XCOM 2 Článek XCOM 2

XCOM 2

Jiří Bigas

Jiří Bigas

22. 6. 2015 07:50 6
Reklama

Na rozdíl od svého předchůdce z roku 2012 vyjde druhý XCOM jen na PC, Mac a Linux. Alespoň v tuto chvíli to jeho vývojáři tvrdí. Málokterý jiný titul určený pouze pro počítače se přitom na E3 v LA těšil takové pozornosti jako právě pokračování kultovní tahové strategie. A rozhodně právem. Když jsme v redakci spekulovali ještě před oficiálním odhalením druhého dílu, o čem by případné pokračování mohlo být, vůbec nám nepřišlo na mysl, jak by šlo základní koncept hry zcela otočit. I z toho důvodu Zdeněk, alespoň myslím, že to byl on, předvídal, že na nový XCOM si budeme ještě pár let počkat a měl za to, že se bude cyklicky vracet v podobě dalších rebootů.

DVACET LET ÚTLAKU

Autoři z Firaxis Games nás ale vypekli a postavili celou myšlenku hry na hlavu, čímž jako mávnutím kouzelného proutku vyřešili otázku, jak a s čím by měl přijít druhý díl, když jednička nabídla v podstatě ideální hratelnost. Spekulovali jsme o návratu na mořské dno, ale namísto toho se v listopadu pokusíme dobýt zpět matičku Zemi ze spárů mimozemských uchvatitelů. Ty už naší modré planetě vládnou rovných 20 let a podrobili si lidstvo tak šikovně, že vše na první pohled vypadá, jako by sjednocení bylo ku prospěchu všech stran. Někdo však tento názor očividně nesdílí, a tou osobou není nikdo jiný než vy. V roli velitele mobilní základny Avenger, což je vlastně obří létající loď, se znovu vydáváte do boje, abyste změřily síly s novopečenými správci Země.

Na procedurálně generovaných mapách budete nejčastěji podnikat rychlé přepady a sabotáže.

Zcela se tak mění vaše postavení, povaha i způsob boje. Namísto toho, abyste odráželi útoky vetřelců, stáváte se poslední baštou svobody, guerillovým týmem, který bude po způsobu partyzánů napadat dobře zabydleného nepřítele ve snaze vzít si zpět, co vám (co nám!) po právu patří. V nevýhodě se tak ocitáte hned na samém začátku. Na procedurálně generovaných mapách budete nejčastěji podnikat rychlé přepady a sabotáže, přičemž se budete snažit zůstat pokud možno co nejdéle utajeni, postupovat jako ve stealth hrách a ve chvíli, kdy budete konečně odhaleni, je vaším cílem splnit předepsané úkoly co nejrychleji a brzy se zase vypařit. I z toho důvodu se vůbec poprvé v sérii objeví například sekundární úkoly. Ale výčet novinek tím ani zdaleka nekončí. Protože vaše zdroje jsou omezené, musíte například obírat i padlé nepřátele o vše užitečné, co se vám může hodit.

BOJ V CENTRU MĚSTA

Přímo na E3 prezentovali vývojáři misi, v níž máte za úkol zhatit slavnostní odhalení sochy připomínající 20. výročí sjednocení. Hlavním cílem je sabotáž samotného památníku a zpočátku jde všechno podle plánu. Váš výsadek dlouho nepozorovaně krouží kolem cíle, zvažuje možnosti a rizika. Když pak konečně zaútočí, celkem rychle se mu podaří vyřadit ze hry bezpečnostní síly, které místo hlídají a oddělili jej bariérou od davu nedočkavých pozemšťanů, kteří se dychtivě tlačí jen kousek od vaší pozice. Jakmile se ale ozve střelba, lid se v panice rozuteče a centrum města se mění na bitevní pole. Nejásejte ale předčasně. I když se tým zbavil základních nepřátel, na scénu vstupuje jeden z nových protivníků - Viper.

Hadovité monstrum jediným rychlým pohybem usmrtí jednoho z vašich svěřenců a jeho smrt pomstí až rána mačetou. V druhém XCOMu se totiž budou hodně používat zbraně na blízko. Ačkoli v klasickém strategickém pohled z ptačí perspektivy se zdá být hra na pohled skoro stejná jako před třemi lety, jakmile se kamera přepne do akčního módu a vy z bezprostřední blízkosti sledujete dění na bojišti, rázem není pochyb o tom, že technické zpracování zase ušlo nějaký kus cesty kupředu. Bizarní je, že porobení lidé jsou, minimálně zčásti, na straně Starších, jak se mimozemským vládcům zřejmě bude říkat, takže si vlastně ani nejste moc jistí, jestli o vaši pomoc někdo stojí. Ale není čas klást si takové otázky.

ZACHRAŇ SE, KDO MŮŽEŠ

Na střeše jednoho z vozidel se totiž objevuje automatická střílna, která potenciálně hrozí rozprášit vaši jednotku na padrť. Naštěstí máte k ruce drona, s jehož pomocí lze zbraň hacknout a obrátit ji proti těm, kteří ji ovládají. Zdá se, že uspějete. Už stačí jen umístit nálož, počkat několik vteřin a bum. Z památníku zbyla jen suť, vaše mise byla úspěšná. Ale ouha, na scéně se objevuje mohutný nebezpečně vypadající nepřítel a vám nezbývá než se stáhnout. Voláte na pomoc letoun, který vás vyzvedne, a máte dokonce možnost vzít s sebou raněné, které odnesete do bezpečí.

Velké tahové strategie si rozhodně zaslouží více pozornosti.

Tak skončila jedna z misí v Los Angeles a nás okamžitě zajímalo, jak asi vypadají ty další a rozhodně bychom si ji chtěli zahrát. Nejlépe hned. Když si navíc uvědomíte, že mise se mají generovat procedurálně, ať už to nakonec dopadne jakkoli, a především se má do rozvíjení obsahu tentokrát stoprocentně zapojit i komunita prostřednictvím oficiálně podporovaných modifikací, zdá se být vše na dobré cestě. Velké tahové strategie si rozhodně zaslouží více pozornosti. A XCOM 2 může podle všeho zase jednou tento žánr “prodat” i hráčům, kteří obvykle fandí jiným typům titulů. Byla by škoda, kdyby nakonec třeba s odstupem času novinka nevyšla i na konzole. Ale pokud se tak opravdu nestane, mohou být hráči na PC hrdí na další velmi atraktivní exkluzivní kousek, který jim budou ostatní jen tiše závidět.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama