejména užitečného prostředí, které lze využít ve svůj prospěch. Detekci nepřátel vám efektně oznámí fešná animovaná scénka.

Vaším primárním úkolem v boji je kompletní eliminace nepřátelské hmoty. Nic víc, nic míň. K tomu si musíte pomoct vyvinutými technologiemi, zbraněmi, prostředím, ale také speciálními schopnostmi, které souvisí s charakteristickou povahou každé ze tříd, které lze rozsáhlé vyvíjet a dále učit. Postava snipera tak může využít speciální kotvičku, díky níž se dostane na střechu domu nebo jinak vyvýšené místo a získá tak enormní taktickou výhodu. Odstřelovač tak monitoruje terén a stará se o nepřátele z bezpečné vzdálenosti, útočná třída metá granáty a obecně skóruje v oblasti zabití. Na druhé straně stojí například podpůrná třída, objímající improvizované kryty a zároveň utěšuje nepřátelské řady krycí palbou.

A druhá strana je na tom úplně stejně. Diverzita nepřátel je vaším největším problémem, přehlédneme-li určité geografické překážky v podobě ležících vraků aut a kopcovitých částí terénu. Čím více jste tedy schopni předvídat a využívat speciálních vlastností vaší družiny, tím větší šance na výhru máte, byť nemusíte být zrovna v perfektní kondici po stránce výbavy. Jak vidíte sami, jedno souvisí s druhým. Nejsou peníze, nejsou tedy i technologie a tím pádem nemusíte stačit na nepřítele, byť jste takticky na výši. Jakmile tedy člen vaší družiny umírá, musíte jej nahradit zelenáčem. V závislosti na rozsahu škod tak navíc můžete z mrtvého těla využít i zbylou část výbavy.

Záchvaty štěstí i paniky

Panice se ovšem nevyhnete, a pokud je některý z vašich kolegů psychicky slabší a uvidí smrt svého přítele na bojišti, může propadnout záchvatu beznaděje, kterým může ohrozit nejenom jeho samotného, ale zejména pak také ostatní kolegy. Záchvaty paniky se projevují několika způsoby, ten nejčastější je zkrátka ten, že voják vystrčí švestku z krytu a nechá se rychle odstřelit. V praxi ovšem nejde o nijak agresivní featuru, která by měla hráče potrestat, jak přiznávají tvůrci. Vždy se s takovou situací musíte umět vypořádat a vězte, že šancí, jak uklidnit vojáka, případně předejít záchvatu, je nespočet. Pokročilá umělá inteligence vám ovšem zaručí, že jakýkoliv střet s nepřítelem představuje adrenalinovou záležitost, které se zkrátka musíte přizpůsobit, nikdy totiž neexistuje stoprocentní recept, díky němuž byste dokázali situaci bezmezně vyřešit.

Navštíveno, vystříleno, odejito. Jakmile se po vyhraném boji vrátíte na základnu a nahradíte mrtvé kolegy živými, vyjede vám na obrazovku celý log toho, čeho jste dosáhli. Na každé nové úrovni postavy si můžete vybrat jednu ze dvou exkluzivních dovedností, které se ve většině případů záměrně vylučují. Stejně tak získáváte zprávu od ostatních zemí, které reagují na vaše počínání v boji. Nalezené artefakty a mimozemská těla pak nejvíce ocení americká vláda, která vám za dosažené úspěchy poskytne dodatečné granty. XCOM: Enemy Unknown se tak skutečně vrací do dob, ve kterých se těšil největšímu úspěchu, jeho stať tak dokonale odkazuje na ty nejlepší vlastnosti původní hry. Nadprůměrná obtížnost a extrémní množství variability v oblasti managementu světa a vlastních prostředků vám dá zabrat. S vydáním hry se počítá ve třetím kvartále letošního roku, a to na PC, PS3 a Xboxu 360. Shlédnutí všech sérií Akt-X by tak mohla být dostatečná příprava.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama